Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Robin »

Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Meget specielt med de dér uindbundne tryk. De må jo oprindeligt stamme fra nogen, der var ansat på Illustrationsforlaget. Eller måske nogen, som Per Carlsen har sendt dem til med henblik på anmeldelse eller lignende, det var ret almindeligt i gamle dage, hvor man ikke kunne forhåndssende en pdf, hvis man gerne ville påvirke nogen (fx anmeldere eller boghandlere), inden en bog forelå færdigindbundet.

Det interessante er også, at de foreligger i ét læg, dvs. alle 64 sider er trykt i én trykgang, hvilket kun kan lade sig gøre i meget store rotationstrykmaskiner. Derfor er de kun syet ét sted, nemlig mellem side 32 og 33 (altså midten af albummet; hvilket er side 30 og 31 i Tintin-pagina, fordi pagina 1 = læg side 3 og pagina 62 = læg side 64). Det betyder også, som enhver, der ejer et af disse album i den færdige, indbundne udgave, vil kunne iagttage: Nemlig at 64-siders-lægget kan hænge sammen med forsats, bagsats og omslag uden brug af lim. Prøv at kigge ned langs "indersiden" af ryggen fra oven eller fra neden.

Det mærkelig er så, at man tydeligt ser sytråden på flere af billederne. Når man kigger på de færdigindbundne album, ser det unægtelig ud, som om syningen først er foretaget, efter at forsatsen og bagsatsen er trykt, de er syet sammen med de 64 sider indhold. Hvilket også er naturligt, for ellers ville lægget ikke kunne hænge sammen med omslaget, idet den eneste lim, der er anvendt, er mellem bagsiden af første side af forsatsen og bagsiden af sidste side af bagsatsen - som er limet på omslagspappet.

Så spørgsmålet er, om disse "prøvetryk" oprindelig har været inklusive forsats og bagsats, og at denne måske så i tidens løb er blevet revet af. Det kan måske også tænkes, at prøvelæggene er håndsyet uden forsats og bagsats udelukkende med henblik på at fremstille enkelte prøveeksemplarer af indholdet separat.

I vore dage trykkes langt det meste i arktryk, hvilket betyder, at der i bøger som dem her vil være mere end ét læg, ofte 16 sider ad gangen (dvs. her 4 læg), men det kan også være 8 sider eller mindre (eller mere, hvis bogens format ikke er så stort). Hvis Tintin i 1960 havde været trykt i arktryk, ville disse rariteter ikke kunne foreligge som "en bog", altså ét sammenhængende læg, men derimod et antal læg, som ikke hang sammen på nogen måde. For de bliver først syet, samtidig med at de med en limstribe op og ned ad ryggen på læggene hæftes ind i forsats, bagsats og omslag. Med 64 sider i ét læg kunne man klare sig uden lim.

Udgivelsesårene er forkerte, men det ved enhver vel, som kunne være interesseret i at anskaffe dem ;-)
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Asger Pedersen »

Interessant, jeg kan nemt se, du har ret, når jeg kigger på mine egne 4 hardcovers fra 60erne. Er de indbundet i Danmark? Blev det hele ikke lavet i Belgien, for så må det jo være prøvetryk, der er sendt specielt der nede fra? Og ikke hæfter, er bare er taget fra i produktionen herhjemme.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Robin »

Interessant! Jeg må indrømme, med skam at melde, at min mistroiske hjerne tænkte, at det måske var en bjergsom type, der havde revet i forvejen beskadigede omslag af, og så: vupti - uindbundne prøvetryk. Det var stygt af mig, så jeg er glad for din redegørelse, Carsten!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev:Er de indbundet i Danmark? Blev det hele ikke lavet i Belgien, for så må det jo være prøvetryk, der er sendt specielt der nede fra? Og ikke hæfter, er bare er taget fra i produktionen herhjemme.
De er helt sikkert indbundet i Belgien. Men det var ikke ualmindeligt, at trykarkene blev sendt i løs vægt (måske også omslagstrykket i løs vægt uden pap), efter at de var trykt, men før de blev sendt til bogbinderiet, hvor det hele så blev sat sammen.

Det er sådan set heller ikke helt ualmindeligt i vore dage, hvor man godt kan komme ud for (særligt med franske og italienske trykkerier), at de trykte ark fremsendes til godkendelse i løs vægt. Men i vore dage skal "løs vægt" forstås helt bogstaveligt, netop fordi et læg sjældent er på mere end 16 sider. Så hvis det fx er et samlebind på 192 sider, får man altså 12 læg som en slags hæfter på hver 16 sider, som hverken er syet eller på anden vis hæftet sammen, blot falset og tilskåret.
Robin skrev:Interessant! Jeg må indrømme, med skam at melde, at min mistroiske hjerne tænkte, at det måske var en bjergsom type, der havde revet i forvejen beskadigede omslag af, og så: vupti - uindbundne prøvetryk. Det var stygt af mig, så jeg er glad for din redegørelse, Carsten!
Det kan jo heller ikke helt udelukkes, at det forholder sig sådan. På den anden side skal omslagene da vist have været helt utroligt beskadigede, hvis nogen ligefrem ville forvente en højere pris ved at rive dem af, mon ikke? Men alt kan sikkert tænkes :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Asger Pedersen skrev:Er de indbundet i Danmark? Blev det hele ikke lavet i Belgien, for så må det jo være prøvetryk, der er sendt specielt der nede fra? Og ikke hæfter, er bare er taget fra i produktionen herhjemme.
De er helt sikkert indbundet i Belgien. Men det var ikke ualmindeligt, at trykarkene blev sendt i løs vægt (måske også omslagstrykket i løs vægt uden pap), efter at de var trykt, men før de blev sendt til bogbinderiet, hvor det hele så blev sat sammen.

Det er sådan set heller ikke helt ualmindeligt i vore dage, hvor man godt kan komme ud for (særligt med franske og italienske trykkerier), at de trykte ark fremsendes til godkendelse i løs vægt. Men i vore dage skal "løs vægt" forstås helt bogstaveligt, netop fordi et læg sjældent er på mere end 16 sider. Så hvis det fx er et samlebind på 192 sider, får man altså 12 læg som en slags hæfter på hver 16 sider, som hverken er syet eller på anden vis hæftet sammen, blot falset og tilskåret.
Robin skrev:Interessant! Jeg må indrømme, med skam at melde, at min mistroiske hjerne tænkte, at det måske var en bjergsom type, der havde revet i forvejen beskadigede omslag af, og så: vupti - uindbundne prøvetryk. Det var stygt af mig, så jeg er glad for din redegørelse, Carsten!
Det kan jo heller ikke helt udelukkes, at det forholder sig sådan. På den anden side skal omslagene da vist have været helt utroligt beskadigede, hvis nogen ligefrem ville forvente en højere pris ved at rive dem af, mon ikke? Men alt kan sikkert tænkes :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Tintin prøvetryk......og 1. oplag......

Indlæg af Mogens »

Hvad skal vi bruge Comicwiki til, når vi har dig, Carsten? :D :D :D
Besvar