Mac Coy i danske aviser???

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Jeg er i gang med at kortlægge Mac Coy på dansk, tegnet af Palacios, så Comicwiki kan blive opdateret.
Har fået at vide, at Mac Coy gik i BT eller i EB, for mindst 20 år siden.
Nogen der kan bekræfte dette, og kan fortælle mere om hvornår og hvilken historie/historier?

Mange tak på forhånd.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Asger Pedersen »

Det er i al fald ikke i ‘Kilroy’.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Frank Madsen »

Asger Pedersen skrev: 9. feb 2024, 15:04Det er i al fald ikke i ‘Kilroy’.
B.T. i Karsten Lindhardts regeringstid er nok et godt bud. Nogen med adgang til Infomedia kan nok svare.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Har fået følgende at vide, så hvis der er nogen der har adgang til infomedia, må man gerne tjekke efter hvis man har lyst. Ellers skal jeg en tur til den sorte diamant.

"Det har været slut firserne eller i begyndelsen af halvfemserne. Og det var hver dag. Og det var i BT."
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af GoogaMooga »

Det lader til, at I går "above and beyond the call of duty" her, for det er vel de færreste, der vil gå på det Kgl Bibliotek for at læse MacCoy. Ikke fordi jeg ikke påskønner det, jeg tror bare ikke, det er nødvendigt at kortlægge tegneserier fra aviserne, det ville jo være endeløst.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Jack J »

Det ærgrer mig ærlig talt, at man ikke kan få adgang til BT's avisarkiv enten fra hjemmeadressen eller via landets biblioteker. Det er jo ikke os alle sammen, der er så "heldige" at være bosiddende i København eller Århus, hvor det Kgl. biblioteks arkiver ligger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 9. feb 2024, 22:22Ikke fordi jeg ikke påskønner det, jeg tror bare ikke, det er nødvendigt at kortlægge tegneserier fra aviserne, det ville jo være endeløst.
Jeg er helt uenig, det er uomgængeligt nødvendigt for at forstå den historiske kontekst for tegneseriens udvikling gennem de første hundrede år, nemlig i aviser og ugeblade.
Jack J skrev: 9. feb 2024, 22:30 Det ærgrer mig ærlig talt, at man ikke kan få adgang til BT's avisarkiv enten fra hjemmeadressen eller via landets biblioteker. Det er jo ikke os alle sammen, der er så "heldige" at være bosiddende i København eller Århus, hvor det Kgl. biblioteks arkiver ligger.
Nej, det er virkelig skod, og det er også ubegribeligt, for før aviserne blev digitaliseret, men eksisterede som mikrofilm, kunne man bestille mikrofilmene hjem til sit lokale bibliotek, som havde en mikrofilmlæser stående, hvor man frit kunne gennemse dem. Hvorfor det ikke er muligt i digital form, som jo ikke kræver sådan et stort og dyrt apparat, er helt uforståeligt.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Så er der kommet lidt styr på Mac Coy udgivelser på dansk. Det interessante er, at album udgaverne har flere sider end Fart og tempo/Tempo udgaverne.

Så hvis der er nogen der har Sjov og Spændning SOS nr. 7, som indeholder Mac Coy historien Menneskejagt, må man meget gerne se hvor mange sider der er. Mange tak på forhånd.

https://comicwiki.dk/wiki/MacCoy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 10. feb 2024, 00:29
GoogaMooga skrev: 9. feb 2024, 22:22Ikke fordi jeg ikke påskønner det, jeg tror bare ikke, det er nødvendigt at kortlægge tegneserier fra aviserne, det ville jo være endeløst.
Jeg er helt uenig, det er uomgængeligt nødvendigt for at forstå den historiske kontekst for tegneseriens udvikling gennem de første hundrede år, nemlig i aviser og ugeblade.
Enig. Tegneserien er en kunstart, der er født i aviserne, og for en stor del af 1900-tallet var det i aviserne, tegneserien levede sit liv. I 1940'erne kom seriehæfter og i 1950'erne album til, men at sige, at det ikke er nødvendigt at kortlægge avisernes tegneserier, er for snævert et perspektiv. Men jeg er enig med Googa i, at det kan virke endeløst – netop derfor er det godt, at nogen gør det.

Det kunne måske også være på sin plads at riste en lille rune over Karsten Lindhardts indsats for tegneserien: Komix-spalten og de daglige publiceringer af album-tegneserier i B.T. (vist en overgang to sider om dagen) og hans andel i Ping Prisen (den rigtige).

B.T.'s største læsersucces blandt de albumserier, de bragte, var vist "Piratdronningen", en af de allerførste – Karsten blev i hvert fald ved med at efterlyse flere serier som den.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 10. feb 2024, 19:07Det kunne måske også være på sin plads at riste en lille rune over Karsten Lindhardts indsats for tegneserien: Komix-spalten og de daglige publiceringer af album-tegneserier i B.T. (vist en overgang to sider om dagen) og hans andel i Ping Prisen (den rigtige).

B.T.'s største læsersucces blandt de albumserier, de bragte, var vist "Piratdronningen", en af de allerførste – Karsten blev i hvert fald ved med at efterlyse flere serier som den.
Helt afgjort, Karsten Lindhardts indsats til fremme af tegneserier var virkelig markant på den tid, den understøttede både tegneserier i almindelighed og ikke mindst danske tegneserier. Det kom alle til gode, både tegneserieskaberne, tegneserieforlagene, læserne, PIB og B.T. Opbakningen kom også fra B.T.s redaktør Lars Lindeberg i baggrunden, og B.T.s litteraturkritiker Holger Ruppert i forgrunden, som var makker med Karsten i den daglige redaktionelle spalte om tegneserier, og som også efter dens nedlæggelse fortsatte med at gøre noget ud af tegneserieanmeldelser i avisen. I dag kan det næsten synes naturstridigt, at B.T. engang havde litteraturkritikere ansat. Ruppert forsatte også efter sin pensionering med at skrive anmeldelser af tegneserier i ugeavisen "Lokalavisen", der udkom i flere københavnske bydele.

De eneste, der var utilfredse, var B.T.s litografer. De mente at have eneret på at fremstille reprografisk trykmateriale til avisen af dansk oprindelse og krævede derfor at få originalmaterialet til de danske tegneserier og indscanne det - selv om forlagene allerede have indscannet det. Jeg husker ikke, om det lykkedes dem indimellem, men Karsten var i hvert fald længe irriteret over deres krav.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Jeg skal da helt klart en tur ind til den sorte diamant for at tjekke Mac Coy i BT. Og hvem ved hvad jeg måske ellers finder, som ikke er udgivet andre steder eller i album.

Det var sådan jeg kunne læse Igor Steiner af Paul Teng, og Alias tegnet af Anna Brandoli, som ikke er udgivet andre steder på dansk.

https://comicwiki.dk/wiki/Igor_Steiner

https://comicwiki.dk/wiki/Alias
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Frank Madsen skrev: 10. feb 2024, 19:07
B.T.'s største læsersucces blandt de albumserier, de bragte, var vist "Piratdronningen", en af de allerførste – Karsten blev i hvert fald ved med at efterlyse flere serier som den.
"Piratdronningen" kender jeg ikke til. Hvad handler den om og hvem har lavet den?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Frank Madsen »

Peter Lyderik skrev: 12. feb 2024, 11:02"Piratdronningen" kender jeg ikke til. Hvad handler den om og hvem har lavet den?
Jeg er ikke helt sikker på titlen, men det var noget derhenad. Måske ved Carsten eller Per mere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det siger mig ikke rigtig noget.

Kan det mon være den her? Passer lidt med årstallet.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (121.51 KiB) Vist 443 gange
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Mac Coy i danske aviser???

Indlæg af Peter Lyderik »

Ang. Mac Coy, så gik 18. album i serien "La malle aux Sortilèges" i BT fra 12.12.1993 til den 30.01.1994. Og sjovt nok, var der ingen dansk titel.

Stor tak til Kai Nielsen for info.
Besvar