Tove Jansson biografien nu på dansk

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Tove Jansson biografien nu på dansk

Indlæg af GoogaMooga »

Hej! Jeg kom til at forvilde mig ind i en Bog & Idé butik i dag, noget, jeg normalt ikke gør, og hvad skuer mit øje? Tove Jansson biografien i hc, oversat fra finsk! Små 300 kr. indpakket i plast. Et godt (og nødvendigt) supplement til den store Moomin books fra D&Q.

Billede

fra saxo.com:
Tove Janssons historier og figurer er kendt og elsket af børn og voksne over hele verden. Millioner af børn er vokset op med historier fra Mumidalen om Mumitrolden, Snorkfrøken, Lille My og mange flere.

Tove Jansson (1914-2001) er en af Finlands mest kendte kunstnere, og hendes bøger er på nuværende tidspunkt oversat til mere end 40 sprog. Jansson var et multitalent– billedkunstner, forfatter, illustrator, manuskriptforfatter, sangskriver, ja næsten hvad som helst.

Tuula Karjalainens biografi sætter Tove Janssons lange, farverige og produktive liv ind i 1900-tallets historiske sammenhæng og viser, hvordan Janssons liv og kunst er tæt forbundne med hinanden – for eksempel hvordan Mumidalen og dens beboere opstod under anden verdenskrig, hvor forfatteren selv følte sig nødsaget til at flygte fra de grumme tider ind i sin fantasi, til en blidere verden.

Som menneske påvirkede Tove Jansson sin samtids værdier og holdninger, forandringer – aldrig som revolutionær fanebærer, men som en stille eksistens, der dog levede kompromisløst i overensstemmelse med sine egne valg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar