Lucky Luke luxusbind

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Lucky Luke luxusbind

Indlæg af benadikt »

Vi har nogle gange diskuteret oversættelser. Blandt andet præcise oversættelser contra løse gendigtninger. Når de store serier findes i to eller flere oversættelser, foretrækker jeg at have de fleste af dem. Og jeg foretrækker at have dem i smukke samlebøger.
Bind 1-9 af Lucky Luke luxusbind er oversat af Tonny Lützer. Indbindingen er flot.
Så jeg fik lavet et bind 0 med Morris' tidligste historier (de fleste oversat af Lützer), som jeg allerede har vist et billede af.
Omslaget på bind 0 er fra et luxusbind (nr. 2), hvor jeg har fjernet stjernerne.

Lucky_Luke_luxusbind.jpg
Lucky_Luke_luxusbind_01_side_1.jpg
Lucky_Luke_luxusbind_01_side_2.jpg
Lucky_Luke_luxusbind_10_side_1.jpg
Lucky_Luke_luxusbind_10_side_2.jpg

Jeg har også lavet et bind 10 med resten af Goscinnys historier (også de fleste oversat af Lützer). Også her bruger jeg omslaget fra et ekstra bind af LLL. Men her kommer så et problem: Hvor finder man en kliché til at trykke nogle ekstra stjerner på ryggen, så der bliver 10 i alt?

Bogbinderierne af de originale bøger var Edmondt Jørgensens bogbinderi og Ladegaards bogbinderi; begge i Skovlunde (eller måske samme bogbinderi under to forskellige navne?) Men jeg finder ingen oplysninger om disse bogbinderier; sandsynligvis er de nedlagt eller har skiftet navn.

Er der nogen bogbind-kyndige herinde, der har forslag til hvordan man får sat stjerner i rigtig størrelse på ryggen?

Hvis det lykkes at lave en rimelig pæn ryg til bind 10, vil jeg fortsætte med at binde ind Lützers sidste oversættelser i to bind, 11 og 12.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af GoogaMooga »

Flot arbejde! Hvad har du tænkt dig at gøre med Jerry 3? Tage det franske omslag?

Det må have meget besvær, men vidner om en stor kærlighed til serien og til Tonny Lützer's oversættelse. Jeg tror, at det eneste, som jeg har komplet i to oversættelser, må være Tintin.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af Antaeus »

Jeg har også luksusbindene, men dog ikke de ekstra som du har. Det ser smukt ud og meget seriøst.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev: 22. feb 2024, 13:33Flot arbejde! ...
Tak.
GoogaMooga skrev: 22. feb 2024, 13:33... Hvad har du tænkt dig at gøre med Jerry 3? Tage det franske omslag? ...
Hvis den ikke kommer fra forlaget, har jeg tænkt mig at sætte forsiden sammen fra den franske og den danske. Det største papir, som jeg kan kopiere, er SRA3 (320×450 mm), og det skulle lige være stort nok. Men det er ikke sikkert, at det bliver pænt nok.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af GoogaMooga »

Vil du vise billeder af dit arbejde med Jerry 3, hvis det kommer dertil?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af Frank Madsen »

benadikt skrev: 22. feb 2024, 12:59Bogbinderierne af de originale bøger var Edmondt Jørgensens bogbinderi og Ladegaards bogbinderi; begge i Skovlunde (eller måske samme bogbinderi under to forskellige navne?) Men jeg finder ingen oplysninger om disse bogbinderier; sandsynligvis er de nedlagt eller har skiftet navn.
Er der nogen bogbind-kyndige herinde, der har forslag til hvordan man får sat stjerner i rigtig størrelse på ryggen?
Carsten fandt jo en bogbinder, der skiftede siden i Blueberry samlebind 6, så måske kan den bogbinder fikse det – hvis altså vedkommende stadig har værktøj og håndelag til den slags.

Her er en bogbinder, der eksisterer og skriver, at de laver den slags arbejde: https://www.haslundsbogbinderi.dk/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af benadikt »

Tak, Frank, for ideen.
Det er nok den bedste løsning at lade en professionel bogbinder ordne ryggen.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Her er Majgrens Bogbinderi, der skiftede siden i Blueberry:
https://www.majgren.dk
Bogbindermester Gregers Knudsen
De har som regel en stand på Bogforum og er altid friske på at tale om bogbinderspørgsmål. Måske ikke så aktuelt for dig, Benadikt, men hvis andre har overvejelser, kunne det være en mulighed at få en snak med dem der.
benadikt skrev: 22. feb 2024, 12:59Bogbinderierne af de originale bøger var Edmondt Jørgensens bogbinderi og Ladegaards bogbinderi; begge i Skovlunde (eller måske samme bogbinderi under to forskellige navne?) Men jeg finder ingen oplysninger om disse bogbinderier; sandsynligvis er de nedlagt eller har skiftet navn.
Ladegaard var et af de sidste industribogbinderier i Danmark, de indbandt hovedparten af alt, hvad Stenby Tryk trykte af album og bøger i flere årtier. I dag findes der praktisk taget ingen industribogbindere i Danmark længere.

Edmondt Jørgensen kan have været en lokal underleverandør til Ladegaard, som måske også bedre kunne håndtere en ukurant opgave som Lucky Luke-samlebindene, der jo ikke blev leveret i form af trykark, men færdige album, der skulle opskæres og have fjernet omslagene og indbindes på ny. Det var måske ret almindeligt, Stenby Tryk havde også selv en lokal underleverandør, H.O. Sørensen, senere H.O.+Storm, der havde et lille offsettrykkeri i Bagsværd rundt om hjørnet fra Stenby Tryk, og som i mange år kunne løse opgaver, hvis Stenby Tryk havde for travlt, eller hvis opgaverne var for små til Stenby Tryks maskiner.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Lucky Luke luxusbind

Indlæg af Jack J »

Hatten a' for det store arbejde der. Dét er bestemt hardcore fankultur. :o :shock: :D
Besvar