Faraos Cigarer udvider - igen!

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Robin »

Der sker ting og sager i Odense og Århus:

https://www.faraos.dk/omfaraos/dragonsl ... aoscigarer

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af GoogaMooga »

Det lyder godt, kan kun være godt for branchen. Sivert Ibbo har altid været en dreven forretningsmand, så det skal nok gå. Spørgsmålet er så, om Stribeladen og Fyens Antikvariat overlever, ellers er vi jo lige vidt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er i høj grad et tveægget sværd.

Ingen tvivl om, at Sivert Ibbo er en dygtig forretningsmand. Men sandheden er, at Faraos Cigarer har tømt København for tegneserier, bortset fra dem der findes netop i Faraos Cigarer. Almindelige boghandlere i Danmarks hovedstad har ingen tegneserier, fordi, som de siger, de kan alligevel ikke have samme udvalg som Faraos Cigarer, så de afsværger hellere helt tegneserier og henviser publikum til Faraos Cigarer.

Det er ikke sundt for tegneserien. I dag findes der faktisk store boghandeler i Aarhus og Odense, som har et stort udvalg af tegneserier. Det kan snart også være en saga blott. Bortset fra at det også kan gå ud over Stribeladen og Fyns Antikvariat.

Så jeg er ikke særlig positiv. Særlig ikke fordi Faraos Cigarer ikke har blik for og et publikum til moderne tegneserier. Så det bliver en snøre, der lukker sig om sig selv og gør det sværere og sværere for helt almindelige nutidsmennesker at opdage tegneseriens lyksaligheder.
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Erling G-P »

Carsten Søndergaard skrev:.....Særlig ikke fordi Faraos Cigarer ikke har blik for og et publikum til moderne tegneserier....
Den forstår jeg ikke Carsten. Jeg køber stort set alle mine tegneserier i Faraos, incl. dem jeg selv vil betegne som moderne, så hvad har du i tankerne her ?

Mvh.
Erling G-P
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af lolsen »

I dag findes der faktisk store boghandeler i Aarhus og Odense, som har et stort udvalg af tegneserier.
Ang. Odense, hvilke/hvilken tænker du her på? Selv er det sjældent jeg kommer i de fysiske butikker her på øen, netop fordi jeg ikke finder ovenstående når jeg fra tid til anden kigger forbi. Så hvis der er en særlig en du har i tankerne ville den være dejlig belejlig at kende til mht. fremtidige indkøb :)
Tommy Jensen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. maj 2019, 22:43

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Tommy Jensen »

Carsten Søndergaard skrev:Det er i høj grad et tveægget sværd.

Ingen tvivl om, at Sivert Ibbo er en dygtig forretningsmand. Men sandheden er, at Faraos Cigarer har tømt København for tegneserier, bortset fra dem der findes netop i Faraos Cigarer. Almindelige boghandlere i Danmarks hovedstad har ingen tegneserier, fordi, som de siger, de kan alligevel ikke have samme udvalg som Faraos Cigarer, så de afsværger hellere helt tegneserier og henviser publikum til Faraos Cigarer.

Det er ikke sundt for tegneserien. I dag findes der faktisk store boghandeler i Aarhus og Odense, som har et stort udvalg af tegneserier. Det kan snart også være en saga blott. Bortset fra at det også kan gå ud over Stribeladen og Fyns Antikvariat.

Så jeg er ikke særlig positiv. Særlig ikke fordi Faraos Cigarer ikke har blik for og et publikum til moderne tegneserier. Så det bliver en snøre, der lukker sig om sig selv og gør det sværere og sværere for helt almindelige nutidsmennesker at opdage tegneseriens lyksaligheder.
Det er altså lidt noget pjat. Undskyld.

At kritisere Faraos for at vi for stort udvalg - det giver da ingen mening. Så i din optik, hvis bare Faraos var en lidt ringere butik med dårligere udvalg, så ville boghandlerne have en chance?

De må da bare se at komme tilbage ind i kampen. Det kan ikke være Faraos skyld.

Faraos hjælper jo tilmed til, ved også selv at udgive serier. Hvilket alt andet lige kun kan gavne det danske tegneserie marked.

Og at vi ikke har blik for moderne tegneserier? Det forstår jeg slet ikke. Vi fører jo stort set alt der udkommer. Vi læser (flere af os) både den ene og anden slags serier. Måske trænger du bare til at komme ind i butikken og få en sludder med os.

Endelig, så kan jeg ikke se at Stribeladen og andre skulle være i problemer fordi vi har fusioneret med Dragons Lair. Det er jo ikke sådan at der nu kommer flere butikker i Odense og Aarhus. De butikker er der allerede. De skifter så bare navn snart.

Så jeg synes faktisk alt det du skriver i det indlæg er noget pjat og det skuffer mig lidt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hej Tommy

Jeg forstår godt, at du forsvarer Faraos. Som sagt har jeg selv respekt for Faraos, og det er helt naturligt, at Faraos ekspanderer, når det er det, man vil, og når fremtiden generelt ser mørk ud for fysiske butikker. Så er en af mulighederne måske at finde så mange ben at stå på som muligt.

Det er således ikke en kritik af Faraos, det er blot en konstatering af nogle strukturelle problemer, der er generelle for verden, som den nu er skruet sammen, og som man her kan iagttage på et bestemt felt. Der er heller ikke noget nyt i det. Jeg har sagt det samme til Sivert selv i mange år. Og hans svar er naturligvis det samme som dit.

At Faraos' etablering i Odense og Aarhus ikke skulle påvirke Fyns Antikvariat og Stribeladen er svært at tro på. Der kommer sandt nok ikke flere butikker i Odense og Aarhus - men de eksisterende butikker får vel et helt andet sortiment end hidtil i form af netop mange, mange flere tegneserier. Det er vel en af meningerne med det hele, vil jeg antage. Hvad almindelige boghandlere angår, har du da ret - de kan bare komme ind i kampen. Det samme kan man selvfølgelig sige om Fyns Antikvariat og Stribeladen. Det er jo sådan forretningsverdenen fungerer, det er alles kamp mod alle.

En af de ting, boghandlerne skal lære, er at en tegneserie ikke bare er en tegneserie, og i særdeleshed, at en tegneserielæser ikke bare er en tegneserielæser. Mange af de nye vildtvoksende former for tegneserier henvender sig til folk, der ikke definerer sig selv som tegneserielæsere, og som derfor ikke aner, at der findes specialbutikker for tegneserier. At Faraos Cigarer og andre tegneseriebutikker ikke sælger mange af de nye, moderne tegneserier, er let at konstatere, selv om de måske nok føres, og det er heller ikke så mærkeligt, for fokus er jo på de gammeldags tegneserier, ikke mindst nu under den gigantiske retrobølge med udgivelse af flere og flere ældre og ældre klassikere. Men fremtiden ligger et andet sted, som man også ser det i USA, hvor tegneseriebutikkerne har store problemer, men tegneseriesalget hos almindelige boghandlere stiger og stiger.

Uanset hvad sælges halvdelen af alle bøger, også tegneserier, via netbutikker. Det giver selvfølgelig i sig selv mange problemet for fysiske bogforhandlere af enhver art. Specialbutikker eller ej.
Tommy Jensen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. maj 2019, 22:43

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Tommy Jensen »

Jeg er enig i at der er en retrobølge, som du kalder det Carsten. Det er de samme serier der sælger nu som solgte da jeg var knægt :D

Men, hvis de er nogens skyld så er det vel publikum. Man kan lede hesten hen til vandet - men ikke tvinge den til at drikke. Så selv om man fører et bredt sortiement så må man jo også respektere, hvad det er folk kan lide.

Vi skal vel bare være glade for at der trods alt laves, sælges og læses så mange tegneserier som der gør, og når Faraos "udvider" på denne måde, så er det fordi det går godt!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tommy Jensen skrev:Jeg er enig i at der er en retrobølge, som du kalder det Carsten. Det er de samme serier der sælger nu som solgte da jeg var knægt :D
Jo, men der er en sociokulturel sammenhæng mellem de mange (gen)udgivelser af gamle tegneserier i disse år. De udkommer, fordi de lever på en nostalgisk nerve, der udspringer af nu modne mænds (og enkelte kvinders) barndomsminder. Men hvad om fem år, ti år? Så er de modne mænd i formuldelsesalderen, eller nerven er i hvert fald tyndslidt ligesom pensionisternes pengepunge,
Tommy Jensen skrev:Men, hvis de er nogens skyld så er det vel publikum. Man kan lede hesten hen til vandet - men ikke tvinge den til at drikke. Så selv om man fører et bredt sortiement så må man jo også respektere, hvad det er folk kan lide.
Selvfølgelig, men jeg taler ikke om skyld, jeg formidler bare en iagttagelse. Og man må bare sige, at selv store boghandeler i København er blevet tømt for tegneserier i takt med Faraos Cigarers vokseværk. I Københavns omegn og de større provinsbyer er der til gengæld faktisk boghandlere, som har en del tegneserier. Så det virker som en logisk konklusion, og de københavnske boghandlere siger det også selv: at de kan alligevel ikke have så stort udvalg som Faraos, så de opgiver hellere helt.

Det er ikke Faraos' "skyld", og man kan sagtens påstå, at det er boghandlernes skyld. Men på tegneserien som tegneseries vegne vil jeg hævde, at det er problem. For i fremtiden kommer moderne tegneserier til at høre mere hjemme i en kommerciel litterær kontekst end en gammeldags tegneseriekonstekst.
Tommy Jensen skrev:når Faraos "udvider" på denne måde, så er det fordi det går godt!
Det er logisk, men om det også er godt for tegneserien som tegneserie på længere sigt, tvivler jeg på.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: For i fremtiden kommer moderne tegneserier til at høre mere hjemme i en kommerciel litterær kontekst end en gammeldags tegneseriekonstekst.
??? Vil du lige uddybe den sætning Carsten?

Gætter på, at du mener det er en pendant til den udvikling som skete i Frankrig/Belgien, hvor redaktørerne blev underlagt økonomi-styringen (i 90'erne). Men er lidt usikker.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:
Carsten Søndergaard skrev: For i fremtiden kommer moderne tegneserier til at høre mere hjemme i en kommerciel litterær kontekst end en gammeldags tegneseriekonstekst.
??? Vil du lige uddybe den sætning Carsten?
Det jeg mener, er at hele den fan- og samlerkultur, der har eksisteret omkring tegneserier i mange år, kommer til at forsvinde med vores generation. De allerstørste, ikonografiske klassikere vil måske nok leve en rum tid videre, men de er jo netop ikke båret udelukkende af inkarnerede tegneserielæsere, fans og samlere. Til gengæld er der ikke rigtig noget for nye generationer at samle på. Ikke noget, der udkommer i fortløbende serier i årevis, og som tiltaler yngre mennesker og kunne tænkes at føre til en livslang samlermani.

Til gengæld kommer der masser af mere eller mindre enkeltstående tegneserieværker og endnu flere i fremtiden, som tiltaler et vist publikum, som kan være vidt forskelligt fra gang til gang, og som ikke nødvendigvis gør det, fordi det er en tegneserie. Og som derfor ikke afføder tegneseriesamlerkredse, -diskussionsklubber, -forummer og -foreninger med tegneserier som fællesnævner.

Dermed får tegneserier i kommerciel kulturel sammenhæng præcis samme rolle som en bog og kommer derfor til at fungere på fuldstændig samme vilkår som enhver bog. Og DERFOR bør de stå i enhver boghandel ligesom enhver anden bog. Og ikke udelukkende i en specialbutik.

Og hvad kommer det til at betyde for specialbutikker for tegneserier i fremtiden? Det må tiden vise. Men det forekommer logisk, at de vil lukke sig mere og mere om sig selv og et mere og mere aldrende publikum, der hæger til ældre og ældre tegneserier. Og dét publikum bliver af naturlige årsager decimeret, som årene går.
Gimli skrev:Gætter på, at du mener det er en pendant til den udvikling som skete i Frankrig/Belgien, hvor redaktørerne blev underlagt økonomi-styringen (i 90'erne). Men er lidt usikker.
Det lyder interessant, hvad handler det om?
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 463
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Maximum »

Carsten, desvaere har du ret i alle din punkter, fan og samler kulturen forsvinder med vores generation.
Jeg besoger DK en gang om aret for at besoge min mor og hver gang jeg er der kan jeg se en decline i interessen for tegne serier.
DK forander sig ogsa hvert ar, selv min amrikanske kone kan se det, men det er en HELT anden discussion.
Jeg prover at snakke med min venners born om tegneserier og de ser pa mig som jeg er en mars mand.
Selv min venner samler heller ikke, eller kober, mediet og interessen er helt forskellige.
Det er godt nu hvor sa mange (gamle) kober har penge til at kobe hvad de vil have af klassikere, og jeg er heldigvis selv i en position hvor jeg kan tillade mig at kobe alle de klassiker som udkommer (tryk bare los! :-)).
Det sagt, sa er det rigtig, rigtig trist at taenke pa fremtiden for disse klassikere. :(
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:Gætter på, at du mener det er en pendant til den udvikling som skete i Frankrig/Belgien, hvor redaktørerne blev underlagt økonomi-styringen (i 90'erne). Men er lidt usikker.
Det lyder interessant, hvad handler det om?
Tak for uddybningen. Den gav god mening.

I forhold til min eget bud på, hvordan sætningen skulle forstås, må jeg erkende at jeg er lidt på tynd is. Men jeg mener at have læst (måske herinde - måske ikke???), at der i løbet af 90'erne blev en utilfredshed fra flere kunstnere vedr. aflønning og rettigheder over udgivelserne, og at denne utilfredshed bl.a. var en konsekvens af, at andre faggrupper (herunder økonomer), fik en større magt vedr. udgivelserne. Om det ligefrem er økonomistyringen som er det vigtigste element er jeg usikker på. Og om den her "beskrevne" udvikling er reel, er heller ikke noget jeg har førstehånds-kendskab til.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Faraos Cigarer udvider - igen!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:jeg mener at have læst (måske herinde - måske ikke???), at der i løbet af 90'erne blev en utilfredshed fra flere kunstnere vedr. aflønning og rettigheder over udgivelserne, og at denne utilfredshed bl.a. var en konsekvens af, at andre faggrupper (herunder økonomer), fik en større magt vedr. udgivelserne. Om det ligefrem er økonomistyringen som er det vigtigste element er jeg usikker på. Og om den her "beskrevne" udvikling er reel, er heller ikke noget jeg har førstehånds-kendskab til.
Jeg vil ikke udelukke, at den slags faglige kampe har været ført i Belgien/Frankrig i 1990'erne. Det var jo på mange måder et omstillingens årti for tegneseriebranchen i hele verden (bortset fra Asien), efter at bladmarkedet var i heftig tilbagegang (hvilket i Europa også påvirkede albummarkedet). Det var ikke kun det danske marked, der var i krise. Alt sammen naturligvis i stort omfang på baggrund af hele den digitale udvikling, satellitkanaler, video, dvd og i den sidste ende internettet og dagbladenes tiltagende kollaps. Og store forandringer i distributionssystemerne og -mulighederne i hele verden. Bare tænk på, at Marvel Comics var et mulehår fra at gå konkurs i 1990'erne.

I de seneste år har der udspundet sig en form for fagforeningskamp blandt tegneserieskabere i Frankrig, hvis hovedproblematik er, at selv om antallet af udgivelser fortsat stiger, falder oplagene for de enkelte udgivelser, hvilket vanskeliggør en rimelig indtjening for mange tegneserieskabere. Men det har ikke noget at gøre med, at redaktørerne er blevet underlagt økonomistyring i tiltagende grad.
Besvar