Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar

Bedste arvtager?

Achdé
0
Ingen stemmer
Didier Conrad
3
100%
 
Afgivne stemmer: 3

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af GoogaMooga »

Achdé har nok strammet "Lucky Luke" en lille smule op, men jeg stod allerede af efter "Daisy Town", så jeg er ligeglad.

Billede

Didier Conrad derimod. Ikke bare er han en bedre tegner, han er også mere personlig, sætter et genkendeligt aftryk på "Astérix".

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af benadikt »

Du har kun halvdelen af arvtagerne med.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 20. okt 2021, 17:11 Achdé har nok strammet "Lucky Luke" en lille smule op, men jeg stod allerede af efter "Daisy Town", så jeg er ligeglad.[
Didier Conrad derimod. Ikke bare er han en bedre tegner, han er også mere personlig, sætter et genkendeligt aftryk på "Astérix".
Det kommer vel an på, hvad man mener med "værdig arvtage".

Achdé tegner fuldstændig, som Morris tegnede i 30-40 år. Man kan nærmest ikke se forskel. Så det er vel den perfekte arvtager, hvis meningen er, at det skal være mere af det samme. En anden ting er så, at Morris' tegninger er så stiliserede, at utallige tegnere formentlig ville kunne eftergøre dem, hvis de øvede sig. En computer ville ret enkelt kunne gøre det samme.

Conrad har jo haft et helt anden slags udgangspunkt, fordi Uderzos tegninger altid har været langt mere levende end Morris'. De var fremragende fra starten, men han ændrede delvis stil i løbet af de første Asterix-album, og så blev han endnu mere fremragende, indtil hans tegninger på hans ældre dage ærlig talt ikke rigtig var noget at skrive hjem om, uanset at de stadig var charmerende. Så hvad var det, Conrad skulle "arve"? Det var ikke så nemt at afgøre, og derfor er det naturligt (og fornuftigt) at han har sat, som du så udmærket siger, et genkendeligt aftryk på Asterix.

Men i mine øjne er de da lige værdige. De løser begge en bunden opgave perfekt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 20. okt 2021, 23:37

Men i mine øjne er de da lige værdige. De løser begge en bunden opgave perfekt.
Ja, i den forstand er de lige værdige. "Lucky Luke" ville også miste for meget ved at ændre nævneværdigt på stilen. De Ekstraordinære er heller ikke alle lige heldige. Det, jeg godt kan lide ved Conrad er, at han kan strække parameterne lidt, uden at det går ud over "Astérix" seriens grundtanke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men har du læst de ekstraordinære LL'er, Googa? You know, sådan læst dem, eller blot kigget lidt billeder?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 20. okt 2021, 23:48 Men har du læst de ekstraordinære LL'er, Googa? You know, sådan læst dem, eller blot kigget lidt billeder?
Jeg har kun Manden der skød Lucky Luke. Det er nok. Vurderet ud fra billederne og plotkonceptet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af Berti Stravonsky »

GoogaMooga skrev: 20. okt 2021, 23:54
Berti Stravonsky skrev: 20. okt 2021, 23:48 Men har du læst de ekstraordinære LL'er, Googa? You know, sådan læst dem, eller blot kigget lidt billeder?
Jeg har kun Manden der skød Lucky Luke. Det er nok. Vurderet ud fra billederne og plotkonceptet.
De øvrige er skam ganske fine, du. Ganske fine.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilken arvtager er bedst, Achdé eller Didier Conrad?

Indlæg af GoogaMooga »

Berti Stravonsky skrev: 20. okt 2021, 23:55
GoogaMooga skrev: 20. okt 2021, 23:54
Berti Stravonsky skrev: 20. okt 2021, 23:48 Men har du læst de ekstraordinære LL'er, Googa? You know, sådan læst dem, eller blot kigget lidt billeder?
Jeg har kun Manden der skød Lucky Luke. Det er nok. Vurderet ud fra billederne og plotkonceptet.
De øvrige er skam ganske fine, du. Ganske fine.
Det er nok for mig med MDSLL. Den har et interessant koncept.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar