Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Michel Vaillant fuldført på dansk

Kun dem vi mangler
1
4%
Kun dem vi mangler plus samlede F&T historier
2
8%
Kun som intégrale, for det har serien fortjent
8
33%
Jeg kan ikke lide Michel Vaillant og jeg ved ikke, hvorfor jeg har klikket ind her
13
54%
 
Afgivne stemmer: 24

Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Maximum »

Til alle dem maske vil overveje at udgive Valiant (or whatever name):
Jeg vil gerne kobe samle bind fra starten, men vil ogsa takke for mindre - dvs en til kober.

Antaeus:
Wow, med den liste fra Fart og Tempo!
Der er flere serier jeg har, men jeg vidste ikke at der var SA mange jeg ikke har, hvilken dejlig liste!
Som du og Googamooga ved sa er mit mal at fa mine (komplet) FT blade bundet (bind?), og jeg havde lagt projektede til side pga alle de genoptryk med euroklassiker.
Jeg kan nu se der er langt flere, sa jeg bliver nodt til snart at undersoge det mere. ;-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev: 2. aug 2022, 21:07
lynet skrev: 2. aug 2022, 20:34
Carsten Søndergaard skrev: 1. aug 2022, 23:24
Er der andet fra fx Fart og tempo, som nogen nogen sinde tænker på eller taler om, som ikke allerede er udgivet eller under udgivelse?
Ja - Så meget gerne Luc Orient udgivet.
Nu der spørges, så-å kunne jeg da godt godt tænke mig resten af eller mere eller samlebind med Den hvide rytter. Og tak til Antaeus for link til Comicwikis F. og t. - liste (flot kæmpearbejde af vedkommende "listefrembringer" iøvrigt!).

mvh.
Ja, det er en super fed liste og virkelig flot arbejde af de som har lavet den.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Maximum skrev: 2. aug 2022, 21:42 Til alle dem maske vil overveje at udgive Valiant (or whatever name):
Jeg vil gerne kobe samle bind fra starten, men vil ogsa takke for mindre - dvs en til kober.

Antaeus:
Wow, med den liste fra Fart og Tempo!
Der er flere serier jeg har, men jeg vidste ikke at der var SA mange jeg ikke har, hvilken dejlig liste!
Som du og Googamooga ved sa er mit mal at fa mine (komplet) FT blade bundet (bind?), og jeg havde lagt projektede til side pga alle de genoptryk med euroklassiker.
Jeg kan nu se der er langt flere, sa jeg bliver nodt til snart at undersoge det mere. ;-)
Max, vi har jo så alle de serier når vi har Fart & Tempo. Så det er jo reelt bare at læse dine Fart & Tempo og det ville måske også være sjovt at læse historierne som de blev præsenteret den gang (og en måde man ikke er vant til at læse tegneserier. I dag får vi dem jo som samlede historier).

Jeg vil faktisk noget hellere have mine Fart & Tempo uindbundet, de er lettere at læse og de er som da de blev udgivet og jeg ser ingen grund til at bruge en masse penge på noget som måske reelt forringer værdien af ens blade.
Det er helt klart planen at jeg skal læse Fart og Tempo, men det er muligt at jeg springer de historier over jeg allerede kender og har læst i egne album. På den måde kommer man også noget nemmere igennem og får læst det man ikke før har læst. Der er en del jeg ikke har læst kan jeg se på listen, men også mange serier jeg har læst.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Og når vi nu er ved Fart & Tempo så kan man også se at Mark Breton er det førende blad (på antal sider) i Fart & Tempo forfulgt af Allan Falk på andenpladsen og Dan Cooper på tredjepladsen (nederst i linket).

På denne liste kan man endvidere gå ind og se alle forsiderne og her er de forskellige serier også nævn alfabetisk.

https://comicwiki.dk/wiki/Fart_og_tempo
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Maximum »

Ja at miste vaerdien pa bladene betyder ikke noget for mig da jeg ikke kender nogen her i Florida der vil kobe dem :lol:
Det sagt, sa har jeg faktisk et par kasser med tegneserier, bade gamle albums fra serier hvor jeg har kobte samle bind, samt nye som jeg sa ikke kunne lide dem. Jeg kan desvaerre ikke kigge dem igennem forst i en bog butik eller Faraos, sa jeg kober dem, betaler dyr porto for at shippe dem hertil og det er sa ikke vaerd at shippe dem tilbage til DK. Pa et tidspunkt skal jeg nok skrive under Tegneserie markedet og sige "kun ved mode i Orlando" :mrgreen:

Mht til at bevare dem uinbudet er faktisk en ret god ide, netop fordi det er orginalt. :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Antaeus »

Maximum skrev: 3. aug 2022, 00:35 Ja at miste vaerdien pa bladene betyder ikke noget for mig da jeg ikke kender nogen her i Florida der vil kobe dem :lol:
Det sagt, sa har jeg faktisk et par kasser med tegneserier, bade gamle albums fra serier hvor jeg har kobte samle bind, samt nye som jeg sa ikke kunne lide dem. Jeg kan desvaerre ikke kigge dem igennem forst i en bog butik eller Faraos, sa jeg kober dem, betaler dyr porto for at shippe dem hertil og det er sa ikke vaerd at shippe dem tilbage til DK. Pa et tidspunkt skal jeg nok skrive under Tegneserie markedet og sige "kun ved mode i Orlando" :mrgreen:

Mht til at bevare dem uinbudet er faktisk en ret god ide, netop fordi det er orginalt. :D
Jeg kommer heller ikke til at sælge mine.
Jeg har det ok med indbundne tegneserier i bøger, men jeg vil dog noget hellere have dem som de blev udgivet (originalt). Man mister lige lidt ved indbindingen og så er de som sagt også noget lettere at læse. Vi talte i sin tid om indbindingen og jeg tænkte over det, men nåede egentlig ret hurtig frem til at jeg foretrak dem som blade uden indbinding. Og så kan jeg heller ikke lide at skære værdien ned på mine tegneserier selv om langt de fleste af dem aldrig bliver solgt. Det er kun de jeg har dobbelt og de som jeg ikke længere ønsker i samlingen som jeg vil sælge.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå, men her er så den kuraterede oversigt over fransk-belgiske tegneserier kendt fra Fart og tempo, og som endnu ikke er (gen)udgivet eller under (gen)udgivelse (eller: har været forsøgt (gen)udgivet). Som en service for tidens *host* fejebakkeforlag. Hvilke serier bliver de næste af disse 50-60-70 år gamle tegneserier, der udgives/genudgives på dansk?

Al & Brock (Brock-magerne)
Aquila
Balthazar
Barracuda
Bill Norton
Bob Binns bedrifter
Cobalt og Paprika
Dan Cooper
De tre spejdere
Den hvide rytter
Dr. Silver
Familien Franval
Giovanni Delmondo
Gysse
Harald Viking
Hr. Knapost
Jack Diamond
Jack Thomas (Tom Fart)
Jari
Jugurtha
Julie Wood
Kim West
Leo Gwenn
Leopold
Lille Yoko-Hama / Joko-Hama / Taka Takata
Louise Garter
Løjtnant Burton
Maggy og Teddy
Mimi Musenberg
Mr. Magellan
Onkel Sofus
Patrick Leman
Paul og Pauline
Roland de Born
Sektion 'R'
Sorte Ulv
Sussi
Søløjtnant Storm
Teddy Ted
Tim Corner
Tom Gart
Tom og onkel Rufus
Tommy Banco
Tonga
Walter Müller
Wapi
Yalek
Yorik Søfareren

Så hvad skal være det næste?

Jeg kan med det samme sige, at ingen af de ting vil udkomme på Cobolt (heller ikke "Cobalt og Paprika"!). Men det skal jo ikke afholde andre fra at kaste sig over dem, og der er jo nok at tage af, om det så skal være af nostalgiske grunde eller ej.

Helt personligt, og hvis jeg nu var conamore-udgiver (mere end i forvejen), ville et lille album med Paul Cuveliers to Wapi-historier være noget af det smukkeste i verden. Ligesom Googa har jeg også et skævt øje til Raymond Redings ekstremt-karikerede-ekstremt-realistiske stil i fx Sektion R og Tim Corner med de spektakulært kantede og absurd kraftige personkonturer ... sjove at kigge lidt på, men hvem interesserer sig for sportstegneserier? Jeg gør ikke (bortset for Mark Breton). Og så har jeg et latterligt svagt punkt for Familien Franval. Da jeg var 11 år syntes jeg, det kunne være den fedeste familie at være barn i. Men jeg er ikke 11 år længere. Hr. Knapost var lidt sjov; måske skyldtes det hans finurlige navn, sikkert opfundet af Per Då.

Hvorfor er der aldrig nogen, der spørger efter Dan Cooper, er det ikke mærkeligt? Absolut nr. 2 i Fart og tempo-rangorden i de første fem år eller mere, måske sammen med Allan Falk. Jeg gør ikke, jeg husker næsten intet om den, selv om jeg læste historierne, bortset fra at han havde en norsk kæreste eller noget, det var en lille smule specielt, fordi det virke sådan lidt "lokalt" midt i alle de belgiske og franske miljøer, som jeg var ret optaget af (i 1973 tog jeg på Interrail med det formål at se dem i virkeligheden). Og senere lavede Albert Weinberg flere andre serier, der så præcis ligesådan ud, og som handlede om præcis det samme, selv om nogle af dem foregik under vandet i stedet for oppe i luften, det virkede lidt underligt og var ikke særlig interessant.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 2. aug 2022, 21:38 Antaeus:
Nu har du her i tråden prøvet at få den drejet over på at begejstringen skyldes nostalgi, men kun fået tilbagevisninger fra de to som reelt har svaret. Og alligevel konkluderer du præcis modsat
Jeg konkluderer ikke noget, men giver udtryk for mit synspunkt. Jeg håber da ikke, at du faktisk tror, at man kan konkludere noget som helst på baggrund af to svar.
og skal oven i købet læne dig op af Carsten.
Jeg har intet problem med at læne mig op ad Carsten. Han er fornuftens stemme på dette forum.
Det er da også merkelig at det skal være noe galt i at man lener seg opp mot de man er enige med i en diskusjon.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 3. aug 2022, 01:21 Nå, men her er så den kuraterede oversigt over fransk-belgiske tegneserier kendt fra Fart og tempo, og som endnu ikke er (gen)udgivet eller under (gen)udgivelse (eller: har været forsøgt (gen)udgivet). Som en service for tidens *host* fejebakkeforlag. Hvilke serier bliver de næste af disse 50-60-70 år gamle tegneserier, der udgives/genudgives på dansk?

Al & Brock (Brock-magerne)
Al & Brock utgis faktisk av E-voke siden 2020: https://comicwiki.dk/wiki/Fantomgangsterne_%26_Sabotage Ikke at det er noe jeg skal ha.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 3. aug 2022, 01:40Al & Brock utgis faktisk av E-voke siden 2020: https://comicwiki.dk/wiki/Fantomgangsterne_%26_Sabotage Ikke at det er noe jeg skal ha.
Avs, tak for at gøre opmærksom på det, og undskyld til E-voke!
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 3. aug 2022, 01:52
Mesterius skrev: 3. aug 2022, 01:40Al & Brock utgis faktisk av E-voke siden 2020: https://comicwiki.dk/wiki/Fantomgangsterne_%26_Sabotage Ikke at det er noe jeg skal ha.
Avs, tak for at gøre opmærksom på det, og undskyld til E-voke!
Serien utgis også med jevne mellomrom i de norske Tempo-bøkene. Det var der jeg lærte den å kjenne. Og at jeg ikke var interessert i å kjenne den nærmere. ;)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 3. aug 2022, 01:21
Hvorfor er der aldrig nogen, der spørger efter Dan Cooper, er det ikke mærkeligt? Absolut nr. 2 i Fart og tempo-rangorden i de første fem år eller mere, måske sammen med Allan Falk.
Dan Cooper er blevet efterspurgt både af mig og andre. Jeg har startet adskillige tråde om denne serie, og har også luftet idéen om en dansk relancering overfor et forlag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Erling Søby »

Hvad angår Carstens liste ovenfor, så jeg især gerne at Jugurtha kom. Det er vel noget nær den eneste serie af Hermann vi mangler på album. Jeg har foreslået den til Faraos, men desværre uden held.

Paul Cuvelier holder jeg meget af, og selvom Wapi nok er hans mindst interessante serie, tog jeg den gerne med.

Og egentlig kan jeg også - som science fiction-fan - godt lide Kim West og Tim Corner, men ingen får mig til at kalde det for væsentlige serier.

Hvad resten angår, så har de for længst overskredet sidste holdbarhedsdato. Det gælder også flere af de Fart & Tempo-serier, som allerede bliver udgivet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af casperyde »

jeg har også spurgt 2 forlag ad med hen til Dan Cooper og Buck Danny men begge forlag at har sagt nej
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Hvordan så du helst "Michel Vaillant" genudgivet på dansk?

Indlæg af Peter Lyderik »

Man har jo lov til at drømme, så ud fra Carstens liste kunne jeg godt tænke mig følgende som album: Den hvide rytter, Dr. Silver, Harald Viking, Jack Diamond, Jugurtha (af Hermann), Kim West, Louise Garter, Løjtnant Burton, Roland de Born, Sektion 'R', Sussi, Søløjtnant Storm, Tim Corner, Tommy Banco, Tonga, og en som ikke er på Carstens liste, men som er fransk/belgisk og har gået i Fart og tempo: Mexicos erobring.

Hvad angår FT oversigten i Comicwiki, er der nu navme på forfattere og tegnere til næsten alt der var i FT. Der er også smagsprøver på mange af serierne og one shots, taget fra danske og norske FT da det var det samme der gik i begge blade, og mere er på vej.
Besvar