Jacques Martin 100 år

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Jacques Martin 100 år

Indlæg af GoogaMooga »

Jacques Martin kunne være blevet 100 år den 26. september i år, og Casterman, der har udgivet hans ting siden 1965, fejrer det med en ny monografi. Jacques Martin er en af de helt store ligne claire tegnere; han debuterede helt tilbage i 1946 i ugebladet Bravo. I starten tegnede han både big foot og realisitisk, men fra 1948, hvor han skaber oldtidsserien "Alix" til Tintin bladet, går han over i en slags formaliseret realisme i ligne claire stil. Jeg læste Alix som barn, men er siden gået lidt død i sandal genren. Martin har dog stadig mange danske fans, og Faraos genudgiver hans ting på livet løs. Den nye monografi kommenterer hans serier, gennemgår hans liv, og bringer mange ikke tidligere publicerede tegninger. 400 sider, hc.

Billede

Jacques Martin, le voyageur du temps

amazon.fr:
Disparu en 2010, Jacques Martin continue de captiver plusieurs générations de lecteurs. Créateur prolifique, il a marqué les plus belles pages de la bande dessinée franco-belge des Trente glorieuses avec Alix, Lefranc, Jhen ou Arno. Publié à l'occasion du centième anniversaire de sa naissance, cet ouvrage de référence est une somme commentée des oeuvres et de la vie du maître. Réunissant planches inoubliables de l'histoire de la bande dessinée et illustrations jamais publiées, cette monographie s'impose comme la référence incontournable pour tous les passionnés de Jacques Martin.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Mirko Woelck »

Fra sensommerens køb af bl.a. tintin no. 53 31 årgang (1976) hos en af DR's hedengangne Antikduellens tilbagevendende deltageres habengut.

jacques-martin.jpg
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Erling Søby »

Alix er en særdeles interessant serie, især taget i betragtning hvornår den er skabt. Hvis man ellers kender noget til romersk tid, er det tydeligt at Martin har lagt et stort research-arbejde serien. Ikke bare i gengivelsen af arkitektur, dragter og våben mm. Men også i selve historierne og stemningen virker det mere troværdigt, end det fx er tilfældet med en serie som Prins Valiant (der frit blander elementer fra ca. år 500 op til år 1400, og hvor anakronismer jævnligt forekommer). Martin holder sig heller ikke tilbage fra at antyde de mere brutale sider af romerriget, med massakrer, tortur og menneskeofringer, og her går han klart længere end hvad man (jeg) ellers har set i 1950erne og 1960ernes serier, rettet mod unge læsere.

Mest problematisk er nok, at serien dog er for "pæn" - at romerne er skildret som det, nogen har kaldt "protestanter i toga". Men det er så det helt almindelige på det tidspunkt, også i Hollywoodfilm som Spartacus, Ben-Hur og Fall of the Roman Empire, så det kan Martin ikke kritiseres særskilt for.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af maxus »

Meget enig med Erling. Elskede denne serie som knægt og har fortsat et godt forhold til den mange år senere. Køber også troligt de nye udgivelser fra Faraos, som desværre kommer med alt for lange mellemrum, men de kommer dog. Dog også enig med kritikken - det er meget pænt alt sammen og efterhånden også en del historiemæssig genbrug her og der, men det kan nok ikke undgås i betragtning af seriens lange forløb. Men meget research ligger der bag - og det kan i den grad ses især i de senere udgaver og stor vægt på arkitektur, optog, klædedragter osv. Køber også de 'arkitektoniske værker' i serien, når turen går forbi Frankrig - og vil også se om jeg kan få fat på denne moppedreng :D
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Erling Søby »

Faraos kommer med et par nye bind på mandag (hvis planen holder) med Alix og Lefranc:

http://www.forlagetfaraos.dk/udgivelser ... ns-ed.aspx
http://www.forlagetfaraos.dk/udgivelser ... ummen.aspx

Den nye Alix lyder lovende - lige dér har jeg ellers ikke været så imponeret af de nye bind i serien (Britannien og Helvetierne). Til gengæld har jeg generelt syntes godt om de nye bind med Lefranc. Og især har det fungeret fint, at indarbejde storpolitiske temaer i historierne (den kolde krig, efterdønningerne af nazisterne mm.).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af maxus »

Enig - indholdsmæssigt foretrækker jeg også de tidligere albums - især omkring Iorix den Store, som er en af favoritterne. Lefranc var jeg oprindelig lidt mere nølende med, men de senere albums har nogle rigtigt gode og spændende historier i sin 1950 setting, som gør sig rigtigt godt. Jeg ved ikke, om der er kommet flere albums i Jhen d'Arnot serien ud over de tre, som kom på dansk men formentlig. Dem kunne jeg også godt tænke mig at se nogle flere af herhjemme.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Erling Søby »

Der er til dato kommet 17 albums med Jhen d'Arnot, men Martin skrev kun (og kun de første 9) - de er alle tegnet af Jean Pleyers. Han skrev også Arno i 6 bind, hvoraf vi fik de første 3 på dansk (tegnet af Andre Juillard) og skrev flere andre historiske serier, især Keós (3 bind), Loïs (4 bind), Orion (4 bind) og Xan (2 bind).

Jeg har læst de tre danske Jhen d'Arnot fornylig, og er ikke så imponeret igen. Især savner jeg Martins tegninger - her er Pleyers ingen fuldgod erstatning.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Antaeus »

De tidlige Alix album vi fik i Danmark var ret gode og det samme gælder Lefranc og i øvrigt fremragende tegnet.
De nye Lefranc er underholdende, men ikke i samme klasse som de ældre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Første bind af Alix Senator udkommer i næste uge 25. november

https://cobolt.dk/shop/alix-senator-1-722p.html
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (85.08 KiB) Vist 1105 gange
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Mogens »

Den yngre udgave af mig var ret vild med Alix, men det er efterhånden sjældent, at den gamle samling bliver luftet. Lefranc var jeg også ret begejstet for, men nu finder kun Mysteriet Borg og Ulvens Hule vej til lænestolen. Det er, som om tiden er løbet fra serierne, hvilket er ærgerligt, men jeg har det bare med at foretrække andre serier, når der skal hygges i hjørnet af biblioteket. :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 24. nov 2021, 00:10 Den yngre udgave af mig var ret vild med Alix, men det er efterhånden sjældent, at den gamle samling bliver luftet. Lefranc var jeg også ret begejstet for, men nu finder kun Mysteriet Borg og Ulvens Hule vej til lænestolen. Det er, som om tiden er løbet fra serierne, hvilket er ærgerligt, men jeg har det bare med at foretrække andre serier, når der skal hygges i hjørnet af biblioteket. :wink:
Men i Alix Senator er Alix blevet 30 år ældre. Og så matcher han og du igen ;-)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Jacques Martin 100 år

Indlæg af Mogens »

Hahaha, måske har du ret, men det vil tiden vise. :D :D

Jeg er ked af at skuffe dig, men den ryger nok ikke i kurven med det samme. Jeg skal nok have lejlighed til at bladre i albummet først og mærke, om det kunne være noget for mig. :wink:
Besvar