Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af GoogaMooga »

"Valhardi" har for mig været den hellige gral blandt danske ønskeoversættelser, den tredie store serie af Jijé. Nu hvor det lader til, at vi får "Jerry Spring" og "Luftens Ørne" komplet på dansk, kunne man godt i sin hedeste drøm gøre sig forestillinger om en intégrale af "Valhardi" på dansk også, for nu at slutte cirklen.

Der er forskellige variabler i dette drømmescenarie, f.eks. skal man tage de første spæde år af Jijé med, skal man også have Eddy Paape's historier med, osv. osv. Men uanset hvordan man vender og drejer det, står vi med en serie, hvor de første år mest har arkæologisk værdi. Kan man overbevise køberne om, at man derigennem kan følge en stor tegners spændende udvikling?

Der er så mange ting at tage højde for, og det nemmeste ville være bare at udgive alt det bedste af Jijé, og så lade det være ved det. I så fald kan man også udgive serien i enkelt albums.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 12. mar 2024, 01:35 "Valhardi" har for mig været den hellige gral blandt danske ønskeoversættelser, den tredie store serie af Jijé. Nu hvor det lader til, at vi får "Jerry Spring" og "Luftens Ørne" komplet på dansk, kunne man godt i sin hedeste drøm gøre sig forestillinger om en intégrale af "Valhardi" på dansk også, for nu at slutte cirklen.

Der er forskellige variabler i dette drømmescenarie, f.eks. skal man tage de første spæde år af Jijé med, skal man også have Eddy Paape's historier med, osv. osv. Men uanset hvordan man vender og drejer det, står vi med en serie, hvor de første år mest har arkæologisk værdi. Kan man overbevise køberne om, at man derigennem kan følge en stor tegners spændende udvikling?

Der er så mange ting at tage højde for, og det nemmeste ville være bare at udgive alt det bedste af Jijé, og så lade det være ved det. I så fald kan man også udgive serien i enkelt albums.
Samlebind ville være fint og der er vel nogle franske som mere eller mindre kan kopieres direkte. Tegningerne ser fine ud, jeg er ikke bekendt med historierne. Hvis de også er i orden så ville jeg køber.
De første spæde år af Jijé ville jeg springe over. Eddy Paapes produktion er jeg usikker på (måske noget af det senere ikke det tidlige) så jeg ville starte et sted når Jijé har taget over anden gang. Helt præcis hvornår har jeg ikke styr på. Forudsætningen er at både tegninger og historier er gode. Det bør være samlebind med årstal på for så kan man i princippet starte når som helst og herefter udvide både op og ned i årstal så længe der er købere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror, at når først Jijé er kommet i gang og har fundet sin stil, vil "Valhardi" kunne appelere bredt til fans af euroklassikere, den har alle forudsætninger. Jeg har kun første bind af den belgiske intégrale, og det var nu mit håb, at man til den kunne lave en ultra limited edition, måske 100 eks. af første bind? Derefter er jeg mere sikker, dér har jeg mere tiltro til denne serie.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af benadikt »

Jeg kender kun serien af navn. Men med tegnerne Jijé og Eddy Paape er jeg ret sikker på, at jeg ville købe en komplet integrale af serien. På fransk består integralen af 6 bind.
Har du luftet tanken for E-voke?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af GoogaMooga »

benadikt skrev: 16. mar 2024, 00:55 Jeg kender kun serien af navn. Men med tegnerne Jijé og Eddy Paape er jeg ret sikker på, at jeg ville købe en komplet integrale af serien. På fransk består integralen af 6 bind.
Har du luftet tanken for E-voke?
E-voke har vel allerede fyldt deres program ud for de næste to år, og jeg tror ikke, de ville være interesseret. Problemet er første bind, der bliver svær at sælge.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 16. mar 2024, 01:58
benadikt skrev: 16. mar 2024, 00:55 Jeg kender kun serien af navn. Men med tegnerne Jijé og Eddy Paape er jeg ret sikker på, at jeg ville købe en komplet integrale af serien. På fransk består integralen af 6 bind.
Har du luftet tanken for E-voke?
E-voke har vel allerede fyldt deres program ud for de næste to år, og jeg tror ikke, de ville være interesseret. Problemet er første bind, der bliver svær at sælge.
Det er set adskillelige gange at man ikke starter med første bind og i stedet udgiver et andet bind først.
Og det er som sagt let lade sig gørligt ved at man skriver årstal på samlebindene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 16. mar 2024, 11:00
GoogaMooga skrev: 16. mar 2024, 01:58
benadikt skrev: 16. mar 2024, 00:55 Jeg kender kun serien af navn. Men med tegnerne Jijé og Eddy Paape er jeg ret sikker på, at jeg ville købe en komplet integrale af serien. På fransk består integralen af 6 bind.
Har du luftet tanken for E-voke?
E-voke har vel allerede fyldt deres program ud for de næste to år, og jeg tror ikke, de ville være interesseret. Problemet er første bind, der bliver svær at sælge.
Det er set adskillelige gange at man ikke starter med første bind og i stedet udgiver et andet bind først.
Og det er som sagt let lade sig gørligt ved at man skriver årstal på samlebindene.
Under alle omstændigheder skulle den udgives til sidst, måske som et appendix eller ultra-limited edition.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvordan bedst at præsentere "Valhardi" af Jijé på dansk

Indlæg af Mogens »

Jeg er faldet over Valhardi på nettet mange gange, men jeg kan ikke vurdere, om serien kan have en chance på det danske marked. Ærlig talt tror jeg det ikke, for den lader til at være en anelse bedaget, og så kan det for mig at se være ligegyldigt, om årstallet fremgår af udgivelsen, for det vil blot bekræfte tegneseriekøberne i, at serien vitterligt er meget gammel.

At noget er gammelt er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det også er dårligt, hvilket de mange klassikere vidner om. De har dog den fordel, at de er velkendte i købernes øjne, mens Valhardi er aldeles ukendt, hvorfor de vil være henholdne og sandsynligvis hellere vil give deres penge ud på moderne serier. Det er naturligvis blot mit gæt. :wink:
Besvar