Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Vigtigste dato?

10. januar 1929 - "Tintin in the Land of the Soviets" debuterer i "Le Petit Vingtième"
7
58%
21. april 1938 - første nummer af "Le Journal du Spirou"
0
Ingen stemmer
29. oktober 1959 - første nummer af "Pilote"
5
42%
19. december 1974 - første nummer af "Métal Hurlant"
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 12

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Mit bud er uden tøven den 20. oktober 1959, da Pilote #1 udkom, med "Astérix", "Tanguy et Laverdure", og "Barbe-Rouge"! Der findes vel næppe stærkere udspil i europæisk tegneseriehistorie. Slår "Métal Hurlant", efter min mening. Bladet blev grundlagt af Goscinny og Uderzo, og tog et spring i en mere moden retning, med mere kunstnerisk frihed til skaberne. Se, det kan man da kalde for et blad!

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Erling Søby »

Debuterede Tintin virkelig under en engelsksproget titel, som afstemningen påstår? - Selvfølgelig ikke, det var under titlen "Tintin au pays des Soviets". Og det var selvsagt den vigtigste begivenhed i europæisk tegneseriehistorie, da det er dér det hele begynder.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Forskellen er bare, at "Pilote" er et milevidt bedre udspil end "Soviets" rent kunstnerisk, rent indholdsmæssigt, og på sin vis også historisk: "Soviets" åbnede ballet ved at starte album-traditionen, men "Pilote" frigjorde sig noget af censuren og åbnede kunstformen og mediet op. Det var noget, der ganske enkelt var ukendt i tiden op til 1959. Som en analogi kan man sige, "Soviets" var tegneseriernes Sputnik, mens "Pilote" var tegneseriernes Apollo 11. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Erling Søby »

GM:
"Pilote" frigjorde sig noget af censuren og åbnede kunstformen og mediet op. Det var noget, der ganske enkelt var ukendt i tiden op til 1959.
Hvilken censur var der tale om i Belgien? Og hvad mener du med, at "åbne kunstformen og mediet op"? - Længe inden 1959 havde Hergé og Jacobs udsendt kunstneriske og tekniske højdepunkter som De syv krystalkugler, Soltemplet, Tournesol-mysteriet månealbummene, og Jacobs Kampen om verdensherredømmet, Pyramidens hemmelighed og Det gule mærke - værker, som satte nye standarder for europæisk tegneserie.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 7. sep 2021, 15:24 GM:
"Pilote" frigjorde sig noget af censuren og åbnede kunstformen og mediet op. Det var noget, der ganske enkelt var ukendt i tiden op til 1959.
Hvilken censur var der tale om i Belgien? Og hvad mener du med, at "åbne kunstformen og mediet op"? - Længe inden 1959 havde Hergé og Jacobs udsendt kunstneriske og tekniske højdepunkter som De syv krystalkugler, Soltemplet, Tournesol-mysteriet månealbummene, og Jacobs Kampen om verdensherredømmet, Pyramidens hemmelighed og Det gule mærke - værker, som satte nye standarder for europæisk tegneserie.
Det er ikke de senere værker af Hergé, jeg sammenligner med. Så kunne jeg også tage senere værker med Astérix, Tanguy et Laverdure, og Barbe-Rouge. Det er 1929 vs. 1959, "Soviets" mod første del af første historie i hver af de tre førnævnte Pilote serier.

Jeg mener afgjort, der var tegneseriecensur i Belgien, om ikke andet, måtte de tilpasse deres serier til det større franske marked.
Senest rettet af GoogaMooga 7. sep 2021, 16:39, rettet i alt 2 gange.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 7. sep 2021, 15:24 GM:
"Pilote" frigjorde sig noget af censuren og åbnede kunstformen og mediet op. Det var noget, der ganske enkelt var ukendt i tiden op til 1959.
Og hvad mener du med, at "åbne kunstformen og mediet op"?
Kunstformen åbnede op med mere modne serier og var ikke længere kun for 12-årige drenge, groft sagt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 15:09 Forskellen er bare, at "Pilote" er et milevidt bedre udspil end "Soviets" rent kunstnerisk, rent indholdsmæssigt, og på sin vis også historisk: "Soviets" åbnede ballet ved at starte album-traditionen, men "Pilote" frigjorde sig noget af censuren og åbnede kunstformen og mediet op. Det var noget, der ganske enkelt var ukendt i tiden op til 1959. Som en analogi kan man sige, "Soviets" var tegneseriernes Sputnik, mens "Pilote" var tegneseriernes Apollo 11. :)
Men debuten til "Tintin i Sovjetunionen" i Le Petit Vingtieme er likevel så viktig for europeisk tegneseriehistorie at den kan sammenlignes med Disneys "Steamboat Willie" i tegnefilmene. Historisk betydning kan ikke alltid defineres ut fra teknisk og kunstnerisk perfeksjon.

Og hvordan frigjorde Pilote seg fra sensuren? I Cobolts nye samlebind med Asterix slås det fast at de var underlagt samme sensurlov som alle andre vanlige fransk-belgiske tegneserier fra 1949 av, med blant annet hadde strenge direktiver om kvinneskildring i seriene. Det var en av grunnene til at kvinner spilte en lite fremtredende rolle i Asterix-universet i mange år.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Det er ikke de senere værker af Hergé, jeg sammenligner med. Så kunne jeg også tage senere værker med Astérix, Tanguy et Laverdure, og Barbe-Rouge. Det er 1929 vs. 1959, "Soviets" mod første del af første historie i hver af de tre førnævnte Pilote serier.
Det er din påstand om, at Pilote nr. 1 skulle være en milepæl ud i at åbne kunstformen og mediet op, jeg opponerer imod. Og det gør jeg ved at pege på Hergés og Jacobs' centrale værker, fra før Pilote startede - værker, som i dén grad åbnede kunstformen og mediet op, og satte nye standarder. Og dermed også pege på, at Pilote ikke er helt den nyskabelse, du gerne vil gøre det til.

Tintin og Blake & Mortimer - og for den sags skyld en serie som Martins Alix - var heller ikke kun for 12årige drenge.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Det er så jeres vurdering.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 7. sep 2021, 19:41 [ med blant annet hadde strenge direktiver om kvinneskildring i seriene. Det var en av grunnene til at kvinner spilte en lite fremtredende rolle i Asterix-universet i mange år.
Sideløbende med Asterix bragte Pilote også serier med mere fremtrædende roller til kvinder.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Mesterius »

Sagt på en enkel måte: Uten Tintin i Le Petit Vingtieme hadde det neppe vært noe Pilote eller Asterix.

Forøvrig helt enig i Erlings kommentarer om hvordan Tintin lenge før 1959 bidro til å åpne tegneseriemediet i uante retninger. Hvis du går frem bare til 1934 og "Den blå lotus", laget Hergé allerede serier som kunstnerisk var fullt på høyde med Goscinny og Uderzos Asterix.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeres insisteren på "Soviets" over "Pilote" #1 svarer lidt til at sige New Fun var vigtigere end Action #1 eller FF#1.

De er i hvert fald begge vigtige datoer, det kan vi måske blive enige om.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 19:48Det er så jeres vurdering.
GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 19:55Jeres insisteren på "Soviets" over "Pilote" #1 svarer lidt til at sige New Fun var vigtigere end Action #1 eller FF#1.
Det virker lidt som om, du ikke bryder dig om, at andre har en anden mening end den, du har lagt dig fast på som den rigtige - heller ikke selv om du har opstillet fire valgmuligheder i din afstemning. Debatten skal tilsyneladende helst ende med det facit, hvor du har besluttet på forhånd - ellers er det "bare jeres vurdering" (hvad skulle det ellers være?).

Lad nu folk komme med deres synspunkter, Googa, og træd et skridt tilbage - nyd, at den diskussion, du har sat i gang, får luft under vingerne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 7. sep 2021, 22:46
GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 19:48Det er så jeres vurdering.
GoogaMooga skrev: 7. sep 2021, 19:55Jeres insisteren på "Soviets" over "Pilote" #1 svarer lidt til at sige New Fun var vigtigere end Action #1 eller FF#1.
Det virker lidt som om, du ikke bryder dig om, at andre har en anden mening end den, du har lagt dig fast på som den rigtige - heller ikke selv om du har opstillet fire valgmuligheder i din afstemning. Debatten skal tilsyneladende helst ende med det facit, hvor du har besluttet på forhånd - ellers er det "bare jeres vurdering" (hvad skulle det ellers være?).

Lad nu folk komme med deres synspunkter, Googa, og træd et skridt tilbage - nyd, at den diskussion, du har sat i gang, får luft under vingerne.
Jeg opfattede det som om, de ikke kunne lade mig have min vurdering. Det var dem, der grillede mig med spørgsmål, mens jeg lod deres vurderinger stå i fred.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den vigtigste dato i europæisk tegneseriehistorie?

Indlæg af GoogaMooga »

Resultatet af afstemningen er næsten givet på forhånd og jeg vil blive meget overrasket, hvis Pilote får flere stemmer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar