Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Frank Madsen »

ovemunk skrev: 30. mar 2022, 11:12Jeg har genlæst de eksemplarer af serien jeg har og jeg må sige at efter Uderzo står jeg af. Jeg synes simpelthen ikke Jije tegner serien godt.
Det er sjovt, for jeg har det stort set lige modsat: Jeg synes, Jijés "Luftens Ørne" er noget af det bedste, jeg har set fra hans hånd. Jeg er helt på linje med Rednecks beskrivelse af Jijés kvaliteter, og selv om det er rigtigt, at Uderzos rentegning er langt mere omhyggelig og pertentlig, grænsende til det artige, så synes jeg, Jijés album er lige så gode — blot tegnet i en anden, mere ekspressiv stil og med en effektiv brug af sorte flader. Det er som at diskutere, om Fosters eller Hogarths Tarzan var bedst.
redneck skrev: 30. mar 2022, 20:18Man må i hvert fald sige, at skiftet fra Charlier til Jijé er markant. Det fleste andre overtagelser sker jo så glat som muligt, hvor efterfølgeren forsøger at kopiere den tidligere stil mest muligt. Det gælder vel i hvert fald i 90 % af tilfældene. Med Jijé var der nærmere tale om et tidligt eksempel på "et ekstraordinært eventyr", så markant er skiftet i udtrykket.
Selv om jeg langt foretrækker Uderzo, så har Jijés tegnestil en ekspressiv charme, den er flagrende og livlig på en helt anden måde en Uderzos. Jeg har det også lidt stramt med Jijés ansigter til tider, ligesom tegningerne nogle gange kan være på grænsen til det sjuskede.
lf.jpg
lf.jpg (106.23 KiB) Vist 3392 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Henrik Rehr »

redneck skrev: 30. mar 2022, 21:01

Præcis sådan husker jeg det også, men det er simpelthen for længe siden, jeg har læst dem, til at jeg er sikker. De står trygt gemt af vejen i et skab et sted. Jeg satte hele den danske serie til salg for 3 år siden, da jeg sorterede ifm. en flytning, men ingen ville løbe dem. Derfor kan jeg godt have lidt bange anelser på samlebindenes vegne, men krydser bestemt fingre.
Hvad koster de, Morten, hvis du ellers stadig har dem og kan finde dem i det skab? Jeg er ikke specielt interesseret i stand og førsteoplag og den slags, men blot i anstændige læseeksemplarer?
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af redneck »

Henrik Rehr skrev: 30. mar 2022, 23:09Hvad koster de, Morten, hvis du ellers stadig har dem og kan finde dem i det skab? Jeg er ikke specielt interesseret i stand og førsteoplag og den slags, men blot i anstændige læseeksemplarer?
Jeg graver dem lige frem en af de næste dage og tager et par billeder, som jeg kan sende på Facebook, så tænker jeg, vi finder en pris, du er tilfreds med.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Henrik Rehr »

redneck skrev: 31. mar 2022, 09:40

Jeg graver dem lige frem en af de næste dage og tager et par billeder, som jeg kan sende på Facebook, så tænker jeg, vi finder en pris, du er tilfreds med.
Jeg tror ikke du behøver at fotografere dem. Jeg skriver lige en pb til dig på Facebook senere i dag.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Bare for at vise, at det faktisk nærmer sig :-)

Som enhver kan se, er Albert Uderzo, Jean-Michel Charlier og René Goscinny i vældig godt humør. De ses i den rækkefølge fra yderst til højre i festligt lag under en sammenkomst på Ørneakademiet i Meknès i Marokko, hvor de falder helt naturligt ind i rækken af flyveresser. Charlier havde i øvrigt selv været rutepilot i det statslige belgiske luftfartsselskab Sabena, inden han blev tegneserieforfatter.
Vedhæftede filer
Tanguy_01_050.jpeg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Det ser vældig godt ud! :D Flotte farver, pæn og tydelig font, det bliver årets bedste alting for mig!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Antaeus »

13. oktober 2022 i følge Cobolt hjemmeside.
Det er sikkert mere troværdig end at Blake & Mortimer samlebindene udkommer i 2018, som vi engang fik at vide.
Men ok, her kan man jo bare læse sine gamle album, hvis de er savnet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 30. jul 2022, 02:12Charlier havde i øvrigt selv været rutepilot i det statslige belgiske luftfartsselskab Sabena, inden han blev tegneserieforfatter.
S.A.B.E.N.A. stod for "Such A Bloody Experience. Never Again", fortalte min svigerfar mig engang, da vi var kommet hjem efter en tur med det forlængst konkursramte, belgiske luftfartsselskab. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Yderligere tegn på, at Michel og Ernest er i fuld gang med at varme Mirageflyenes motorer op.

Som det ses, er nørdefaktoren høj. Folk fra nær og fjern er med til at sikre, at det bliver den sanddru og helstøbte udgave af Luftens Ørne.

Selv Googas og mit franske yndlingsnørdetegneserietidsskrift HOP! er krediteret. Det sker ikke hver dag.
Vedhæftede filer
Luften-Ørne-credits.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er sikret, at alle kan være med. Selv den mest avancerede pilotjargon er der fodnoter til :)
Vedhæftede filer
Roger-Out.jpeg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Super flotte farver og font! Og så alt det research! Dette er for mig årets absolutte højdepunkt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 19. aug 2022, 00:02 Det er sikret, at alle kan være med. Selv den mest avancerede pilotjargon er der fodnoter til :)
Det skuffer mig lidt, at billedet ikke indeholder den obligatoriske tekstkasse med servicemeddelelsen *) Autentisk. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mogens »

Jeg kan ikke lige finde det, men blev det ikke bekræftet i en tråd, hvad udgivelsesfrekvensen på Luftens Ørne er sat til? Er det ét samlebind hvert halve år, som med Blueberry? Og udgiver Cobolt som minimum rub og stub med Uderzo og Jijé, uanset hvordan serien sælger (i starten)?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Mogens skrev: 30. aug 2022, 21:14 Jeg kan ikke lige finde det, men blev det ikke bekræftet i en tråd, hvad udgivelsesfrekvensen på Luftens Ørne er sat til? Er det ét samlebind hvert halve år, som med Blueberry? Og udgiver Cobolt som minimum rub og stub med Uderzo og Jijé, uanset hvordan serien sælger (i starten)?
Svaret om utgivelsesfrekvens finner du på cobolt.dk: https://cobolt.dk/shop/luftens-oerne-1-709p.html
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mogens »

Du har selvfølgelig ret, Mesterius. Det kan godt betale sig at gå direkte til gudernes kilde, hvor der bliver leflet for de kræsne samlere, for hér står der naturligvis, og jeg citerer: "Samlebindene er trykt på lækkert, mat papir, solidt indbundet og udkommer hvert halve år." :wink:

Der står dog ikke noget om, hvor langt Cobolt har tænkt sig at køre serien, men man må formode, at i hvert fald Uderzo og Jijé står til at blive foreviget i de lækre samlebind, når de nævnes ved navn og når der i øvrigt bliver bekendtgjort, og jeg citerer igen: "Den klassiske serie har i 1970’erne og 80’erne været udgivet på dansk, men ukronologisk og ukomplet, ligesom visse sider var skåret ud af historierne. Med Cobolts Luftens Ørne samlebind bliver den nu for første gang tilgængelig på dansk i kronologisk orden." :)
Besvar