Den grimmeste danske tegneserie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar

Louise og Steffen - noget for dig?

Nej, den hører hjemme i skrivebordsskuffen
2
40%
Jeg ved sgu' ikke, hvad jeg skal mene
0
Ingen stemmer
Den er garanteret sjælden
3
60%
 
Afgivne stemmer: 5

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af GoogaMooga »

Hos dansk fandom er der en uskreven regel om, at vi ikke må være for hårde i vores kritik af danske tegneserier. Og det synes jeg sådan set er helt fint. Men omvendt synes jeg også, at hvis man får udgivet et tegneseriealbum, må man være forberedt på kritik. Også sønderlemmende kritik, hvis skaberen ikke har haft nogen selverkendelse. "Louise og Steffen" bind 1 fra 1985 kunne være et godt bud på den grimmeste danske tegneserie. Der udkom kun det ene bind på Forlaget Blis, selv om der var planlagt flere bind. Husk på, at i 1985 kunne man sælge alt. Det resulterede i en overmætning af markedet og en efterfølgende implosion i 90'erne.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af Mirko Woelck »

Bind 2 M/S Troja udkom i 1991 fra nyt forlag stadig af Bruno (Jakobsen). Så ikke helt korrekt, at der ikke kom flere albums på dansk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af GoogaMooga »

Mirko Woelck skrev: 19. aug 2022, 18:46 Bind 2 M/S Troja udkom i 1991 fra nyt forlag stadig af Bruno (Jakobsen). Så ikke helt korrekt, at der ikke kom flere albums på dansk.
Det gør jo bare eksemplet endnu mere interessant. Alt kunne vitterligt sælge.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af Antaeus »

Det aner jeg ikke, men jeg kan huske at Signe Parkins i "Dokument" var forfærdelig.

Vi har også den her tråd: De ti dårligste serietegnere i hele verden nogensinde
https://www.serieland.dk/forum/viewtopi ... =4&t=16827
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af Gimli »

Jeg har læst/købt relativ få danske tegneserier indtil omkring 2012. Så min viden om, hvad der er dårligst tegnet er meget begrænset. Men ud fra den forside du har lagt ind Googa, så virker; Louise & Steffen, som en seriøs kandidat.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nå, er det tid til amatørbashing?

Jeg synes nu der er noget kært over Louise & Steffen. Ligesom over Bikki I. Pingels Gøngehøvdingen. Og ligesom alle andre amatørtegneserier, udgivet i læssevis af fanzines og på egne småforlag i årenes løb. Her er der oven i købet en, der har gjort sig umage for at få det til at fremstå som et professionelt album anno 1985.

Det hører ingen steder hjemme at rakke ned på folk, der udgiver deres egne tegneserier, uanset kvaliteten, uden at komme med konstruktiv kritik.

Til gengæld kan man med god ret slå løs på Egmont, der som professionelt forlag udgav Bikki I. Pingels Gøngehøvdingen. Til skade for både Bikki I. Pingel og Egmont selv.
GoogaMooga skrev: 19. aug 2022, 19:05Alt kunne vitterligt sælge.
Jeg ved ikke, hvad du bygger det på. Det er jo ikke sandt.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (88.97 KiB) Vist 1082 gange
Senest rettet af Carsten Søndergaard 20. aug 2022, 01:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 19. aug 2022, 23:50jeg kan huske at Signe Parkins i "Dokument" var forfærdelig.
Det er jo en anden sag, for Signe Parkins er ikke et pseudonym eller på anden måde en person, der ikke giver sig offentligt til kende som "Bruno" eller "Bikki I. Pingel". Og som i modsætning til dem har haft en lang karriere som tegneserieskaber og kunstner og har vundet adskillige priser.

Hendes værker tiltaler bare ikke dig, og den mening er du selvfølgelig i din fulde ret til at give udtryk for.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 20. aug 2022, 01:23 Nå, er det tid til amatørbashing?

Jeg synes nu der er noget kært over Louise & Steffen. Ligesom over Bikki I. Pingels Gøngehøvdingen. Og ligesom alle andre amatørtegneserier, udgivet i læssevis af fanzines og på egne småforlag i årenes løb. Her er der oven i købet en, der har gjort sig umage for at få det til at fremstå som et professionelt album anno 1985.

Det hører ingen steder hjemme at rakke ned på folk, der udgiver deres egne tegneserier, uanset kvaliteten, uden at komme med konstruktiv kritik.
Konstruktiv kritik? Jeg så albummet i en genbrugsbutik, bladrede i det, og undrede mig over, at denne Bruno dog ikke havde haft mere selvkritik. Det blev udgivet som et softcover album, med firefarve forside, og både løssalgsprisen og udstyret var sammenligneligt med professionelle albums. Selv designet med serietitelbjælken øverst var inspireret af gamle belgiske albums. Jeg har selv engang skrevet en tre-siders tegneserie, hvor jeg nok skulle have tænkt mig om en ekstra gang. Hvis nogen sagde, at det var den ringeste historie, de havde læst, ville jeg acceptere det, for det synes jeg selv. Men fanzines er noget andet. De giver sig ikke ud for at være mere end de er. Havde "Louise og Steffen" været trykt i et fanzine, ville jeg ikke have sagt noget. Men her blev det forventet, at dette album skulle kunne konkurrere med de andre albums på markedet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af Antaeus »

Dette emne burde være under tegneserie debat og ikke euroklassikere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den grimmeste danske tegneserie

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 20. aug 2022, 16:04 Dette emne burde være under tegneserie debat og ikke euroklassikere.
Du har ret.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar