Har du læst serien?GoogaMooga skrev: ↑19. dec 2021, 20:18 Jeg savner den synergi, jeg får ved en mere traditionel sideopbygning. Den sidste planche er den mest ambitiøse, med stærke flammehavs-farver, men de tre lodrette ruder æder hinanden i stedet for at understøtte hinanden. Det gør det ikke bedre, at der er valgt sort mellem dem, selv om det selvfølgelig er helt bevidst. Siden fungerer som en plakat, men ikke som en tegneserieside, der skal være dramatisk opbygget. I det mindste ikke for mig.
Jeg synes godt om tegningerne i EKho, historierne er dog ikke nær så gode, men stadig nogle jeg læser og gerne vil læse.Mogens skrev: ↑20. dec 2021, 00:22 Jeg har det nok med Ekho, som Googa har det med SHI. Jeg har købt og læst det første album med Ekho og synes, at det er noget af det værste skrammel, der har fået plads i min reol. Tegningerne er som sådan okay, men historien og dialogen er på grænsen til det fladpandede, så jeg næsten ikke magter at læse, når folk skriver, at de glæder sig til det næste album i serien. Det viser bare, at smag og behag er forskellig. Og hatten af for dét.![]()
Det er jeg kun delvis enig i, hvis tegningerne er grimme eller på anden måde noget man ikke vil kigge på eller fanger, så fungerer de ikke for en og så er det ligegyldigt om de formidler historien eller ej i første omgang.Gimli skrev: ↑20. dec 2021, 20:03 Jeg har ikke læst SHI endnu, men kender Homs fra; Mænd der hader kvinder. Jeg må sige at, hvis SHI holder taksterne fra den, så er jeg på linje med Mogens, Erling og Berti. Når tegningerne i en tegneserie vurderes, må udgangspunktet vel være, hvor godt tegningerne formidler historien. Og for at kunne opleve det, er det vel nødvendigt at læse tegneserien, før de reelt kan vurderes.
Når jeg siger det, så er det fordi, at hvis jeg kun havde skulle forholde mig til tegningerne i; Mænd der hader kvinder, så tvivler jeg på, at jeg ville være særlig imponeret over dem. Jeg havde nemlig lidt modstand mod dem i starten af læsningen. Men efterhånden som jeg kom ind i historien, oplevede jeg de bidrog enormt til stemningen, læseoplevelsen og især forståelsen af karaktererne. Det er lidt det samme jeg oplever med; From Hell. I starten synes jeg tegningerne var grimme, men jo længere jeg kom ind i fortællingen, des mere fandt jeg at tegningerne bidrog til; miljøskildringen, stemningen og på den måde understøttede værket noget nær optimalt.
Hvis tegningerne skal vurderes uafhængigt af fortællingen, hvad er så pointen med tegneserier? Jeg siger ikke, at tegningerne er uden betydning for oplevelsen, men at de to elementers samspil, må være det centrale udgangspunkt.
Det er så der, hvor vi oplever det lidt forskelligt. (Uden at den ene måde er bedre end den anden - det afhænger jo af den enkelte). Jeg giver både tegninger og fortællingen en chance - og har på den måde fået virkelig store tegneserieoplevelse ud af det. Hvis fortællingerne var det som skulle "tænde" mig, så ville jeg aldrig læse Sin City ud over det første album. Men fordi den er tegnet så unikt og virkelig fremragende, er det en serie jeg glæder mig til at nyde gang på gang. Og hvis jeg fravalgte alle de tegneserier, hvor tegningerne ikke virker umiddelbart tiltagende, ville jeg næppe have købt (og læst); From Hell, Jimmy Corrigan, Asterious Polyp mv. Og der er tale om virkelig gode oplevelser i alle de nævnte tilfælde.
Overhovedet ikke. Det første, du skriver, kan jeg tilslutte mig. Det sidste, slet ikke. Enten er en serie godt tegnet og fortalt i billeder, med styr på noget så basalt som billed-syntaks, eller også er den ikke.