Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 5. jan 2022, 17:24Det er vel slet ikke i samme kategori, som historier der ikke er udgivet i Luftens Ørne.
Hvor meget taler vi om med Franka, er det ikke bare nogle enkelte sider i nogle historier (og så en del ekstramateriale)?
Det er en del sider tilføjet en del album, derudover flere korte historier, der indføjer passager mellem enkelte album, og derudover helt fritstående ting som korte tegneserier og illustrationsforløb. Men rigtig nok er der ikke som med Luftens Ørne tale om hele album, som aldrig er udgivet tidligere, bortset fra "Chroom"-albummet, men det består ikke af én lang albumhistorie.

Men det er dog alligevel efter min mening noget, der er "føjet væsentligt til den samlede pulje", som var Googas betegnelse.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jan 2022, 01:51
Mesterius skrev: 5. jan 2022, 01:29Og bindet med album 9 er stadig planlagt som det aller siste i bokserien?
Ahr, nok ikke som det allersidste :-)
Så da altså det nestsiste? :P

Jeg mener, det er vel ikke mye sjanse for at det kommer ut de nærmeste årene?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 6. jan 2022, 02:04Så da altså det nestsiste? :P

Jeg mener, det er vel ikke mye sjanse for at det kommer ut de nærmeste årene?
Vi må se. Den danske udgave er ret afhængig af den svenske, og de har en anden historik med Franka i Sverige, end vi har i Danmark. Foreløbig sikkert er, at de fire sammenhængende album 14-15-16-17 udgør samlebind 4 (udkommer sidst i februar) og 5.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jan 2022, 02:17
Mesterius skrev: 6. jan 2022, 02:04Så da altså det nestsiste? :P

Jeg mener, det er vel ikke mye sjanse for at det kommer ut de nærmeste årene?
Vi må se. Den danske udgave er ret afhængig af den svenske, og de har en anden historik med Franka i Sverige, end vi har i Danmark. Foreløbig sikkert er, at de fire sammenhængende album 14-15-16-17 udgør samlebind 4 (udkommer sidst i februar) og 5.
Det var det jeg tenkte. Jeg velger altså å tro inntil videre at bindet med album 9 og det uutgitte "Chroom" BLIR det siste. ;)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 6. jan 2022, 02:17
Mesterius skrev: 6. jan 2022, 02:04Så da altså det nestsiste? :P

Jeg mener, det er vel ikke mye sjanse for at det kommer ut de nærmeste årene?
Vi må se. Den danske udgave er ret afhængig af den svenske, og de har en anden historik med Franka i Sverige, end vi har i Danmark.
Men du skulle jo tro at svenskene, som opprinnelig bare fikk album 1-7 av Franka, ville være svært glade for å få lese album 9, som blant annet forklarer hvordan Franka møter Laura Lava. Det er jo et essensielt album for kronologien. Slik bokserien utgis nå, må de svenske lesere bare akseptere å lese om Laura som en etablert figur i serien, og at det refereres til et tidligere album som de inntil videre ikke har mulighet til å lese. Så jeg synes ikke argumentene om rekkefølgen på samlebindene holder helt vann.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Du har da ret, men altså ... det er ikke så nemt at få til at gå op og gøre alle tilfredse.

Henks eget forslag var, at 9 og "Chroom" blev kombineret, men det var svenskerne meget nervøse for at gøre, for så ville det blive allerede andet samlebind i serien, som ikke havde været udgivet i næsten 35 år på svensk.

Og "Chroom" er altså ikke et rigtigt album, det består af et par korte historier og en hel masse illustrationer, hvoraf nogle i øvrigt er med i øvrige samlebinds ekstramateriale. Så de skal erstattes af andet ekstramateriale. Det blev et for mystisk bind at udgive på et marked, hvor serien ikke som i Danmark har en årtier lang historik og et solidt fodfæste.

Men ingen tvivl om at Laura Lava er en populær figur. Der findes endda en dansk Laura Lava, som har taget sit navn fra hende :o
https://lauralava.dk/historie/
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 7. jan 2022, 00:35 Du har da ret, men altså ... det er ikke så nemt at få til at gå op og gøre alle tilfredse.

Henks eget forslag var, at 9 og "Chroom" blev kombineret, men det var svenskerne meget nervøse for at gøre, for så ville det blive allerede andet samlebind i serien, som ikke havde været udgivet i næsten 35 år på svensk.

Og "Chroom" er altså ikke et rigtigt album, det består af et par korte historier og en hel masse illustrationer, hvoraf nogle i øvrigt er med i øvrige samlebinds ekstramateriale. Så de skal erstattes af andet ekstramateriale. Det blev et for mystisk bind at udgive på et marked, hvor serien ikke som i Danmark har en årtier lang historik og et solidt fodfæste.
Ja, jeg skjønner jo at "Chroom" er problemet, og blir vurdert som for obskurt og skummelt av redaksjonene. Selv om jeg synes det er et åpent spørsmål om dette bindet vil selge mindre enn de andre, uansett når det lanseres.

Kanskje en bedre løsning tross alt ville vært å gjøre et av bindene litt tykkere, slik at det kunne ha inneholdt album 9 pluss de to neste. Så kunne "Chroom" kommet senere, eller kanskje man kunne fordelt de korte historiene over forskjellige samlebind.

Men det er jo uansett for sent å endre på nå. Bare irriterende for oss som gjerne skulle lest disse albumene kronologisk. Og det må jeg anta også gjelder en del svenske lesere.
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af PhilipG »

Franka: Jeg er så heldig at have den gamle udgave af Modemysteriet fra 1990, så jeg venter gerne tålmodigt lidt endnu (Men tak for at påminde mig, Mesterius, jeg genlæste med fornøjelse albummet i går - og det er en perle:-)).

I øvrigt blev Laura Lava allerede introduceret (sådan da, hun og Franka stod aldrig ansigt til ansigt...) i nr. 6 Uhyret fra Fladmarsken - hvilket understøtter MIT største ønske: At genudgivelserne snarest starter HELT forfra, så vi kan få nr. 1-6 i den ultimative udgave - ikke mindst dobbeltalbummene om spøgelseskibet, som er mine Frankafavoritter!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

PhilipG skrev: 7. jan 2022, 09:52 Franka: Jeg er så heldig at have den gamle udgave af Modemysteriet fra 1990, så jeg venter gerne tålmodigt lidt endnu (Men tak for at påminde mig, Mesterius, jeg genlæste med fornøjelse albummet i går - og det er en perle:-)).

I øvrigt blev Laura Lava allerede introduceret (sådan da, hun og Franka stod aldrig ansigt til ansigt...) i nr. 6 Uhyret fra Fladmarsken - hvilket understøtter MIT største ønske: At genudgivelserne snarest starter HELT forfra, så vi kan få nr. 1-6 i den ultimative udgave - ikke mindst dobbeltalbummene om spøgelseskibet, som er mine Frankafavoritter!
Ja, det stemmer, Franka får jo se Laura i aksjon i en korthistorie i album 6, mens det er først i nr. 9 de møtes.

Jeg skulle gjerne ha lest "Mode-mysteriet" selv, men det er ikke bare bare å bestille brukte tegneserier fra Danmark. :S I hvert fall ikke til en noenlunde ok pris.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Frank Madsen »

Mesterius skrev: 7. jan 2022, 19:26Jeg skulle gjerne ha lest "Mode-mysteriet" selv, men det er ikke bare bare å bestille brukte tegneserier fra Danmark. :S I hvert fall ikke til en noenlunde ok pris.
Norge har heller ikke just gjort det nemmere for firmaer i Danmark at sælge varer til Norge. Med virkning fra 1. april 2020 skal danske virksomheder ikke bare bøvle med indrapportering af deres momsfri salg til de danske skattemyndigheder, de skal nu også indrapportere til de norske skattemyndigheder, registrere sig og betale moms af de varer, de sælger til norske kunder:

https://inforevision.dk/nyheder/nyhed/n ... l-private/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 8. jan 2022, 00:38
Mesterius skrev: 7. jan 2022, 19:26Jeg skulle gjerne ha lest "Mode-mysteriet" selv, men det er ikke bare bare å bestille brukte tegneserier fra Danmark. :S I hvert fall ikke til en noenlunde ok pris.
Norge har heller ikke just gjort det nemmere for firmaer i Danmark at sælge varer til Norge. Med virkning fra 1. april 2020 skal danske virksomheder ikke bare bøvle med indrapportering af deres momsfri salg til de danske skattemyndigheder, de skal nu også indrapportere til de norske skattemyndigheder, registrere sig og betale moms af de varer, de sælger til norske kunder:

https://inforevision.dk/nyheder/nyhed/n ... l-private/
Og ikke har vi hatt Tintin i trykk siden 2014 heller. Nei, jeg kan ikke si jeg er imponert av landet mitt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Til gengæld får nordmændene Tex Willer Kronologisk, det er der ikke mange lande, der tilbyder.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 8. jan 2022, 06:28 Til gengæld får nordmændene Tex Willer Kronologisk, det er der ikke mange lande, der tilbyder.
Det er sant, men... et land som utgir Tex Viller kronologisk, og samtidig ikke har hatt Tintin i trykk på årevis? Det ER noe merkelig her.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 8. jan 2022, 08:48
GoogaMooga skrev: 8. jan 2022, 06:28 Til gengæld får nordmændene Tex Willer Kronologisk, det er der ikke mange lande, der tilbyder.
Det er sant, men... et land som utgir Tex Viller kronologisk, og samtidig ikke har hatt Tintin i trykk på årevis? Det ER noe merkelig her.
Jeg kan godt lide en sådan prioritering. Jeg kan godt lide mærkelige ting. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Luftens Ørne intégralen SKAL bare lykkes

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg kan godt lide en sådan prioritering. Jeg kan godt lide mærkelige ting. :)
No kiddin' :D
Besvar