Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Delvis foranlediget af Asgers indlæg i tråden
http://dansketegneserieskabere.dk/debat ... 8&start=15
følger her en oversigt over de oplysninger man direkte kan udlede af kolofonerne i Interpresses tabloidblade fra ca. 1965. Det er ikke umidelbart til at blive klog på om Gigant 1 + 2 samt Big 1 + 2 udkom i 1964 eller i 1965.

Meningerne herom fordeler sig i to lejre:
Lejr 1: Komiklex, Faraos Cigarer, Pegasus, Komikwiki, minetegneserier.no og Interpresse-bogen.
Lejr 2: superheltetegneserier, Noname og Robin
I vildrede: tohan.dk :)
tabloidformater-fra-Interpresse-ca-1965-67.jpg
For Lejr 1's synspunkt taler især udgivelsesfrekvensen nævnt i Gigant 6-8 og at jeg ikke umiddelbart kan finde reklamer for Gigant i 1964 i andre Interpresseblade (Har dog ikke gennemgået alt)
For lejr 2's synspunkt taler især at kolofonerne i Gigant 1 + 2 angiver 1964. (Her kunne kolofon-oplysninger fra BIG 1 + 2 måske hjælpe, da alt tyder på at de to udgivelser er samtidige, men kolofonoplysninger er jo desværre aldrig endeigt bevis.)

En enkelt reklame fra Søren Spætt nr. 37 fra slutningen af 1966:
superman add soren spaette 37 vinter 1966.jpg
superman add soren spaette 37 vinter 1966.jpg (99.97 KiB) Vist 6917 gange
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

En enkelt rettelse til skemaet: Der er ikke Akim 2 på bagsiden af Gigant 9-15
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Jeg skynder mig, at meddele at selvom ,jeg hælder til -64, så er jeg ikke skråsikker, snarere vil jeg hoppe op i vildreden :D ....og superflot detektivarbejde, der! Gad vide hvor det fører hen, og hvor vi ender.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Noname »

tohan skrev:For Lejr 1's synspunkt taler især udgivelsesfrekvensen nævnt i Gigant 6-8
Så kommer det også til at passe med de årstal der står i udgivelserne:

1964: 1, 2
1965: 3, 4, 5
1966: 6, 7, 8
1967: 9, 10, 11, 12, 13
1968: 14, 15, 16, 17

I 1964 og 1965 har udgivelsesfrekvensen været hver 4. måned, dette bliver lavet om til hver 3. måned fra nr 6 og derfor bliver der gjort reklame for dette. Det har så lige akkurat passet med at nr 9 har kunne udkomme i starten af 1967 og nr 13 i slutningen, så der har kunne nå at udkomme fem hæfter det år ...vil jeg gætte på :)

De BIG og Akim reklamer der er på bagsiderne kan man nok heller ikke forholde sig 100% til, fordi på bagsiden af nr 7 er der reklame for Gigant nr 8 - altså et hæfte der udkommer om tre måneder, og på bagsiden af nr 8 er der reklame for Gigant nr 7 - et hæfte der er udkommet for tre måneder siden.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Tak, Robin :)

Hæftet der igangsætter Supermans endelige gennembrud i Danmark burde ikke være et år fejlanført så mange steder - hvis det er tilfældet...

Noname:
Gigant pusleskema.jpg
Jeg har her prøvet at illustrere, hvad der er årsagen til min tvivl ang. kolofon-teorien. Jeg er 100% med på at bagsidereklamen kun kan bruges til en nogenlunde placering. Dog er det af afgørende betydning, at der på bagsiden af Gigant #1 er en reklame for Big #1 med følgeteksten: køb det i dag.
Så om ikke andet er der helt sikkert sammenfaldende start her :)

Oplysningerne om udgivelsesfrekvens fremgår af kolofonen de nævnte steder. Her står der højt og tydeligt i Gigant #6-8 at bladet udkommer hver anden måned (det samme i Big #5 og #8). Derfor er det jo lidt inkonsekvent hvis vi vælger at stole på årstalsangivelserne i kolofonerne, men ikke udgivelsesfrekvensen.

Så selv om vi siger hver fjerde måned i 1964-1965 (hvad der vist heller ikke kan dokumenteres) kan jeg ikke få udgivelsene til at hænge helt sammen med 1966'erne. De fem numre fra 1967 i din opstilling passer jo perfekt, hvis de starter i januar.

Michael G. Nielsen har i ovennævnte tråd meddelt at Det Kongelige Bibliotek supporterer Lejr 2:
Gigant iflg det kongelige bibliotek.jpg
Gigant iflg det kongelige bibliotek.jpg (53.65 KiB) Vist 6874 gange
Det er et indicium der trykker pilen i retning af kolofon-teorien, men erfaringsvis kan man ikke stole 100% på disse registreringer af gamle tegneserier. Hvad har bibliotekaren, der har stået for den elektroniske registrering, haft at gå efter andet end kolofonen?
(Erfaringen stammer bl.a. fra research i Århus af Gris Mathis).

Hæfterne kan jo meget vel være produceret/trykt i 1964, men først kommet i handlen i 1965.
Det må være det sidste, udgivelsesdatoen, man refererer til i opslagsværker og på hjemmesider og som er interessant.

Endnu mangler vi endegyldige beviser og kampen er helt åben. 60-40 i lejr 2's favør, efter min vurdering :)
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Noname »

Hvis vi går ud fra terorien om at Gigant startede i 1965, så har hæftet udkommet hver 2. måned, og er startet lidt inde i året, så der kun kunne nå at udkomme fem hæfter. Både nr 1 og 2 skal så være blevet trykt i 1964, men først udgivet et stykke henne i 1965. I 1966 har man så sat udgivelsesfrekvensen ned til hver 3. måned, for så at sætte den op til hver 2. måned igen i 1967. Jeg kan ikke se nogen grund til at trykke hele to hæfter i 1964, for først at udgive dem et stykke hen i 1965 - især ikke med hæfter der udkommer hver 2. måned ?

Jeg mener Batman blev til 14 dages blad sidst i 1966, Dæmonen i 1967 og Superman i 1968. Det var i disse år superhelteserierne boomede i Danmark, så at Gigant ikke skulle kunne sælge hver 2. måned i 1965, og at man har ændret det til hver 3. måned i 1966, synes jeg ser mystisk ud...
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Robin »

Nu levede jeg jo der i -65/66, og i -65 kom der ikke et et Gigant hveranden måned. Jeg brugte al min tid på at gå i kiosker for at spørge om ikke det nye nummer af dit eller dat, var kommet. Og der kom sjældent nye Gigant. Jeg mindes skuffelsen.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Robin skrev:Nu levede jeg jo der i -65/66, og i -65 kom der ikke et et Gigant hveranden måned. Jeg brugte al min tid på at gå i kiosker for at spørge om ikke det nye nummer af dit eller dat, var kommet. Og der kom sjældent nye Gigant. Jeg mindes skuffelsen.
mvh.
Her var jeg sikkert heldigere med hensyn til afstandene. Vi havde først og fremmest en lille jernbanekiosk og et kejthåndsstenkast derfra en købmand, som bl.a. havde Illustrerede Klassikere. (Rigtig mange, der gennem tiden har aftjent værnepligt på FSN Karup husker disse to forretninger, fordi de lå klinet op af hovedvagten og KFUM)

Det er mest Akim jeg har mindelser om og det føltes ganske rigtigt som en evighed mellem hvert nummer. Men svarer to måneder i 1965 ikke også til et års tid i vore dage? :)
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Noname skrev:Hvis vi går ud fra terorien om at Gigant startede i 1965, så har hæftet udkommet hver 2. måned, og er startet lidt inde i året, så der kun kunne nå at udkomme fem hæfter. Både nr 1 og 2 skal så være blevet trykt i 1964, men først udgivet et stykke henne i 1965. I 1966 har man så sat udgivelsesfrekvensen ned til hver 3. måned, for så at sætte den op til hver 2. måned igen i 1967. Jeg kan ikke se nogen grund til at trykke hele to hæfter i 1964, for først at udgive dem et stykke hen i 1965 - især ikke med hæfter der udkommer hver 2. måned ?

Jeg mener Batman blev til 14 dages blad sidst i 1966, Dæmonen i 1967 og Superman i 1968. Det var i disse år superhelteserierne boomede i Danmark, så at Gigant ikke skulle kunne sælge hver 2. måned i 1965, og at man har ændret det til hver 3. måned i 1966, synes jeg ser mystisk ud...
Det skulle ikke undre mig om det korrekte svar er at #1 er kommet slut 1964 og man så ikke har fået rettet årstal i kolofonen ved årsskiftet. Det er ret normalt. Jeg tror Carsten Søndergård, her eller på FB, på et tidspunkt skrev, at årstallene i kolofonen indikerede produktionsårstallet, så jeg kom til at tænke på et par nogenlunde samtidige eksempler fra min hjemmeside:
Coco 1962-1967.jpg
Coco-bøgerne er herover registreret efter årstal fra kolofonen. Måske har der været en økonomisk/produktionsmæssig gevinst forbundet med at trykke bøgerne i klumper og så udgive dem løbende. Reklamer tyder på at det er tilfældet i perioden 1963-1967 og jeg synes bestemt jeg kan huske at nogle af de sidste Coco-bøger, 1967erne, udkom et pænt stykke tid efter at stribehæfterne var stoppet i 1967).

I Det nye Wild West og Prærieblad er der totalforvirring i starten og det har jeg redegjort for på min hjemmeside. En del af de hæfter der udkom i starten af 1968 er mærket 1967 og det kommer først endeligt på plads midio februar. Det kan selvfølgelig også være at kolofonskribenten har været lidt længe om at vænne sig til årsskiftet - det kender vi vist alle, meeen seks uger...
Så det er måske en parallel til Gigant.

Du nævner superhelteboomet og i virkeligheden er vel Gigant #1, der indleder dette.
Så man har her lejlighed til at indskrive sig i tegneseriehistorien, som den der dokumenterede en slags dansk pedant til "The Silver Age of Comics" ;)

Som 11-årig havde jeg i 1966 ikke luft i økonomien til at være med alle steder og snart kom Superboy og Eddekoppen oveni. I 1969/70 koncentrerede jeg mig om Illustrerede Klassikere.
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Noname »

Nu har jeg fundet dem frem og kigget i dem, og der står ganske rigtigt 1964 i både nr 1 og 2, men som du er inde på er nr 2 nok først udgivet i 1965, og det vil få hele puslespillet til at kunne gå op med at de så er udgivet hver 3. måned.

Der står ikke noget om udgivelsesfrekvensen i dem før i nr 6, og i nr 6, 7, 8 står der at de udkommer ...hver 2. måned :lol: I nr 9 står der de udkommer hver tredje måned.

Der står godt nok 1967 i kolofonen i nr 9, men Pegasus har den registreret under 1966. Jeg kiggede så nr 9 igennem for at finde en reklame der måske kunne afsløre det præcise udgivelsesår ...og fandt en reklame for Batman nr 2/1965 :mrgreen:

Det kan gå op med udgivelsesfrekvens hver 3. måned sådan her:

1964: 1
1965: 2, 3, 4, 5
1966: 6, 7, 8, 9
1967: 10, 11, 12, 13
1968: 14, 15, 16, 17

Så er der trykt forkert årstal i nr 2 og 9, hvilket heller ikke er usandsynligt da de er udkommet omkring årsskiftet, og der var også trykt forkert udgivelsesfrekvens i nr 6, 7, 8 - Den rigtige med hver 3. måned var trykt som reklame i Søren Spætte.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af tohan »

Heldigt at der i det mindste står det samme i vore blade, Noname.

Nu står vi jo så med tre teorier ang. #1 og #2., hvoraf ingen er helt skudsikre.
25-50-25 med den nye i midten som en slags uafgjort !? :)

Vi kommer det det nok ikke nærmere uden flere facts.
Det kunne nu være lidt sjovt at se hvad der evt. fremgår af Big #1
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:Det skulle ikke undre mig om det korrekte svar er at #1 er kommet slut 1964 og man så ikke har fået rettet årstal i kolofonen ved årsskiftet. Det er ret normalt. Jeg tror Carsten Søndergård, her eller på FB, på et tidspunkt skrev, at årstallene i kolofonen indikerede produktionsårstallet
Arh, lige præcis sådan har jeg vist ikke formuleret noget.

Men der er mange muligheder for, at der står et forkert årstal i en udgivelse. Og formentlig særlig dengang for 50 år siden. Der kan være tale om en trykfejl eller om, at udgivelsen har været planlagt til udgivelse før årsskiftet, men reelt først er udkommet efter det - ja, eller det omvendte kan også forekomme.

Selv i dag er man jo ofte prisgivet, hvis ikke man har en nagelfast tilkendegivelse fra forlaget eller anden side af det faktiske udgivelsestidspunkt. Tag bare sådan noget som trykåret, der juridisk set skal anføres i enhver tryksag: Skal man angive trykåret eller udgivelsesåret, hvis trykningen finder sted i december, men udgivelsen i januar? Jeg har selv været ude for, at et trykkeri rettede et årstal, fordi de mente, det var forkert - netop i sådan et tilfælde.

I Cobolt udgivelser anføres normalt udgivelsesmåneden og -årstallet i kolofonen som fx 5-17, hvilket betyder udgivelse i maj måned 2017. Det er en tradition, der er videreført fra forskellige talkoder i Carlsen Comics-album. For eksempel står der i 11. oplag af Tintin-albummet Det hemmelige våben koden 11.8.88.01 hvilket betyder: 11. oplag - ottende måned 1988, mens 01 er en kode for trykkeriet, i dette tilfælde Casterman. (Og de resterende tal en intern forlagskode, der ikke havde nogen relevans for andre end forlagets daværende datamaskine).

Senere indførtes også en bogstavkode, der på sindrig og lønlig vis røbede selve oplagsstørrelsen, altså det bestilte antal eksemplarer af det enkelte oplag. I tusinder og endda i halvtusinder ved hjælp af en tegnkode. Men dette kodesystem er fortsat tophemmeligt, indtil nogen bryder koden :-)
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:
Men der er mange muligheder for, at der står et forkert årstal i en udgivelse. Og formentlig særlig dengang for 50 år siden. Der kan være tale om en trykfejl eller om, at udgivelsen har været planlagt til udgivelse før årsskiftet, men reelt først er udkommet efter det - ja, eller det omvendte kan også forekomme.
Det skete stadig på hæfter i nyere tid. Osse i Basserne indenfor de senere år i, hvor man ikke gjorde sig meget i korrekt kolofon, som vel direkte blev kopieret såvel som copyright, som nogle gange kunne gå 2 år tilbage. Mange interpresse-hæfter undergik også disse op gennem 80'erne og 90'erne.
Carsten Søndergaard skrev: Selv i dag er man jo ofte prisgivet, hvis ikke man har en nagelfast tilkendegivelse fra forlaget eller anden side af det faktiske udgivelsestidspunkt. Tag bare sådan noget som trykåret, der juridisk set skal anføres i enhver tryksag: Skal man angive trykåret eller udgivelsesåret, hvis trykningen finder sted i december, men udgivelsen i januar? Jeg har selv været ude for, at et trykkeri rettede et årstal, fordi de mente, det var forkert - netop i sådan et tilfælde.
Et aktuelt eksemplar fra i går (købt i går) på er bl.a. Tintin i Tibet fra 1995, eller øh 1996 (?), i 13. oplag, hvor der står, at det er "[t]rykt i Belgien 1995 (13. oplag) - 01-96-01 som jo illustrerer noget af det Carsten siger omkring hvornår var det nu det blev trykt og eller udgivet hvilket år. Der kan jo vel være betydlig forsinkelse på trykdato og udgivelsesdato (især, hvis det skal transporteres fra Kina - som er måske minimum 5 uger med Mærsk eller anden aktør på de syv have ?). En sidehistorie er, at de optryk fra slut 90'erne er nærmest mytisk svære at finde.
Carsten Søndergaard skrev: I Cobolt udgivelser anføres normalt udgivelsesmåneden og -årstallet i kolofonen som fx 5-17, hvilket betyder udgivelse i maj måned 2017. Det er en tradition, der er videreført fra forskellige talkoder i Carlsen Comics-album. For eksempel står der i 11. oplag af Tintin-albummet Det hemmelige våben koden 11.8.88.01 hvilket betyder: 11. oplag - ottende måned 1988, mens 01 er en kode for trykkeriet, i dette tilfælde Casterman. (Og de resterende tal en intern forlagskode, der ikke havde nogen relevans for andre end forlagets daværende datamaskine).
En flot kolofon er en kunstart. Cobolt laver de bedste. Ingen sjusk eller sjask eller næsten ingen info. Men hvert forlag sin egenart.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af GoogaMooga »

I slut 90'erne havde Politiken et tilbud, alle Tintin i en pakke til fordelagtig pris. Jeg købte pakken, og kan nu glæde mig over, at de er "mytisk svære at finde". 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvornår udkom de første numre af Gigant og Big?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:Et aktuelt eksemplar fra i går (købt i går) på er bl.a. Tintin i Tibet fra 1995, eller øh 1996 (?), i 13. oplag, hvor der står, at det er "[t]rykt i Belgien 1995 (13. oplag) - 01-96-01 som jo illustrerer noget af det Carsten siger omkring hvornår var det nu det blev trykt og eller udgivet hvilket år.
Det må jo siges at være en nærmest perfekt kolofon med helt korrekte oplysninger. Albummet er trykt i 1995, men udgivet i januar 1996 :-)
GoogaMooga skrev:I slut 90'erne havde Politiken et tilbud, alle Tintin i en pakke til fordelagtig pris. Jeg købte pakken, og kan nu glæde mig over, at de er "mytisk svære at finde". 8)
Men har du tjekket, om de alle sammen er trykt i samme periode? Det er kun sket én gang i verdenshistorien, at samtlige (softcover)Tintinalbum har været genoptrykt på en gang, det var i 1988. Så selv om du har købt dem gennem Politiken sidst i 90'erne, kan flere af dem sagtens have været fra 80'erne.
Besvar