De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, vi har fået meget, men vi mangler også store navne, som af uforklarlige grunde ikke er slået igennem herhjemme, og måske aldrig gør det. Og det er en skam. Synd og skam.

1. Jijé
2. José Gonzales
3. Victor de la Fuente
4. Esteban Maroto
5. Marcel Remacle
6. Raymond Reding
7. David Wright
8. Paul Gillon
9. Sydney Jordan
10. Albert Weinberg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Mogens »

Jeg medgiver, at jeg kun kender 5 af de 10: Jijé, Victor de la Fuente, Marcel Remacle, Raymond Reding og Albert Weinberg. Resten kender jeg umiddelbart ikke, men det kan selvfølgelig godt være, at jeg har læst nogle af deres værker, uden at vide hvem der har tegnet dem. :wink:

Og jeg må nok skuffe dig yderligere, for jeg er ikke engang sikker på, at jeg ville købe tegneserierne af dem, jeg kender, hvis ét forlag skulle finde på at udgive dem. :roll:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 14. jul 2023, 18:10 Ja, vi har fået meget, men vi mangler også store navne, som af uforklarlige grunde ikke er slået igennem herhjemme, og måske aldrig gør det. Og det er en skam. Synd og skam.

1. Jijé
2. José Gonzales
3. Victor de la Fuente
4. Esteban Maroto
5. Marcel Remacle
6. Raymond Reding
7. David Wright
8. Paul Gillon
9. Sydney Jordan
10. Albert Weinberg
Allé gode tegnere.
Umiddelbart giver det for mig noget større mening med 10 undervurderede tegneserier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 14. jul 2023, 23:50
GoogaMooga skrev: 14. jul 2023, 18:10 Ja, vi har fået meget, men vi mangler også store navne, som af uforklarlige grunde ikke er slået igennem herhjemme, og måske aldrig gør det. Og det er en skam. Synd og skam.

1. Jijé
2. José Gonzales
3. Victor de la Fuente
4. Esteban Maroto
5. Marcel Remacle
6. Raymond Reding
7. David Wright
8. Paul Gillon
9. Sydney Jordan
10. Albert Weinberg
Allé gode tegnere.
Enig! Du har en god smag indenfor klassisk tegneseriekunst.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvordan ved man, at det er de "10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark"?

Er der foretaget en voxpop eller foreligger der andet analysegrundlag?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

I forhold til deres åbenlyse talent, bliver de stort set ignoreret. Der er selvfølgelig ikke foretaget nogen meningsmåling, men hvor er deres værker? Hvor er deres positive omtale? Hvor er NOGEN form for omtale overhovedet? Det er som om, de aldrig har eksisteret. Dette er empirisk evidens, at de er undervurderet i Danmark, anden konklusion kan man ikke drage. Jo, det kan undskyldes med, at danske fans (ikke læsere i almindelighed) måske aldrig har hørt om dem. Jeg vil nu ikke mene, man kan interessere sig for europæisk tegneseriehistorie og så fuldstændig ignorere nogle af de største tegnere fra dette kontinent. Kald det bare et alternativt panteon, for disse navne kan sagtens matche eller endda overgå de i Danmark etablerede navne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

GM:
I forhold til deres åbenlyse talent, bliver de stort set ignoreret.
Hvis Sydney Jordan og David Wright var så interessante, var de blevet udgivet i engelske samlebind. Og i hvert fald for Jordans vedkommende læste jeg er par af Jeff Hawke-historierne for nylig. Jeg kunne godt lide dem for 45 år siden, men tiden er løbet fra det.

Jijé er udgivet med Jerry Spring, og snart også med Luftens Ørne og Rødskæg. Og iøvrigt med hans samlede bidrag til Splint & Co. Han er overhovedet ikke ignoreret.

Marcel Remacle er så ufattelig ringe, at han ikke han ignoreres nok. Hans serier er det er det mest fladpandede og umorsomme lagkagehumor i en totalt generisk streg, jeg nogensinde har set. Han er endnu ringere end Cauvin.

Reding og Veinberg er fra mellemklassen af tegnere, der var fyld i Fart & Tempo for 50 år siden. Der er lavet så meget andet bedre.

Hvad angår Gillon, la Fuente, Gonzalez og Maroto, er det mit indtryk at det nok er gode tegnere, men at det er begrænset hvad de har begået af rigtig gode serier, der også er salgbare i vore dage? - Men ellers må jeg da sige, at det er navne jeg også gerne så mere af på dansk.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 875
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Nøhr »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jul 2023, 01:00 Er der foretaget en voxpop eller foreligger der andet analysegrundlag?
Googa lever i sin helt egen virkelighed, hvori voxpops or deslige dagligt foretages. Vi får med andre ord nyheder fra Googas hjemdimension, og underligt nok er disse nævnte tegnere åbenlyst undervurderede i den eneste virkelighed hvor de burde være højtelskede og på toppen af poppen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Det er 10 af de største tegnere og stilister overhovedet, og jeg er selvfølgelig lodret uenig med de fleste af Erling's negative udgydelser. Tintin har også falde-på-halen humor, "Sovjet" er fyldt med den. Men det er fuldstændig ligegyldigt for mig, for det giver anledning til at lire nogle fede tegninger af, og det er det eneste, der reelt betyder noget for mig. Alt andet er kun kransekagepynt.

Disse 10 tegnere fejer det meste af hvad der udkommer i Danmark p.t. totalt af banen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Nøhr skrev: 15. jul 2023, 11:43
Carsten Søndergaard skrev: 15. jul 2023, 01:00 Er der foretaget en voxpop eller foreligger der andet analysegrundlag?
Googa lever i sin helt egen virkelighed, hvori voxpops or deslige dagligt foretages. Vi får med andre ord nyheder fra Googas hjemdimension, og underligt nok er disse nævnte tegnere åbenlyst undervurderede i den eneste virkelighed hvor de burde være højtelskede og på toppen af poppen.
Nu er der heldigvis også en verden uden for lille Danmark, hvor mine bud er højt agtede. At danske fans stirrer sig blinde på same-old-same-old, må de sgu selv om.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Lars S »

GoogaMooga skrev: 14. jul 2023, 18:10 Ja, vi har fået meget, men vi mangler også store navne, som af uforklarlige grunde ikke er slået igennem herhjemme, og måske aldrig gør det. Og det er en skam. Synd og skam.

1. Jijé
2. José Gonzales
3. Victor de la Fuente
4. Esteban Maroto
5. Marcel Remacle
6. Raymond Reding
7. David Wright
8. Paul Gillon
9. Sydney Jordan
10. Albert Weinberg

Hvad med i deres eget hjemland - er de stadig højt agtet?
Eller er de også nærmest glemte der?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

GM:
Det er 10 af de største tegnere og stilister overhovedet [...]. Disse 10 tegnere fejer det meste af hvad der udkommer i Danmark p.t. totalt af banen.
Hvis dét var korrekt, så ville det være uretfærdigt, at de blev ignoreret. Men da det er en påstand uden hold i virkeligheden, så er der (som skrevet tidligere) alle gode grunde til, at de ikke udkommer på dansk.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Lars S skrev: 15. jul 2023, 12:14
GoogaMooga skrev: 14. jul 2023, 18:10 Ja, vi har fået meget, men vi mangler også store navne, som af uforklarlige grunde ikke er slået igennem herhjemme, og måske aldrig gør det. Og det er en skam. Synd og skam.

1. Jijé
2. José Gonzales
3. Victor de la Fuente
4. Esteban Maroto
5. Marcel Remacle
6. Raymond Reding
7. David Wright
8. Paul Gillon
9. Sydney Jordan
10. Albert Weinberg

Hvad med i deres eget hjemland - er de stadig højt agtet?
Eller er de også nærmest glemte der?
Nej, de er stadig højt agtet, nogle mere end andre. Marcel Remacle er nok "dark horse", han var en meget privat person og der er ikke skrevet så meget om ham. Serierne ligger i rettighedslimbo, så vidt jeg ved.
Senest rettet af GoogaMooga 15. jul 2023, 12:33, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 15. jul 2023, 12:27 GM:
Det er 10 af de største tegnere og stilister overhovedet [...]. Disse 10 tegnere fejer det meste af hvad der udkommer i Danmark p.t. totalt af banen.
Hvis dét var korrekt, så ville det være uretfærdigt, at de blev ignoreret. Men da det er en påstand uden hold i virkeligheden, så er der (som skrevet tidligere) alle gode grunde til, at de ikke udkommer på dansk.
Nej, det er da ikke spor uretfærdigt. Smag og behag. Hvis danskerne ikke kan lide mine 10 tegnere, er der ikke noget at gøre ved det. Kulturen herhjemme er fattigere uden, synes jeg, men hvis folk er tilfredse, så er det sådan det er.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De 10 mest undervurderede europæiske tegnere i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Der er en "Erling" virkelighed og der er en "GoogaMooga" virkelighed. Det er to parallelle universer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar