Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Nu opdager jeg minsæl, at der er TRE udgaver af Klosakse: 1941, 1943, og 1959. Og at jeg kun har de første to hc'er, og ikke sc'en med '59. Troede kun, at det var Den sorte ø, der fandtes i tre udgaver. På sin vis heldigt nok, jeg først finder ud af det nu. For så er det jo et påskud for at købe 80 års jubilæumsudgaven i overstørrelse. :)

Hvor mange af farveudgaverne fik egentlig senere ændringer, og blev de alle foretaget i 1959?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 31. okt 2021, 04:56Hvor mange af farveudgaverne fik egentlig senere ændringer, og blev de alle foretaget i 1959?
Definitivt ikke, de ble alle foretatt på spesifikke forespørsler fra forskjellige utgivere rundt i verden. Det var ikke slik at Hergé i 1959 (eller på noe annet tidspunkt) plutselig satte seg ned og sa: "I dag skal jeg revidere alle fargealbumene!"

I tilfellet Krabben kom forespørselen om endringer fra det amerikanske forlaget Golden Press, som publiserte nettopp dette albumet og noen få andre i USA fra 1959. Endringene innebar først og fremst at figurer med blackface ble tegnet om til å være hvite. Dette skyldtes ikke at Golden Press fant blackface-tegningene rasistiske, men at utgiveren selv var rasistisk. Golden motsatte seg enhver form for raseblanding mellom svarte og hvite i tegneseriene de utga, og ba derfor Hergé om å fjerne de svarte figurene i albumet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Det er også rigtigt, nu du siger det. Der blev foretaget sådanne ændringer. Var der ikke også noget med jøderne i Den Mystiske Stjerne? Nu kommer jeg i tvivl, om jeg skal have Klosakse '59.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal købe det samme album igen (med få ændriger), når jeg allerede har de flotte retroalbum.
Men jeg vil gerne have en plakat med den forside, da den er flot.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil ikke have Tintin plakater, men jeg kunne godt finde på at købe bogen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er med Antaeus her. Mange af forsiderne er simpelthen SÅ bankeflotte, at de fortjener en ramme og en væg.


(og et stort hus)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Berti Stravonsky »

Men selvfølgelig også enig med Googamusen. Set fra et samlersynspunkt, er én udgave vel nok. Men også set fra et (andet) samlersynspunkt, så skal man også have sidste skud på stammen med.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Jakobsen »

Jeg køber bogen - helt sikkert. Men stort set alle albummene har været omfarvelagt flere gange. Oprindeligt var rumdragterne jo brune - men blev så den ikoniske orange farve.
Vedhæftede filer
247551549_4312473562213274_4992021219475361483_n.jpg
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Erling Søby »

Der er faktisk større eller mindre ændringer i rigtig mange af albummene fra udgave til udgave (sort/hvid, retro/farve og softcover/farve). Det kan man alt sammen læse om på Comicwiki, så det vil jeg anbefale at man gør.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Jakobsen skrev: 31. okt 2021, 12:20 Jeg køber bogen - helt sikkert. Men stort set alle albummene har været omfarvelagt flere gange. Oprindeligt var rumdragterne jo brune - men blev så den ikoniske orange farve.
Men her snakker du vel om den originale føljetongpubliseringen til måneeventyret i det belgiske Tintin-magasinet, ikke om en original albumutgivelse? Det synes jeg er viktig å understreke, for det betyr jo at det ikke finnes en ALBUMUTGAVE av måneeventyret der romdraktene er brune.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 31. okt 2021, 10:36 Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal købe det samme album igen (med få ændriger), når jeg allerede har de flotte retroalbum.
Men jeg vil gerne have en plakat med den forside, da den er flot.
Tja, en ting er at albumet vil være på kraftig hvitt, matt papir og i overstørrelse, så tegningene vil være større og fargene vil sannsynligvis også se noe bedre ut enn i retroalbumene. I retroutgavene (både i svart-hvitt og farger) har man valgt å bruke det gråbrune papiret som stammer fra de originale svart-hvitt-albumene. Men sannheten er at fargene i Tintin-albumene står seg bedre på mer normalt hvitt papir, som de belgiske originalutgavene av fargealbumene også hadde.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 31. okt 2021, 05:43 Det er også rigtigt, nu du siger det. Der blev foretaget sådanne ændringer. Var der ikke også noget med jøderne i Den Mystiske Stjerne? Nu kommer jeg i tvivl, om jeg skal have Klosakse '59.
Forresten, Googa, du har jo Hergé-boken fra 1983. :) Der kan du med selvsyn studere mange av endringene som ble foretatt, ikke bare i Krabben, men også i mange av de andre album.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 31. okt 2021, 17:02
GoogaMooga skrev: 31. okt 2021, 05:43 Det er også rigtigt, nu du siger det. Der blev foretaget sådanne ændringer. Var der ikke også noget med jøderne i Den Mystiske Stjerne? Nu kommer jeg i tvivl, om jeg skal have Klosakse '59.
Forresten, Googa, du har jo Hergé-boken fra 1983. :) Der kan du med selvsyn studere mange av endringene som ble foretatt, ikke bare i Krabben, men også i mange av de andre album.
Det er rigtigt, det er måske tilstrækkeligt. På den anden side er der noget tillokkende ved formatet, stort uden at være kæmpe-enormt, ligesom de uhåndterlige Artist's Editions (som jeg aldrig køber).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 31. okt 2021, 16:49
Antaeus skrev: 31. okt 2021, 10:36 Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal købe det samme album igen (med få ændriger), når jeg allerede har de flotte retroalbum.
Men jeg vil gerne have en plakat med den forside, da den er flot.
Tja, en ting er at albumet vil være på kraftig hvitt, matt papir og i overstørrelse, så tegningene vil være større og fargene vil sannsynligvis også se noe bedre ut enn i retroalbumene. I retroutgavene (både i svart-hvitt og farger) har man valgt å bruke det gråbrune papiret som stammer fra de originale svart-hvitt-albumene. Men sannheten er at fargene i Tintin-albumene står seg bedre på mer normalt hvitt papir, som de belgiske originalutgavene av fargealbumene også hadde.
Jeg synes det er lækkert papir, som benyttes til retroudgaverne og er godt tilfreds med dem.
Så må jeg tjekke om du har ret mht. farverne. Men selv om du har ret i at farverne er lidt bedre så vil det stadig ikke få mig til at købe nye udgaver af Tintin album som jeg synes er fremragende. Man kan altid få noget der er lidt bedre, men der skal ret meget til for at jeg udskifter noget som allerede er godt. Men den skal da kigges i når jeg får lejlighed til det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Krabben med de gyldne klosakse 80 års udgave

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 31. okt 2021, 17:29
Mesterius skrev: 31. okt 2021, 16:49
Antaeus skrev: 31. okt 2021, 10:36 Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal købe det samme album igen (med få ændriger), når jeg allerede har de flotte retroalbum.
Men jeg vil gerne have en plakat med den forside, da den er flot.
Tja, en ting er at albumet vil være på kraftig hvitt, matt papir og i overstørrelse, så tegningene vil være større og fargene vil sannsynligvis også se noe bedre ut enn i retroalbumene. I retroutgavene (både i svart-hvitt og farger) har man valgt å bruke det gråbrune papiret som stammer fra de originale svart-hvitt-albumene. Men sannheten er at fargene i Tintin-albumene står seg bedre på mer normalt hvitt papir, som de belgiske originalutgavene av fargealbumene også hadde.
Jeg synes det er lækkert papir, som benyttes til retroudgaverne og er godt tilfreds med dem.
Så må jeg tjekke om du har ret mht. farverne. Men selv om du har ret i at farverne er lidt bedre så vil det stadig ikke få mig til at købe nye udgaver af Tintin album som jeg synes er fremragende. Man kan altid få noget der er lidt bedre, men der skal ret meget til for at jeg udskifter noget som allerede er godt. Men den skal da kigges i når jeg får lejlighed til det.
Jeg har da selv kjøpt og kost meg med flere av retroalbumene i farger. De er den beste måten å lese originalversjonene av hvert fargealbum på i dag, og dét tatt i betraktning kan jeg leve med at fargene ikke er helt så optimale som på en annen papirtype. Men litt kritikk synes jeg likevel papiret kan fortjene, især siden det ikke er det originale som ble brukt i de belgiske fargealbumene.

I motsetning til (sikkert) mange andre her har jeg aldri tenkt på papiret i retroalbumene som "lekkert" så mye som det er "retro". Sistnevnte ord lever det definitivt opp til, for det er ikke en type papir du ser i så mange andre tegneserieutgivelser i dag. Men nøyaktig hva er så lekkert med det? Det er jo rett og slett gråbrunt papir. Det hvite, matte papiret som ble brukt i de regulære Tintin-albumene frem til ca. 1997 (da Casterman bestemte seg for å skifte til blankt papir i standardalbumene) er klart lekrere enn papiret i retroalbumene. Både med tanke på hvordan det ser ut, hvordan det kjennes i hånden og hvordan fargene gjengis.
Besvar