Noget at se frem til i 2022

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Berti Stravonsky »

Generelt har vi talt alt for lidt om Shi...

Jeg kan huske, at jeg næsten blev knotten på Googa, fordi han ikke kunne lide Shi...

Altså på samme måde, som jeg kunne.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 18. dec 2021, 17:27 Generelt har vi talt alt for lidt om Shi...

Jeg kan huske, at jeg næsten blev knotten på Googa, fordi han ikke kunne lide Shi...

Altså på samme måde, som jeg kunne.
Jeg har nr. 1 og 2, men har kun læst 1'eren. Så rigtig fanget mig har den ikke. Og jeg lånte også 3'eren, men da jeg ikke havde læst 2'eren som fik jeg heller aldrig læst 3'eren.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Mogens »

Smag og behag er heldigvis forskellig, men SHI er en ren åbenbaring for mig, så det kan være svært at forstå, at andre læsere ikke begejstres i det samme omgang som undertegnede. Jeg har sjældent læst en serie, hvor jeg klukkede af velvære for hver enkelt side og knap kunne vente på at bladre videre til den næste side. Den er så genialt tegnet og fortalt, at ord er for fattige til at beskrive, hvad jeg føler. :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hørt.

Jeg MISTÆNKER nu den go'e Googa for enkelte gange bare at være på tværs.

Det skaber bølgeskvulp og gang i gaderne...
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 16. dec 2021, 14:56
Antaeus skrev: 16. dec 2021, 14:51 Forsiden er slet ikke noget der trækker i mig.
Selve siden minder i stil om mange af de andre nyere Zoom serier.
Forsiden er lidt fad, men jeg giver nu Jigounov en chance.
Tidligere havde jeg det samme indtryk af Alpha som Antaeus, men efter at have googlet Jigounov på nettet og have læst fortsættelsen på XIII, så er jeg 100% med på Alpha, når den kommer fra Zoom til næste år.

Det kan være, at jeg lægger mig ud med de forkerte, for Vance var en mester på sit felt, men jeg må medgive, at fortsættelsen på XIII virkede befriende på en eller andet måde. Tegningerne kan sine steder måske virke lidt stive i betrækket, men de er så rige på detaljer og forfriskende i farvevalget, at Vance kommer til at fremstå uddateret, selvom Jigounov er tro mod det originale værk. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 19. dec 2021, 17:11
GoogaMooga skrev: 16. dec 2021, 14:56
Antaeus skrev: 16. dec 2021, 14:51 Forsiden er slet ikke noget der trækker i mig.
Selve siden minder i stil om mange af de andre nyere Zoom serier.
Forsiden er lidt fad, men jeg giver nu Jigounov en chance.
Tidligere havde jeg det samme indtryk af Alpha som Antaeus, men efter at have googlet Jigounov på nettet og have læst fortsættelsen på XIII, så er jeg 100% med på Alpha, når den kommer fra Zoom til næste år.

Det kan være, at jeg lægger mig ud med de forkerte, for Vance var en mester på sit felt, men jeg må medgive, at fortsættelsen på XIII virkede befriende på en eller andet måde. Tegningerne kan sine steder måske virke lidt stive i betrækket, men de er så rige på detaljer og forfriskende i farvevalget, at Vance kommer til at fremstå uddateret, selvom Jigounov er tro mod det originale værk. :wink:
Du er nok bare mere til et moderne udtryk. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Mogens »

Berti Stravonsky skrev: 19. dec 2021, 16:56 Hørt.

Jeg MISTÆNKER nu den go'e Googa for enkelte gange bare at være på tværs.

Det skaber bølgeskvulp og gang i gaderne...
Ach, jeg kender ikke Googa godt nok til at kunne tillade mig at mistænkeliggøre ham i den retning, men måske har han bare ikke fundet sin vej til dødens mærke endnu. Tilgangen til en bestemt tegneserie kan være afhængig af dagsformen på en given dag, og måske valgte Googa (og Antaeus) blot den forkerte dag til at give sig i kast med dette mesterværk. :wink:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 19. dec 2021, 17:16
Mogens skrev: 19. dec 2021, 17:11
Tidligere havde jeg det samme indtryk af Alpha som Antaeus, men efter at have googlet Jigounov på nettet og have læst fortsættelsen på XIII, så er jeg 100% med på Alpha, når den kommer fra Zoom til næste år.

Det kan være, at jeg lægger mig ud med de forkerte, for Vance var en mester på sit felt, men jeg må medgive, at fortsættelsen på XIII virkede befriende på en eller andet måde. Tegningerne kan sine steder måske virke lidt stive i betrækket, men de er så rige på detaljer og forfriskende i farvevalget, at Vance kommer til at fremstå uddateret, selvom Jigounov er tro mod det originale værk. :wink:
Du er nok bare mere til et moderne udtryk. :)
Vance var én af mine absolutte favoritter tidligere i livet, men indtrykket er falmet lidt i takt med, at jeg er blevet ældre. Jeg havde (også) en tendens til at blive hængende i fortiden, men jeg har omsider accepteret, at stafetten er givet videre til en ny generation af tegnere, der har noget nyt og andet at byde på. Og det har slet ikke gjort ondt... :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Du er med på beatet, Mogens! :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Antaeus »

Med hensyn til Vance så synes jeg han er bedst i Bob Morane og Bruno Brazil, mens hans tegninger slet ikke trækker på samme måde i XIII.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 19. dec 2021, 19:13 Du er med på beatet, Mogens! :)
Jeg tvivler, Googa. :roll: :lol:
Antaeus skrev: 19. dec 2021, 19:21 Med hensyn til Vance så synes jeg han er bedst i Bob Morane og Bruno Brazil, mens hans tegninger slet ikke trækker på samme måde i XIII.
Jeg gætter på, at jeg også synes bedst om stilen i Bruno Brazil, men det er nok, fordi det er den serie, jeg husker bedst fra min ungdom/barndom. XIII er sej nok, og serien er spændende, men lidt for langtrukken. Man kunne godt have kogt den ned til omkring 10-12 album, uden det ville have skadet historen, men man har sikkert kørt den længere, fordi den solgte godt i hjemlandet. Det lod til, at Vance nogle gange sjuskede med tegnearbejdet eller var under tidspres. I don't know. Det er måske grunden til, at jeg synes, at fortsættelsen virker forfriskende.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 20. dec 2021, 00:10
GoogaMooga skrev: 19. dec 2021, 19:13 Du er med på beatet, Mogens! :)
Jeg tvivler, Googa. :roll: :lol:
Antaeus skrev: 19. dec 2021, 19:21 Med hensyn til Vance så synes jeg han er bedst i Bob Morane og Bruno Brazil, mens hans tegninger slet ikke trækker på samme måde i XIII.
Jeg gætter på, at jeg også synes bedst om stilen i Bruno Brazil, men det er nok, fordi det er den serie, jeg husker bedst fra min ungdom/barndom. XIII er sej nok, og serien er spændende, men lidt for langtrukken. Man kunne godt have kogt den ned til omkring 10-12 album, uden det ville have skadet historen, men man har sikkert kørt den længere, fordi den solgte godt i hjemlandet. Det lod til, at Vance nogle gange sjuskede med tegnearbejdet eller var under tidspres. I don't know. Det er måske grunden til, at jeg synes, at fortsættelsen virker forfriskende.
Som dreng havde jeg hverken læst Bob Morane eller Bruno Brazil, de er begge først læst som voksen. så her er ingen nostalgi på selve serierne når jeg når frem til hvilken stil fra Vance jeg bedst kan lide. Jeg har XIII til album 20 og har ikke læst eller set nogle af de nye album så jeg ved ikke om de er en forbedring, det modsatte eller holder stilen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af lolsen »

Personligt foretrækker jeg så klart og uden skyggen af tvivl, XIII fremfor både Bruno og Bob.

Her er det fortællingen gemt deri der er afgørende. For hvor de andre består af kortere episoder, der kan læses selvstændigt, er XIII i overvejende grad én lang fortælling.

Netop denne meget episodisk fortællestil med ultra korte historier, er min største anke ifm. en lang række europæiske tegneserier.

Stilen fungerer fint i serier a la Asterix, Lucky Luke mfl., dvs. humor baserede serier. Udenfor denne genre og særligt i de genrer der ligeledes oftest findes indenfor almene romaner og film, føler jeg personligt at historiernes meget begrænsede længde, hæmmer disse på et plan, der oftest ender med at gøre dem mere eller mindre forglemmelige og uinteressante.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Antaeus »

Min kommentar til Vance var udelukkende på tegnestilen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Noget at se frem til i 2022

Indlæg af Peter Lyderik »

Ang. Alpha, jeg har læst de tre første albums tegnet af Jigounov på engelsk, kan lånes på biblioteker i Helsinki. De er godt tegnet, historien er ok dog ret meget snak/forklaring lidt for tit, og da de tre albums er en sammenhængende historie vil det være en god ide at udgive dem samlet.
Besvar