BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 29. jan 2022, 00:17
Mesterius skrev: 28. jan 2022, 23:48Jeg mener Carsten eller noen andre har sagt tidligere at matt papir faktisk ikke er billigere enn det blanke papiret Zoom bruker, og at blankt faktisk som regel er en smule dyrere. Så kan det være først og fremst en smakssak at Zoom bruker blankt papir på nesten alle tegneserier de utgir?
Der er ikke nogen nævneværdig forskel i prisen på mat og halvblankt papir. Det har sikkert mere at gøre med, at det er billigere at bruge præcis det samme papir i mange udgivelser, hvis de trykkes på samme trykkeri. Trykkeriet kan købe større ind af en bestemt type og dermed få rabat på den, og der skal ikke skiftes paller i maskinerne, hvis flere udgivelser trykkes umiddelbart efter hinanden, hvilket naturligt nok gør trykkeriets omkostninger lavere og dermed trykprisen pr. eksemplar.
Ah, jeg forstår. Det gir helt mening. Men da kunne jo Zoom likevel ha valgt å bruke matt papir som standard i nesten alle sine utgivelser, istedenfor halvblankt. Matt papir hadde definitivt passet bedre til de fleste serier de utgir i bokform.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 28. jan 2022, 23:45
GoogaMooga skrev: 28. jan 2022, 22:53
marius skrev: 28. jan 2022, 22:36
Man kan jo gisne om at Rødskæg ikke solgte godt nok netop pga Zooms fravalg af lækkert papir, design og ekstramateriale.
Folk vil ikke det helt gamle.
Zoom har da utgitt mye annet gammelt som de kjøper.
Ja, det overrasker mig faktisk, at "Rødskæg" er så "ny" som 1959. Den virker mere gammeldags i sit visuelle udtryk (forstået på en god måde). Under alle omstændigheder har den slags serier det svært på det danske marked. Se bare på "Jerry Spring", som folk af uforklarlige grunde fravælger.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev: 29. jan 2022, 03:14
Mesterius skrev: 28. jan 2022, 23:45
GoogaMooga skrev: 28. jan 2022, 22:53

Folk vil ikke det helt gamle.
Zoom har da utgitt mye annet gammelt som de kjøper.
Ja, det overrasker mig faktisk, at "Rødskæg" er så "ny" som 1959. Den virker mere gammeldags i sit visuelle udtryk (forstået på en god måde). Under alle omstændigheder har den slags serier det svært på det danske marked. Se bare på "Jerry Spring", som folk af uforklarlige grunde fravælger.
Rødskæg er meget gammeldags i sit visuelle udtryk og fortællestil. Jeg tror derfor serien ville have haft bedre chancer for overlevelse hvis den var blevet præsenteret i et bedre udstyr. Zoom har kørt efter en fast formel i mange af deres udgivelser med forbløffende stor succes, men den virker tilsyneladende ikke på Rødskæg. Måske er 399kr pr bind for meget for en gammel serie, når man bliver spist af med elendig design, papirkvalitet og ingen redaktionelle sider eller ekstramateriale.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Jakobsen »

Rødskæg er meget gammeldags i sit visuelle udtryk og fortællestil. Jeg tror derfor serien ville have haft bedre chancer for overlevelse hvis den var blevet præsenteret i et bedre udstyr. Zoom har kørt efter en fast formel i mange af deres udgivelser med forbløffende stor succes, men den virker tilsyneladende ikke på Rødskæg. Måske er 399kr pr bind for meget for en gammel serie, når man bliver spist af med elendig design, papirkvalitet og ingen redaktionelle sider eller ekstramateriale.
Jeg synes du har helt ret - fordi det lykkes at få en aftale om Isabelle, betyder det ikke at "folket" hungrer efter flere klassikere. De vigtigste er vist udkommet igen og igen og igen. Både Isabelle og Rødskæg er midelmådige klassikere som gerne må hvile i fred, efter min mening. Skal de absolut på gaden - så skal det være med hele ekstramaterialet og tegnerens private fotoalbum, skitser, indbundet i oaseged :D
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Erling Søby »

Det er korrekt, som Marius skriver ovenfor, at Rødskæg godt kan virke gammeldags i sit udtryk. Én jeg diskuterede den med mente, at den lignede de gamle Illustrerede klassikere-hæfter. Den er nu væsentligt bedre tegnet end dem. Derimod er jeg ikke enig med Jakobsen i, at serien er middelmådig. Og slet ikke på manuskriptsiden, hvor Charlier har begået nogle absolut bundsolide historier.

Mere tror jeg, at det er en kombination af høj pris og at serien er rimelig ukendt herhjemme, der har holdt køberne væk. Hvis den havde været trykt i større omfang i Fart & Tempo, havde det måske gået anderledes.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Har det mon ikke også noget at gøre med, at sørøverhistorier (fx i film og tegneserier) var gået af mode i sidste halvdel af 60'erne og første halvdel af 70'erne, hvor fx westernhistorier (endnu) ikke på samme måde var gledet i baggrunden? Så den fundamentale "bevidsthed" om den slags mangler simpelthen i det nostalgiske fundament, som mange af nutidens genudgivelser bygger på. Det var vel først med Pirates of the Carribean, at sørøverne vendte tilbage til folks naturlige narrative bagtæppe.
Erling Søby skrev: 29. jan 2022, 23:54Mere tror jeg, at det er en kombination af høj pris og at serien er rimelig ukendt herhjemme, der har holdt køberne væk. Hvis den havde været trykt i større omfang i Fart & Tempo, havde det måske gået anderledes.
Det betyder uden tvivl alverden, at den oprindelige udgivelse har været sporadisk (og det er der jo som regel også en god grund til), og det er selvklart også årsagen til, at en del serier, som efterspørges af meget bevidste tegneseriefans, ikke har og ikke kan få et bredere, generelt publikum. Samtidig kan de dog måske godt genudgives/udgives af forlag, der er tilfredse med og kan håndtere udgivelser i små oplag. Et problem med fx Rødskæg i den sammenhæng er så, at der er virkelig meget tekst i den. Det gør den dyr at bearbejde, oversætte og tekste, og det rimer meget dårligt på små oplag, fordi den omkostning er den samme uanset oplagsstørrelsen.

Der skete jo også en fortællemæssig udvikling i 1960'erne, også hos fx Charlier, som selv erkendte, at han havde været alt for konservativ og bagstræberisk som forfatter til Buck Danny, hvor han i langt højere grad og helt bevidst implementerede de nye tiders ånd i Luftens Ørne. Fuldstændig som han gjorde i Blueberry, hvorfor Blueberry i dag fremstår anderledes tidløs for læserne end Jerry Spring - bortset måske fra hos dem, der som Googa vægter tegningerne til at have 80 % af oplevelsesværdien ;-)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Mogens »

Jeg mener nu engang, at Zoom og specielt Thierry Capezzone har fortjent respekt for deres indsats, for de har opnået noget, som velsagtens har været umuligt for andre forlag.

Isabelle fangede aldrig rigtig min interesse i sin tid, men hvis Zoom endelig springer over deres egen skygge og udgiver serien med rub og stub og i samme stil som Cobolts udgivelser med Blueberry, Buddy Longway, Natacha og Smølferne, så springer jeg sandsynligvis på. Ellers gør jeg ikke. :wink:
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Erling Søby »

@Carsten,
Det er rigtigt, som du skriver, at sørøverhistorier (som aldrig har fyldt det samme som westerns) gled ud i løbet af 70erne og 80erne. Sørøverfilm som Pirates (Polanski) og Cutthroat Island blev økonomiske katastrofer i perioden. Og vi er givetvis (for) få, der holder af genren.

Men på nogle punkter forekommer Rødskæg mig nu at være alt andet end konservativ: At have en brutal pirat som en af hovedpersonerne, synes mig ret modigt på den tid serien blev skabt. Ligeledes at Rødskæg (og undertiden Eric) ikke holder sig tilbage fra, at dræbe modstanderne - selvom det typisk er spanierne og englændere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 30. jan 2022, 17:37 @Carsten,
Det er rigtigt, som du skriver, at sørøverhistorier (som aldrig har fyldt det samme som westerns) gled ud i løbet af 70erne og 80erne. Sørøverfilm som Pirates (Polanski) og Cutthroat Island blev økonomiske katastrofer i perioden. Og vi er givetvis (for) få, der holder af genren.

Men på nogle punkter forekommer Rødskæg mig nu at være alt andet end konservativ: At have en brutal pirat som en af hovedpersonerne, synes mig ret modigt på den tid serien blev skabt. Ligeledes at Rødskæg (og undertiden Eric) ikke holder sig tilbage fra, at dræbe modstanderne - selvom det typisk er spanierne og englændere.
Der har sikkert ikke været mange piratfilm i 60erne og 70erne hvor Fart & Tempo huserede, for de jeg husker er den Knaldrøde Pirat og Errol Flynn film fra langt før. Men Pirates of the Carribean har jo været en kæmpe succes så det kunne ellers godt betyde at genren var livet op.

Jeg fandt også en liste over piratfilm
https://www.thepirateking.com/movies/
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af maxus »

For lige at rette fokus tilbage på Isabella og den kommende udgivelse, så har Zoom/Michael i morges på FB tilkendegivet noget i stil med, at De som forventer en biografoplevelse fra deres tegneserier kan godt glemme alt om ekstramateriale i Zooms udgivelser. Det har aldrig været og vil aldrig blive en del af forlagets model!

Så noget kunne tyde på (endnu) en ret kedelig udgivelse fra deres side, set med mine øjne. Ak, ja :roll:

Eneste undtagelse skulle være den/de? kommende Splint og Co udgivelser, hvor det franske forlag tilsyneladende har spillet en rolle. Derudover nævner de igen relativt store prisstigninger især for deres hardcoverudgivelser.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Mesterius »

maxus skrev: 2. feb 2022, 16:05 For lige at rette fokus tilbage på Isabella og den kommende udgivelse, så har Zoom/Michael i morges på FB tilkendegivet noget i stil med, at De som forventer en biografoplevelse fra deres tegneserier kan godt glemme alt om ekstramateriale i Zooms udgivelser. Det har aldrig været og vil aldrig blive en del af forlagets model!
Når du sier "noget i stil med", betyr det at dette ikke er et direkte sitat fra Michael? Jeg prøvde å finne uttalelsen på Zooms Facebook-side, men kan så langt ikke se den. Har du en link? Det kunne være interessant å se konteksten.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har læst denne udtalelse fra Michael, men jeg gider ikke at lede efter den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 2. feb 2022, 16:21 Jeg har læst denne udtalelse fra Michael, men jeg gider ikke at lede efter den.
Da skjønner jeg heller ikke helt hvorfor du sier dette.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af lolsen »

Hvilken tegneserie kan man evt. sammenligne Isabelle med, jeg har nemlig aldrig selv læst den og når jeg hurtigt lige giver den et kig, har jeg samtidigt svært ved at se appellen i den. Med fare for at tage grueligt fejl, så minder den mig umiddelbart om Gammelpot, hvilken jeg heller aldrig har læst.

Interessant er det dog, at Zoom er lykkedes med at udgive den, eftersom der har været - kan jeg forstå på det hele herinde - temmeligt store udfordringer forbundet hermed.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: BREAKING: Zoom har forhandlet rettighederne til "Isabelle" på plads

Indlæg af Mesterius »

lolsen skrev: 2. feb 2022, 17:38 Hvilken tegneserie kan man evt. sammenligne Isabelle med, jeg har nemlig aldrig selv læst den og når jeg hurtigt lige giver den et kig, har jeg samtidigt svært ved at se appellen i den.
Må innrømme at jeg personlig har tenkt noe av det samme, også uten å ha lest serien. :o Designet på Isabelle selv synes jeg egentlig ser ganske kjedelig ut, og det jeg har sett av tegningene ellers virker heller ikke umiddelbart fristende. Visstnok skal serien være på sitt beste i de fem albumene Franquin har vært med på å skrive, og det gir jo absolutt mening. Men Isabelle kom vel til verden en stund etter Franquins beste år også.

(Jeg vil dog ikke ta gleden fra seriens fans som nå er ekstatiske for at den endelig kan gjenutgis. Det er jo bare fint.)
Besvar