Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

ovemunk skrev: 30. mar 2022, 18:52
Mogens skrev: 30. mar 2022, 17:20
GoogaMooga skrev: 30. mar 2022, 12:39

:shock: Wow.
Uha, jeg fornemmer, at en god omgang happy slapping er nært forestående. Måske kan Will Smith give sit besyv med, hvordan man sætter en ordentlig lussing ind, så omridset af fingrene kan ses i dagevis. :lol:
For at sige sandheden? Så erklærer jeg mig skyldig men gør opmærksom på at jeg slår igen :wink:

Jeg synes Jijes tegninger er rodede og hans mennesketegninger er decideret grimme. Flymæssigt er der ikke en finger at sætte men resten er ikke godt. Jo historierne er gode, det er nok også derfor jeg ikke har smidt dem ud men tegningerne er til TG-
Hva betyr "TG-"? Det er et nytt begrep for meg.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Næ, næ, den går ikke, jeg er ikke nogen slagsbror! Hvis jeg skulle tage mig af, hvad andre mener, ville jeg jo ikke være sikker i min smag. Jijé er ikke bare en panteon tegner, han er nr. 2 på min europæiske rangliste. Uderzo er også en panteon tegner, så er alle glade. :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 588
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af ovemunk »

TG- er den gamle karakterskala før 13 skalaen. Det er ikke ret godt. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

ovemunk skrev: 30. mar 2022, 19:27 TG- er den gamle karakterskala før 13 skalaen. Det er ikke ret godt. :wink:
Temmelig godt minus? :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Totalt godt plus plus plus
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

ovemunk skrev: 30. mar 2022, 19:27 TG- er den gamle karakterskala før 13 skalaen. Det er ikke ret godt. :wink:
Det morsomme er at "13 skalaen" heller ikke sier meg noe. :D Jeg er vant med karakterer etter terningen fra min egen skolegang - altså 1 som dårligste og 6 som den beste. Hvor mange tiår tilbake i tid var 13-skalaen og det enda tidligere systemet?

Jeg lurer forresten også litt på hva "TG" står for. Norske begrep som "NG" (noe godt) har jeg vært borti.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af redneck »

Man må i hvert fald sige, at skiftet fra Charlier til Jijé er markant. Det fleste andre overtagelser sker jo så glat som muligt, hvor efterfølgeren forsøger at kopiere den tidligere stil mest muligt. Det gælder vel i hvert fald i 90 % af tilfældene. Med Jijé var der nærmere tale om et tidligt eksempel på "et ekstraordinært eventyr", så markant er skiftet i udtrykket.

Selv om jeg langt foretrækker Uderzo, så har Jijés tegnestil en ekspressiv charme, den er flagrende og livlig på en helt anden måde en Uderzos. Jeg har det også lidt stramt med Jijés ansigter til tider, ligesom tegningerne nogle gange kan være på grænsen til det sjuskede. Det er i hvert fald tydeligt, at han er en langt mere produktiv tegner en Uderzo (der såmænd ellers var produktiv nok i en årrække), der vægter at få arbejdet fra hånden.

Det havde nu også være kedeligt, hvis en anden tegner bare var sat til at kopiere Uderzo mest muligt, så foretrækker jeg faktisk at den nye tegner, som i tilfældet her, får lov at køre sin egen stil.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Erling Søby »

Man kan læse om de (især) danske karaktérskalaer gennem tiden her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Karakter_ ... %B8mmelse)

Og som man vil se er TG- ikke en god karaktér. Det er faktisk på dumpet-niveau, uanset det er en forkortelse for "temmelig godt". Det var dengang man lagde andre betydninger i ordene...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 30. mar 2022, 20:25 Man kan læse om de (især) danske karaktérskalaer gennem tiden her:

https://da.wikipedia.org/wiki/Karakter_ ... %B8mmelse)

Og som man vil se er TG- ikke en god karaktér. Det er faktisk på dumpet-niveau, uanset det er en forkortelse for "temmelig godt". Det var dengang man lagde andre betydninger i ordene...
Aha -- interessant. Så "TG" svarer altså til "3" på terningen, ser jeg.

Billede
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af redneck »

Fair nok, hvis man ikke bryder sig voldsomt om Jijé, men at bruge krudt på at sætte en gammeldags karakter på hans tegninger og gå i detaljer med betydning af denne... get a life.

Jeg er ikke en stor fan af Jijé, men han er en markant figur i europæisk tegneserie.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Antaeus »

ovemunk skrev: 30. mar 2022, 11:12 Jeg har genlæst de eksemplarer af serien jeg har og jeg må sige at efter Uderzo står jeg af. Jeg synes simpelthen ikke Jije tegner serien godt.

Jeg har så ikke set nogle af de nyere tegnere hvor navnlig Sebastien Phillippe ser lovende ud men Jije er absolut lukket land.
Uderzos tegninger er bedre end Jijes, men Jije er stadig en god tegner. De historier hvor Uderzo tegner har efter min mening alt for meget klovneri, mens de bliver lidt mere alvorlige når Jije tegner, så derfor foretrækker jeg rent historiemæssigt dem af Jije.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af redneck »

Antaeus skrev: 30. mar 2022, 20:54
ovemunk skrev: 30. mar 2022, 11:12 Jeg har genlæst de eksemplarer af serien jeg har og jeg må sige at efter Uderzo står jeg af. Jeg synes simpelthen ikke Jije tegner serien godt.

Jeg har så ikke set nogle af de nyere tegnere hvor navnlig Sebastien Phillippe ser lovende ud men Jije er absolut lukket land.
Uderzos tegninger er bedre end Jijes, men Jije er stadig en god tegner. De historier hvor Uderzo tegner har efter min mening alt for meget klovneri, mens de bliver lidt mere alvorlige når Jije tegner, så derfor foretrækker jeg rent historiemæssigt dem af Jije.
Præcis sådan husker jeg det også, men det er simpelthen for længe siden, jeg har læst dem, til at jeg er sikker. De står trygt gemt af vejen i et skab et sted. Jeg satte hele den danske serie til salg for 3 år siden, da jeg sorterede ifm. en flytning, men ingen ville løbe dem. Derfor kan jeg godt have lidt bange anelser på samlebindenes vegne, men krydser bestemt fingre.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Antaeus »

ovemunk skrev: 30. mar 2022, 18:52
Mogens skrev: 30. mar 2022, 17:20
GoogaMooga skrev: 30. mar 2022, 12:39

:shock: Wow.
Uha, jeg fornemmer, at en god omgang happy slapping er nært forestående. Måske kan Will Smith give sit besyv med, hvordan man sætter en ordentlig lussing ind, så omridset af fingrene kan ses i dagevis. :lol:
For at sige sandheden? Så erklærer jeg mig skyldig men gør opmærksom på at jeg slår igen :wink:

Jeg synes Jijes tegninger er rodede og hans mennesketegninger er decideret grimme. Flymæssigt er der ikke en finger at sætte men resten er ikke godt. Jo historierne er gode, det er nok også derfor jeg ikke har smidt dem ud men tegningerne er til TG-
Når man hiver gamle karakterskalaer frem tænker jeg det er fordi det var den man selv brugte da man var ung og fik karakterer. Ellers giver det ikke umiddelbart mening at bruge en gammel karakterskala, som i hvert fald for mig var ubekendt. Jeg er fra en tid hvor man brugte 13-skalaen og bruger som regel stadig den fremfor 12-skalaen, som jeg synes er underlig strikket sammen (dog ofte 6-skalaen til tegneserier, bøger og film).
Senest rettet af Antaeus 30. mar 2022, 21:11, rettet i alt 1 gang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Antaeus »

redneck skrev: 30. mar 2022, 21:01
Antaeus skrev: 30. mar 2022, 20:54
ovemunk skrev: 30. mar 2022, 11:12 Jeg har genlæst de eksemplarer af serien jeg har og jeg må sige at efter Uderzo står jeg af. Jeg synes simpelthen ikke Jije tegner serien godt.

Jeg har så ikke set nogle af de nyere tegnere hvor navnlig Sebastien Phillippe ser lovende ud men Jije er absolut lukket land.
Uderzos tegninger er bedre end Jijes, men Jije er stadig en god tegner. De historier hvor Uderzo tegner har efter min mening alt for meget klovneri, mens de bliver lidt mere alvorlige når Jije tegner, så derfor foretrækker jeg rent historiemæssigt dem af Jije.
Præcis sådan husker jeg det også, men det er simpelthen for længe siden, jeg har læst dem, til at jeg er sikker. De står trygt gemt af vejen i et skab et sted. Jeg satte hele den danske serie til salg for 3 år siden, da jeg sorterede ifm. en flytning, men ingen ville løbe dem. Derfor kan jeg godt have lidt bange anelser på samlebindenes vegne, men krydser bestemt fingre.
Det er vel 6-7 år siden jeg læste dem og synes de var ganske gode men heller ikke oppe at ringe og jeg blev lidt irriteret over når det blev for meget klovneri, det ser man engang imellem i fransk/belgiske serier. Hvis vi bruger vores normale skala herinde, altså til 6 vil jeg som serie give den cirka 4 ud af 6, hvilket svarer til god. Personligt skal jeg have samlebind 1 da det er historier som ikke er udgivet før. Historier jeg har køber jeg ikke i samlebindene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 30. mar 2022, 21:10 Personligt skal jeg have samlebind 1 da det er historier som ikke er udgivet før. Historier jeg har køber jeg ikke i samlebindene.
Ville det ikke være bedre at købe hele intégralen og sælge de gamle albums? Jeg vil dog sammenligne, før jeg sælger de gamle.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar