Raymond Reding er en mester
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Raymond Reding er en mester
Raymond Reding er en mester. Mon vi nogensinde får Reding på dansk igen? Dette album udkom i 1998 fra Centre Belge de la Bande Dessinée i et oplag på kun 150 eks. Signeret!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Re: Raymond Reding er en mester
Er det Reding, der har tegnet forsiden? - Den er godtnok grimt tegnet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg heller ikke forsiden er særlig god. Den er atypisk for hans ellers fine stil. Albummet udkom i 1998 til VM i fodbold det år. Hvis vi antager, at Reding tegnede albummet det år, har han været 78 år, altså en forholdsvis høj alder. Det er ikke uhørt at tegnere sløjer af de sidste år af deres liv. Reding døde i 1999.Erling Søby skrev: ↑19. apr 2023, 07:14 Er det Reding, der har tegnet forsiden? - Den er godtnok grimt tegnet.
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Uden at jeg ligefrem vil kalde Reding en "mester", så var det dog en markant mere skarp streg han havde tidligere (=1970erne). Kun bedømt på forsiden ville jeg aldrig have gættet på, at han havde tegnet den. Den er virkelig ringe.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Da Reding var god, var han dog næsten på niveau med Jean Graton. Begge tegnere har deres fans og deres nej-sigere. Hvis man overhovedet kan snakke om sportstegneserier som en genre for sig, har vi Graton øverst og Reding som nummer 2. Hvilke andre tegnere kunne komme på tale? Det er en meget snæver genre, sportstegneserier. Men i manga er det en stor genre.Erling Søby skrev: ↑19. apr 2023, 09:05 Uden at jeg ligefrem vil kalde Reding en "mester", så var det dog en markant mere skarp streg han havde tidligere (=1970erne). Kun bedømt på forsiden ville jeg aldrig have gættet på, at han havde tegnet den. Den er virkelig ringe.
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Sport og sportstegneserier siger mig ikke rigtig noget. Jeg kunne dog godt lide hans Tim Corner, som var en særdeles underholdende blanding af sport og science fiction (som jeg læser en hel del af). Jeg har albummet med Olympiaden år 2000. Lige dén serie så jeg egentlig gerne på dansk album.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Det er nok også den serie, jeg helst så. Men fanatikeren i mig vil ha' det hele!Erling Søby skrev: ↑19. apr 2023, 09:35 Sport og sportstegneserier siger mig ikke rigtig noget. Jeg kunne dog godt lide hans Tim Corner, som var en særdeles underholdende blanding af sport og science fiction (som jeg læser en hel del af). Jeg har albummet med Olympiaden år 2000. Lige dén serie så jeg egentlig gerne på dansk album.

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Først og fremmest var han en særling med en helt umiskendelig egen kantet stil med de dér helt aburd fede konturstreger omkring alle muskelmændene. Og en sjælden gang muskelkvinder, stort set altid næsten lige så korthårede som mændene. Men han havde vel en niche. I minde øjne var de mange (flere) engelske sportstegneserier dog langt bedre tegney, fordi de ikke var så underligt karikerede.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Kender ikke så mange engelske - Roy of the Rovers, Johnny Puma og Splash Gordon, og i den karikerede ende, BBBB.
-
- Brugerniveau 2
I linket smagsprøver på af hvad der var i Rekordmagasinet. Masser af engelske sportserier, altså fodboldserier.
https://comicwiki.dk/wiki/Rekordmagasinet
https://comicwiki.dk/wiki/Rekordmagasinet
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Så vil jeg hellere læse den japanske bokse-manga, "Ashita no Joe" (utales: ash-ta noh djo). Ubegribeligt, at den ikke er blevet oversat til engelsk endnu, når man har in mente, at mangamarkedet er så stort derovre i USA. Det er de "forkerte" ting, der bliver oversat!
Ashita no Joe er tegnet af Tetsuya Chiba og de 20 bind har solgt 16 millioner eks. i Japan.
Ashita no Joe er tegnet af Tetsuya Chiba og de 20 bind har solgt 16 millioner eks. i Japan.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Det er nok først og fremmest mangaer, der ikke er mere end 50 år gamle, mon ikke?GoogaMooga skrev: ↑20. apr 2023, 08:50Ubegribeligt, at den ikke er blevet oversat til engelsk endnu, når man har in mente, at mangamarkedet er så stort derovre i USA. Det er de "forkerte" ting, der bliver oversat!

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Efter min vurdering er mange danske oplagsstørrelser 2-3 % (op til 5 % hvis det går højt) af de franske. Så hvis det franske oplag har været 150 eksemplarer, svarer det i dette tilfælde måske til et dansk oplag på 3 eksemplarer. Du er nok aftager til det ene, så mangler de to andre eksemplarer bare at finde et hjemGoogaMooga skrev: ↑19. apr 2023, 02:40Mon vi nogensinde får Reding på dansk igen? Dette album udkom i 1998 fra Centre Belge de la Bande Dessinée i et oplag på kun 150 eks.

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Mon ikke vi lige skulle have oversat Tim Corner eller Eric Castel først?Carsten Søndergaard skrev: ↑21. apr 2023, 01:15Efter min vurdering er mange danske oplagsstørrelser 2-3 % (op til 5 % hvis det går højt) af de franske. Så hvis det franske oplag har været 150 eksemplarer, svarer det i dette tilfælde måske til et dansk oplag på 3 eksemplarer. Du er nok aftager til det ene, så mangler de to andre eksemplarer bare at finde et hjemGoogaMooga skrev: ↑19. apr 2023, 02:40Mon vi nogensinde får Reding på dansk igen? Dette album udkom i 1998 fra Centre Belge de la Bande Dessinée i et oplag på kun 150 eks.![]()

Jeg husker også albummet "Olympiaden år 2000". Et fint album, synes jeg.
For sjov søgte jeg lige på Bedetheque for at se hvor mange albums der var kommet. Tilsyneladende 8-9 stykker, så vel som sådan ikke en uoverkommelig opgave at få dem udgivet.
MEN: det sjoveste var ligegodt at på fransk foregår olympiaden altså i 2004, og ikke år 2000. Det virker godt nok som om der har siddet nogle folk på Gutenberghus og sagt:"nåh, så ham Reding tror bare han sådan uden videre kan bestemme HVORNÅR hans album skal foregå??? Men den går ikke. Det vil VI nemlig bestemme! Tag dén, din lille arrogante skiderik"
/Spærhage
For sjov søgte jeg lige på Bedetheque for at se hvor mange albums der var kommet. Tilsyneladende 8-9 stykker, så vel som sådan ikke en uoverkommelig opgave at få dem udgivet.
MEN: det sjoveste var ligegodt at på fransk foregår olympiaden altså i 2004, og ikke år 2000. Det virker godt nok som om der har siddet nogle folk på Gutenberghus og sagt:"nåh, så ham Reding tror bare han sådan uden videre kan bestemme HVORNÅR hans album skal foregå??? Men den går ikke. Det vil VI nemlig bestemme! Tag dén, din lille arrogante skiderik"
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')