SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 28. aug 2021, 03:07 Er der noget ved stribeversionen af De 7 Krystalkugler? Soltemplet i bredformat har jeg på fransk.
"Noget ved"? Det er da et veldig vagt spørsmål. Det er selvsagt en del ruter og sekvenser i avisstripeversjonen som ble kuttet og/eller forandret på annet vis sammenlignet med albumversjonen, akkurat som tilfellet er med Soltemplet.

Og det er jo flott at du har Soltemplet i bredformat på fransk, men selv vil jeg veldig gjerne ha den på et språk jeg kan lese. ;) Carsten har tidligere forklart at uoverensstemmelsene mellom Moulinsart og Casterman er grunnen til at den ikke har kommet på dansk, så forhåpentligvis kan det skje nå.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 28. aug 2021, 03:03Virkelig?? :O Den fredspipen Moulinsart og Casterman røykte har tydeligvis gitt resultater.

Får vi også stripeversjonen av "De 7 krystalkugler" og bredformatversjonen av "Soltemplet" snart? :)
Nu får vi se. Alle går meget, meget forsigtigt frem indtil videre. Noget har rykket sig, andet formentlig slet ikke endnu, men kan måske gøre det på lidt længere sigt.

Selve kernen og den gordiske knude i den tilspidsede situation, der endte med "fredspiben", var jo den farvelagte udgave af den sort-hvide Tintin i Amerika. Så hele problematikken omkring udgivelsen af disse farvelagte sort-hvide udgaver var nødt til at blive løst helt generelt. Og jeg TROR, det ender med, at Casterman kommer til at udgive dem fremover. Men altså, med Moulinsart skal man altid gerne se noget materialisere sig, før man for alvor tror på det.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. aug 2021, 03:07Er der noget ved stribeversionen af De 7 Krystalkugler? Soltemplet i bredformat har jeg på fransk.
Stribeversionerne af de historier, der udkom under 2. verdenskrig, har længe været det eneste interessante Tintin, vi stadig manglede at se på dansk. Stribeversionerne er uhyre interessante at studere. Hergé var pludselig pisket til at ændre sin fortællerytme, så historierne blev drevet frem én stribe à 4 billeder pr. dag, var en enorm ændring i forhold til de to sider pr. uge, han var vant til. Alligevel lykkedes det i en grad, så det i dag er vanskeligt at se, at der er tale om en dagstripserie, der er klippet sammen. Stribeversionerne er simpelthen nøglen til at forstå, hvorfor disse historier er opbygget, som de er.

Et mesterligt eksempel er scenen, hvor Nestor nonchalant kæmper med at holde balancen med spiritusflaskerne, da han ufrivilligt bliver midtpunkt for Terrys jagt på Haddocks siameserkat. I albumversionen fylder den en side, men i den oprindelige version fulgte man Nestors kamp med tilbageholdt åndedræt over tre dage med cliffhangere og det hele:

1.png

Og resten af historien er på samme måde præget af dagstripformatets behov for cliffhangere, suspense og afsluttende gags. Se bare Haddocks mislykkede vand-til-vin-eksperiment, der i dagstripversionen er en ugelang mystificering af Tintin - og læseren:

2.png

Og sådan fortsætter det, indtil historien blev brat afbrudt p.gr.a. Belgiens befrielse omkring det tidspunkt i historien, hvor Tintin taler med general Alcazar, der er på vej ombord på damperen til Amerika. Herefter er det Tintin-bladets fortællerytme, der tager over.

Jo, der er i sandhed "noget ved" stribeversionen af De 7 Krystalkugler.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af GoogaMooga »

Interessante betragtninger omkring stribeversionen af De 7 Krystalkugler, men i modsætning til den brede Soltemplet er der vist ikke tegnet til, kun trukket fra. Så den springer jeg nok over, hvis vi overhovedet får den på dansk. Soltemplet er fed, fordi der er mere tegning .
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 29. aug 2021, 23:18 Interessante betragtninger omkring stribeversionen af De 7 Krystalkugler, men i modsætning til den brede Soltemplet er der vist ikke tegnet til, kun trukket fra. Så den springer jeg nok over, hvis vi overhovedet får den på dansk. Soltemplet er fed, fordi der er mere tegning .
Der tar du feil. Det er flere mindre passasjer/ruter i avisstripeversjonen som ikke kom med i albumutgaven, og noen sekvenser er rett og slett helt annerledes tegnet. Tintins andre møte med Alcazar skjer for eksempel ikke når båten til Alcazar går, men på gaten.

Og Franks kommentarer om fortellergrepene i De 7 krystalkugler, og hvordan disse i stor grad forklares nettopp av avisstripeformatet, sier alt om hvor verdifulle disse opprinnelige versjonene av historiene er å studere.

Som Frank er inne på: Det ville i det hele tatt vært uhyre interessant å få utgitt på dansk ikke bare De 7 krystalkugler, men også Enhjørningen's hemmelighed og Rackham den Rødes skat i sin originale form som avisstriper.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 30. aug 2021, 00:09Som Frank er inne på: Det ville i det hele tatt vært uhyre interessant å få utgitt på dansk ikke bare De 7 krystalkugler, men også Enhjørningen's hemmelighed og Rackham den Rødes skat i sin originale form som avisstriper.
Og Den Mystiske Stjerne. :-)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 30. aug 2021, 01:09
Mesterius skrev: 30. aug 2021, 00:09Som Frank er inne på: Det ville i det hele tatt vært uhyre interessant å få utgitt på dansk ikke bare De 7 krystalkugler, men også Enhjørningen's hemmelighed og Rackham den Rødes skat i sin originale form som avisstriper.
Og Den Mystiske Stjerne. :-)
Ja, det har du sannelig rett i! Klarte å glemme den i går på en eller annen måte. (Og så var vel siste del av Krabben med de gyldne klosakse også striper i Le Soir, men de antar jeg at ikke er samlet i Belgia heller, bortsett kanskje fra i "Hergé, le feuilleton intégral"-bokserien.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har det Tintin, jeg skal bruge. Striberne har ingen interesse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 30. aug 2021, 09:24 Jeg har det Tintin, jeg skal bruge. Striberne har ingen interesse.
Det er jo fint for deg, men vi andre vil altså gjerne ha de originale avisstripeversjonene av album som opprinnelig ble skapt slik. De har nemlig meget stor interesse. :)

Kan jeg forøvrig spørre hvorfor Soltemplet i bredformat med ekstra sekvenser og ruter er interessant for deg, mens De 7 krystalkugler som avisstriper med ekstra sekvenser og ruter ikke er interessant for deg?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 30. aug 2021, 10:01
GoogaMooga skrev: 30. aug 2021, 09:24 Jeg har det Tintin, jeg skal bruge. Striberne har ingen interesse.
Det er jo fint for deg, men vi andre vil altså gjerne ha de originale avisstripeversjonene av album som opprinnelig ble skapt slik. De har nemlig meget stor interesse. :)

Kan jeg forøvrig spørre hvorfor Soltemplet i bredformat med ekstra sekvenser og ruter er interessant for deg, mens De 7 krystalkugler som avisstriper med ekstra sekvenser og ruter ikke er interessant for deg?
Jamen, jeg synes da også, striberne skal ud på dansk. Soltemplet synes jeg bare tager sig bedre ud. Tintin taber noget i dagstribeformat. Bare min mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: SH Tintin en Amérique farvelagt i to udgaver

Indlæg af Mesterius »

Jeg deler like godt enda en sekvens fra avisstripeversjonen av De 7 krystalkugler, pluss en sammenligning med det senere albumet. Det er fascinerende å se på forskjellene - flere av rutene er helt annerledes tegnet, og det er også variasjoner i teksten. Og igjen, tenk på hvordan denne sekvensen må ha vært å lese i daglige etapper.

Billede

Billede
Besvar