Henrik og Hagbart samlebind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 61
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af casperyde »

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er på. Spørgsmålet er så, om man skal beholde sine førsteudgaver. Jeg mangler stadig nogle af de senere, og billige er de ikke, ikke i pæn stand. Den nye intégrale derimod, med det hele kronologisk og et væld af ekstramateriale, det er, hvad man går og drømmer om. Hvis vi nu allesammen køber den nye intégrale, kunne det jo være, at Faraos fik lyst til at gøre Cobolt's Smølferne intégrale færdig, som i: hélt i mål. Og nu vi er i gang, snupper vi også Benny Bomstærk. 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Erling Søby »

De er angivet til 218 sider med tre albums i hvert bind. Albummene fylder ca. 140 sider. Så skulle der være 75 siders ekstramateriale i hvert bind. Det er vildt meget :shock:
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 466
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Maximum »

Fedt!!!!
Har lige forudbestilt begge to, super dejlig nyhed!!
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Mogens »

Jeg havde langsomt opgivet håbet, uanset om Faraos flere gange havde lovet, at de nok skulle komme. Fed overraskelse lige før jul. Must have! :D

Smølferne behøver jeg personligt ikke nødvendigvis flere af, men det bliver et STORT ja tak til de gamle Benny Bomstærk-historier i samlebind. :wink:
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 61
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af casperyde »

ja synes også at det kunne være fedt med Benny Bomstærk-historier i samlebind
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Mogens »

Erling Søby skrev: 11. dec 2023, 21:51 De er angivet til 218 sider med tre albums i hvert bind. Albummene fylder ca. 140 sider. Så skulle der være 75 siders ekstramateriale i hvert bind. Det er vildt meget :shock:
Jeg påstår ikke, at Faraos har skrevet forkert på deres egen hjemmeside, men det ser unægtelig ud til, at de har kopieret beskrivelsen af indholdet til samlebind 1 til samlebind 2 og blot tilrettet titlerne på episoderne efterfølgende. Det er mærkværdigt, hvis begge samlebind ender på præcis 218 sider, men jeg skal da være den første til at hilse det velkommen, hvis det skulle vise sig at være tilfældet. :)

Ekstramaterialet må også formodes at omfatte alle de korte historier, som sammenlagt udgør omkring 18-20 sider i hvert samlebind. De er skitseret fint i oversigten på ComicWiki.dk. Hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds, så mindes jeg, at redaktøren, Christopher Ouzman, i sin tid gav udtryk for, at forlaget ville udgive rub og stub. Det er der selvfølgelig ingen grund til at beklage sig over. :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Den er god nok, begge de to første samlebind er på 218 sider. Samlebind 3 er kun på 200 sider - til gengæld er samlebind 4 på hele 328 sider!

I første samlebind er der de korte historier, der er nævnt på Comicwiki, men de er gengivet som scannede avisudklip, og det er nok tvivlsomt, om de er oversat eller i hvert fald tekstet på dansk. Ligeledes er der andre småtterier, der kan betragtes som forløbere for H&H, trykt i diverse aviser inden seriens egentlige premiere.

Til gengæld gengives en del originalplancher, blandt andet seks plancher fra Nissen i Klippeskoven, som Peyo lavede i 1960'erne i et forsøg på at modernisere de tidlige historier i seriens endelige stil. Et projekt han aldrig fuldførte, så de eksisterer kun ufuldendt som sort-hvide originalplancher. Derudover en masse annoncer, gengivelse af udklip fra Spirou-bladet osv.

I samlebind 2 er de korte historier mere regulære og i farver og uden tvivl oversat til dansk.

Det omfattende ekstramateriale er helt i samme stil som i Smølferne-samlebindene.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Mogens »

Mange tak for informationen, Carsten. :wink:

Jeg har vist kun to H&H-album stående i reolen, så det er efterhånden mange år siden, at jeg har læst hele serien. Jeg gætter på mere end 30 år siden, hvorfor det bliver et nostalgisk øjeblik, når jeg endelig kan genlæse dem i form af samlebindene. Ekstramateriale er måske ikke enhver mands sag, men jeg labber det i mig, som var det velsmagende mjød. Jeg håber bare, at historierne og tegningerne stadig tiltaler mig, så det hele ikke blot er nostalgi, men også noget, man gider at genlæse flere gange. :)

Jeg mindes, at du tidligere har fortalt, at Benny Bomstærk ikke har det helt store publikum i Danmark, men mon ikke der findes en god skare, der sætter pris på de gamle album, der tildels eller hovedsageligt blev tegnet af Walthery? Du lader til at være godt informeret om H&H og har nok stadig kontakt til Sivert. Har du hørt nogle rygter om, hvorvidt de overvejer at lave samlebind med Benny Bomstærk?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det har jeg ingen idé om, men hvis Henrik og Hagbert-samlebindene bliver en succes, kunne det vel nok tænkes, at Faraos også ville overveje Benny Bomstærk. Der findes fem samlebind på 200 sider hver i samme stil som Smølferne og Henrik og Hagbart.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 466
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Maximum »

Jeg er enige med Mogens om Benny Bomstærk.
Jeg har alle de danske, men vil vaere klart kober til samle bind!!
og Erik Hedespor!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 13. dec 2023, 11:06 Mange tak for informationen, Carsten. :wink:

Jeg har vist kun to H&H-album stående i reolen, så det er efterhånden mange år siden, at jeg har læst hele serien. Jeg gætter på mere end 30 år siden, hvorfor det bliver et nostalgisk øjeblik, når jeg endelig kan genlæse dem i form af samlebindene. Ekstramateriale er måske ikke enhver mands sag, men jeg labber det i mig, som var det velsmagende mjød. Jeg håber bare, at historierne og tegningerne stadig tiltaler mig, så det hele ikke blot er nostalgi, men også noget, man gider at genlæse flere gange. :)

Jeg mindes, at du tidligere har fortalt, at Benny Bomstærk ikke har det helt store publikum i Danmark, men mon ikke der findes en god skare, der sætter pris på de gamle album, der tildels eller hovedsageligt blev tegnet af Walthery? Du lader til at være godt informeret om H&H og har nok stadig kontakt til Sivert. Har du hørt nogle rygter om, hvorvidt de overvejer at lave samlebind med Benny Bomstærk?
De tre hovedserier af Peyo er alle i meget høj kvalitet. Benny Bomstærk (de syv første album) er fuldt på højde med Henrik og Hagbart og Smølferne, måske endda min favorit af de tre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af Mogens »

Jeg troede faktisk, at de nye samlebind med Henrik og Hagbart skulle komme fra Faraos, men det har vist sig, at det er samarbejdforlaget Fahrenheit, som står for dem. Det har ingen betydning for mig, hvilket forlag, der er tale om, så længe kvaliteten er i top. :wink:

Well, i dag har Fahrenheit bekræftet på Facebook, at de udgiver ALT med Henrik og Hagbart, dvs. i alt 5 samlebind, da de "nye" historier også er med i posen. De to første udkommer som bekendt denne jul. De tre resterende udkommer i løbet af 2024. :wink:

Benny Bomstærk er også under overvejelse. Det er lige til at leve med. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af GoogaMooga »

Det var da en bomstærk nyhed! 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Henrik og Hagbart samlebind

Indlæg af umpff »

De to samlebind landede med posten i dag. Total lækkerhed på alle fronter!
Ligner en 1:1-versionering af de franske udgaver. Samme layout som Jerry Spring-samlebindene. Lækkert map papir, skarpt tryk. Og en masse ekstramateriale og korte historier jeg ikke har set før. Umiddelbart er de fleste, men ikke alle, oversat.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Besvar