Samlere vi ikke forstår...

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Min kære bedstefar, Svend Jørgensen, som døde engang i 90'erne, er vel ham jeg har samleriet fra. Han samlede og jeg nød, når vi besøgte ham og Grethe i Silkeborg.

Der var altid et eller andet nyt (gammelt), som han rodede med, og at besøge de to og se, hvad de nu havde gang i, var en barndomsfest.

Receptkuverter, frimærker, tændstiketiketter, postkort, sommerfugle, glansbilleder, bøger og tilligemed havde han sit eget museum med forstenede søpindsvin, forskellige sten og forsteninger, hajtænder, ametyster og hvad pokker det nu var. Meget, ja.

Og jeg nød det, og tog bare ind uden at tænke nærmere. Jeg nød mandens entusiasme, og så selvfølgelig var alt sat fint op, flot så det ud.

Han samlede også på samlere, og hver sommer, så cyklede han og Grethe rundt i landet og besøgte andre samlere. De overnattede og havde gennem samlerlivet fået et kæmpe netværk, og de blev altid taget kærligt og gæstfrit imod.

Men hov - jeg ville noget andet. I kender det sikkert fra tv, de der hoarders, hvor det går over gevind. Der ER nogle, som er mere tossede end os andre.

Hvilket får mig til at spørge - hvad er mest far out I har set eller hørt om, som samlere samler på?

Valø-manden kender vi, og han havde (jeg antager, at han er gået bort) mange forskellige samlinger, og hans fascination af vaskepulveræsker, er noget der hen af...
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Spærhage »

Jamen personligt behøver jeg såmænd ikke bevæge mig ret langt væk fra hvor jeg selv er (som samler af mine favoritserier i perfekt stand).

Jeg har hørt om folk der samler flere end én samling af Anders And eller dem der uanset stand bare vil have alle tegneserier udkommet i Danmark (eller lignende). Jeg siger jo ikke at jeg ikke vil synes om menneskene bag samlingerne, men bare at jeg ikke forstår deres samlermission.

Men så på den anden side...jeg kunne da også godt få en idé om at der måske sidder en enkelt eller 2 derude, der heller ikke heeeelt kan se det fede i at eje en tegneserie, så perfekt at man ikke kan læse den, for det ville jo bringe den fra ren Mint til Near mint/Mint. Bare sådan en enkelt eller 2, altså... ;-)

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af GoogaMooga »

Lars Kristensen, tidligere aktiv bruger her på sitet. Lars var, som vi, glad for tegneserier. Det, der adskilte ham var, at han bevidst solgte ud af sine flotte albums, fordi han gik over til udelukkende gamle biblioteksalbums, med plastikindbinding og forstærket ryg og hvad ved jeg. Klart, at indholdet er det vigtigste, men sådan bevidst at foretrække bibliotekseksemplarer, det havde jeg ligegodt aldrig set før.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga: Var det fordi han foretrak dem fremfor de andre, eller fordi han eks. foretræk fem af dem frem for én af de andre?

Selv er jeg relativt ligeglad med stand, for mig er det indholdet der er det vigtigste, oplag mm. er mig fløjtende ligegyldigt. Dog er jeg ikke mere ligeglad, end at jeg trods alt prøver at beholde dem i nogenlunde samme stand som de pt. befinder sig i, men kommer der hak mm. - jeg kaster dem troligt ned i en taske og rejser rundt med dem - så sker der ikke noget ved det :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev:GoogaMooga: Var det fordi han foretrak dem fremfor de andre, eller fordi han eks. foretræk fem af dem frem for én af de andre?

Selv er jeg relativt ligeglad med stand, for mig er det indholdet der er det vigtigste, oplag mm. er mig fløjtende ligegyldigt. Dog er jeg ikke mere ligeglad, end at jeg trods alt prøver at beholde dem i nogenlunde samme stand som de pt. befinder sig i, men kommer der hak mm. - jeg kaster dem troligt ned i en taske og rejser rundt med dem - så sker der ikke noget ved det :)
De må være en befrielse at tage så afslappet på tingene. Nej, Lars skiftede systematisk ud, tror ikke, pengene var afgørende, men han havde sikkert andet, han hellere ville bruge penge på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Antaeus »

Som jeg husker det så lånte han dem meget ud til venner også.
Og så var det meget bedre at det var biblioteksalbum end dyre mint album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Maverick »

Hvis vi ikke kun taler om tegneserier, så ejer "Hejremanden" ca. 1600 plader med James Last, hvilket jeg finder lidt imponerende :shock:

https://www.youtube.com/watch?v=SbK3Lw7GnsE

Personligt er den mest mærkelige del af samlingen nok mine 51 udgivelser med Monrad & Rislund :mrgreen:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af GoogaMooga »

:lol: Og jeg troede, JEG havde mange med James Last!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Gimli »

For mig går skillelinjen i forhold til at forstå en samler der, hvor samlingen mister sin brugsværdi. Hørte i min ungdom om en samler, der havde over 50.000 LP'er. Han havde kun tid til at høre dem en gang - lige efter købet. Det kan jeg sådan set godt følge. Men hvis der blev købt flere ind, end han rent faktisk kunne nå at høre - så har jeg svært ved at følge tankegangen.

Det betyder jo ikke, at det er forkert - men der hvor jeg mister pointen er, når samlingen prioriteres over brugsmuligheden. Derfor har jeg også svært ved at forstå fascinationen af at samle på kuglepenne, frimærker, kukkeure mv. Denne oplevelse er sandsynligvis udtryk for et behov for selvkontrol i forhold til min egen samling, for i min barndom samlede jeg da på frimærker - uden at det på nogen måde kom ud over almindelig barndoms-niveau. Og med selvkontrol mener jeg også en måde at sikre, at samlingen ikke må fylde mere end at min familie stadig kan holde mig ud. :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af GoogaMooga »

De fire store områder er vel frimærker, mønter, bøger, og tegneserier, lidt længere nede plader og legetøj. Alt andet må regnes for ting og sager, og dem tror jeg kollektivt der er flere samlere til end til de fire-seks store.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af smfan »

GoogaMooga skrev:De fire store områder er vel frimærker, mønter, bøger, og tegneserier, lidt længere nede plader og legetøj. Alt andet må regnes for ting og sager, og dem tror jeg kollektivt der er flere samlere til end til de fire-seks store.
Jeg tror ærlig talt at der er flere, som samler plader end tegneserier. I min omgangskreds er jeg den eneste, der samler tegneserier. Derimod er der en del der samler plader i større eller mindre grad.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af GoogaMooga »

smfan skrev: Jeg tror ærlig talt at der er flere, som samler plader end tegneserier. I min omgangskreds er jeg den eneste, der samler tegneserier. Derimod er der en del der samler plader i større eller mindre grad.
Du har nok ret, dog tror jeg, der er flere storsamlere til comics i USA, flere penge på spil, og mere organiseret samleri og hysteri til comics derovre. Men det er så kun i USA...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Antaeus »

smfan skrev:
GoogaMooga skrev:De fire store områder er vel frimærker, mønter, bøger, og tegneserier, lidt længere nede plader og legetøj. Alt andet må regnes for ting og sager, og dem tror jeg kollektivt der er flere samlere til end til de fire-seks store.
Jeg tror ærlig talt at der er flere, som samler plader end tegneserier. I min omgangskreds er jeg den eneste, der samler tegneserier. Derimod er der en del der samler plader i større eller mindre grad.
Ved jeg ikke.
Jeg kender ikke en eneste der samler plader, men mange der samler tegneserier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 379
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Jack J »

GoogaMooga skrev:De fire store områder er vel frimærker, mønter, bøger, og tegneserier, lidt længere nede plader og legetøj. Alt andet må regnes for ting og sager, og dem tror jeg kollektivt der er flere samlere til end til de fire-seks store.
Du glemmer film. Jeg har mange venner fra det virkelige liv, der samler på film, men kun en enkelt, der samler på tegneserier. Og jeg kender ikke een eneste, der samler på frimærker. Mine filmvenner samler på film (lige som jeg selv) på stort set alle hjemmevideoformater; ex-rentals (dvs gamle udlejnings-videobånd på vhs, betamax, video2000), dvd'er, blu-rays, laserdisks, vcd'er, 16mm.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Samlere vi ikke forstår...

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Jeg behøver bare kigge ind i mig selv for at se en samler.

Tegneserier - som I sikkert ved - LP'er, fotografiapparater i alle formater, film i alle formater, filmkameraer og filmfremvisere i alle formater, spolebånd og båndoptagere, VHS-optagere, -kamera og -bånd, Disneylegetøj, bøger (prosa og faglitteratur) historiske oliemalerier, raderinger, postkort, originalfotografier, mønter, gamle øl og vandflasker, ølkasser (træ), kærester ...

Og jeg forstår alle samlere!
med venlig hilsen Jan Erik
Besvar