Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ved ikke, hvilken festival der er størst, Angoulême eller San Diego, men store er de, store og prestigefyldte, og er man bange for en flyvetur over Atlanten, kan man jo altid hoppe på Eurolines til Angoulême, som jeg gjorde i 1994. Kun udstyret med mit pauvre skolefransk og et pressekort, der gav adgang til VIP sjov og ballade, fik jeg et godt indtryk af den fransk-belgiske tegneseriekultur. Mange af de store tegnere var jo stadig i live, men jeg havde travlt med at se udstillinger, og stod derfor ikke i kø til dédicaces. En tur til San Diego er måske at strække den, men man bør smutte til Frankrig mindst én gang i livet, ja, man kan betragte turen som en pilgrimsfærd.

Billede

Angoulême 2023 er den 50. udgave, og løber af stablen 26. - 29. januar, med "Pro Day" den 25., hvad det så end er.
Her er de nominerede albums i år - de er selvfølgelig ikke en skid godt tegnet. De tider er ovre:
https://www.bdangouleme.com/selections- ... gsmtvgkxII

Der er bare intet, jeg kunne tænke mig på den liste, det er virkelig en ynk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 28. nov 2022, 18:50Her er de nominerede albums i år - de er selvfølgelig ikke en skid godt tegnet:
https://www.bdangouleme.com/selections- ... gsmtvgkxII
:lol: :lol: :lol:

Det er nok bare nogle andre, der tager på pilgrimsfærd i vor tid, i forhold til for 30 år siden :-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Gimli »

Jeg vil nu mene at; Hoka Hey - har en flot streg.

Og der er nogle lovende takter i; Beta - Civilasations og Ganibal (selv om der er lidt gentagelse over det). Men ellers har du ret Googa - det er ikke tegnekvaliteten, som har skaffet dem nomineringerne.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Antaeus »

Ja, jeg er enig i at vi langt fra de store mestres lækre streg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 28. nov 2022, 18:50Jeg ved ikke, hvilken festival der er størst, Angoulême eller San Diego, men store er de, store og prestigefyldte, og er man bange for en flyvetur over Atlanten, kan man jo altid hoppe på Eurolines til Angoulême, som jeg gjorde i 1994. Kun udstyret med mit pauvre skolefransk og et pressekort, der gav adgang til VIP sjov og ballade, fik jeg et godt indtryk af den fransk-belgiske tegneseriekultur. Mange af de store tegnere var jo stadig i live, men jeg havde travlt med at se udstillinger, og stod derfor ikke i kø til dédicaces. En tur til San Diego er måske at strække den, men man bør smutte til Frankrig mindst én gang i livet, ja, man kan betragte turen som en pilgrimsfærd. Angoulême 2023 er den 50. udgave, og løber af stablen 26. - 29. januar, med "Pro Day" den 25., hvad det så end er.
"Pro Day" er en dag for de professionelle, f.eks. er pavillionen "Angoulême International Rights Market" åben fra onsdag-lørdag, mens selve festivalen løber fra torsdag-søndag. Jeg har mit første møde i rettighedsteltet kl. 10 onsdag og kommer derfor allerede derned tirsdag.
GoogaMooga skrev: 28. nov 2022, 18:50Her er de nominerede albums i år - de er selvfølgelig ikke en skid godt tegnet. De tider er ovre: Der er bare intet, jeg kunne tænke mig på den liste, det er virkelig en ynk.
Der er da flere fede ting, bl.a. "Fremtidens araber 6" og Jason – dem kan du da ikke alvorligt mene er dårligt tegnet?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Jason og Fremtidens Araber har i det mindste en personlig stil, som er let genkendelig, men det er ikke noget, der slår benene væk under mig. Når jeg læser en tegneserie, vil jeg gerne kunne sige til mig selv, sådan ville jeg aldrig kunne tegne, om jeg så øvede mig i 100 år.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis Pro Day havde reception om aftenen, kan det godt være, jeg deltog i 94, for jeg kan huske, jeg var til sådan noget, hvor jeg snakkede med forskellige (mindre kendte) skabere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2022, 23:48Hvis Pro Day havde reception om aftenen, kan det godt være, jeg deltog i 94, for jeg kan huske, jeg var til sådan noget, hvor jeg snakkede med forskellige (mindre kendte) skabere.
Der er i hvert fald cocktaill party om aftenen.

https://www.bdangoulemepro.com/en/right ... nuary-2023

espace-mid.jpg
GoogaMooga skrev: 30. nov 2022, 23:46Jason og Fremtidens Araber har i det mindste en personlig stil, som er let genkendelig, men det er ikke noget, der slår benene væk under mig. Når jeg læser en tegneserie, vil jeg gerne kunne sige til mig selv, sådan ville jeg aldrig kunne tegne, om jeg så øvede mig i 100 år.
Tegninger i en tegneserie skal først og fremmest formidle historien. Et godt eksempel på en tegneserie, hvor tegningerne "slår benene væk" under læseren i en grad, så det spolerer læseoplevelsen, er Daan Jippes' "Te for to", der er fuld af ekvilibristiske og mesterlige tegninger og de fleste vil nok sige, at sådan vil de aldrig kunne tegne – det er bare ofte umuligt at aflæse, hvad der foregår i de flotte tegninger, og historien bliver dermed slået i stykker.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 1. dec 2022, 12:56 Et godt eksempel på en tegneserie, hvor tegningerne "slår benene væk" under læseren i en grad, så det spolerer læseoplevelsen, er Daan Jippes' "Te for to", der er fuld af ekvilibristiske og mesterlige tegninger og de fleste vil nok sige, at sådan vil de aldrig kunne tegne – det er bare ofte umuligt at aflæse, hvad der foregår i de flotte tegninger, og historien bliver dermed slået i stykker.
God pointe, og dér kan man pege på Mårdøn Smet's "Stig og Martha" i endnu højere grad.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 1. dec 2022, 14:24God pointe, og dér kan man pege på Mårdøn Smet's "Stig og Martha" i endnu højere grad.
Men netop Mårdøn er jo også meget inspireret af den hollandske ekspressive 1960'er-stil – "Franquin på steroider" – med Jippes, Matena osv. Jeg kan huske, at han havde sidstnævntes tegneserier liggende på arbejdsbordet, da han lagde sin stil om i begyndelsen af 1990erne. Og så af Ungermann, naturligvis.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2022, 23:46Jason og Fremtidens Araber har i det mindste en personlig stil, som er let genkendelig, men det er ikke noget, der slår benene væk under mig. Når jeg læser en tegneserie, vil jeg gerne kunne sige til mig selv, sådan ville jeg aldrig kunne tegne, om jeg så øvede mig i 100 år.
Anyways, så blev det - fuldt fortjent - manden bag "Fremtidens araber", der løb med æren og den store vildkat:

slider-sattoufgp2023-3[1].jpg

Grand Prix 2023

Après la Canadienne Julie Doucet en 2022 et l’Américain Chris Ware l’année précédente, Riad Sattouf est élu Grand Prix de la 50e édition du Festival International de la Bande Dessinée d’Angoulême.

Né en 1978, Riad Sattouf est auteur de bandes dessinées et réalisateur. Son enfance se déroule entre la Libye, la Syrie et la Bretagne. Il étudie les arts appliqués à Nantes, puis le cinéma d’animation à Paris, à l’école des Gobelins.

Il a publié Les Pauvres Aventures de Jérémie, Manuel du puceau, No sex in New York, Pipit Farlouse, Retour au collège, Pascal Brutal, La Vie secrète des jeunes, Le Jeune Acteur, et aussi L’Arabe du futur qui relate l'enfance de l'auteur en Libye puis en Syrie, et Les Cahiers d’Esther racontant la vie quotidienne d’une jeune fille à partir de ses 9 ans. Il est également le réalisateur de deux longs-métrages : Les Beaux Gosses (2009), César du meilleur premier film, et Jacky au royaume des filles (2014).


Jeg var i Angoulême i år, og har skrevet lidt om det her og her.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 30. nov 2022, 23:46 Jason og Fremtidens Araber har i det mindste en personlig stil, som er let genkendelig, men det er ikke noget, der slår benene væk under mig. Når jeg læser en tegneserie, vil jeg gerne kunne sige til mig selv, sådan ville jeg aldrig kunne tegne, om jeg så øvede mig i 100 år.
Fremtidens Araber har muligvis en spændende historie (jeg har ikke læst den, den har ikke trukket nok) og tegningerne er ikke dårlige, men aldrig noget jeg ville kunne stemme på, hertil er tegningerne slet ikke min stil, de er på ingen måde lækre og hvis jeg skulle stemme på en tegneserie til at vinde en pris så skulle både historien og tegningerne være fremragende samt helst også lækre for mig. Jeg er et helt andet sted end de tegneserier, der ofte vinder priser i dag.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Erling Søby »

Tegneserier er (også) et helt andet sted, end de var for 40-50 år siden - og tak for det, for ellers havde de næppe nogen relevans for andet end ældre læsere. Jeg har ikke læst Fremtidens Araber - det er ærlig talt heller ikke helt den type tegneserier, der interesserer mig -, men ud fra hvad jeg har læst og set til den, så er det fuldt fortjent, at den vinder.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 13. feb 2023, 10:27 Tegneserier er (også) et helt andet sted, end de var for 40-50 år siden - og tak for det, for ellers havde de næppe nogen relevans for andet end ældre læsere. Jeg har ikke læst Fremtidens Araber - det er ærlig talt heller ikke helt den type tegneserier, der interesserer mig -, men ud fra hvad jeg har læst og set til den, så er det fuldt fortjent, at den vinder.
At du synes det er en fuldt fortjent titel, synes jeg er virkelig underligt når du nu ikke har læst den og i øvrigt heller ikke er til den type og det udelukkende er baseret på andres holdninger.
Og ja tegneserier og så mange andre ting bevæger sig med tiden, sådan er det. Og jeg læser begge dele, men jeg holder mest af det klassiske. Og inden for det nye er der stadig en del tegneserier i en stil, der lægger sig tæt op ad den klassiske stil fra især Belgien og Frankrig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Angoulême runder 50 år: SÉLECTIONS OFFICIELLES 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 13. feb 2023, 00:52Fremtidens Araber har muligvis en spændende historie (jeg har ikke læst den, den har ikke trukket nok) og tegningerne er ikke dårlige, men aldrig noget jeg ville kunne stemme på, hertil er tegningerne slet ikke min stil, de er på ingen måde lækre og hvis jeg skulle stemme på en tegneserie til at vinde en pris så skulle både historien og tegningerne være fremragende samt helst også lækre for mig. Jeg er et helt andet sted end de tegneserier, der ofte vinder priser i dag.
Men det er jo så dit tab, at du snyder dig selv for en fremragende læseoplevelse, fordi du mener, at gode tegneserier kun kan være tegnet på én bestemt måde. Heldigvis har juryen valgt at orientere sig bredere. Der er ingen tvivl om, at "Fremtidens araber" er en af de helt store franske tegneserier i disse år.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar