Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 28. aug 2021, 23:38
Mesterius skrev: 28. aug 2021, 23:14Så det å sette COMICS bak forlagsnavnet regnes ikke lenger for hipt? Jeg synes ellers CARLSEN COMICS har en vidunderlig klang. :)
Det var hipt i 1980, og dengang havde det en vidunderlig klang. Men ikke i dag. Og slet ikke i forbindelse med et nyt forlag, der gerne skal kunne omtales ved sit egentlige navn, COBOLT. "Forlaget Cobolt Comics" ville i hvert fald ikke have en vidunderlig klang. Og da Cobolt stort set kun - i modsætning til Carlsen - udgiver tegneserier, ville det være temmelig fjollet at kalde forlaget for Cobolt, og så skrive Cobolt Comics på udgivelserne.

På de fleste af Carlsens udgivelser stod der bare CARLSEN, nemlig alle børnebøgerne. På tegneserierne stod der CARLSEN COMICS, CARLSEN MANGA, CARLSEN CLASSICS eller CARLSEN GRAPHIC NOVELS.
Joda... for å være ærlig er jeg helt enig i alle dine bemerkninger her. ;) Jeg visste jo også at CARLSEN COMICS (eller de andre variantene du nevner) var underkategorier av Carlsen, så det gir/ga mening at Carlsen gjorde det slik den gangen. I tillegg til alt dette klinger Cobolt - eller Forlaget Cobolt - ganske enkelt bedre som et frittstående navn. Så jeg er glad navnet er som det er.

Ellers ville jo CARSTEN COMICS både være beskrivende og gi maksimal nærhet til det gamle forlagsnavn. Men også det ville nok vært litt utdatert etter dagens standarder. :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 28. aug 2021, 23:54I tillegg til alt dette klinger Cobolt - eller Forlaget Cobolt - ganske enkelt bedre som et frittstående navn. Så jeg er glad navnet er som det er.
Nemlig, og der er i øvrigt løbende bestræbelser på at undgå brugen af "Forlaget" så meget som muligt, for det ord står jo heller ikke på udgivelserne. Og det er frustrerende både for forlaget og forlagets kunder ikke at kunde finde det under C, men F, i alfabetiske oversigter for eksempel i forbindelse med bogmesser. Omvendt er det i visse sammenhænge alligevel vigtigt at medtage "Forlaget", fordi virksomhedens juridiske navn er "Forlaget Cobolt A/S".
Mesterius skrev: 28. aug 2021, 23:54Ellers ville jo CARSTEN COMICS både være beskrivende og gi maksimal nærhet til det gamle forlagsnavn. Men også det ville nok vært litt utdatert etter dagens standarder. :D
Ha ha, ja, det er en oldgammel vits, og der findes mange eksempler på folk (i udlandet), som har skrevet "Dear Carlsen", når de egentlig ville skrive "Dear Carsten" :roll:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 30. aug 2021, 01:17
Mesterius skrev: 28. aug 2021, 23:54I tillegg til alt dette klinger Cobolt - eller Forlaget Cobolt - ganske enkelt bedre som et frittstående navn. Så jeg er glad navnet er som det er.
Nemlig, og der er i øvrigt løbende bestræbelser på at undgå brugen af "Forlaget" så meget som muligt, for det ord står jo heller ikke på udgivelserne. Og det er frustrerende både for forlaget og forlagets kunder ikke at kunde finde det under C, men F, i alfabetiske oversigter for eksempel i forbindelse med bogmesser. Omvendt er det i visse sammenhænge alligevel vigtigt at medtage "Forlaget", fordi virksomhedens juridiske navn er "Forlaget Cobolt A/S".
Mesterius skrev: 28. aug 2021, 23:54Ellers ville jo CARSTEN COMICS både være beskrivende og gi maksimal nærhet til det gamle forlagsnavn. Men også det ville nok vært litt utdatert etter dagens standarder. :D
Ha ha, ja, det er en oldgammel vits, og der findes mange eksempler på folk (i udlandet), som har skrevet "Dear Carlsen", når de egentlig ville skrive "Dear Carsten" :roll:
Så jeg oppfant altså IKKE hjulet med det ordspillet? Sjokkerende. ;)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 28. aug 2021, 22:55
Mesterius skrev: 28. aug 2021, 03:05COBOLT COMICS hadde kanskje vært det optimale?
NEJ! Det ville være fjollet, dumt og gammeldags :!:
...men det er ikke alle som synes "COMICS" bak forlagsnavnet er fjollete, dumt og gammeldags! :)

https://www.mynewsdesk.com/se/egmont-pu ... re-3127463

Billede

Billede
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 10. okt 2021, 01:06
Carsten Søndergaard skrev: 28. aug 2021, 22:55
Mesterius skrev: 28. aug 2021, 03:05COBOLT COMICS hadde kanskje vært det optimale?
NEJ! Det ville være fjollet, dumt og gammeldags :!:
...men det er ikke alle som synes "COMICS" bak forlagsnavnet er fjollete, dumt og gammeldags! :)
Men Egmont har jo været gammeldags i mange år nu, så det passer da fint :lol:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 10. okt 2021, 23:36
Mesterius skrev: 10. okt 2021, 01:06
Carsten Søndergaard skrev: 28. aug 2021, 22:55 NEJ! Det ville være fjollet, dumt og gammeldags :!:
...men det er ikke alle som synes "COMICS" bak forlagsnavnet er fjollete, dumt og gammeldags! :)
Men Egmont har jo været gammeldags i mange år nu, så det passer da fint :lol:
Tja, jeg synes nå Egmont Sverige virker mer oppegående enn Egmont Danmark på de fleste måter. De er også i stand til å publisere interessante Disney-bøker dedikert til andre serieskapere enn kun Barks og Rosa.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Guarnido, Blacksad og Les Indes Fourbes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 11. okt 2021, 09:51Tja, jeg synes nå Egmont Sverige virker mer oppegående enn Egmont Danmark på de fleste måter. De er også i stand til å publisere interessante Disney-bøker dedikert til andre serieskapere enn kun Barks og Rosa.
Jo, jo, Egmont i både Sverige og Norge er da bestemt i live. I Danmark not so much. Eller slet ikke.
Besvar