Historiske Pif genoptrykkes i faksimile

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Historiske Pif genoptrykkes i faksimile

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ved ikke, hvornår Pif for alvor blev interessant, måske med lanceringen af "Rahan" (som vi nok aldrig får på dansk igen), men nu skal et par historiske blade genoptrykkes i faksimile, og det er jo ren patrimoine.

Det nummer af Pif, som vi lægger ud med, startede allerede i 1958 som et månedsblad. Dengang var hovedfiguren en hund ved navn Pif, og sådan noget kunne altså sælge i 1958. Men allerede før dette var der to omgange med Pif, 12 numre fra 1950-53, og 17 numre fra 1954-58. Tredie runde nåede op på 117 numre, før det lukkede i 1967.

Pif Vintage #1 er på kun 20 sider og fås til en billig penge i kioskerne dernede.

Billede

Pif Vintage #2 er til gengæld på 80 sider, og indeholder første solohæfte med Rahan, som blev lanceret i 1972. Selve serien startede i Pif Gadget i 1969, men tog altså springet til eget blad i 1972.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Historiske Pif genoptrykkes i faksimile

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. aug 2021, 21:40Jeg ved ikke, hvornår Pif for alvor blev interessant, måske med lanceringen af "Rahan" (som vi nok aldrig får på dansk igen), men nu skal et par historiske blade genoptrykkes i faksimile, og det er jo ren patrimoine.
Jeg syntes aldrig, Pif blev interessant. Men én ting undrer mig: Hvordan udgiver man et blad i facsimile, hvis primære salgsargument var, at der fulgte en (elendig) plastikflyver med? Bliver de genskabt i 3D-print eller er facsimile-udgaverne af Pif helt uden pifferter?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Historiske Pif genoptrykkes i faksimile

Indlæg af GoogaMooga »

Mon ikke disse hæfter bliver piffert-frie. :wink: Hvor langt er man egentlig kommet med disse 3D print ting? Den dag man kan printe en Colt, bliver jeg for alvor nervøs.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Historiske Pif genoptrykkes i faksimile

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 30. aug 2021, 14:47 Jeg syntes aldrig, Pif blev interessant.
Jeg husker kun "Rahan", og den syntes jeg godt om dengang. Men står valget mellem "Valhardi" og "Rahan" på dansk, ved jeg godt, hvad jeg vil vælge.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Historiske Pif genoptrykkes i faksimile

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 30. aug 2021, 15:37Mon ikke disse hæfter bliver piffert-frie. :wink: Hvor langt er man egentlig kommet med disse 3D print ting? Den dag man kan printe en Colt, bliver jeg for alvor nervøs.
Hvis du googler "working 3d print gun" er der rigeligt med videoer til at gøre enhver nervøs.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar