De 5 bedste nye fransk/belgiske tegneserier, der fremkom i 1970'erne

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

De 5 bedste nye fransk/belgiske tegneserier, der fremkom i 1970'erne

Indlæg af Frank Madsen »

Hvilke er de fem... øh, syv bedste nye fransk/belgiske tegneserier, der fremkom i 1970'erne?

Her er mit bud:

Natacha (Walthéry, 1970)
Red Kelly (Greg/Hermann, 1972)
De frustrerede (Brétécher, 1973)
Moderne tider (Lauzier, 1975)
Adèle Blanc-Secs ekstraordinære oplevelser (Tardi, 1976)
Den hermetiske garage (Moebius, 1976)
Sorte sider (Franquin, 1977)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Pax

Re: De 5 bedste nye fransk/belgiske tegneserier, der fremkom i 1970'erne

Indlæg af Pax »

Alle gode bud. Min top 5? 7? 9? ville nok også indeholde:

Linda og Valentin
Buddy Longway (Derib er fra Schweiz, men serien blev - så vidt jeg husker - udgivet i Belgien.)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Linda & Valentin debuterer i1969, så den kan ikke inkluderes.

Jeg vil også tage Dionnet & Bilals Exterminator 17 med.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 10. jul 2024, 20:43Linda & Valentin debuterer i1969, så den kan ikke inkluderes.
Og den debuterer endda helt tilbage i 1967 i bladet Pilote. Jeg havde den også først på min liste. :)

Hvis jeg skal lave en ægte top 5, hvor jeg subjektivt prioriterer serierne, bliver det nok denne:

Moderne tider (Lauzier, 1975)
Adèle Blanc-Secs ekstraordinære oplevelser (Tardi, 1976)
Sorte sider (Franquin, 1977)
Den hermetiske garage - og Moebius i det hele taget (Moebius, 1976)
Red Kelly (Greg/Hermann, 1972)

9876543177049G.jpg

"De frustrerede" gik i mange år i Information, og da jeg startede på Tegnestuen Gimle i 1980'erne, oplevede jeg flere gange, at Nils Ufer (redaktør af satireavisen Corsaren) kom ind med sine oversættelser af serien, som Freddy Milton så skulle håndtekste. Det foregik ved "bobling", dvs. at Freddy tog de franske sider og skar indholdet af taleboblerne væk, lagde et stykke hvidt papir under og skrev den danske tekst ind.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Reelt har jeg nok svært ved at prioritere fem serier fra perioden, selv når det bliver indsnævret til det fransk/belgiske. Men højdepunkterne for mig er ihvertfald hele gruppen af mere voksenrettede serier: Dem af Tardi, Bilal, Moebius, Caza, Bourgeon og flere andre; så Adele, Exterminator 17, Garagen, Fantasier fra forstæderne og Vindens passagerer (som jeg mener begynder at bliver publiceret i 1979) kunne godt være mit bud på sagen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Det er vanskeligt at udvælge 5 serier/enkeltalbum fra denne periode. Men når jeg ser på de bud som er kommet indtil nu, så er Bourgeon afgjort med på min liste (Vindens Passagerer) - men comicwiki og Bedetheque oplyser den kom i 1980 - Desværre. Jeg savner også Leloup (Yoko Tsuno) som jeg trods alt ser som en bedre serie end Natacha - omend det er en benhård konkurrence (som Franka alligevel vinder, men denne serie er jo ikke med grundet nationalitet).

Samme konkurence kan jo opsættes mellem Hermanns (og Gregs) Red Kelly og Jeremiah. Her tror jeg også at Jeremiah vinder (selv om både Jeremiah og Yoko Tsuno taber terræn fordi serierne er så lange og har fået lov til at fortsætte så lang tid, at kvaliteten er påvirket negativt).

Den Den hermetiske garage har ikke for alvor fanget mig (men jeg har også kun læst den 1 gang) - så den kommer ikke på min liste. Lauzier har jeg ikke læst endnu, men flere album står på min læseliste i slut halvfjerdserne - dog ikke Moderne tider. Det samme gælder Adeles ekstraordinære eventyr, som jeg nok var for ung til, første gang jeg læste dem. Adele og uhyret var dog et ret godt album.

Jeg værdsætter også Christin og Bilals samarbejde med de 3 album De glemtes krydstogt, Stenskibet samt; Byen der ikke eksisterede, hvor især sidstnævnte album udmærker sig. (Serien hedder; Vores tids legender).

Så ikke en endelig top 5 - men:
Yoko Tsuno
Jeremiah
Vores tids legender
Red Kelly
Natacha

Kunne være ok bud.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
så er Bourgeon afgjort med på min liste (Vindens Passagerer) - men comicwiki og Bedetheque oplyser den kom i 1980 - Desværre.
Den blev påbegyndt publiceret i magasinet Circus i 1979:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Bourgeon
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 11. jul 2024, 19:02 Gimli:
så er Bourgeon afgjort med på min liste (Vindens Passagerer) - men comicwiki og Bedetheque oplyser den kom i 1980 - Desværre.
Den blev påbegyndt publiceret i magasinet Circus i 1979:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Bourgeon
Fint - når serier udelukkes fordi de har været publiseret i tegneseriemagasiner inden 1970 - så må serier der er publiseret i 1970 - men først udkommet som album i 1980 selvfølgelig medtages. Min liste bliver følgende:

Vindens passagerer
Yoko Tsuno
Jeremiah
Vores tids legender
Red Kelly
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 11. jul 2024, 20:01Fint - når serier udelukkes fordi de har været publiseret i tegneseriemagasiner inden 1970 - så må serier der er publiseret i 1970 - men først udkommet som album i 1980 selvfølgelig medtages.
Vi regner fra den første fremkomst, og "Linda og Valentin" blev skabt til offentliggørelse i Pilote, hvor den debuterede i 1967.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Gimli skrev: 11. jul 2024, 18:32 ... Vindens Passagerer - men comicwiki og Bedetheque oplyser den kom i 1980 - Desværre...
Bedetheque har oplysninger om albumudgaverne.
Oplysningerne på ComicWiki om originaludgave er i nogle tilfælde om den første albumudgave, nogle gange om føljetonen og nogle gange om begge. Det sidste ses f.eks. om Lucky Luke-albummene, se f.eks. https://comicwiki.dk/wiki/Diligencen .
I artiklen om Vindens passagerer på wikipedia ( https://da.wikipedia.org/wiki/Vindens_passagerer ) kan du læse, at Pigen i agterkahytten udkom som føljeton fra juli 1979 til januar 1980 og som album i 1980. Her er der også kildehenvisninger, hvoraf det fremgår at Pigen i agterkahytten havde premiere i Circus 18 - Circus 23: https://bdoubliees.com/circus/series5/p ... u_vent.htm
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

benadikt skrev: 14. jul 2024, 02:36
Gimli skrev: 11. jul 2024, 18:32 ... Vindens Passagerer - men comicwiki og Bedetheque oplyser den kom i 1980 - Desværre...
Bedetheque har oplysninger om albumudgaverne.
Oplysningerne på ComicWiki om originaludgave er i nogle tilfælde om den første albumudgave, nogle gange om føljetonen og nogle gange om begge. Det sidste ses f.eks. om Lucky Luke-albummene, se f.eks. https://comicwiki.dk/wiki/Diligencen .
I artiklen om Vindens passagerer på wikipedia ( https://da.wikipedia.org/wiki/Vindens_passagerer ) kan du læse, at Pigen i agterkahytten udkom som føljeton fra juli 1979 til januar 1980 og som album i 1980. Her er der også kildehenvisninger, hvoraf det fremgår at Pigen i agterkahytten havde premiere i Circus 18 - Circus 23: https://bdoubliees.com/circus/series5/p ... u_vent.htm
Mange tak for oplysningerne. Når jeg er lidt uvidende om starttidspunktet for tegneserier er det en konsekvens af, at jeg altid har fokuseret på albumudgivelserne (= afslutningen) på tegneserierne. Det er den systematik jeg laver min kronologiske læse-rækkefølge ud fra. Det har f.eks. betydet, at jeg har fundet ud af, at Min fjerne barndomsby er lavet i 2 bind i Japan og at sidste bind udkom i 1999 - mens bogen som helhed står angivet som udgivet i 1998. Jeg ved det er detaljer, men det er afslutningstidspunktet jeg opfatter som det vigtigste. Der er serier, hvor jeg har måtte sjusse mig frem til udgivelsestidspunktet - som Barefoot Gen. Dels løb serien helt frem til midt/slut 80’erne. Dels er der meget få oplysninger om forholdet mellem føljeton- og albumudgivelserne (i hvert fald på engelsk). Så nogle gange er jeg tvunget ud i et kompromis mellem forskellige halve oplysninger og mere eller mindre kvalificerede gætterier.

Derfor er det sundt for mig at blive rystet lift ud af min sædvanlige systematik og søgeoplysninger. :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Gimli skrev: 14. jul 2024, 07:47Mange tak for oplysningerne. Når jeg er lidt uvidende om starttidspunktet for tegneserier er det en konsekvens af, at jeg altid har fokuseret på albumudgivelserne (= afslutningen) på tegneserierne. Det er den systematik jeg laver min kronologiske læse-rækkefølge ud fra.
Det tror jeg langtfra, du er alene om. Men før 1970erne var albumudgivelse et biprodukt af føljetonudgivelsen, og tegneserierne blev først og fremmest skabt til bladudgivelse. Det var dem, folk havde råd til, og som blev købt i stort tal. Endnu i 1950'erne var det langt fra sikkert, at fordi en tegneserie havde gået i Tintin eller Spirou, så udkom den også senere som album. Først med bladenes deroute i 1970erne blev albumudgivelsen noget centralt, og fra 1980erne det direkte hovedfokus.

At den første "Linda og Valentin"-historie blev lavet som føljeton i "Pilote" afspejles også af, at da den senere skulle udgives som album, skar forlaget historien ned til 47 sider for at få den til at passe med standardsidetallet på 48 sider, som dengang var et ufravigeligt p.gr.a. prisen. I "Pilote" havde Christin og Mézières ubekymret bredt sig over 56 sider. Det samme gjorde sig gældende for andre af bladets serier, f.eks. Blueberry, hvor der også af og til måtte skæres en hæl og hugges en tå for at få sidetallet til at passe, når en historie skulle ud som album. Og adskillige af Franquins Splint & Co.-historier har også været forkortet i albumudgaven.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Snoopy »

Frank Madsen skrev: 14. jul 2024, 13:23 At den første "Linda og Valentin"-historie blev lavet som føljeton i "Pilote" afspejles også af, at da den senere skulle udgives som album, skar forlaget historien ned til 47 sider for at få den til at passe med standardsidetallet på 48 sider, som dengang var et ufravigeligt p.gr.a. prisen. I "Pilote" havde Christin og Mézières ubekymret bredt sig over 56 sider.
Det får mig til at spørge om "Linda og Valentin" mon nogensinde har været udgivet i den uforkortede udgave på dansk? Og er det kun første album som blev kortet ned?
Jens Larsen

Indlæg af Jens Larsen »

[/quote]Det får mig til at spørge om "Linda og Valentin" mon nogensinde har været udgivet i den uforkortede udgave på dansk? Og er det kun første album som blev kortet ned?

Den er med i Cobolts samleudgave.

. . . . . jeg kn ikke finde ud af at citerer . . ;-)
Jens Larsen

Indlæg af Jens Larsen »

Jeg har:
Ørkenens Skorpioner
Vindens Passagerer
Jeremiah
Jonathan
Vor tids Legender
Besvar