Rahan's velfriserede vildskab

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

"Rahan" er en af de første franske muskelhelte og langt at foretrække fremfor f.eks. "Akim", og hvad man ellers har fundet på her i Europa. Det er en såkaldt urtidsserie, omtrent på niveau med Alberto Giolitti's amerikanske serie, "Turok, Son of Stone", men André Chéret er måske lidt mere manieret som tegner. Rahan figuren selv er en stenalder-pin-up, med lange gyldne lokker, der er som hentet ud af en L'Oréal reklame. Han er måske lidt for meget "Pretty Boy Floyd", men Chéret er smart nok til at udsætte ham for alverdens strabadser, som gloende vulkaner og glubske sabeltigre. I min barndoms læsning var det især de fysiske udfoldelser i historierne, der optog mig, hvordan Rahan's lange hår altid sad perfekt, altimens han kæmpede den braveste kamp i vildmarken. Ofte gik vi ned i lav vinkel for rigtigt at optimere Rahan's positur, således at hans bevægelser blev overdrevent dynamiske og vovede. Og så var der jo rigelig med mulighed for at vise Rahan's beskidte fodsåler og skorpede hæle, for ligesom at give det hele et skær af autenticitet. For jo mere vi kom ned i fodhøjde, desto mindre lagde vi mærke til Rahan's lavpandede fysiognomi. En anden ting, der gør "Rahan" serien meget underholdende, er at forfatteren Roger Lecureux har ladet Rahan være lige så dum som en stenaldermand og tænke højt, sådan at vi som læsere kan overgive os til hans mest basale instinkter. Vi står side om side med Rahan, og vi løser problemerne sammen med ham, som gjaldt det liv eller død. Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af maxus »

Jeg var stor fan af Rahan som knægt - ikke mindst var jeg begejstret af hans dolk og evnen til selv at lave ild. Hans noget 70'agtige 'live and let live' tilgang til især andre 'oprejste', hans mange smarte fælder osv. gjorde også indtryk. Jeg husker ham slet ikke som dum, som Googa gør, men tværtimod som snedig - om end han ofte bliver taget til fange, kan være lidt overlegen osv. Det så jeg vist bare som relativt menneskelige træk i en ret så brutal og farlig verden.

Under alle omstændigheder fik jeg genopfrisket bekendtskabet under corona-perioden med dels at (gen)anskaffe de 4 danske albums og dels PIF-bladene, hvor der var mange historier i s/h, som klæder serien godt. Meeen om den helt holder til en genudgivelse i samlebind på dansk, som jeg ellers tidligere har heppet på, er jeg knapt så sikker på. Men næste gang turen går til Frankrig, vil jeg da se på den franske udgave.

I øvrigt er de vist ret begejstrede for ham i hjemlandet. Bl.a kunne man købe Rahan som en action figur i den franske linje af Action Man dukkerne, hvis nogen kan huske dem. Den er i dag ret sjælden og meget dyr at anskaffe, hvis nogen skulle ligge inde med en fra en familietur til Frankrig i slut 70'erne :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

Han er snedig nok på stenalder-niveau, hvilket jeg også synes er den korrekte måde at fremstille ham på, snarere end at have ham til at tænke og tale som en mand fra nutiden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af Gimli »

maxus skrev: 16. aug 2021, 10:21
Under alle omstændigheder fik jeg genopfrisket bekendtskabet under corona-perioden med dels at (gen)anskaffe de 4 danske albums og dels PIF-bladene, hvor der var mange historier i s/h, som klæder serien godt. Meeen om den helt holder til en genudgivelse i samlebind på dansk, som jeg ellers tidligere har heppet på, er jeg knapt så sikker på. Men næste gang turen går til Frankrig, vil jeg da se på den franske udgave.
Jeg er helt på linje med dig Maxus, jeg tvivler på at serien holder i dag. Men jeg er dog en smule usikker, hvor meget min holdning er påvirket af, at jeg fornemmer at den danske udgave har udeladt noget og/eller sprunget rundt i kronologien fra den franske udgave. Det gør historierne en smule usammenhængende. Men selv hvis det blev rettet op, så mener jeg at det er lidt for "primitiv" serie, til at få succes i dag.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 16. aug 2021, 21:40 Men selv hvis det blev rettet op, så mener jeg at det er lidt for "primitiv" serie, til at få succes i dag.
Det var dog en besynderlig kritik, at en urtidsserie skulle være for primitiv til markedet i dag, men det er du måske også klar over, idet du garderer dig selv ved at sætte ordet primitiv i anførselstegn.

Fair nok, at I to ikke ville købe en dansk udgave, men så kunne I jo bare lade den stå. I vil måske forhindre, at serien optager et dansk forlags ressourcer, der kunne være blevet brugt på at udgive endnu en newie? Oldies har jo ikke ligefrem tiden med sig, og det er sværere at få dem udgivet, så jeres udtalelser virker ikke særligt befordrende. Jeg ville nok bare have ladet sådan en præsentation stå, hvis det ikke var noget for mig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Googa, du kan ikke forvente, at folk skal kunne snuse sig til, om dine opslag er lobbyopslag eller opfordringer til samtale, debat og udveksling af synspunkter.

Måske skulle du lave en disclaimer, hvis du ikke ønsker nogen kommentarer :?

LOBBYOPSLAG – KOMMENTARER FRABEBEDES
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Personligt synes jeg, det mest interessante ved Rahan er de mange kommunistiske undertoner, der er i serien, og som der er skrevet lærde afhandlinger om. Serien blev jo udgivet af det franske kommunistpartis flagskib, Pif-bladet, der i en vekslen mellem rendyrket kommunistisk propaganda og kammeratlige samtaler mellem ledelse, redaktører og serieskabere fremstår som et bemærkelsesværdigt modstykke til de mange flere (men hver i sær mindre) franske/belgiske tegneserieblade bygget på et katolsk fundament (også indimellem med rendyrket religiøs propaganda vekslende med pastorale samtaler mellem ledelse, redaktører og serieskabere).

Der er jo den slags underfundigheder i Rahan: Han må gerne begå massedrab, hvis det kan føre til proletariatets befrielse. Han giver udtryk for, at han ikke bryder sig om "at dræbe dem, der går oprejst" ... men han gør det alligevel, når det er i sagens tjeneste, og retningslinjerne udstedes af en marxistisk-leninistisk elite, hvis proklamationer proletariatet ikke behøver at forstå. Selv er han ikke en mørkhåret og -lødet tatar som Akim, Tarzan og Turok, nej han er en ophøjet og lyshåret moskovit, fysisk modelleret over en bedrevidende kominternagent, akkurat som vore dages Vladimir Putin.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. aug 2021, 01:15 Personligt synes jeg, det mest interessante ved Rahan er de mange kommunistiske undertoner, der er i serien, og som der er skrevet lærde afhandlinger om. Serien blev jo udgivet af det franske kommunistpartis flagskib, Pif-bladet, der i en vekslen mellem rendyrket kommunistisk propaganda og kammeratlige samtaler mellem ledelse, redaktører og serieskabere fremstår som et bemærkelsesværdigt modstykke til de mange flere (men hver i sær mindre) franske/belgiske tegneserieblade bygget på et katolsk fundament (også indimellem med rendyrket religiøs propaganda vekslende med pastorale samtaler mellem ledelse, redaktører og serieskabere).

Der er jo den slags underfundigheder i Rahan: Han må gerne begå massedrab, hvis det kan føre til proletariatets befrielse. Han giver udtryk for, at han ikke bryder sig om "at dræbe dem, der går oprejst" ... men han gør det alligevel, når det er i sagens tjeneste, og retningslinjerne udstedes af en marxistisk-leninistisk elite, hvis proklamationer proletariatet ikke behøver at forstå. Selv er han ikke en mørkhåret og -lødet tatar som Akim, Tarzan og Turok, nej han er en ophøjet og lyshåret moskovit, fysisk modelleret over en bedrevidende kominternagent, akkurat som vore dages Vladimir Putin.
Okay, den fangede jeg ikke i 1974, men der var jeg også kun 10-11 år. Angående en disclaimer, vil jeg overveje det. En del af mine indlæg er jo lobby-præget.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ved nu ikke rigtigt med en disclaimer, ordet bør jo i princippet være frit. Normalt hvis det er en serie, jeg roser, og som vi mangler meget eller alt af på dansk, kan man godt være sikker på, det er et lobby opslag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 17. aug 2021, 01:26 ordet bør jo i princippet være frit.
Både i princippet og i praksis ... eller? :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 17. aug 2021, 01:42
GoogaMooga skrev: 17. aug 2021, 01:26 ordet bør jo i princippet være frit.
Både i princippet og i praksis ... eller? :wink:
Naturligvis. Så må jeg jo bare tænke mig om en ekstra gang, før jeg gør mig umage med en præsentation.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af maxus »

GoogaMooga skrev: 17. aug 2021, 01:26 Jeg ved nu ikke rigtigt med en disclaimer, ordet bør jo i princippet være frit. Normalt hvis det er en serie, jeg roser, og som vi mangler meget eller alt af på dansk, kan man godt være sikker på, det er et lobby opslag.
I guder... :lol: :lol: :lol:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 16. aug 2021, 22:40
Gimli skrev: 16. aug 2021, 21:40 Men selv hvis det blev rettet op, så mener jeg at det er lidt for "primitiv" serie, til at få succes i dag.
Det var dog en besynderlig kritik, at en urtidsserie skulle være for primitiv til markedet i dag, men det er du måske også klar over, idet du garderer dig selv ved at sætte ordet primitiv i anførselstegn.

Fair nok, at I to ikke ville købe en dansk udgave, men så kunne I jo bare lade den stå. I vil måske forhindre, at serien optager et dansk forlags ressourcer, der kunne være blevet brugt på at udgive endnu en newie? Oldies har jo ikke ligefrem tiden med sig, og det er sværere at få dem udgivet, så jeres udtalelser virker ikke særligt befordrende. Jeg ville nok bare have ladet sådan en præsentation stå, hvis det ikke var noget for mig.
Jeg kunne også have brugt termen 'naiv'. Og det er primært i relation til historien, det går på, hvad du jo ikke vurderer særligt vigtigt, men som de fleste potentielle kunder også forholder sig til. Det kan godt være at du laver lobby-arbejde Googa. Men selv om det er lobbisme, så vil jeg give mit besyv med, også hvis jeg mener at en serie ikke holder. Begrundelse - forlagene skal ikke overtales til at kaste sig ud i så mange 'klassiske' serier, så de brækker nakken økonomisk, hvis markedet ikke er der. Det er der næsten ingen, som vinder ved. Og jeg går da trods alt ud fra, at dit lobby-arbejde ikke alene tjener et personligt motiv?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af GoogaMooga »

Bare rolig, der er næppe noget forlag, der vil prøve efter I to har skudt mit forslag ned. Fortsæt jeres gode arbejde. I øvrigt knækker man ikke nakken med en enkelt prøveballon. Newies er også risikable, og tilmed oftest dårligere tegnet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Rahan's velfriserede vildskab

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 17. aug 2021, 17:41 Bare rolig, der er næppe noget forlag, der vil prøve efter I to har skudt mit forslag ned. Fortsæt jeres gode arbejde. I øvrigt knækker man ikke nakken med en enkelt prøveballon. Newies er også risikable, og tilmed oftest dårligere tegnet.
Det er da utrolig som du reagerer på at andre mennesker ser ting annerledes enn deg. Hvorfor skulle to kommentarer på et internettforum være avgjørende for om et forlag utgir en tegneserie? Og for den saks skyld, hvorfor skulle én persons lobbyoppslag om samme tegneserie være avgjørende?
Besvar