E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af GoogaMooga »

E-voke melder ud på Facebook, at de vil udgive hele serien "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet. Serien kommer til at hedde "De Tre Spejdere" på dansk - et rigtig godt valg, synes jeg selv. Det bliver som samlebind med tre-fire albums i hver, og der stemmes lige nu om bedste forsidevalg til bind 1.

Serien "Les Aventures des 3A" må siges at være en vaskeægte euroklassiker. Den er på ti bind med start i 1966. Vi har haft den oppe at vende her før, og jeg mener Carsten dengang nævnte noget om, at Tibet kun havde tegnet hovederne, og Mittéï så havde taget sig af resten. Men jeg vil nu betydeligt hellere læse "De Tre Spejdere" end jeg vil læse "Allan Falk", og det skal blive interessant at se, hvad de to tegnere har fået ud af dette samarbejde.
3A.jpg
3A.jpg (55.12 KiB) Vist 2051 gange
bandeau-3a-ulule.Nx479scrTwCe.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 143
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af LarsChristiansen »

:) Tak for den meget fine og positive viderebringelse her, GoogaMooga! – Og mens vi afventer de næste dages afstemningsresultat (selv om det peger meget på det ene af de tre album, som samlebindet skal indeholde), før vi opsætter det på E-vokes hjemmeside, så kan man selvfølgelig også lige se lidt mere om serien her via Comicwiki: https://comicwiki.dk/wiki/De_tre_spejdere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af benadikt »

Serien var en af mine favoritter i fart og tempo, og jeg glæder mig til at se den igen.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Antaeus »

Ja, det er super at de kommer. Bedømt på tegningerne og navnene bag, de er jo ret store, for jeg har ikke læst dem. Men det lyder spændende.
En historie er kun cirka 30 sider, hvilket er lidt kort. Formår de at strikke nogle gode historier sammen?

Og der er forlængst stemt på den "rigtige" forside.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Maximum »

Dejlig surprise!
De skal klart kobes som euro klassiker!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af GoogaMooga »

Maximum skrev: 17. apr 2023, 14:04 Dejlig surprise!
De skal klart kobes som euro klassiker!!
Ja, det er en fantastisk nyhed, og helt uventet! Stor tak til E-voke! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 16. apr 2023, 04:10jeg mener Carsten dengang nævnte noget om, at Tibet kun havde tegnet hovederne, og Mittéï så havde taget sig af resten. Men jeg vil nu betydeligt hellere læse "De Tre Spejdere" end jeg vil læse "Allan Falk", og det skal blive interessant at se, hvad de to tegnere har fået ud af dette samarbejde.
Ja, Tibet rentegnede - ukrediteret - ansigterne på figurerne, fordi Mitteï ikke syntes, han var særlig god til at tegne realistiske ansigter.

Til gengæld tegnede Mitteï - også ukrediteret - alle baggrundene på de syv første Allan Falk-album. Det er også derfor, 3A ligner fundamentalistisk Allan Falk så meget. Den dér typiske og tætpakkede næsten-realistisk-men-ikke-helt-stil, som i høj grad kendetegnede serierne i Journal Tintin i 1960'erne. Jeg kan også godt lide den, hvorimod Tibets senere Allan Falk blev mere luftig og mindre stram og knap så insisterende, selv om den var langtidsholdbar.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Mogens »

Jeg har plæderet for denne serie i flere år, for det er for mig at se en no brainer at lægge den i slipstrømmen af Allan Falk. Hvis den kære Allan kan sælge, så kan de kære spejdere sgu også. Det er jeg overbevist om, uanset om jeg har noget at have det i eller ej. :D

Ja, historierne er relativt korte, men jeg mindes, at de er strukket stramt sammen, så man ikke sidder med fornemmelsen af, at der mangler noget. Det er dog en del år siden, at jeg har læst dem sidst. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 5. jun 2023, 00:16 Jeg har plæderet for denne serie i flere år, for det er for mig at se en no brainer at lægge den i slipstrømmen af Allan Falk. Hvis den kære Allan kan sælge, så kan de kære spejdere sgu også. Det er jeg overbevist om, uanset om jeg har noget at have det i eller ej. :D

Ja, historierne er relativt korte, men jeg mindes, at de er strukket stramt sammen, så man ikke sidder med fornemmelsen af, at der mangler noget. Det er dog en del år siden, at jeg har læst dem sidst. :wink:
Det sjove er så at det er to forskellige forlag der sender Allan Falk og De 3 Spejdere ud.
Så Zoom har ikke fået den tanke at kan det ene sælge så kan det andet også.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 5. jun 2023, 00:23 Det sjove er så at det er to forskellige forlag der sender Allan Falk og De 3 Spejdere ud.
Så Zoom har ikke fået den tanke at kan det ene sælge så kan det andet også.
Jeg har foreslået De 3 spejdere til Zoom i flere omgange, og til sidst fik jeg dem også overbevist, men Michael skrev tilbage til mig, at rettighedshaver ikke reagerede på deres henvendelser, hvorfor de opgav deres ærinde. Jeg skrev efterfølgende til E-voke (i starten af i år), som tilsyneladende fik bid hos rettighedshaverne med det samme. Jeg skal ikke kunne sige, hvad Lea og Lars har gjort anderledes, men måske mødtes de personligt med de ansvarlige folk i Angoulême. Det er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at serien udkommer på dansk. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 5. jun 2023, 00:34
Antaeus skrev: 5. jun 2023, 00:23 Det sjove er så at det er to forskellige forlag der sender Allan Falk og De 3 Spejdere ud.
Så Zoom har ikke fået den tanke at kan det ene sælge så kan det andet også.
Jeg har foreslået De 3 spejdere til Zoom i flere omgange, og til sidst fik jeg dem også overbevist, men Michael skrev tilbage til mig, at rettighedshaver ikke reagerede på deres henvendelser, hvorfor de opgav deres ærinde. Jeg skrev efterfølgende til E-voke (i starten af i år), som tilsyneladende fik bid hos rettighedshaverne med det samme. Jeg skal ikke kunne sige, hvad Lea og Lars har gjort anderledes, men måske mødtes de personligt med de ansvarlige folk i Angoulême. Det er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at serien udkommer på dansk. :wink:
Jeg har selv været ude for det samme, bare med den belgiske euroklassiker "Jari", som BD Must sidder på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 5. jun 2023, 00:34
Antaeus skrev: 5. jun 2023, 00:23 Det sjove er så at det er to forskellige forlag der sender Allan Falk og De 3 Spejdere ud.
Så Zoom har ikke fået den tanke at kan det ene sælge så kan det andet også.
Jeg har foreslået De 3 spejdere til Zoom i flere omgange, og til sidst fik jeg dem også overbevist, men Michael skrev tilbage til mig, at rettighedshaver ikke reagerede på deres henvendelser, hvorfor de opgav deres ærinde. Jeg skrev efterfølgende til E-voke (i starten af i år), som tilsyneladende fik bid hos rettighedshaverne med det samme. Jeg skal ikke kunne sige, hvad Lea og Lars har gjort anderledes, men måske mødtes de personligt med de ansvarlige folk i Angoulême. Det er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at serien udkommer på dansk. :wink:
Ja, det vigtige er at den kommer ud.
Da E-voke overtog Rødskæg så formåede de at øge kvaliteten i forhold til de tidligere udgivelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af benadikt »

Mogens skrev: 5. jun 2023, 00:34Jeg har foreslået De 3 spejdere til Zoom i flere omgange...
Det samme her.
Mogens skrev: 5. jun 2023, 00:34... Jeg skrev efterfølgende til E-voke (i starten af i år)...
Tusind tak.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af Mogens »

Nogle gange betaler lobbyisme og standhaftighed sig. :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: E-voke udgiver euroklassikeren "Les Aventures des 3A" af Mittéï og Tibet

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 5. jun 2023, 10:20 Nogle gange betaler lobbyisme og standhaftighed sig. :lol:
:lol:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar