Jagten på Tidsfuglen nærmer sig afslutningen
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Jagten på Tidsfuglen nærmer sig afslutningen
Så er det 11 bind af Jagten på Tidsfuglen lige kommet på dansk fra Faraos og vi nærmer os afslutningen - det bebudes i hvert fald til sidst i albummet, at det 12 bind vil være det afsluttende. Det kommer vel på fransk om et års tid eller to. I så fald har den prequel, der begyndte med 5 bind, været undervejs i mere end 25 år, før vi får slutningen: 5 bind kom i 1998. Godt nok tog det så 9 år før vi fik 6 bind. Men alligevel...
Nå, det er nu en suveræn fantasyserie, én af de største europæiske, og jeg ser frem til ar få den afrundet, så den kan læses i sin helhed.
Nå, det er nu en suveræn fantasyserie, én af de største europæiske, og jeg ser frem til ar få den afrundet, så den kan læses i sin helhed.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
Re: Jagten på Tidsfuglen nærmer sig afslutningen
Det bliver for øvrigt uden David Etien, som har tegnet de seneste tre bind. Han kunne ikke længere finde sig i Loisel og Le Tendres diktatoriske styring. I interviewet her (og et tidligere, som jeg ikke lige kan finde igen) fortæller han, at det var blevet støt hårdere at samarbejde navnlig med Loisel, som har for vane i lange perioder ikke at lade høre fra sig fra Canada og så pludselig kræve omfattende omtegninger, når siderne ellers er færdige. På det seneste bind havde Etien indrettet sin arbejdsmetode for at tage højde for det, så omtegningerne "kun" krævede to måneders arbejde 10 timer om dagen. Da tegningerne var færdige og Etien var gået i gang med farvelægningen, fortalte hans ven Bruno Tatti ham pludselig, at Loisel havde hyret ham (altså Tatti*) som farvelægger på serien - uden at Etien, som allerede selv havde farvelagt de første 10 sider, på noget tidspunkt havde fået at vide, at forfatterne overvejede andet. Så sagde han op. Så det bliver Vincent Mallié (der også tegnede bind 7+8 samt Den Døde Kæmpe for Loisel), som står for billedsiden i det afsluttende bind.
https://www.actuabd.com/David-Etien-Ava ... osser-avec
* Det endte så med at blive Nicolas Bègue, der farvelagde albummet, men det er en anden (men muligvis forbundet) historie.
https://www.actuabd.com/David-Etien-Ava ... osser-avec
* Det endte så med at blive Nicolas Bègue, der farvelagde albummet, men det er en anden (men muligvis forbundet) historie.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
De fire første album var virkelig gode, siden synes jeg at kvaliteten faldt meget.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Det er jo nærmest tragisk med den enestående, men uberegnelige Loisel, at han ikke bare støt og roligt har tegnet tegneserier derudad gennem alle årene. Tænk, hvad det ikke kunne være blevet til.
Faktisk startede han på Jagten på Tidsfuglen i 1975, men lagde den til side for at tegne reklamer og bladillustrationer. Så det kan ende med, at serien kan fejre 50-års jubilæum, før sidste bind når at udkomme.
Den langsomme fremdrift var også årsagen til, at Cobolt til sidst opgav serien. Men hatten af for Faraos, at de fører den til ende og endda genudgiver de udgåede bind, så hele serien bliver tilgængelig. De har også fået det materiale, der eksisterede i digital form fra Carlsens og Cobolts tid for at letteregøre genudgivelsen.
Faktisk startede han på Jagten på Tidsfuglen i 1975, men lagde den til side for at tegne reklamer og bladillustrationer. Så det kan ende med, at serien kan fejre 50-års jubilæum, før sidste bind når at udkomme.
Den langsomme fremdrift var også årsagen til, at Cobolt til sidst opgav serien. Men hatten af for Faraos, at de fører den til ende og endda genudgiver de udgåede bind, så hele serien bliver tilgængelig. De har også fået det materiale, der eksisterede i digital form fra Carlsens og Cobolts tid for at letteregøre genudgivelsen.
Samleudgaven af de første fire bind fra Faraos (ikke Kazoom) indeholder også de 12 sider i sort/hvid, som Le Tendre og Loisel lavede som forstudie til historien, hvor de prøver idéerne og figurerne (og hinanden) af.
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Ja, Faraos skal absolut have ros for, at Tidsfuglen er genudgivet, og endda i overstørrelse-hardcover. Tidligere har de også udgivet Den Døde Kæmpe og har et samlebind med Loisels Peter Pan på vej. Og vi har endda lige fået hans Mickey Mouse på dansk (dog ikke fra Faraos). Det er det meste af Loisels produktion.
Loisel er afgjort en af de bedste europæiske fantasy-serieskabere. Det er, som Carsten så rigtigt skriver, virkelig ærgerligt, at han ikke bare har koncentreret sig om at skabe flere serier. Jeg havde gerne set en håndfuld flere fra hans hånd, men måske skal vi bare være glade for, at det overhovedet er blevet til noget.
Loisel er afgjort en af de bedste europæiske fantasy-serieskabere. Det er, som Carsten så rigtigt skriver, virkelig ærgerligt, at han ikke bare har koncentreret sig om at skabe flere serier. Jeg havde gerne set en håndfuld flere fra hans hånd, men måske skal vi bare være glade for, at det overhovedet er blevet til noget.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
Har I hørt noget om, hvad der blev af den tv-serie, Anders Walther skulle lave?
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/d ... tegneserie
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/d ... tegneserie
Fantasy hører normalt ikke til mine præferencer, men jeg har ofte haft kig på Jagten på Tidsfuglen, Den Døde Kæmpe og Peter Pan, uden dog at have haft modet til at tage det afgørende skridt.Erling Søby skrev: ↑18. jun 2023, 23:04 Ja, Faraos skal absolut have ros for, at Tidsfuglen er genudgivet, og endda i overstørrelse-hardcover. Tidligere har de også udgivet Den Døde Kæmpe og har et samlebind med Loisels Peter Pan på vej. Og vi har endda lige fået hans Mickey Mouse på dansk (dog ikke fra Faraos). Det er det meste af Loisels produktion.
Hvad bør man starte med, hvis man er den forsigtige type?

- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Af disse tre, så Jagten på Tidsfuglen, de første fire bind, som er den oprindelige serie. Bind 5 til (det kommende) 12 er en prequel. De andre to serier er også rigtig gode, men Jagten på Tidsfuglen er noget særligt. Den oprindelige serie er senest samlet af Faraos i ét bind:
https://www.faraos.dk/comics/dkcomics/j ... ede-udgave
https://www.faraos.dk/comics/dkcomics/j ... ede-udgave
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
Fantasy er heller ikke det jeg først rækker ud efter. Men 'Den døde kæmpe' var en kæmpe læseoplevelse for mig. Overraskende, meget spændende og vildt fedt tegnet. 100% anbefaling herfra.Mogens skrev: ↑15. jul 2023, 20:26Fantasy hører normalt ikke til mine præferencer, men jeg har ofte haft kig på Jagten på Tidsfuglen, Den Døde Kæmpe og Peter Pan, uden dog at have haft modet til at tage det afgørende skridt.Erling Søby skrev: ↑18. jun 2023, 23:04 Ja, Faraos skal absolut have ros for, at Tidsfuglen er genudgivet, og endda i overstørrelse-hardcover. Tidligere har de også udgivet Den Døde Kæmpe og har et samlebind med Loisels Peter Pan på vej. Og vi har endda lige fået hans Mickey Mouse på dansk (dog ikke fra Faraos). Det er det meste af Loisels produktion.
Hvad bør man starte med, hvis man er den forsigtige type?![]()
Tak for jeres tilbagemeldinger. De er hermed noteret. 

- Antaeus
- Brugerniveau 7
Den havde nogle gode takter, men var alt for langsommelig og kedelig så det endte med at jeg helt skippede den.umpff skrev: ↑15. jul 2023, 22:46Fantasy er heller ikke det jeg først rækker ud efter. Men 'Den døde kæmpe' var en kæmpe læseoplevelse for mig. Overraskende, meget spændende og vildt fedt tegnet. 100% anbefaling herfra.Mogens skrev: ↑15. jul 2023, 20:26Fantasy hører normalt ikke til mine præferencer, men jeg har ofte haft kig på Jagten på Tidsfuglen, Den Døde Kæmpe og Peter Pan, uden dog at have haft modet til at tage det afgørende skridt.Erling Søby skrev: ↑18. jun 2023, 23:04 Ja, Faraos skal absolut have ros for, at Tidsfuglen er genudgivet, og endda i overstørrelse-hardcover. Tidligere har de også udgivet Den Døde Kæmpe og har et samlebind med Loisels Peter Pan på vej. Og vi har endda lige fået hans Mickey Mouse på dansk (dog ikke fra Faraos). Det er det meste af Loisels produktion.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Linda og Valentin (sci-fi og fantasy)Mogens skrev: ↑15. jul 2023, 20:26Fantasy hører normalt ikke til mine præferencer, men jeg har ofte haft kig på Jagten på Tidsfuglen, Den Døde Kæmpe og Peter Pan, uden dog at have haft modet til at tage det afgørende skridt.Erling Søby skrev: ↑18. jun 2023, 23:04 Ja, Faraos skal absolut have ros for, at Tidsfuglen er genudgivet, og endda i overstørrelse-hardcover. Tidligere har de også udgivet Den Døde Kæmpe og har et samlebind med Loisels Peter Pan på vej. Og vi har endda lige fået hans Mickey Mouse på dansk (dog ikke fra Faraos). Det er det meste af Loisels produktion.
Jagten på Tidsfuglen kun nr. 1-4
Hobbitten
Thorgal
Ridder Goodwill
Isabelle
Peter Pan
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Jeg vil ikke anbefale Linda & Valentin, hvis det er fantasy man er ude efter. Det er klassisk samfundskritisk sf.
Men foruden de allerede nævnte kan også anbefales:
Dværgenes Konge.
Den forsvundne hedes sang.
Tusmørkets kammerater (ikke egentlig fantasy, men trækker markant på middelalderens folketro).
Mouseguard.
DEN (af Corben).
Men foruden de allerede nævnte kan også anbefales:
Dværgenes Konge.
Den forsvundne hedes sang.
Tusmørkets kammerater (ikke egentlig fantasy, men trækker markant på middelalderens folketro).
Mouseguard.
DEN (af Corben).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
Fantasy hører normalt ikke til mine præferencer, men jeg har ofte haft kig på Jagten på Tidsfuglen, Den Døde Kæmpe og Peter Pan, uden dog at have haft modet til at tage det afgørende skridt.Mogens skrev: ↑15. jul 2023, 20:26 [quote="Erling Søby" post_id=229029 time=<a href="tel:1687122267">1687122267</a> user_id=7465]
Ja, Faraos skal absolut have ros for, at Tidsfuglen er genudgivet, og endda i overstørrelse-hardcover. Tidligere har de også udgivet Den Døde Kæmpe og har et samlebind med Loisels Peter Pan på vej. Og vi har endda lige fået hans Mickey Mouse på dansk (dog ikke fra Faraos). Det er det meste af Loisels produktion.
Hvad bør man starte med, hvis man er den forsigtige type?

Hvis du vil have en serie der binder bro mellem "vores verden" og fantasy genren er Peter Pan nok det bedste bud (hvis forsigtig type, skal forstås på den måde). Personligt mener jeg at bind 2, 3, og 4 af; Jagten på tidsfuglen er blandt de allerbedste album inden for fantasy-genren overhovedet (af det jeg har læst) inden for tegneserier. Det første bind er ok - men skal lige "overstås" inden serien for alvor folder sig ud. Den døde kæmpe har jeg stadig til gode, så jeg kan ikke sige noget seriøst om den.
[/quote]