Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 3. jul 2022, 23:39
Jakobsen skrev: 3. jul 2022, 15:32Jeg har lavet SÅ meget grafik gennem tiden - så jeg ved godt hvordan det skal laves
Lidt sjovt argument. Du mener altså ikke, at Casterman, der har udgivet titusindvis af tegneserier gennem næsten 100 år og i øvrigt produceret bøger i 245 år siden 1777, ved, hvordan det skal laves?
Jakobsen skrev: 3. jul 2022, 15:32kender også de fleste tegninger - så jeg ved at de fleste ting godt kunne have været lavet bedre.
Men igen, du må komme med konkrete eksempler og forklare, hvorfor det, du foreslår, vil være bedre valg.
Lars' forslag om at scanne forsidetegningen fra Hergés originaltegning i stedet for - som det tilsyneladende er sket - fra et vandskadet eksemplar af den trykte tegneserie, virker da allerede mere prof end det resultat, Castermans grafiker er nået frem til. Er det muligt, at han/hun ikke har 245 års erfaring og har valgt den nemme (eller bare ikke den optimale) løsning?

Lars HAR jo postet det konkrete eksempel tidligere.

Untitled-1 copy.jpg

Man KAN selvfølgelig også sige, at skyggerne danner en ekstra klo, og at vandskaden dermed blot forstærker Hergés værk?

Omvendt er spørgsmålet, om vandskaden er sket EFTER 1983, og der dermed er tale om (oh rædsel) en overtrædelse af forbuddet mod at ændre i Hergés værk efter Mesterens død?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07scannet efter en bulet 1. udgave - hvor de burde have brugt originalen, jeg har nævnt det før.
Men du kender jo ikke begrundelsen for, at den ser sådan ud. Eksisterer originalen overhovedet? Og hvis den gør, er den så måske bulet? Og hvis den er det, ville det så være passende at photoshoppe den, så den ikke længere så bulet ud? Personligt synes jeg, det er ret charmerende, at den ser lidt bedaget og slidt ud.
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07Og så de indsatte billeder i retroudgaverne - der er scannet på ny og indsat - link til debatten vi har taget før kan ses i en ovenstående indlæg. Det er generelt sådan - at når man retter - er det vel for at gøre tingene bedre, ikke ringere - nu har man teknikken til det grafiske
Efter min mening kan man sagtens diskutere, hvordan det skulle gribes an, og det har Casterman og Moulinsart også gjort, uden tvivl meget, meget længe (selv om du antager det modsatte). Der er flere spørgsmål i det, for eksempel: Kunne man med fordel have indscannet HELE udgaver af gamle trykte udgaver af gamle album og ikke kun de ruder, der senere blev ændret, og som så blev indsat i faktisk eksisterende og knivskarpt trykmateriale fra de senere udgaver? Og ville det kunne gennemføres for samtlige albums vedkommende, altså at der fandtes perfekt trykte gamle album (idet det oprindelige trykmateriale jo ikke eksisterer længere). Igen må jeg sige, at jeg finder det ret charmerende, at man kan ænse, hvor ændringerne er sket. Teknisk set kunne man muligvis i vore dage opnå et mere "perfekt" resultat, men ville det være at foretrække? Scanningerne og ændringerne er jo foretaget for 20 år siden, men ville det virkelig være relevant at opnå en tøddel "bedre" resultat at ændre på det nu, talrige oplag senere?
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07- og Ingos titler er bedre
Al ære og respekt til Ingos arbejde med diverse titler, selv er jeg lige nu især begejstret for hans titler til Cobolts nye udgaver af Asterix (han er i gang med titlen til album 22, der udkommer i Den store Asterix senere på året og som enkeltalbum i 2024). Men af Tintin-titlerne har han nu kun tegnet én, nærmere bestemt ordene "sorte guld". Resten har Hergé tegnet, enkelte bogstaver er blot let moduleret. Asterix-titlerne tegner han alle sammen.
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07Jeg hararbejdet med billedredigering i 30 år efterhånden. Jeg kan godt se hvor det går galt.
Jeg hører, hvad du siger (som man siger). At du er dygtigere end Castermans grafikere, selv om de har indscannet titusindvis af tegneseriesider. Du kunne jo søge et job hos dem :P
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07Siderne i bogen - der giver sig ud for at være i stort format - kunne have været forstøret op - således at det ikke bare var papiret der var mere af - men rent faktisk STORT format!
Jeg er som bekendt enig i det, men det har jo altså ikke noget med teknisk kunnen eller teknisk kvalitet at gøre. Det er bare et valg.
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07Så klistermærket der er umuligt at fjerne - ja, der sker fejl alle steder, det er der ikke nogen der gør af - men når de nu hober sig lidt op, så syntes jeg at det virker lidt sjusket og pengemaskine agtigt.
Men det var jo en brøler, en blunder, en bommert, en fejl hos trykkeriet. Som tidligere nævnt var alternativet til at beholde den uaftagelige sticker, at albummet blev destrueret og slet ikke udkom. Det kan vel ikke kaldes for "en pengemaskine".
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. jul 2022, 00:49
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07scannet efter en bulet 1. udgave - hvor de burde have brugt originalen, jeg har nævnt det før.
Men du kender jo ikke begrundelsen for, at den ser sådan ud. Eksisterer originalen overhovedet? Og hvis den gør, er den så måske bulet? Og hvis den er det, ville det så være passende at photoshoppe den, så den ikke længere så bulet ud? Personligt synes jeg, det er ret charmerende, at den ser lidt bedaget og slidt ud.
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07Og så de indsatte billeder i retroudgaverne - der er scannet på ny og indsat - link til debatten vi har taget før kan ses i en ovenstående indlæg. Det er generelt sådan - at når man retter - er det vel for at gøre tingene bedre, ikke ringere - nu har man teknikken til det grafiske
Efter min mening kan man sagtens diskutere, hvordan det skulle gribes an, og det har Casterman og Moulinsart også gjort, uden tvivl meget, meget længe (selv om du antager det modsatte). Der er flere spørgsmål i det, for eksempel: Kunne man med fordel have indscannet HELE udgaver af gamle trykte udgaver af gamle album og ikke kun de ruder, der senere blev ændret, og som så blev indsat i faktisk eksisterende og knivskarpt trykmateriale fra de senere udgaver? Og ville det kunne gennemføres for samtlige albums vedkommende, altså at der fandtes perfekt trykte gamle album (idet det oprindelige trykmateriale jo ikke eksisterer længere). Igen må jeg sige, at jeg finder det ret charmerende, at man kan ænse, hvor ændringerne er sket. Teknisk set kunne man muligvis i vore dage opnå et mere "perfekt" resultat, men ville det være at foretrække? Scanningerne og ændringerne er jo foretaget for 20 år siden, men ville det virkelig være relevant at opnå en tøddel "bedre" resultat at ændre på det nu, talrige oplag senere?
Så lenge det også er relevant for redaktøren å rette skrivefeil tallrike opplag senere (og det er jo en fin ting å gjøre), vil jeg helt klart si ja, i hvert fall hvis resultatene virkelig kan forbedres. :) Den tekniske utvikling de siste 20 år kan jo godt tenkes å muliggjøre at de innskannede ruter i f. eks. Krabben kan se bedre ut hvis jobben blir gjort på nytt. Og kanskje, som Jakobsen sier, kunne de sett bedre ut allerede den gangen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 5. jul 2022, 03:30Den tekniske utvikling de siste 20 år kan jo godt tenkes å muliggjøre at de innskannede ruter i f. eks. Krabben kan se bedre ut hvis jobben blir gjort på nytt. Og kanskje, som Jakobsen sier, kunne de sett bedre ut allerede den gangen.
Det sidste bliver jo en hypotetisk diskussion. Jakobsen mener tydeligvis, at han i år 2000 kunne have gjort det bedre end Casterman (og at Moulinsart ville have værdsat det). Det kan vi af gode grunde aldrig få bekræftet. Det første bliver mere en filosofisk og subtil diskussion om, om:

1. Det vil være bedst at - med den allermest moderne teknologi - indscanne komplette udgaver fra dazumal, uanset at det måske ikke er muligt at finde perfekt trykte eksemplarer fra den tid.

2. Og hvis det ikke er muligt at finde perfekt trykte eksemplarer i deres helhed, om det så vil være at foretrække at photoshoppe her og der for at få det til at se homogent ud. Og kan dette virkelig gennemføres for alle albums vedkommende?

3. Eller om det vil være okay - igen med den allermest moderne teknologi - at indscanne enkelte ruder eller helsider og fortsat koble dem med trykmaterialet fra senere udgaver, med andre ord en form for mild opdatering af de retroudgaver, der har eksisteret i snart 20 år.

Første mulighed vil - tænkeligt - være den mest "ægte" eller "ærlige" udgave, men ikke nødvendigvis den "bedste" udgave. De to andre muligheder vil under alle omstændigheder være en slags falsum, ligesom de nuværende retroudgaver er det. Hvilket stort set ingen for alvor har klaget over. Måske bortset fra Jakobsen :?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 5. jul 2022, 00:49
Jakobsen skrev: 4. jul 2022, 13:07scannet efter en bulet 1. udgave - hvor de burde have brugt originalen, jeg har nævnt det før.
Men du kender jo ikke begrundelsen for, at den ser sådan ud. Eksisterer originalen overhovedet? Og hvis den gør, er den så måske bulet? Og hvis den er det, ville det så være passende at photoshoppe den, så den ikke længere så bulet ud? Personligt synes jeg, det er ret charmerende, at den ser lidt bedaget og slidt ud.
Det lyder dybt mærkværdigt. Hvis originalen er blevet borte eller bulet, så må det være sket siden 2013, hvor Moulinsart udgav 4. bind af "Den kronologiske Hærge" og hvor man ingen problemer havde med at reproducere forsidebilledet + originalfarvelægningen i perfekt stand:

DSC_0555.JPG

Læg i øvrigt mærke til, hvor meget rødstik, der er i reproduktionen i forhold til den sande og ægte farvelægning. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Du godeste Carsten - hvad sker der? Er det forbudt at kommentere efterhånden? Jeg har selv set originalen som Frank har der - og bogen har jeg også...
Kan vi ikke lige holde en sober tone i forhold til kommentatorsporet her... Please :?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 6. jul 2022, 12:38Det lyder dybt mærkværdigt. Hvis originalen er blevet borte eller bulet, så må det være sket siden 2013, hvor Moulinsart udgav 4. bind af "Den kronologiske Hærge" og hvor man ingen problemer havde med at reproducere forsidebilledet + originalfarvelægningen i perfekt stand:
Nuvel, tak for det. Så tilbagestår spørgsmålet om, hvorfor den ser anderledes ud på 80-års jubilæumsudgaven. Jeg ved ikke hvorfor, men det skyldes stensikkert ikke, at et fjummerhoved har fumlet med indscanningen, som Jakobsen mener. Det ville jo også være absurd at lave en ny version, hvis man ville have den til at se ud som i Hergés liv og værk, hvor den allerede eksisterer. Altså må der være en anden årsag, og jeg vil tror, igen uden at vide det, at nogen har ønsket at få den til at lidt bedaget ud og derfor har bestemt, at den skulle scannes den fra et gammelt eksemplar. Som sagt synes jeg selv helt personligt, at det er ret charmerende, men det kan man naturligvis have forskellige meninger om, det er klart.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 6. jul 2022, 14:58 Du godeste Carsten - hvad sker der? Er det forbudt at kommentere efterhånden? Jeg har selv set originalen som Frank har der - og bogen har jeg også...
Kan vi ikke lige holde en sober tone i forhold til kommentatorsporet her... Please :?
Det var jo et spørgsmål til dig, som Frank nu har besvaret. Jeg ved ikke rigtig, hvad der ikke er sobert i det.

Man kan være enig eller uenig i de valg, der er truffet i tidens løb af Casterman og/eller Moulinsart, men dels forekommer det mig ikke sobert at skyde med spredehagl og anklage dem for, at de i modsætning til dig ikke aner, hvad de har med at gøre. Og dels er der, som jeg har forsøgt at forklare - på sober vis, synes jeg selv - en række overvejelser, som nødvendigvis på tages i betragtning, hvis det skulle gøres på en anden måde.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 00:31
Frank Madsen skrev: 6. jul 2022, 12:38Det lyder dybt mærkværdigt. Hvis originalen er blevet borte eller bulet, så må det være sket siden 2013, hvor Moulinsart udgav 4. bind af "Den kronologiske Hærge" og hvor man ingen problemer havde med at reproducere forsidebilledet + originalfarvelægningen i perfekt stand:
Nuvel, tak for det. Så tilbagestår spørgsmålet om, hvorfor den ser anderledes ud på 80-års jubilæumsudgaven. Jeg ved ikke hvorfor, men det skyldes stensikkert ikke, at et fjummerhoved har fumlet med indscanningen, som Jakobsen mener. Det ville jo også være absurd at lave en ny version, hvis man ville have den til at se ud som i Hergés liv og værk, hvor den allerede eksisterer. Altså må der være en anden årsag, og jeg vil tror, igen uden at vide det, at nogen har ønsket at få den til at lidt bedaget ud og derfor har bestemt, at den skulle scannes den fra et gammelt eksemplar. Som sagt synes jeg selv helt personligt, at det er ret charmerende, men det kan man naturligvis have forskellige meninger om, det er klart.
Det du tror er altså at den kan være skannet fra et originalt eksemplar av fargealbumet fra 40-tallet? Hvordan ser forresten tegningen ut i fargeretroutgaven av Krabben (som jeg ikke har for hånden akkurat nå)?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 7. jul 2022, 03:56
Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 00:31
Frank Madsen skrev: 6. jul 2022, 12:38Det lyder dybt mærkværdigt. Hvis originalen er blevet borte eller bulet, så må det være sket siden 2013, hvor Moulinsart udgav 4. bind af "Den kronologiske Hærge" og hvor man ingen problemer havde med at reproducere forsidebilledet + originalfarvelægningen i perfekt stand:
Nuvel, tak for det. Så tilbagestår spørgsmålet om, hvorfor den ser anderledes ud på 80-års jubilæumsudgaven. Jeg ved ikke hvorfor, men det skyldes stensikkert ikke, at et fjummerhoved har fumlet med indscanningen, som Jakobsen mener. Det ville jo også være absurd at lave en ny version, hvis man ville have den til at se ud som i Hergés liv og værk, hvor den allerede eksisterer. Altså må der være en anden årsag, og jeg vil tror, igen uden at vide det, at nogen har ønsket at få den til at lidt bedaget ud og derfor har bestemt, at den skulle scannes den fra et gammelt eksemplar. Som sagt synes jeg selv helt personligt, at det er ret charmerende, men det kan man naturligvis have forskellige meninger om, det er klart.
Det du tror er altså at den kan være skannet fra et originalt eksemplar av fargealbumet fra 40-tallet? Hvordan ser forresten tegningen ut i fargeretroutgaven av Krabben (som jeg ikke har for hånden akkurat nå)?
Så i stedet for at anvende den perfekte indscanning af originalen, som vi nu ved findes, skulle Casterman simpelthen med vilje have valgt at scanne forsiden ind igen fra et vandskadet eksemplar, så man fik de "charmerende" skygger fra det bulede omslag med? Og at fjerne disse skygger i Photoshop ville angiveligt være både "upassende" og "en slags falsum" , fordi Hergés værk er helligt – også selv om skyggerne jo strengt taget ikke hører med til hans værk. Men HVIS man virkelig HAR scannet forsiden fra et gammelt, bulet album, må man jo alligevel have besluttet, at i hvert fald TITLEN var det okay at fjerne i Photoshop (selv om titlen faktisk ER en del af Hergés sakrosante værk), for jeg går ud fra, at det var den franske og ikke den danske titel, der stod på det bulede eksemplar, Castermans erfarne grafiker scannede forsiden fra?

Meget mystisk.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Andrebyboer »

Carsten, jeg forstår ikke helt din insistens på at Moulinsart/Casterman ikke rett og slett kan ha gjort feil, eller ha gjort en jobb som ikke når toppkvalitet. Feil fra forlaget skjer da til stadighet. Egmont er allerede nevnt. Dupuis har begått noen uhyrligheter gjennom årene. Selv Cobolt gjør feil: må vi da anta at det er fordi dere ikke har tilstrekkelig kjærlighet og omhu for tegneserier?

Og du har jo selv gått inn på konflikten mellom Moulinsart (som jeg leser nå skal døpes om til "Tintin imaginatio" :roll: ) og Casterman som forhindrer visse fremgangsmåter og i teorien kan ha tvunget frem en dårligere løsning.

Uansett begrunnelsen må man vel kunne kritisere resultatet. For jeg vil påstå at når det gjelder retro/faksimileutgaver, så vil selv de aller fleste purister ønske at kopien fremstår som et "mint" eksemplar i utmerket stand. Hvis utgiveren virkelig har ønsket at omslaget skal fremstå med vannskade, er det neppe et valg som møtes med applaus av de som legger merke til det.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 7. jul 2022, 11:06Men HVIS man virkelig HAR scannet forsiden fra et gammelt, bulet album, må man jo alligevel have besluttet, at i hvert fald TITLEN var det okay at fjerne i Photoshop (selv om titlen faktisk ER en del af Hergés sakrosante værk), for jeg går ud fra, at det var den franske og ikke den danske titel, der stod på det bulede eksemplar, Castermans erfarne grafiker scannede forsiden fra?
Jeg er jo helt enig i at de skulle ha skannet fra originaltegningen. Når den nye utgave ikke engang er en faksimile/gjenskapelse av en originalutgave, finnes ikke et eneste argument for å skanne fra en gammel fysisk utgivelse. Men det du sier om "titlen" gjør meg litt forvirret. Motivet som brukes på 80-årsutgaven var jo ikke en forside opprinnelig; det er en av de fire fargetegningene Hergé laget til den sort-hvite albumutgave i 1941, og som senere ble brukt også i fargeutgaven for å fylle ut sidetallet.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jul 2022, 00:45
Jakobsen skrev: 6. jul 2022, 14:58 Du godeste Carsten - hvad sker der? Er det forbudt at kommentere efterhånden? Jeg har selv set originalen som Frank har der - og bogen har jeg også...
Kan vi ikke lige holde en sober tone i forhold til kommentatorsporet her... Please :?
Det var jo et spørgsmål til dig, som Frank nu har besvaret. Jeg ved ikke rigtig, hvad der ikke er sobert i det.

Man kan være enig eller uenig i de valg, der er truffet i tidens løb af Casterman og/eller Moulinsart, men dels forekommer det mig ikke sobert at skyde med spredehagl og anklage dem for, at de i modsætning til dig ikke aner, hvad de har med at gøre. Og dels er der, som jeg har forsøgt at forklare - på sober vis, synes jeg selv - en række overvejelser, som nødvendigvis på tages i betragtning, hvis det skulle gøres på en anden måde.
Du er så arrogant og uden form for respekt for nogen andres arbejde - det synes jeg bestemt ikke er sobert! Frank er nok en af de mennesker der ved mest om scanning og redigering - se på al arbejdet med Nofret, det er superflot, Ingos tekster ignorerer du som at han "bare" skrev "sorte guld". Ingo er en super dygtig grafiker, han har min dybeste respekt. Endelig arbejder jeg lige nu med digitalisering af to hele albumserier på fransk... og har som tidligere nævnt arbejdet med scan og farver i mere end 30 år. Det fortjener i det mindste noget respekt fra din side. Du har så travlt med at nedgøre andre og fremhæve dig selv. En undskyldning fra din side vil efterhånden være på sin plads.
Din måde at omtale mig på i dette forum er så uværdigt - kritikken omkring forsiden kom ikke fra mig oprindeligt, heller ikke størrelsen på det trykte indhold - det var ANDRE der gjorde opmærksom på det IKKE MIG! Men jeg er bare enig i deres kritik! De "Uldne" indsatte billeder var OGSÅ en anden der kom med og IKKE MIG - jeg havde ikke engang opdagetdet - men kunne se med det samme at de varscannet med raster i den sortestreg - og det er sjusk - det gør man ikke heller ikke i år 2000 eller hvornår du vil...
Så kan vi ikke lige få en sober tone der med respekt for hinanden godt kan kritisere og påpege fejl - hvis sådanne findes.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Erling Søby »

Det var da godt nok et bittert indlæg mod Carsten, du der bragte, Jakobsen!

Jeg har ikke blandet mig i denne tråd i øvrigt og som rimelig neutral iagttager må jeg sige, at vi læser Carstens indlæg helt forskelligt. Jeg kan simpelthen ikke genkende dem fra din beskrivelse.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev: 7. jul 2022, 16:18Du er så arrogant og uden form for respekt for nogen andres arbejde
Hvad i alverden mener du? Jeg har ikke kritiseret nogen som helsts arbejde, tværtimod.
Jakobsen skrev: 7. jul 2022, 16:18Frank er nok en af de mennesker der ved mest om scanning og redigering
Helt sikkert, og det er du uden tvivl også. Men det er Castermans og Moulinsarts grafikere altså OGSÅ. Og de har også arbejdet med i 30 år eller mere.
Jakobsen skrev: 7. jul 2022, 16:18Ingos tekster ignorerer du som at han "bare" skrev "sorte guld".
Jeg skrev ikke, at han "bare" skrev "sorte guld". Jeg skrev, at han kun har tegnet en af Tintin-titlerne, nærmere bestemt ordene "sorte guld", fordi det på dit indlæg lød, som han han havde tegnet alle titlerne.
Jakobsen skrev: 7. jul 2022, 16:18Ingo er en super dygtig grafiker, han har min dybeste respekt.
Også jeg, som jeg talrige gange har givet udtryk for, også denne gang med ordene "al ære og respekt".
Jakobsen skrev: 7. jul 2022, 16:18Endelig arbejder jeg lige nu med digitalisering af to hele albumserier på fransk... og har som tidligere nævnt arbejdet med scan og farver i mere end 30 år. Det fortjener i det mindste noget respekt fra din side.Du har så travlt med at nedgøre andre og fremhæve dig selv.
Jeg har skam respekt for, at du har arbejdet så mange år med det, selv om jeg egentlig ikke har set noget af det. Men på mig lyder det altså, som om det er dig, der nedgør andre - nemlig Casterman og Moulinsart - og fremhæver dig selv. Og det finder jeg er mangel på respekt.
Besvar