superboy skrev: ↑10. jun 2022, 22:28
Mesterius skrev: ↑9. jun 2022, 23:28
Det er jo merkelig at Egmont her i Norge ikke kunne finne ut av å lagerføre og gjenopptrykke sine parallelle bokutgaver av Steen & Stoffer (Tommy & Tigern). De lot dem gå ut av trykk for årevis siden, og i dag er juleheftet bokstavelig talt det eneste som kan kjøpes nytt her i Norge med Calvin and Hobbes. Med tanke på den enorme suksessen serien har hatt her siden 80-tallet, er det vanskelig å tro at Egmont ikke tjente penger på de nyeste bokutgaver.
Jeg forstod aldri logikken med disse bøkene. Før norske Egmont kom med sine Tommy og Tigern bøker i 2009 gikk det rykter om at det skulle komme den komplette utgaven på norsk. Jeg gledet meg voldsomt. Selv om jeg hadde alt fra før, så skulle jeg ihvertfall ha den norske komplette utgaven. Men slik gikk det ikke. I 2009 kom det 7 alt for små bøker med noe Tommy og Tigern greier. Skuffelsen var enorm. Og i 2012 ga de ut 6 bøker. Jeg siterer fra forlagets omtale: ". Disse fire bøkene samler denne andre delen av Wattersons forfatterskap, og er tegneseriekunst av aller høyeste klasse."
Den andre delen? Hva betyr det? Hvor var den første delen? Og hvorfor bare halvparten av serien? Så ingen grunn til å kjøpe dette.
I Sverige var det i 2020 en kickstarter for å gi ut en komplett utgave av "Kalle och Hobbe". Kampanjen ble en stor suksess. Jeg var ikke overrasket. Er litt misunnelig på svenskene som fikk en slik flott utgave.
Men superboy... de 7 små bøkene pluss de 4 (ikke 6) store bøkene utgjør jo den komplette serien! Jeg vet ikke hvorfor det gikk så lang tid mellom dem, men de samler alle stripene.
De første 7 bøkene av Egmonts (og Cobolts) utgave er i mindre format og med søndagssidene i sort-hvitt fordi de baserer seg på de standard sort-hvite bøkene med Calvin and Hobbes i USA. Bladkompaniets gamle norske bøker fra 80- og 90-tallet var basert på de større amerikanske "Treasury"-bøkene, med søndagssidene i farger, som de siste 4 av Egmonts (og Cobolts) bøker også er modellert etter.
Men Treasury-bøkene med Calvin and Hobbes i USA har et problem: de mangler noen måneder med striper. Da Watterson på tidlig 90-tall fikk tillatelse fra syndikatet sitt til å utforme layouten på søndagssidene helt etter eget ønske - så lenge de holdt seg i et breddeformat - passet ikke lenger høydeformatet som hadde blitt brukt på de første tre Treasury-bøkene, som altså var grunnlaget for de første tre av Bladkompaniets bøker. Så Treasury-bøkene ble omlagt til breddeformat fra og med den fjerde samlingen, "The Days Are Just Packed" på engelsk ("På den grønne gren" i Bladkompaniets gamle norske utgave). Men fordi man ønsket å starte denne fjerde samlingen rett på de 'nye' søndagssidene der Watterson hadde full formatfrihet, hoppet man over noen måneder med striper der søndagssidene ennå var i konvensjonelt format. Disse stripene ble kun samlet ett sted på engelsk før The Complete Calvin and Hobbes, nemlig i den sort-hvite boken "
Attack of the Deranged Mutant Killer Monster Snow Goons". Noen år senere ønsket Bladkompaniet å få ut ALT av Tommy og Tigern i sin norske bokserie, og fikk åpenbart spesialtillatelse til å lage en norsk utgave av "Snow Goons" i samme breddeformat som de senere Treasury-samlingene, og med søndagssidene i farger. Dette ble bok 8 av den gamle norske bokserien, med tittelen "
Over hals og hode". Men kronologisk hører stripene i den boken til mellom bok 3 og 4. Og hvis du studerer søndagssidene i "Over hals og hode" og sammenligner med de andre norske bøkene fra Bladkompaniet, vil du merke at fargegjengivelsen i søndagssidene ikke er like "crisp". Det er tydelige raster, mens søndagssidene i de andre bøkene (som er basert på amerikanske bøker i farger) ser plettfrie ut.
Med andre ord: utenom The Complete Calvin and Hobbes, finnes det dessverre ikke noen utgave på engelsk som inkluderer ALLE søndagssidene i farger. Treasury-bøkene hadde vært den utgaven hvis det ikke var for layoutskiftet på søndagssidene som medførte at man hoppet over noen måneder med striper. Og jeg gjetter på at Watterson eller syndikatet har blitt strengere enn på 90-tallet, og ikke lenger tillater utgivere i andre land å lage en fargeutgave av en bok som bare foreligger i sort-hvitt på amerikansk.
Carsten har nevnt noen ganger at de danske og norske utgivelsene av bok 1-7 på slutten av 2000-tallet ble utgitt slik "etter Wattersons eget ønske". Men jeg har litt vanskelig for å tro at Bill Watterson, som i alle år jobbet meget bevisst med å utforme søndagssidene sine i farger (også før han fikk friheten til å utforme rutelayouten på egen hånd), virkelig synes at det optimale er å kun ha de første mange årene av serien tilgjengelig med søndagssidene i sort-hvitt i forskjellige land. Jeg får egentlig mer inntrykk av at noen i USA ikke hadde lyst på eventuelle komplikasjoner som kunne oppstå hvis internasjonale utgivere skulle utforme sin egen fargeutgave av de manglende stripene mellom Treasury-bok 3 og 4 (slik Bladkompaniet fikk gjøre på 90-tallet). Da er det jo mye enklere å si at alle stripene FØR Treasury-volum 4 kun skal utgis som de mindre sort-hvite bøker. Selv om det ikke er optimalt for en fantastisk serie som Calvin & Hobbes å kun ha søndagssidene fra de første mange år tilgjengelig i sort-hvitt.