Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Michel Vaillant fuldført på dansk

Kun dem vi mangler
1
4%
Kun dem vi mangler plus samlede F&T historier
2
8%
Kun som intégrale, for det har serien fortjent
8
33%
Jeg kan ikke lide Michel Vaillant og jeg ved ikke, hvorfor jeg har klikket ind her
13
54%
 
Afgivne stemmer: 24

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

"Michel Vaillant" er helt klart den mest efterspurgte euroklassiker bandt danske fans - både her og på Facebook. I album format har vi fået seks fra Carlsen, en fra Donovan, og så var der nogle F&T albums og lidt SM solo, Zack, m.m. Altså ca. en 15 styks. Hele serien er på 79 albums, og så tæller vi ikke "Sæson 2" med. Selv hvis man skulle være så heldig at have samlet F&T komplet, kommer vi ikke over halvdelen af serien på dansk, og så er F&T historierne historierne jo hakket i småstykker - ikke en hensigtsmæssig måde at læse denne serie på. Jeg mener nu heller ikke, at en intégrale er økonomisk farbar på dansk, og jeg ville egentlig være godt tilfreds hvis vi bare fik de manglende historier som enkelt-albums. Men hvad siger I? Hvad foretrækker i?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Jeg er slet ikke sikker på at det er den mest efterspurgte euroklassiker serier blandt danske fans. Men det er så også ligegyldig for diskussionen.
Men jeg gad godt de kom ud for det er fin læsning, med gode historier, flotte tegninger i lækre farver.

Flere forlag har frasagt sig dem, så det er nok ikke så økonomisk rentabelt.
Personligt ville jeg helst have et udvalg af de bedste klassikere i samlebind, så er det fint med mig. Det Donovan udgav var flot, men historien var under middel, så historier som den skulle sorteres fra.

Hvis de kom ud som enkelt album så ville de jo reelt slet ikke kunne hamle op med det norske samlebind, Tempo til cirka 120 - 150 kr., men som indeholder, er det tre historier, til mindre pris end et dansk Mark Breton album ville koste. Så ville jeg hellere gå efter det norske Tempo og måske endda få andre historier med, som ikke er udgivet som album i Danmark.

Og alternativet er jo at jeg læser dem i mine Fart & Tempo, dem skal jeg også have læst engang.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er ret sikker på, at de er de samme få, der ihærdigt efterspørger den, så jeg tvivler også på den brede interesse.

Det er muligt, at en samlebindsudgave med ekstramateriale ikke er rentabel. Det er dog den eneste udgave, der kunne få mig til at købe serien.

Jeg har endnu mindre tiltro til en udgivelsesrække, der bare skal fylde hullerne fra tidligere. Den vil kun være interessant for de få, der har alle de gamle albums og blade og dermed også være helt uinteressant for alle potentielle nye købere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror stadig, de manglende albums er det eneste realistiske at håbe på. Jeg ville da også helst have intégralen, men man kan jo supplere med kaffebordsbogen, diverse fanzines, og hvad der ellers måtte være af lekture om denne fremragende serie. Jeg helgarderer mig ved at samle norsk Tempo, men arbejder stadig på at få mere MV på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af ovemunk »

Der mangler en mulighed:


5. Jeg kan faktisk godt lide Mark Breton men jeg går ikke op i hvilke albums der udkommer. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

ovemunk skrev: 28. jul 2022, 22:45 Der mangler en mulighed:


5. Jeg kan faktisk godt lide Mark Breton men jeg går ikke op i hvilke albums der udkommer. :)
:D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 18:02"Michel Vaillant" er helt klart den mest efterspurgte euroklassiker bandt danske fans - både her og på Facebook.
Så er det godt nok underligt, at folk ikke rigtig har bidt på de 5-6 gange, forskellige forlag har forsøgt sig med at udgive serien i Danmark gennem 40 år. Det er som regel blevet ved 1-2 album, kun i slutningen af 1980erne nåede Carlsen op på 6 album, inden serien endnu en gang blev lukket ned.

Comicwikis oversigt over seriens udgivelseshistorie i Danmark: https://comicwiki.dk/wiki/Michel_Vailla ... udgivelser
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 28. jul 2022, 23:23
GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 18:02"Michel Vaillant" er helt klart den mest efterspurgte euroklassiker bandt danske fans - både her og på Facebook.
Så er det godt nok underligt, at folk ikke rigtig har bidt på de 5-6 gange, forskellige forlag har forsøgt sig med at udgive serien i Danmark gennem 40 år. Det er som regel blevet ved 1-2 album, kun i slutningen af 1980erne nåede Carlsen op på 6 album, inden serien endnu en gang blev lukket ned.

Comicwikis oversigt over seriens udgivelseshistorie i Danmark: https://comicwiki.dk/wiki/Michel_Vailla ... udgivelser
Du glemmer dog, at hvad der var lukningsgrundlag før, er ganske respektable oplag nu. Jeg tror, der er 500-1.000 læsere til denne serie, som så meget andet, der bliver udgivet nu.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Det er så åbenbart ikke en vurdering, de danske tegneserieforlag er enig i, taget i betragtning hvor mange, der har opgivet at udgive serien.

Og det var heller ikke lige et antal, der kunne skrabes sammen til Rødskæg og Bob Morane, så jeg ser intet, der taler for, at det skulle være tilfældet med Mark Breton.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 28. jul 2022, 23:45 Det er så åbenbart ikke en vurdering, de danske tegneserieforlag er enig i, taget i betragtning hvor mange, der har opgivet at udgive serien.

Og det var heller ikke lige et antal, der kunne skrabes sammen til Rødskæg og Bob Morane, så jeg ser intet, der taler for, at det skulle være tilfældet med Mark Breton.
Fordi den er mere populær og fylder mere i udgivelseshistorik og i samlernes bevidsthed.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Modsat serier som Blueberry, Tintin eller Splint, er Mark Breton en serie, som kun er populær blandt gamle Fart & Tempo-læsere. Jeg tror ikke et øjeblik på, at den kan sælges til et nyt publikum. Og som sagt: Det lader det heller ikke til, at forlagene tror det, og jeg har ærlig talt mere tillid til deres vurdering.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 29. jul 2022, 00:04 Modsat serier som Blueberry, Tintin eller Splint, er Mark Breton en serie, som kun er populær blandt gamle Fart & Tempo-læsere. Jeg tror ikke et øjeblik på, at den kan sælges til et nyt publikum. Og som sagt: Det lader det heller ikke til, at forlagene tror det, og jeg har ærlig talt mere tillid til deres vurdering.
Og jeg tror, vi kan gentage i det mindste Donovan's oplag på 500-1.000 eks., men dog ikke som intégrale. Der kan også tænkes at være en del motorsportsentusiaster, som kunne give den noget cross-over succés. I Belgien og Frankrig bliver den ikke kun dyrket og læst af tegneseriefans.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 23:33Du glemmer dog, at hvad der var lukningsgrundlag før, er ganske respektable oplag nu. Jeg tror, der er 500-1.000 læsere til denne serie, som så meget andet, der bliver udgivet nu.
Så havde den været genudgivet for længst – hvis du altså med "læsere" mener "købere". Umiddelbart må vi interessemæssigt være et sted mellem "Allan Falk" og "Rødskæg", og det er ikke mit indtryk, at sidstnævnte har så mange købere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Donovans udgivelse blev ikke udsolgt - den kan faktisk stadig købes på tilbud i Faraos Cigarer, så det er ikke en målestok, der overbeviser mig.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 29. jul 2022, 00:15jeg tror, vi kan gentage i det mindste Donovan's oplag på 500-1.000 eks.
Du mener det album, der endnu i dag, 11 år efter udgivelsen, fås som nyt i Faraos Cigarer til tilbudspris?
https://www.faraos.dk/comics/dkcomics/m ... e?o=search
Besvar