Jeg har læst Villy Vandersteen...

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Erling Søby »

Indrømmet, to albums af Finn & Fiffi/Bob & Bobette har jeg læst. Ét med en hellig arabisk dolk, der skal tilbage til sin ejer, og så ét med en professor og hans formindskelsesmaskine.

Hvordan var de så? - Ikke rigtig gode, men jeg kan godt se, at hvis man har læst dem som barn, kan der være et vist kultpotentiale. Dog er det for barnligt og der er for meget flamsk fald-på-halen komik til, at det lige fænger for mig. Så det bliver alt i alt ikke en serie jeg kommer til at læse mere af, endsige samle på.

Men verdens værste serie og en yndlings-hadeserie? - Nej, dér er vi ikke. Jeg har set langt værre. Her er mine hadeserier snarere serier som Blåfrakkerne eller Gamle Nick med deres stendøde og fuldstændig umorsomme historier, gumpetung og fladpandet lagkagekomik og tillige med temmelig jævne tegninger, der trækker bedømmelsen yderligere ned. De er på enhver måde spild af Jordens knappe ressourcer :x
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 3. jul 2022, 12:23 Indrømmet, to albums af Finn & Fiffi/Bob & Bobette har jeg læst. Ét med en hellig arabisk dolk, der skal tilbage til sin ejer, og så ét med en professor og hans formindskelsesmaskine.

Hvordan var de så? - Ikke rigtig gode, men jeg kan godt se, at hvis man har læst dem som barn, kan der være et vist kultpotentiale. Dog er det for barnligt og der er for meget flamsk fald-på-halen komik til, at det lige fænger for mig. Så det bliver alt i alt ikke en serie jeg kommer til at læse mere af, endsige samle på.

Men verdens værste serie og en yndlings-hadeserie? - Nej, dér er vi ikke. Jeg har set langt værre. Her er mine hadeserier snarere serier som Blåfrakkerne eller Gamle Nick med deres stendøde og fuldstændig umorsomme historier, gumpetung og fladpandet lagkagekomik og tillige med temmelig jævne tegninger, der trækker bedømmelsen yderligere ned. De er på enhver måde spild af Jordens knappe ressourcer :x
Willy Vandersteen kender jeg ikke, men serier til børn er da også fint.

Blåfrakkerne og Gamle Nick får godt nok en hård medfart.
Nu er det lidt tid siden jeg har læst dem, men jeg har haft meget fornøjelse af både Blåfrakkerne og Gamle Nick og husker dem også som godt tegnede.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil ikke forsvare "Blåfrakkerne", men både den og "Gamle Nick" synes jeg er langt bedre tegnet. "Bob et Bobette" er øm, pinlig, og meget utjekket. Børn har fortjent bedre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af GoogaMooga »

Det er svært at udpege én hadeserie, for der er så mange, der gør sig værdige til denne tvivlsomme etiket: "Sky Doll", "Anna & Froga", men intet kommer dog i nærheden af "Bob & Bobette" i tåkrummende utjekkethed.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Antaeus »

Hadeserier har jeg ikke tænkt over.
Til gengæld er der en del tegneserier jeg er skuffet over. To store skuffelser, fordi de har fået fantastiske anmeldelser og vundet store priser, er Dansker-Trilogien og Saga. Førstnævnte fandt jeg virkelig kedelig, så langt jeg nu nåede at læse da jeg stoppede fordi historien var totalt uinteressant, i hvert fald det jeg nåede at læse. Saga var lidt mere interessant i hvert fald i tema og det der prøves, men fortællemåden var underlig og tog en del af underholdningen. Jeg ville gerne holde af den da jeg godt kan lide science fiction, men det der var en masse ting som ikke rigtig var godt og hele tiden trak ned, desværre.

Og så er der flere især GN og eller netserier (danske) som er så ringe tegnede at jeg slet ikke kan få mig selv til at gå pinen igennem med at læse dem helt færdig (nogle er dog læst færdig), det er simpelt hen ikke til at holde ud at se så ringe tegninger. De er ikke engang oppe på det "jævne".

Og så fandt jeg lige nogle tidlige Blåfrakkerne og Gamle Nick og de er godt tegnede og bestemt ikke i nærheden af det "jævne", hvis du spørger mig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 3. jul 2022, 12:58 Jeg vil ikke forsvare "Blåfrakkerne", men både den og "Gamle Nick" synes jeg er langt bedre tegnet. "Bob et Bobette" er øm, pinlig, og meget utjekket. Børn har fortjent bedre.
Du mener "Suske en Wiske", som er seriens originaltittel? ;)
Senest rettet af Mesterius 3. jul 2022, 17:54, rettet i alt 1 gang.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 3. jul 2022, 12:23Men verdens værste serie og en yndlings-hadeserie? - Nej, dér er vi ikke. Jeg har set langt værre. Her er mine hadeserier snarere serier som Blåfrakkerne eller Gamle Nick med deres stendøde og fuldstændig umorsomme historier, gumpetung og fladpandet lagkagekomik og tillige med temmelig jævne tegninger, der trækker bedømmelsen yderligere ned. De er på enhver måde spild af Jordens knappe ressourcer :x
Ikke at jeg selv hater Blåfrakkerne, men jeg har aldri helt forstått den store appellen denne serien åpenbart har der ute. De to hovedpersoner er jo bare Jens Fup og S'janten i en annen tidsæra/setting.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 3. jul 2022, 17:55
Erling Søby skrev: 3. jul 2022, 12:23Men verdens værste serie og en yndlings-hadeserie? - Nej, dér er vi ikke. Jeg har set langt værre. Her er mine hadeserier snarere serier som Blåfrakkerne eller Gamle Nick med deres stendøde og fuldstændig umorsomme historier, gumpetung og fladpandet lagkagekomik og tillige med temmelig jævne tegninger, der trækker bedømmelsen yderligere ned. De er på enhver måde spild af Jordens knappe ressourcer :x
Ikke at jeg selv hater Blåfrakkerne, men jeg har aldri helt forstått den store appellen denne serien åpenbart har der ute. De to hovedpersoner er jo bare Jens Fup og S'janten i en annen tidsæra/setting.
Nu er det et stykke tid siden jeg har læst dem, men Jens Fup og Sjanten i en anden tidsæra/setting, er det i hvert fald ikke.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af benadikt »

Jens Fup og Sjanten er fin underholdning; fra begyndelsen i 1950 og indtil Mort Walkers sønner tog over; de kan ikke tegne.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 3. jul 2022, 18:50
Mesterius skrev: 3. jul 2022, 17:55
Erling Søby skrev: 3. jul 2022, 12:23Men verdens værste serie og en yndlings-hadeserie? - Nej, dér er vi ikke. Jeg har set langt værre. Her er mine hadeserier snarere serier som Blåfrakkerne eller Gamle Nick med deres stendøde og fuldstændig umorsomme historier, gumpetung og fladpandet lagkagekomik og tillige med temmelig jævne tegninger, der trækker bedømmelsen yderligere ned. De er på enhver måde spild af Jordens knappe ressourcer :x
Ikke at jeg selv hater Blåfrakkerne, men jeg har aldri helt forstått den store appellen denne serien åpenbart har der ute. De to hovedpersoner er jo bare Jens Fup og S'janten i en annen tidsæra/setting.
Nu er det et stykke tid siden jeg har læst dem, men Jens Fup og Sjanten i en anden tidsæra/setting, er det i hvert fald ikke.
Man kan selvsagt peke på forskjeller, men det grunnleggende karakterforholdet Blutch og Chester minner meg en hel del om Jens Fup og S'janten. En pasifist som heller vil dagdrømme og slappe av og finne måter å unngå å følge ordre på, versus en sjefete militarist.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 3. jul 2022, 19:12 Jens Fup og Sjanten er fin underholdning; fra begyndelsen i 1950 og indtil Mort Walkers sønner tog over; de kan ikke tegne.
Når tok de så over, tenker du? Det er vel en litt flytende overgang siden Basserne har vært en "familieproduksjon" i mange tiår. For meg mistet serien ganske mye appell allerede da Walker forenklet tegnestilen sin gjennom 60- og 70-tallet (og den VAR i forveien enkel til å begynne med!).
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 3. jul 2022, 19:25
benadikt skrev: 3. jul 2022, 19:12 Jens Fup og Sjanten er fin underholdning; fra begyndelsen i 1950 og indtil Mort Walkers sønner tog over; de kan ikke tegne.
Når tok de så over, tenker du? Det er vel en litt flytende overgang siden Basserne har vært en "familieproduksjon" i mange tiår. For meg mistet serien ganske mye appell allerede da Walker forenklet tegnestilen sin gjennom 60- og 70-tallet (og den VAR i forveien enkel til å begynne med!).
Jeg ved ikke, hvornår de tog over. Men alle de album, som kun sønnerne har bidraget til, er elendige.
De danske årgangsbøger er hidtil udgivet frem til 1986, og de er god underholdning. Morts streg bliver forenklet, men stadig rimelig god.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 3. jul 2022, 19:12 Jens Fup og Sjanten er fin underholdning; fra begyndelsen i 1950 og indtil Mort Walkers sønner tog over; de kan ikke tegne.
Kan man forresten velge om man skriver S'janten eller Sjanten på dansk? På ComicWikis listing for Basserne-serien står det S'janten, men jeg merker at både du og Antaeus skriver Sjanten.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af benadikt »

Mesterius skrev: 3. jul 2022, 19:50
benadikt skrev: 3. jul 2022, 19:12 Jens Fup og Sjanten er fin underholdning; fra begyndelsen i 1950 og indtil Mort Walkers sønner tog over; de kan ikke tegne.
Kan man forresten velge om man skriver S'janten eller Sjanten på dansk? På ComicWikis listing for Basserne-serien står det S'janten, men jeg merker at både du og Antaeus skriver Sjanten.
Nej, S'janten er det rigtige. Apostrof bruges i stedet for udeladte bogstaver, Sergenten eller S'janten.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Jeg har læst Villy Vandersteen...

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 3. jul 2022, 19:56
Mesterius skrev: 3. jul 2022, 19:50
benadikt skrev: 3. jul 2022, 19:12 Jens Fup og Sjanten er fin underholdning; fra begyndelsen i 1950 og indtil Mort Walkers sønner tog over; de kan ikke tegne.
Kan man forresten velge om man skriver S'janten eller Sjanten på dansk? På ComicWikis listing for Basserne-serien står det S'janten, men jeg merker at både du og Antaeus skriver Sjanten.
Nej, S'janten er det rigtige. Apostrof bruges i stedet for udeladte bogstaver, Sergenten eller S'janten.
Forstår. På norsk heter han faktisk bare Sjanten. ;)
Besvar