Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af GoogaMooga »

Umiddelbart vil man nok tro, at euroklassikeren "Boule et Bill" (da. Bulder og Bill) kun er for børn, men tag ikke fejl, Jean Roba er en mester fra den belgiske guldalder, et stort talent, som har fået egne kunstbøger. "Les Ribambelles" får vi nok aldrig mere at se på dansk (bl.a. på grund af visse race-stereotyper), men "Boule et Bill" ville da være en oplagt idé for et dansk forlag at gå i gang med, især da Cinebook snøler med deres enkelt-albums. Her er meget at vinde, et næsten garanteret salg, og noget, også børn kan få glæde af, således at vi sikrer os fremtidens læsere og fans.

Billede

fra amazon.fr:
Ce volume reprend les gags parus dans les recueils 60 gags de Boulet et Bill, tomes 1 et 2, et «Souvenirs de famille » (Tome 16 des gags de Boule et Bill) Derrière Boule et Bill, cette série culte que chacun croit connaître, se cache une véritable œuvre d'auteur, où l'autobiographie imprègne toutes les pages. Jean Roba s'est inspiré de sa propre vie de famille pour raconter ces chroniques familiales en puisant dans la vie quotidienne d'une banlieue tranquille et pavillonnaire et en observant son propre fils, surnommé Boule, et Bill, leur cocker. Cette œuvre infiniment poétique aura su marquer les générations. Les aventures facétieuses de ce jeune garçon et de son chien en interaction avec ses parents et l'environnement montrent la vie de famille dans sa réalité la plus simple, célèbrent la tendresse du quotidien. Fortement inspiré par les travaux des auteurs américains d'avant-guerre, il a su renouveler le genre et reste, à ce jour, un précurseur. Hormis les gags publiés depuis 1959 dans le Journal de Spirou, Roba a réalisé plus d'une centaine d'illustrations comiques, illustré une quarantaine de chroniques de Boule et Bill... Cette intégrale prévue en sept volumes rassemble la totalité de ce matériel quasiment inédit en albums et inconnu du grand public.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:03 Umiddelbart vil man nok tro, at euroklassikeren "Boule et Bill" (da. Bulder og Bill) kun er for børn, men tag ikke fejl, Jean Roba er en mester fra den belgiske guldalder, et stort talent, som har fået egne kunstbøger.
Men at noen er et stort tegnetalent motbeviser vel ikke en påstand om at serien hans er for barn?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 30. jun 2021, 01:12
GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:03 Umiddelbart vil man nok tro, at euroklassikeren "Boule et Bill" (da. Bulder og Bill) kun er for børn, men tag ikke fejl, Jean Roba er en mester fra den belgiske guldalder, et stort talent, som har fået egne kunstbøger.
Men at noen er et stort tegnetalent motbeviser vel ikke en påstand om at serien hans er for barn?
Nej, ikke andet end der også er noget for de ældre læsere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:20
Mesterius skrev: 30. jun 2021, 01:12
GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:03 Umiddelbart vil man nok tro, at euroklassikeren "Boule et Bill" (da. Bulder og Bill) kun er for børn, men tag ikke fejl, Jean Roba er en mester fra den belgiske guldalder, et stort talent, som har fået egne kunstbøger.
Men at noen er et stort tegnetalent motbeviser vel ikke en påstand om at serien hans er for barn?
Nej, ikke andet end der også er noget for de ældre læsere.
Vel... men du må huske på at du er i noe av en særstilling her på forumet når det gjelder hvor høyt du verdsetter tegningene kun for deres egen del. ;)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det kan godt undre mig, hvorfor I andre vægter 50/50. Men det er jo et frit valg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af GoogaMooga »

Denne sag får vi nok aldrig mere at se på dansk:

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:27 Ja, det kan godt undre mig, hvorfor I andre vægter 50/50. Men det er jo et frit valg.
Du skjønner altså ikke at det kan undre oss andre like mye at du vektlegger tegninger langt mer enn tekst, når tegneseriemediet nettopp er en kombinasjon av tekst og tegninger?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 30. jun 2021, 08:59
GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:27 Ja, det kan godt undre mig, hvorfor I andre vægter 50/50. Men det er jo et frit valg.
Du skjønner altså ikke at det kan undre oss andre like mye at du vektlegger tegninger langt mer enn tekst, når tegneseriemediet nettopp er en kombinasjon av tekst og tegninger?
Altså, det må da først og fremmest være tegningerne, der er attraktionen. Ellers kunne man lige så godt læse en bog eller se en film. Jeg blev tegneseriefan i 1972 på grund af tegningerne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 09:29
Mesterius skrev: 30. jun 2021, 08:59
GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 01:27 Ja, det kan godt undre mig, hvorfor I andre vægter 50/50. Men det er jo et frit valg.
Du skjønner altså ikke at det kan undre oss andre like mye at du vektlegger tegninger langt mer enn tekst, når tegneseriemediet nettopp er en kombinasjon av tekst og tegninger?
Altså, det må da først og fremmest være tegningerne, der er attraktionen. Ellers kunne man lige så godt læse en bog eller se en film. Jeg blev tegneseriefan i 1972 på grund af tegningerne.
En tegneserie er ikke et maleri, likesom en film ikke er et fotografi. Tegneserier er ikke kun et visuelt medium, men også et tekstlig og litterært et. Hvis du utelukkende oppsøker tegneserier pga. tegningene, går du glipp av mye mediet har å tilby.

Det slår meg som merkelig at du tydeligvis ikke forstår at de fleste andre verdsetter teksten og historien i en tegneserie minst like mye som tegningene, etter så mange års diskusjoner om emnet her på forumet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af GoogaMooga »

Ja ja. :roll: Lad mig nu nyde mine tegneserier på min måde og du på din.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. jun 2021, 09:59 Ja ja. :roll: Lad mig nu nyde mine tegneserier på min måde og du på din.
Du poster argumenter om hvorfor denne spesifikke tegneserien er interessant for voksne, og presenterer dem på en måte som fremstår allmenngyldige. Da må du jo kunne forvente at folk diskuterer disse argumentene.

Det hadde vært noe annet om du i ditt første innlegg i tråden hadde skrevet noe à la: ""Boule et Bill" er nok hovedsakelig en barneserie. Men Roba er en mesterlig tegner, og siden jeg personlig verdsetter tegningene langt høyere enn innholdet, skal jeg definitivt ha den i samlingen." Det gjorde du dog ikke. I stedet postulerte du et argument om at gode tegninger per definisjon gjør nærmest enhver barneserie interessant for eldre lesere.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af Erling Søby »

Uanset hvor godt Boule & Bill måtte være tegnet, så er og bliver det en serie for børn. Den er heller ikke skabt med andet formål. Om den er værd at læse for voksne, bare for tegningerne, må vel afhænge af vedkommendes begejstring for klassisk marcinelle. Der er ting jeg ville købe, bare for tegningerne, men det omfatter ikke børnetegnere og nogen klassikerstatus har den heller ikke her i landet. Så jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at der skulle være en dansk en målgruppe af noget omfang.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Ny intégrale med "Boule et Bill" af den belgiske mester, Jean Roba

Indlæg af PhilipG »

Med fare for at blande mig i diskussioner omkring småting og petitesser og valg af ord, som der er lidt for mange af i dette fora - og som alt for ofte afsporer debatten:

Denne læser opfatter GoogaMoogas første indlæg som et partsindlæg - som ikke pådutter andre en bestemt holdning, eller udtrykker almengyldighed osv. Det er heller ikke et indlæg, som giver mig behov for at stille spørgsmålstegn ved afsenderens måde at gå til tegneserier på.

Det er til gengæld et indlæg som får mig til at reflektere over, om jeg er enig eller ej, inspirerer mig til at finde gamle albums frem fra gemmerne, samt om jeg har noget fornuftigt at bidrage med.

Så tak for det - og i det hele taget tak for at smide så mange indlæg op, Googa!

Mht. Boule et Bill: Det er sat'me en lækker streg - jeg bliver helt fristet! Men jeg selv er nu nok alligevel mest til 50/50 modellen: Splint&Co frem for Sjarly og Viggo. Tintin frem for Lars&Lue.
Besvar