Kulturel appropriation i 2022

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Der er lige udkommet en ny western-serie, der med skiftende tegnere beskriver kolonisternes erobring af vesten, hvilket resulterede i 14 millioner indianeres død. I Frankrig siger man "Amérindien" nu, og i Danmark bruges det kollektive begreb "urbefolkning", men hvad siger man på nutidsdansk om en enkelt "Native American" og hvad siger man som adjektiv? Det er ikke nemt. Men selv om forfatteren Tiburce Oger har gode hensigter med denne historiske tegneserie, synes jeg nu alligevel, at titlen "Indians!" er lidt upassende. Den var bestemt ikke gået i USA.

Billede

fra amazon.fr:
Le parcours sauvage et violent de l'aigle sacré des Indiens pendant la conquête de l'Ouest. Un western qui sent la poudre et la boue...
En seize histoires, Indians retrace de 1540 à 1889 les épisodes sombres de la conquête de l'Ouest.
Quatre siècles de colonisation qui vont mener, entre les massacres et les maladies propagées par les colons, à un génocide qui n'a jamais porté officiellement ce nom mais qui décima 14 millions d'Amérindiens. Décrivant la face cachée du rêve américain, Indians est un vibrant hommage aux peuples autochtones opprimés...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Antaeus »

Det er nemt nok, indianere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 2. dec 2022, 17:05 Det er nemt nok, indianere.
Det er man gået væk fra, også i Danmark.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Mesterius »

Har ikke tittelen på tegneserien mye å gjøre med den historiske perioden den foregår i? Den gangen sa man jo "Indians" i USA -- så jeg føler da det gir mening i konteksten.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 2. dec 2022, 17:29 Har ikke tittelen på tegneserien mye å gjøre med den historiske perioden den foregår i? Den gangen sa man jo "Indians" i USA -- så jeg føler da det gir mening i konteksten.
Ja, i dialog skal man bruge det gamle ord for at være historisk korrekt, men jeg kunne forestille mig, at beskrivelser nævner stamme eller bruger Native American. Men at bruge det som stort opslået titel kan måske provokere, i hvert fald i Nord og Sydamerika.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 2. dec 2022, 17:16
Antaeus skrev: 2. dec 2022, 17:05 Det er nemt nok, indianere.
Det er man gået væk fra, også i Danmark.
Nej, man er ej. Det er nogle få politiske korrekte som er det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 2. dec 2022, 17:45
Mesterius skrev: 2. dec 2022, 17:29 Har ikke tittelen på tegneserien mye å gjøre med den historiske perioden den foregår i? Den gangen sa man jo "Indians" i USA -- så jeg føler da det gir mening i konteksten.
Ja, i dialog skal man bruge det gamle ord for at være historisk korrekt, men jeg kunne forestille mig, at beskrivelser nævner stamme eller bruger Native American. Men at bruge det som stort opslået titel kan måske provokere, i hvert fald i Nord og Sydamerika.
Men se på tittelen: det står til og med "INDIANS!" med utropstegn. Det er tydelig at det brukes i en dramatisk kontekst.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 2. dec 2022, 18:05
Men se på tittelen: det står til og med "INDIANS!" med utropstegn. Det er tydelig at det brukes i en dramatisk kontekst.
Ja, det er sådan, det skal læses. Jeg siger bare, at titlen kan virke krænkende på nogle, du kan jo prøve at skifte ordet ud med andre "forbudte" ord og se, hvordan det virker.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 2. dec 2022, 18:40
Mesterius skrev: 2. dec 2022, 18:05
Men se på tittelen: det står til og med "INDIANS!" med utropstegn. Det er tydelig at det brukes i en dramatisk kontekst.
Ja, det er sådan, det skal læses. Jeg siger bare, at titlen kan virke krænkende på nogle, du kan jo prøve at skifte ordet ud med andre "forbudte" ord og se, hvordan det virker.
Det er jo så bare synd for dem. engang imellem er der nogle som bliver krænket. Det skal alle vi andre ikke rette os ind efter. Typisk er det jo nogle som bliver krænket på andres vegne, de er ikke selv krænkede.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Erling Søby »

Vi skal da ikke kalde dem "indianere" længere. Vi skal kalde dem "rødhuder"...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af Gimli »

Måske kan brugen af kulturel appropriatition også bruges som en skillelinje mellem termerne; 'tegneserie' og 'Graphic novel' :lol:
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af lolsen »

Ovenstående er alligevel imponerende læsning - sikken insisteren på fortsat anvendelse af nedsættende betegnelser om ens medmennesker.

Googa har helt ret, at omtale andre andet end høfligt og respektfuldt er ikke "sejt", nærmere skammeligt.

Kulturel appropriation er det dog ikke, privilegieblindt og småligt derimod... Jep.

Mht. hvilken betegnelsen der er korrekt, så er det selvfølgeligt op til de omtalte at definere dette. Dansk er dog formodentligt ikke højt på listen over sprog i den forbindelse, selv anvender jeg dog indtil videre oftest "native american" (også i en dansk kontekst), men ellers "oprindeligt folk" eller "indfødte amerikanere".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev: 2. dec 2022, 21:31 Ovenstående er alligevel imponerende læsning - sikken insisteren på fortsat anvendelse af nedsættende betegnelser om ens medmennesker.

Googa har helt ret, at omtale andre andet end høfligt og respektfuldt er ikke "sejt", nærmere skammeligt.

Kulturel appropriation er det dog ikke, privilegieblindt og småligt derimod... Jep.

Mht. hvilken betegnelsen der er korrekt, så er det selvfølgeligt op til de omtalte at definere dette. Dansk er dog formodentligt ikke højt på listen over sprog i den forbindelse, selv anvender jeg dog indtil videre oftest "native american" (også i en dansk kontekst), men ellers "oprindeligt folk" eller "indfødte amerikanere".
Ja, som sagt har vi ikke et dækkende ord for ental og adjektiv form.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 2. dec 2022, 18:54 Typisk er det jo nogle som bliver krænket på andres vegne, de er ikke selv krænkede.
Det forekommer også, men det er ikke nogen undskyldning for at holde fast i forældede og nedsættende betegnelser, som de forskellige folkeslag har givet udtryk for, at de ikke bryder sig om.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Kulturel appropriation i 2022

Indlæg af superboy »

Jeg vet ikke om det er riktig eller galt å si indianer. Men det høres teit ut å si "cowboy og native americans". Hva er det for noe?
Kanskje det er feil å si cowboy også. I hvert fall er «cowboy»-virksomhet noe negativt. I mine ører er Cochise, Geronimo, Navaho-høvding positive ord. Da vi var unge og lekte så var jeg ofte indianer og sloss mot cowboyene.
Vedhæftede filer
00 india.jpg
00 india.jpg (69.21 KiB) Vist 1093 gange
00 inda.jpg
00 ind.jpg
00 in.jpg
00 i.jpg
Besvar