Hvorfor Graton's "Michel Vaillant" er så meget bedre end andre bilserier

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Hvorfor Graton's "Michel Vaillant" er så meget bedre end andre bilserier

Indlæg af GoogaMooga »

Bilserier er en ganske særlig subgenre, der kendetegner det fransksprogede marked. Der er dog ingen af de mange "Michel Vaillant" efterligninger, der kommer bare i nærheden af dette mesterværk, for Graton er bilkongen. Se nu denne nyhed for maj måned, se dog den ynkelige forside. Og sammenlign med forsiden til "Rush mod ildlandet". Vogt jer for efterligninger!

UNE AVENTURE DE JACQUES GIPAR - T11: LE GRAND PRIX D'ANGOULEME Relié – Illustré, 3 mai 2023
gipar.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor Graton's "Michel Vaillant" er så meget bedre end andre bilserier

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men det er da en morsom titel :lol:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Nu er det jo ikke sikkert, at skaberne har i sinde at lægge sig i slipstrømmen på Graton og Mark Breton og lave en billig efterligning, så tillad mig at spørge, om du kender serien og har læst den?

Det ser faktisk mere ud til, at serien er en krimiserie, som ikke har andet med bilvæddeløb at gøre, end at hovedpersonen er racerentusiast, der tilfældigvis bliver vidne til en løbsulykke, som viser sig at være et mordforsøg. En ny sag for Max Jordan, næh, Jacques Gipar. :wink:

P.S. Jeg synes slet ikke, at forsiden er så dårlig. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 12. jun 2023, 00:24 Nu er det jo ikke sikkert, at skaberne har i sinde at lægge sig i slipstrømmen på Graton og Mark Breton og lave en billig efterligning, så tillad mig at spørge, om du kender serien og har læst den?

Det ser faktisk mere ud til, at serien er en krimiserie, som ikke har andet med bilvæddeløb at gøre, end at hovedpersonen er racerentusiast, der tilfældigvis bliver vidne til en løbsulykke, som viser sig at være et mordforsøg. En ny sag for Max Jordan, næh, Jacques Gipar. :wink:

P.S. Jeg synes slet ikke, at forsiden er så dårlig. :D
Jeg har set sider på amazon.fr, og den er ikke godt tegnet. Men du skal være hjertelig velkommen til at nyde den, bare jeg kan blive fri.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 11. jun 2023, 22:46 Men det er da en morsom titel :lol:
Helt enig! :D
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 12. jun 2023, 01:20 Jeg har set sider på amazon.fr, og den er ikke godt tegnet. Men du skal være hjertelig velkommen til at nyde den, bare jeg kan blive fri.
Fred være med det. Jeg tror ikke, at der er nogen, der presser dig til at læse den, hvis du ikke selv vil. :wink:

Jeg kom dog uvilkårligt til at tænke på Max Jordan, da jeg fandt lidt forskellige sider på nettet, bl.a. på "Bilen, der druknede", så jeg ville sandsynligvis give den én chance, hvis den kom på dansk. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mogens skrev: 12. jun 2023, 08:46Jeg kom dog uvilkårligt til at tænke på Max Jordan, da jeg fandt lidt forskellige sider på nettet, bl.a. på "Bilen, der druknede", så jeg ville sandsynligvis give den én chance, hvis den kom på dansk. :)
Serien er en af forlaget Paquets talrige automobilserier, hvoraf ingen lægger skjul på at være skabt som en nostalgisk dyrkelse af Gratons og Tilleiux's og andre gamle koryfæers kærlighed til at tegne biler i 50'erne og 60'erne.

I modsætning til Michel Vaillant, hvor historierne altid foregår i samtiden for det enkelte album, da det blev skabt, foregår Pacquets bilserier konsekvent i fortiden - nemlig den fortid, hvor netop folk som Graton og Tillieux skabte deres erindringsværdige album. Kort og godt lever serierne af et nostalgisk publikum, der ligesom Googa ikke kan få nok af den tid og de mange skønne vintage-biler. I modsætning til Googa ser det publikum stort på, at det ikke er Graton eller Tillieux, der har tegnet dem.

Det er lidt ligesom med Blake og Mortimer. Jacobs' egne album foregik i hans egen samtid, men de efterfølgende foregår ikke i de nuværende forfatteres og tegneres samtid, men netop i Jacobs' samtid.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Der var også "Starter" af Jidéhem. Fed bilserie.
Jidéhem-Delporte-a-Starter-auto-1963-Amazonie-BD.jpg
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Nostalgi behøver jo ikke at være et fyord, og jeg har ingen problemer med, at serieskabere (eller andet godtfolk) bliver inspireret af hinanden. Det kan være svært at definere, hvor grænsen går, for hvad der er en billig kopivare og hvad der er et værk, der blot er inspireret af andre. Lidt provokerende kan man jo også spørge, om Blueberry bare var en kopi af Jerry Spring i starten, inden Giraud udviklede sin egen stil. Hvis historien og tegningerne holder vand, så har jeg intet problem med at købe produktet.

Det gælder også for mange andre områder, f.eks. musik. Den samme sang er skrevet en milliard gange. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 13. jun 2023, 09:08 Nostalgi behøver jo ikke at være et fyord, og jeg har ingen problemer med, at serieskabere (eller andet godtfolk) bliver inspireret af hinanden. Det kan være svært at definere, hvor grænsen går, for hvad der er en billig kopivare og hvad der er et værk, der blot er inspireret af andre. Lidt provokerende kan man jo også spørge, om Blueberry bare var en kopi af Jerry Spring i starten, inden Giraud udviklede sin egen stil. Hvis historien og tegningerne holder vand, så har jeg intet problem med at købe produktet.

Det gælder også for mange andre områder, f.eks. musik. Den samme sang er skrevet en milliard gange. :wink:
Helt enig. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Jamen, så kan jeg godt foreslå serien til Zoom, som holder Seriesnak på Facebook i morgen (onsdag). Haha! :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Der er nok at tage af. Næsten lige så mange som der er Michel Vaillant-album :-)

https://editionspaquet.com/shop/genre/automobile-3
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 13. jun 2023, 13:47 Jamen, så kan jeg godt foreslå serien til Zoom, som holder Seriesnak på Facebook i morgen (onsdag). Haha! :lol:
Ja, foreslå endelig "Starter" af Jidéhem! 1963 forever! :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Jeg har tidligere postet en masse billeder af Jidehems biltegninger, der er virkelig mange gode og lækre biltegninger af klassiske biler.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

GoogaMooga skrev: 13. jun 2023, 16:50
Mogens skrev: 13. jun 2023, 13:47 Jamen, så kan jeg godt foreslå serien til Zoom, som holder Seriesnak på Facebook i morgen (onsdag). Haha! :lol:
Ja, foreslå endelig "Starter" af Jidéhem! 1963 forever! :D
Jeg kan desværre ikke deltage i Seriesnak, da jeg på dét tidspunkt er på vej til Danmark i min Ford Fiesta, model 2008. :D :D :D
Besvar