Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Michel Vaillant fuldført på dansk

Kun dem vi mangler
1
4%
Kun dem vi mangler plus samlede F&T historier
2
8%
Kun som intégrale, for det har serien fortjent
8
33%
Jeg kan ikke lide Michel Vaillant og jeg ved ikke, hvorfor jeg har klikket ind her
13
54%
 
Afgivne stemmer: 24

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 31. jul 2022, 17:50 Det kunne jo også være, at Mark Breton albummene fra Carlsen er uopdrivelige, netop fordi folk ejer de velbevarede, ikke har tænkt sig at slippe af med dem, og tålmodigt venter på flere.
Alt er teoretisk muligt.
GoogaMooga skrev: 31. jul 2022, 17:50Det er meget uvist, hvad udfaldet vil blive, hvis man ikke prøver. Jeg husker, at Carsten ikke troede på "Tim & Thomas", men ikke desto mindre er det blevet en relativ god succés for Zoom, og det lader til, at de fuldfører den, hvilket selv jeg i min vildeste fantasi ikke havde turdet håbe på.
Det har jeg aldrig sagt. Jeg har måske sagt, at jeg ikke troede på den i Cobolt-regi, eller at jeg ikke selv ville udgive den, og det gælder stadig. Til gengæld har jeg adskillige gange givet udtryk for, at det da er glimrende, at andre forlag udgiver de serier, som Carlsen i sin tid opgav, og som Cobolt heller ikke valgte at tage op, da det var muligt. Det gælder også stadig.
GoogaMooga skrev: 31. jul 2022, 17:50Min konklusion er derfor: lad os starte ud med bind 8 og køre med enkeltbind.
Troen har I jo. Så mangler I bare en pengepung af en vis størrelse. Det er jo i øvrigt de to ting, der er altafgørende for forlagsvirksomhed. For ethvert forlag og hver eneste dag, uanset hvilke udgivelser der er tale om.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 31. jul 2022, 23:12 Nu var det sådan set ikke meningen, at det skulle tages som et dødsens alvorligt tilbud, vel?
Nej, det var sarkasme. Formålet med denne tråd er at få MV på dansk igen, ikke at skyde den ned.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 1. aug 2022, 00:29
GoogaMooga skrev: 31. jul 2022, 17:50Det er meget uvist, hvad udfaldet vil blive, hvis man ikke prøver. Jeg husker, at Carsten ikke troede på "Tim & Thomas", men ikke desto mindre er det blevet en relativ god succés for Zoom, og det lader til, at de fuldfører den, hvilket selv jeg i min vildeste fantasi ikke havde turdet håbe på.
Det har jeg aldrig sagt. Jeg har måske sagt, at jeg ikke troede på den i Cobolt-regi, eller at jeg ikke selv ville udgive den, og det gælder stadig. Til gengæld har jeg adskillige gange givet udtryk for, at det da er glimrende, at andre forlag udgiver de serier, som Carlsen i sin tid opgav, og som Cobolt heller ikke valgte at tage op, da det var muligt. Det gælder også stadig.
Det kan meget vel være, at du mente kun i Cobolt regi, men jeg hæftede mig nu ved, at du skrev at serien ikke var tidløs (hvad den heller ikke er) og derfor ikke ville kunne sælge i dag. Dette er selvfølgelig ikke det samme som at opponere mod dens udgivelse på dansk, og det er da glædeligt, at du bakker op om udgivelsen af den og andre af de "svære" klassikere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 31. jul 2022, 23:53 jeg blev bare provokeret af endnu en totalt udokumenteret påstand, der øjensynligt ikke tjente andet formål end at tale en tegneserie op:
GoogaMooga skrev: 28. jul 2022, 18:02"Michel Vaillant" er helt klart den mest efterspurgte euroklassiker bandt danske fans - både her og på Facebook.
Det ville da glæde mig, hvis Mark Breton/Michel Vaillant blev udgivet komplet på dansk, jeg tror bare ikke, det købedygtige publikum er så voldsomt stort.
Ingen dokumentation andet end at det er den titel, jeg har set nævnt mest af flest i de senere år. Før det var det Luftens Ørne. Hvis man har læst med dagligt gennem 17 år og bemærket disse titler flest gange, så er det selvfølgelig ikke dokumentation, men nok alligevel en pejling af hvad især samlerne er ude efter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Nu har også selv fulgt med dagligt gennem de sidste mange år, og det forekommer også mig at Mark Breton bliver nævnt meget, men også at det er de samme få, der igen og igen trækker den frem. Det var før den også tilfældet med Bob Morane, og det viste sig jo desværre, at salget slet ikke kunne bære.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 1. aug 2022, 08:34 Nu har også selv fulgt med dagligt gennem de sidste mange år, og det forekommer også mig at Mark Breton bliver nævnt meget, men også at det er de samme få, der igen og igen trækker den frem. Det var før den også tilfældet med Bob Morane, og det viste sig jo desværre, at salget slet ikke kunne bære.
Det er ikke kun her, men også på Facebook. Det er kun et par dage siden, den sidst blev nævnt. Jeg håber stadig, at den kan sælge 500 eks., hvilket skulle være nok til at relancere den på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Det jeg skrev omfatter ikke kun her, men inklusive de facebooksider jeg følger med på. Og her (og der) er det altså mit indtryk, at det er en mindre gruppe entusiaster, der jævnligt bringer den op - ligesom det var tilfældet med Bob Morane og i nogen grad Rødskæg. Så jeg tvivler på, at der er helt det grundlag du håber på. Men det er jo altsammen gæt, så “time will tell”, som The Doctor siger det.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af umpff »

De franske samlebind er ret lækre. Men bonus-materialet er ikke nær så omfangsrigt som jeg havde formodet. Ej heller ikke nær så interessant som forventet. 8-10-sider om MV, og en håndfuld sider om motorsportshistorie fra årene hvorfra historierne stammer. Meget med en fransk vinkel.

Men sikke dog meget tekst!

Det største udfordring - set med forlagsøjne - er om man orker al det arbejde, for at udsende noget i halvt oplag end normalt. Vi er nok realistisk nede i 250-350 ex, hvilket også får udgivelsen til at balancere mellem digiprint og offset. Til mat/un-coated papir er offset klart bedst, og MV bør laves på mat, synes jeg.

Og så udfordring nummer to. Starter man med samlebind 1, eller i stedet med samlebind 3, der indeholder de historier, som samlerne ikke allerede har i Carlsen-udgaver (+ den fra Donovan). Er der mange af dem, altså de samlere, der har alt tidligere udgivet i album-form? Jeg er selv én af dem...
Vil samlerne købe et samlebind 1, hvor de allerede har historierne? Tør de, eller hænger frygten for at der kun kommer 2-3 bind, før serien lukker?
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev: 1. aug 2022, 15:37 De franske samlebind er ret lækre. Men bonus-materialet er ikke nær så omfangsrigt som jeg havde formodet. Ej heller ikke nær så interessant som forventet. 8-10-sider om MV, og en håndfuld sider om motorsportshistorie fra årene hvorfra historierne stammer. Meget med en fransk vinkel.

Men sikke dog meget tekst!

Det største udfordring - set med forlagsøjne - er om man orker al det arbejde, for at udsende noget i halvt oplag end normalt. Vi er nok realistisk nede i 250-350 ex, hvilket også får udgivelsen til at balancere mellem digiprint og offset. Til mat/un-coated papir er offset klart bedst, og MV bør laves på mat, synes jeg.

Og så udfordring nummer to. Starter man med samlebind 1, eller i stedet med samlebind 3, der indeholder de historier, som samlerne ikke allerede har i Carlsen-udgaver (+ den fra Donovan). Er der mange af dem, altså de samlere, der har alt tidligere udgivet i album-form? Jeg er selv én af dem...
Vil samlerne købe et samlebind 1, hvor de allerede har historierne? Tør de, eller hænger frygten for at der kun kommer 2-3 bind, før serien lukker?
Start med bind 8 og kør med enkeltbind. Så er det hele ikke smadret ved tidlig lukning, som i tilfældet intégrale.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Digiprint er et no-no.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev: 1. aug 2022, 15:53
umpff skrev: 1. aug 2022, 15:37 De franske samlebind er ret lækre. Men bonus-materialet er ikke nær så omfangsrigt som jeg havde formodet. Ej heller ikke nær så interessant som forventet. 8-10-sider om MV, og en håndfuld sider om motorsportshistorie fra årene hvorfra historierne stammer. Meget med en fransk vinkel.

Men sikke dog meget tekst!

Det største udfordring - set med forlagsøjne - er om man orker al det arbejde, for at udsende noget i halvt oplag end normalt. Vi er nok realistisk nede i 250-350 ex, hvilket også får udgivelsen til at balancere mellem digiprint og offset. Til mat/un-coated papir er offset klart bedst, og MV bør laves på mat, synes jeg.

Og så udfordring nummer to. Starter man med samlebind 1, eller i stedet med samlebind 3, der indeholder de historier, som samlerne ikke allerede har i Carlsen-udgaver (+ den fra Donovan). Er der mange af dem, altså de samlere, der har alt tidligere udgivet i album-form? Jeg er selv én af dem...
Vil samlerne købe et samlebind 1, hvor de allerede har historierne? Tør de, eller hænger frygten for at der kun kommer 2-3 bind, før serien lukker?
Start med bind 8 og kør med enkeltbind. Så er det hele ikke smadret ved tidlig lukning, som i tilfældet intégrale.
Den tror jeg ikke på. Helt umuligt at komme op med en fornuftig salgstekst, hvis det blot er fortsættelsen af en serie, som ikke engang har været interessant nok for samlere. Flere gange.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev: 1. aug 2022, 15:54 Digiprint er et no-no.
Digiprint er imponerende kvalitet nutildags, og der kommer masser af det på danske marked. Tror kun en hardcore trykker kan se forskel. Men kun på coated/blankt papir.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Jeg er ikke en af dem der går og er bange for at det andet ikke kommer og derfor venter. Jeg køber det jeg ønsker og kommer der mere, forhåbentlig, så fortsætter jeg så længe jeg synes det er godt. Og Mark Breton er en lækker serie. Og ja det skal helt klart være mat papir.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 1. aug 2022, 01:19det er den titel, jeg har set nævnt mest af flest i de senere år.
Hvilket vel hænger direkte sammen med, at dusinvis andre fransk-belgiske tegneserier, der kan tænkes at give visse danske læsere i en vis alder et nostalgisk kick, allerede er (gen)udgivet eller under udgivelse. Så der er ikke så meget andet end Mark Breton at nævne i den boldgade.

Er der andet fra fx Fart og tempo, som nogen nogen sinde tænker på eller taler om, som ikke allerede er udgivet eller under udgivelse?

Det taler selvfølgelig så en lille smule for Mark Bretons muligheder, at serien faktisk af og til stadig nævnes, i modsætning til praktisk taget alle øvrige serier fra Fart og tempo.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 1. aug 2022, 23:24
GoogaMooga skrev: 1. aug 2022, 01:19det er den titel, jeg har set nævnt mest af flest i de senere år.
Hvilket vel hænger direkte sammen med, at dusinvis andre fransk-belgiske tegneserier, der kan tænkes at give visse danske læsere i en vis alder et nostalgisk kick, allerede er (gen)udgivet eller under udgivelse. Så der er ikke så meget andet end Mark Breton at nævne i den boldgade.

Er der andet fra fx Fart og tempo, som nogen nogen sinde tænker på eller taler om, som ikke allerede er udgivet eller under udgivelse?

Det taler selvfølgelig så en lille smule for Mark Bretons muligheder, at serien faktisk af og til stadig nævnes, i modsætning til praktisk taget alle øvrige serier fra Fart og tempo.
Nu drejer alt sig ikke om nostalgisk kick, det kunne være serierne var gode og underholdende.
Og du har jo selv udgivet/udgiver flere Fart & Tempo serier.
Fabel gik jo i gang med Michael Logan for ikke så lang tid siden og har nu fået de tre første album udgivet.
Og der er sikkert en masse andet fra Fart & Tempo som nogle gerne så udgivet, spørgsmålet er så om det er nok.
Her er en liste med serier fra Fart & Tempo.
https://comicwiki.dk/wiki/Fart_og_tempo-oversigt
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar