Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Debat om priser, butikker, hjemmesider, auktioner m.m.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Foranlediget af diverse forespørgsler fra samlere og læsere kunne det være interessant at forsøge at få et overblik over, hvilke (album)udgivelser, der er sværest at få fat i.

Altså nyere udgivelser fra de seneste 20 år - i den periode, hvor oplagene for de enkelte udgivelser generelt har været meget lavere end i forrige århundrede.

Jeg har selv kendskab til visse ting, der på et tidspunkt HAR været uopdrivelige, fx "Barn af Kaimantræet" bind 1 og Splint-albummet "Operation Flagermus". Men de er jo i mellemtiden begge blevet genoptrykt.

Også Thorgal album 31, 32 og 33 er efter sigende næsten uopdrivelige.

I dag er jeg blevet opmærksom på, at det samme gælder Lucky Luke-albummene "Pas på Pinkerton!" og "Daltononklerne". Hvilket egentlig undrer mig lidt, fordi begge de to album var på lager i adskillige år, før de en dag var udsolgt.

Andre bud?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af GoogaMooga »

Tårnene i Maury Skoven fra Donovan

Billede

Der er også mange, der spørger efter enkelte Splint & Co. intégrale bind fra Egmont og Zoom, kan ikke lige huske, hvilke numre.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mirko Woelck »

Googas bud er nok et af de bedste for Donovan Comics udgivelser. Dét så Sivert Ibbo også dengang, at der var salg i serien ud over oplaget på vel ca. 1.000 styk; Lars havde trykt for få: Og så overtog de serien i en form for seriepiracy (Don't mention Blake og Mortimer klassiske eventyr. Og i princippet også Bernard Prince selvom de kom først en del måneder før, men Lars fik grundidéen og spurgte os her på SJ (præ FB-æraen) for kandidater med at udgive de gamle forlags aflagte serier og var bare glad for at tingene blev udgivet. Også af konkurrenter/kollegaer). Var det i juni 2018, hvor Donovan Comics gav op, og solgte hele lageret fra forlaget til specialbutikken?

Men Donovans sjældne trio er nok Tårnene i Maury-skoven 3, Blueberrys unge år 11 (i 1. oplag - blev genoptryk) og Blueberry Marshall 3 tæt fulgt op af komboen Largo Winch 3 og lidt 4. Her skiller Blueberrys unge år 11 sig nok mest ud, da alt af Donovan er udsolgt og kører fortsat efter specialbutikken over rettighederne ifbm. Opkøbet. Blueberry Marshall er dog blevet genoptrykt i samlebind fra Egmont og siden aktuelt af Cobolt. Vi får se, når alt er udsolgt, hvilken udgave folk foretrækker. Designmæssigt står Egmonts og Cobolt nok stærkest, men Donovan's er jo den første.
Carsten Søndergaard skrev:... er jeg blevet opmærksom på, at det samme gælder Lucky Luke-albummene "Pas på Pinkerton!" og "Daltononklerne". Hvilket egentlig undrer mig lidt, fordi begge de to album var på lager i adskillige år, før de en dag var udsolgt.
Du sender dem hen bare til mig ;D og ja, det undrer lidt. Du glemte også at nævne, "Manden der skød Lucky Luke", som dog ikke er en del af den originale "nummer"-serie.

Men generelt for Cobolt, så er Jeres oplag lige lidt for lave nogle gange. Generationen, som købte tegneserier for 20-30 år, har sluppet børnene og har nu tid til at gå tilbage til tegneserierne; praktisk taget næsten sagt ordret i denne måned af 2 kunder. Også udover det, de læste dengang, når de er blevet færdige med gamle kendinge. Og det kan blive svært, at følge op. Alle serier såsom Thorgal, Lucky Luke, Yoko Tsuno, Splint & Co. er jo udsolgte set kronologisk. Kun de sidste numre er til rådighed. I kan miste læsere, fordi alt er stort set udsolgt (for 'hurtigt', hvilket er godt i et vist perspektiv). De giver op, da der kan gå år, før de finder dem til en pris, de vil betale. De udsolgte kan så enten kun købes antikvarisk eller indtil videre lånes på biblioteket (indtil de smider dem ud til fordel for noget andet eller pladsmangel mv.). Man kan jo ikke lagerføre alt evigt. Måske Jeres oplag er 50-100 for lavt lige nu. Nordmændene køber jo også Jeres titler via specialimport. Carsten, der kan være lidt at tænke over. Vi hører gerne resultatet.

Men Thorgal 32 er nok den lettere ukendte, som topper for Thorgal-serien. Det to nævnte er også generelt efterspurgte, men 32 mangler flere pt. er mit indtryk. Trykket ligger dog lige nu på 31, da køberne jo læser kronologisk... Men I får vel dækket dem ind med samlebindene.

Tager vi Zoom med, så ser vi igen Splint & co. (samlebind), Vakse Viggo og Pondus for udvalgte bind, som hurtigt finder sit publikum. Her på SJ annoncerede Per Sanderhage, hvis serier ikke sælger, så skulle de snarere blive til genbrug (”æggebakker”) end solgt til specialbutikken for en lille præmie. Den del må I tale med enten Per eller Sivert om, om det nu blev sådan, eller om Zoom når at sælge oplag ud inden tiltaget bliver iværksat eller hvad de er blevet enige om; var det et åbent ”forhandlingsudspil” annonceret i et niche-forum ? Zoom udgiver så meget, så jeg har mistet overblikket, da jeg ikke læser alle deres serier, og faktisk procentvis læser færrest fordelt på forlag og genoptryk kombineret, så I må gerne nævne andre, skulle de findes.

Don't mention E-voke. But please do. De har om nogen ramt noget udgivelsesmæssigt og i deres promotion på sociale medier med temmelig fokusering herpå. De fleste af deres første udgivelser er udsolgte. Måske igen et for konservativ vurdering af, hvad der kan sælge. Prøv lige at nævne et par stykker her for mig... ;D

Shadowzone med Undertaker bind 1. Shi bliver omtalt en del af læsere, på sociale medier, og skal måske holdes øje med, men er ikke udsolgt endnu. But one sample or a few are never good statistics.

Faraos Cigarer kan der nævnes Saint Exupéry, Borgia 1 og Caravaggio 1 (og måske også snarere bind 2 nu) samt en af deres serier med handling i Antikken på mindst 4 bind. Det genoptryk glemte de vist at rette kolofonen, så der kan stå 1. oplag i. En anden ting som måske kan forskubbe udsynet er deres strategiske indtog i disse krisetider på Fyn og i Aarhus. Deres satellitbutikker er jo ikke koblet op eller synkroniseret med deres webshop bosiddende i City (endnu), så er det udsolgt i webshoppen kan være tilrådighed et sted i landet, for de kan have distribueret dem ud. Det går jo ikke, hvis de nye shops mangler varer. Måske dette sidste kan have forårsaget faktisk udsolgt på Zooms Splint & co.-spinoff på næsten udgivelsesdagen (jeg kan ikke huske titlen på albummet – vi havde en tråd om den her på SJ startet af Googa).

Ellers så kan man sige, at vi er begyndt at se genoptryk længe inden alle bind i en serie er sendt i restoplag, på tilbud og endnu ikke helt udsolgt. Fx. Nofret genoptrykt af Eudor Comics. Asterix. Genoptrykt i samlebind og senere i albumformat – jeg tror ikke, Sivert når at hænde dem af... Thorgal kan også nævnes, og vi får se, om Jeremiah når at catche up...

Åh ja, den køre Splint. Hvem husker ikke dette nær forlags-Battle Royal om hvem der rent faktisk ville kunne skulle udgive de nye versioner af Franquin's Splint & co. i et vist format. Det var en flerfronts battle på forum og sociale medier. Det er vel næsten sikkert, at Cobolt tager den. Sivert Ibbo har stadig de 3 første bind fra Egmont samlebindserie med Franquins første historier, så dette kobles på genoptryk af serier, som stadig er at finde på markedet fra ny, men bliver "alligevel" genoptryk.

Andre kan måske også byde ind. Min hjerne er ved at brænde sammen.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mirko Woelck »

Glemte lige Fahrenheit. Det hemmelighedsfuld Selskab 1 og i princippet også Rehr Gavrilo Princip og Dansker-trilogien. Men de to sidste er genoptrykt vildt mange gange. Indtil No Pasarán blev genoptrykt, så var der mindre hype om dem.

Aben Malers Asterios Pylop, som blev udsolgt før Jul. Selv de små boghandlende havde 2-4 eksemplarer inde at vende. Den lokale Boghandler her i byen havde 4 inde. Sidste bestilt d. 16. december.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Mirko Woelck skrev:Ellers så kan man sige, at vi er begyndt at se genoptryk længe inden alle bind i en serie er sendt i restoplag, på tilbud og endnu ikke helt udsolgt. Fx. Nofret genoptrykt af Eudor Comics.
Der er absolut ingen planer om at sende Sussi Bechs Samlede Værker i restoplag, tværtimod. I dag har vi bedt trykkeriet gå i gang med 2. oplag af "Nofret – Samlede Værker I", så vi kan blive ved med at tilbyde hele serien til en fordelagtig pris:

https://www.eudor.dk/shop-2/tegneserier ... let-bonus/

Ellers er den sjældneste udgivelse fra Eudor nok "Kurt Dunder: De apokryfe skrifter" - og "Mis med de store julekugler". Ingen af dem vil blive genoptrykt.
Kurt_Dunders_apokryfe_skrifter[1].jpg
Kurt_Dunders_apokryfe_skrifter[1].jpg (21.4 KiB) Vist 3347 gange
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mirko Woelck »

Frank Madsen skrev:...Der er absolut ingen planer om at sende Sussi Bechs Samlede Værker i restoplag, tværtimod. I dag har vi bedt trykkeriet gå i gang med 2. oplag af "Nofret – Samlede Værker I"...
Nu var det ment på de fortløbende album fra Interpresse og Carlsen Comics 1-11 fra 80'erne og 90'erne, som Sivert har haft på tilbud de seneste 10+ år i forskellige konstellationer ved samlepakke eller løsbind for de resterende (bind 8 manglede som løsbind fx.) i vel tusindvis, og alligevel blev historierne genoptryk. De fleste album kan jo fås stadigvæk (2-7,9 og 10) til en 50'er. Bind 12 blev jo en hurtigsællert og blev rent faktisk efterspurgt. Jeres samlede udgivelser er vel genoptryk af de album og dermed historier i en anden indpakning og forarbejdning.

Dit Kurt Dunder album/hæfte er vel ikke rigtigt efterspurgt i brede kredse, som tråden egentlig handler om ? Sjælden er ikke det samme som efterspurgt, men udelukker ikke hinanden. Så vidt jeg kan se, blev den kun solgt til messer ifbm. salg og signeringer af egne udgivelser, som vel begrænser udbredelsen effektivt, og så mange eksemplarer er der nok ikke produceret i tillæg ? Altså gjort 'kunstig' sjælden. Om denne tråd så får rettet lidt hype om udgivelsen, så den bliver efterspurgt yderligere, vil tiden vise. Måske aldrig bliver til alligevel :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for input, Mirko!
Mirko Woelck skrev:Blueberry Marshall er dog blevet genoptrykt i samlebind fra Egmont og siden aktuelt af Cobolt. Vi får se, når alt er udsolgt, hvilken udgave folk foretrækker. Designmæssigt står Egmonts og Cobolt nok stærkest, men Donovan's er jo den første.
Ja, det er et interessant skisma - hvad det er, der driver efterspørgslen. Om det er fundamentalister, der vil have fat i førsteudgaven eller bare almindeligt interesserede mennesker, der bare gerne vil have mulighed for at læse historierne. (I øvrigt mener jeg naturligvis, at Cobolts udgave designmæssigt slår samtlige tidligere udgaver med flere længder; og i øvrigt er den eneste, hvor Girauds ret så rodede historie faktisk giver en vis form for mening!).
Mirko Woelck skrev:
Carsten Søndergaard skrev:... er jeg blevet opmærksom på, at det samme gælder Lucky Luke-albummene "Pas på Pinkerton!" og "Daltononklerne". Hvilket egentlig undrer mig lidt, fordi begge de to album var på lager i adskillige år, før de en dag var udsolgt.
Du sender dem hen bare til mig ;D og ja, det undrer lidt. Du glemte også at nævne, "Manden der skød Lucky Luke", som dog ikke er en del af den originale "nummer"-serie.
Klart, men "Manden der skød Lucky Luke" skal nok blive genoptrykt.
Mirko Woelck skrev:Men generelt for Cobolt, så er Jeres oplag lige lidt for lave nogle gange. Generationen, som købte tegneserier for 20-30 år, har sluppet børnene og har nu tid til at gå tilbage til tegneserierne; praktisk taget næsten sagt ordret i denne måned af 2 kunder. Også udover det, de læste dengang, når de er blevet færdige med gamle kendinge. Og det kan blive svært, at følge op. Alle serier såsom Thorgal, Lucky Luke, Yoko Tsuno, Splint & Co. er jo udsolgte set kronologisk. Kun de sidste numre er til rådighed. I kan miste læsere, fordi alt er stort set udsolgt (for 'hurtigt', hvilket er godt i et vist perspektiv). De giver op, da der kan gå år, før de finder dem til en pris, de vil betale. De udsolgte kan så enten kun købes antikvarisk eller indtil videre lånes på biblioteket (indtil de smider dem ud til fordel for noget andet eller pladsmangel mv.). Man kan jo ikke lagerføre alt evigt. Måske Jeres oplag er 50-100 for lavt lige nu. Nordmændene køber jo også Jeres titler via specialimport. Carsten, der kan være lidt at tænke over. Vi hører gerne resultatet.
Bestemt interessante tanker. Og der er generelle vilkår, der ændrer sig i årenes løb. Fx at finanskrisen er løjet helt af i de sidste fem år. Og her i år har coronaen også betydet noget - folk har tydeligvis haft både tid og penge til overs, som de ellers ville have brugt på ferier, restauranter, biografer osv., og samtidig har det været "trygt" at søge tilbage til de klassiske tegneserier. Men holder det ved, hvis vacciner osv. får alt til at gå tilbage til en verden, som vi kendte den? Det er spørgsmålet.
Mirko Woelck skrev:Men Thorgal 32 er nok den lettere ukendte, som topper for Thorgal-serien. Det to nævnte er også generelt efterspurgte, men 32 mangler flere pt. er mit indtryk. Trykket ligger dog lige nu på 31, da køberne jo læser kronologisk... Men I får vel dækket dem ind med samlebindene.
Det mærkelige her, som jeg vist har nævnt før, er, at Thorgal 31 var det første album, Cobolt udgav i hardcover, og hvor prisen i den anledning steg omkring 50 %. Og hvor Jolan overtog hovedrollen fra Thorgal selv. Hvilket alt i alt kunne have været anledning til, at nogle mennesker stod af. Men det modsatte var tilfældet. Og ja, Thorgal 31-36 vil ikke blive genoptrykt, de vil blive dækket ind af Thorgalkrøniken 10-11. (Thorgal 34-36 fås i øvrigt endnu, så længe det varer).

Hvad angår Zoom, E-voke, Shadowzone, Forlaget Faraos Cigarer m.v. skal jeg afholde mig fra at kommentere deres valg af forhandleremner, -tilgængelighed og behandling af restoplag. Der er mange varianter.
Mirko Woelck skrev:Asterix. Genoptrykt i samlebind og senere i albumformat – jeg tror ikke, Sivert når at hænde dem af... Thorgal kan også nævnes, og vi får se, om Jeremiah når at catche up...
Igen rummer emnet interessante diskussioner. For hvad går folk op i (og hvem er "folk"?)? At bestemte udgivelser er tilgængelige uanset deres udførelse? Vi kan nævne Tintin, hvor utrolig mange mennesker tilsyneladende dissede, at der blev lavet en ny oversættelse. Men et tavst flertal (eller bare nogle, der er ligeglade med den slags?) har bevist, at det ikke betød noget (eller måske ligefrem var godt?). I hvert fald er salget steget kontinuerligt i de sidste mange år. På trods af virkelig mange tidligere udgaver og oplag. Og Asterix ... ja, hvad betyder Cobolts nye udgaver af en serie, der er trykt i de største oplag for tegneseriealbum på dansk? I hvert fald står det klart, at der er en hunger efter, at de klassiske album bliver tilgængelige igen efter mange år. Men er det den højere kvalitet af de nye udgaver i forhold til de gamle, eller er det slet og ret bare tilgængeligheden, der driver det? Det finder vi nok aldrig ud af.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:Sjælden er ikke det samme som efterspurgt, men udelukker ikke hinanden.
Meget interessant vinkel. En udgivelse kan være praktisk taget uopdrivelig, og for den rette liebhaver kan det betyde, at man er villig til at give op mod 1000 kr. eller mere for den. Men ingen kan vide, om der i virkeligheden kun er 10, 20, 50 eller 100 mennesker, der reelt er desperate for at få fingre i en helt bestemt udgivelse. Så hvis forlaget genoptrykker, selv blot 2-300 eksemplarer, kan det ende med ikke blot fiasko, men at et par hundrede eksemplarer i den sidste ende sælges til spotpris, selv om enkelte samlere kort forinden var parate til at sælge deres svigermor for at få fingre i den. Der er ikke noget at sige til, at det er svært at fastsætte passende oplagsstørrelser!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Mirko Woelck skrev:Nu var det ment på de fortløbende album fra Interpresse og Carlsen Comics 1-11 fra 80'erne og 90'erne, som Sivert har haft på tilbud de seneste 10+ år i forskellige konstellationer ved samlepakke eller løsbind for de resterende (bind 8 manglede som løsbind fx.) i vel tusindvis, og alligevel blev historierne genoptryk.
Jeg håber sandelig ikke, det var "i tusindvis", for så har der været fejl i de royaltyopgørelser, Carlsen fremsendte frem til 2008. :-) Det har været i hundredevis for nogle binds vedkommende, mens f.eks. bind 8 (og Aida Nur 1 og 2) allerede var næsten udsolgt, da Faraos overtog restlageret. Men serien har jo ikke kunnet købes komplet længe, så derfor er der god mening (og økonomi) i en samlet udgave, sådan som det også er sket med "Valhalla".

Nofret bind 12 blev formentlig en "hurtigsællert" især fordi Faraos trykte et oplag, der var flere gange mindre end det, seriens øvrige album var blevet trykt i. Bind 8 og 12 er de to bind, Sussi oftest bliver spurgt, om hun har til salg.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mirko Woelck »

Frank Madsen skrev:Jeg håber sandelig ikke, det var "i tusindvis", for så har der været fejl i de royaltyopgørelser, Carlsen fremsendte frem til 2008. :-) Det har været i hundredevis for nogle binds vedkommende, mens f.eks. bind 8 (og Aida Nur 1 og 2) allerede var næsten udsolgt, da Faraos overtog restlageret. Men serien har jo ikke kunnet købes komplet længe, så derfor er der god mening (og økonomi) i en samlet udgave, sådan som det også er sket med "Valhalla".
"hundredevis" pr. bind ? Dvs., mindst tre (hundrede) og op til måske seks (hundrede) ? I så fald ligger mit gæt på "tusindvis" mellem 2.400 og 4.800 samlet plus de udsolgte albumsbind 1, 8 og 11. Bind 12 er udenfor beregning, da den kom længe efter og fra andet forlag. Sivert lavede samleposer med bind 1-10 eller 1-11, som også blev solgt til kollegaer landet over (har set dem i Dragon's Lari og hos Fyns Antikvariat). Hvad kan antallet have været for at det kan betale sig ? 50, 100 eller x ? Så samlet tusindvis (mere en 2k) er et godt gæt, at nu 12 år senere, stadigvæk ikke udsolgt for bind 2-7,9 og 10 i albumform fra Interpresse og Carlsen Comics.

Men samlebindene trækker nok noget mere end albummerne.

Kender du tallene fra royaltyberegningen kan gætværket elimineres, hvis de må oplyses.
Frank Madsen skrev: Nofret bind 12 blev formentlig en "hurtigsællert" især fordi Faraos trykte et oplag, der var flere gange mindre end det, seriens øvrige album var blevet trykt i. Bind 8 og 12 er de to bind, Sussi oftest bliver spurgt, om hun har til salg.
Oplaget har næppe været langt over 2k. Baseret ud fra de seneste oplag af de sidste album samt det forhold, at serien dengang var på udsalg t.o.m bind 11. Så De har nok sat oplaget konservativt.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:
Mirko Woelck skrev:Asterix. Genoptrykt i samlebind og senere i albumformat – jeg tror ikke, Sivert når at hænde dem af... Thorgal kan også nævnes, og vi får se, om Jeremiah når at catche up...
Igen rummer emnet interessante diskussioner. For hvad går folk op i (og hvem er "folk"?)? At bestemte udgivelser er tilgængelige uanset deres udførelse? Vi kan nævne Tintin, hvor utrolig mange mennesker tilsyneladende dissede, at der blev lavet en ny oversættelse. Men et tavst flertal (eller bare nogle, der er ligeglade med den slags?) har bevist, at det ikke betød noget (eller måske ligefrem var godt?). I hvert fald er salget steget kontinuerligt i de sidste mange år. På trods af virkelig mange tidligere udgaver og oplag. Og Asterix ... ja, hvad betyder Cobolts nye udgaver af en serie, der er trykt i de største oplag for tegneseriealbum på dansk? I hvert fald står det klart, at der er en hunger efter, at de klassiske album bliver tilgængelige igen efter mange år. Men er det den højere kvalitet af de nye udgaver i forhold til de gamle, eller er det slet og ret bare tilgængeligheden, der driver det? Det finder vi nok aldrig ud af.
Jeg mente Egmonts Asterix enkeltalbum fra seneste oplag. Ikke Cobolt's. Sivert skal nok sælge Jeres. Cobolt's Asterix. Også. Ellers bliver den og de nye butikker jo lidt tomme at se på og f.eks. Boghandlerne skal nok også hjælpe lidt til.

Men ja, Asterix vil der nok også være efterspørgsel på i en vis tid fremover. Også for dem, som kun har set tegnefilmene, begynder nu også at interessere sig for tegneserierne, dem nu i 30'er og 40'erne, nu hvor de ingen og atter bliver tilgængelige som nye og stadig også brugt som antikvarisk.

Som du skriver, at der lige nu en stærkere, stigende interesse for tegneserier, som måske kan bruges til at trække flere ind, som ikke er vokset op med primærkilderne. Det er så op til forlagene, dem alle, at få fat og vækket i dem. Altså gøre kagen større, for nu at bruge Croc's udtryk i en vis sammenhæng med mærkedag d. 10.10-2020.

Mht. "Folk"... jaja, kunder, læsere, samlere osv. Jeg tænkte på en anden generalisering/beskrivelse, og så blev det "folk" som det i engelsk udtale "folks". Kom gerne med forslag til, hvad man kan betegne dem som køber og dem som læser tegneserier. Sammenhæng og præferencer kan gøre det svært at finde en eksakt betegnelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:Jeg mente Egmonts Asterix enkeltalbum fra seneste oplag. Ikke Cobolt's. Sivert skal nok sælge Jeres. Cobolt's Asterix. Også. Ellers bliver den og de nye butikker jo lidt tomme at se på og f.eks. Boghandlerne skal nok også hjælpe lidt til.
Nu er der jo den forskel, at alle de restoplag, Faraos har opkøbt i tidens løb (fx Egmonts samlebind), KUN fås hos netop Faraos (og måske enkelte andre tegneseriebutikker, som Faraos håndsælger dem til).

Cobolts Asterix-udgivelser kan derimod fås i enhver boghandel og enhver netboghandel. Opfatter man sig ikke som egentlig tegneseriesamler eller måske bare er mere vant til at købe bøger i en lokal boghandel eller en bestemt netboghandel, vil en specialbutik måske virke overvældende eller uoverskuelig? Er man derimod seriøs tegneseriesamler, er Faraos - sammen med Pegasus, eftersom de begge har søgbare lagerlister - naturligvis et mekka.

Og det hænger jo noget sammen med denne diskussion:
Mirko Woelck skrev:Mht. "Folk"... jaja, kunder, læsere, samlere osv. Jeg tænkte på en anden generalisering/beskrivelse, og så blev det "folk" som det i engelsk udtale "folks". Kom gerne med forslag til, hvad man kan betegne dem som køber og dem som læser tegneserier. Sammenhæng og præferencer kan gøre det svært at finde en eksakt betegnelse.
"Folk" er såmænd et udmærket ord ... men der er jo "forskel på folk" :-) Blandt andet om man er generel tegneseriesamler på et vist (eller et højt) niveau - eller måske mest er interesseret i en helt bestemt tegneserie.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Frank Madsen »

Mirko Woelck skrev:"hundredevis" pr. bind ? Dvs., mindst tre (hundrede) og op til måske seks (hundrede) ? I så fald ligger mit gæt på "tusindvis" mellem 2.400 og 4.800 samlet plus de udsolgte albumsbind 1, 8 og 11. Bind 12 er udenfor beregning, da den kom længe efter og fra andet forlag. Sivert lavede samleposer med bind 1-10 eller 1-11, som også blev solgt til kollegaer landet over (har set dem i Dragon's Lari og hos Fyns Antikvariat). Hvad kan antallet have været for at det kan betale sig ? 50, 100 eller x ? Så samlet tusindvis (mere en 2k) er et godt gæt, at nu 12 år senere, stadigvæk ikke udsolgt for bind 2-7,9 og 10 i albumform fra Interpresse og Carlsen Comics.
Alle de tal siger mig ikke noget og jeg har svært ved at greje, hvor det skal føre hen. Der er solgt rigtig mange Nofret-album og trykt endnu flere, og hvis Sivert har solgt nogen af de overskydende i samleposer eller i løssalg, er det kun fint. Det var Sussi, der godkendte, at Faraos fik lov at hente restlageret op fra Carlsens kælder i 2008 og sælge dem, fordi Faraos samtidig ville udgive det næste bind i serien. De var dog ikke i første omgang interesseret i en samlet udgave (de havde jo lige købt restlageret), så da vi selv begyndte at udgive tegneserier nogle år senere, var det oplagt at tage fat på dette projekt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg hører ikke til dem, der mener, at man skal lave overskydende tegneserier til æggebakker. Så jeg er enig med Frank: hvis Faraos har kunnet sælge det restoplag af gamle Nofret-album, der fandtes på et tidspunkt, er det bare fint. Forlaget (i øvrigt var det Cobolt og ikke Carlsen, der solgte dem til Faraos, men det er en teknikalitet) er kommet af med dem og har fået hentet noget af deres lagerværdi hjem, Faraos har haft noget godt at tilbyde kunderne og har tjent en sjat på dem, og en masse mennesker er blevet glade for at (gen)læse dem. Og nogle af læserne er blevet mindet om fx Nofret i dette tilfælde, og ser måske nu, at hele serien fås i meget flotte samlebind og kan tænkes at ville anskaffe dem. Måske har nogle af dem endda fået øjnene op for andre tegneserie i samme ombæring. Eller andre af Sussis udgivelser.

At den gamle trafik fra 1980'erne og 90'erne med, at relativt nye album kunne fås til spotpris i en trillebør foran enhver boghandel, ikke var en heldig form for realisation, er så en anden sag. Men det er efterhånden virkelig, virkelig mange år siden, at det forekom.

Noget andet er så, at når du, Mirko, taler om, at noget er blevet "genoptrykt" (fx Asterix), er der jo ikke bare tale om et genoptryk. Men ofte i vore dage både med en ny eller redigeret oversættelse foruden en masse ekstramateriale, og det hele ofte i en grafisk og teknisk langt bedre kvalitet end fortidens. De sidstnævnte ting gælder jo fx også for Nofret.

Så man kan ikke bare sammenligne nye og gamle udgaver én til én. Hvad der så findes for et publikum til de forskellige muligheder, gamle (første)udgaver, regulære genoptryk af gamle (første)udgaver, og moderne, optimerede nye udgaver ... det er et andet spørgsmål, som nok ikke er så nemt at besvare. Og det er sikkert lidt forskelligt for forskellige seriers vedkommende.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Mest efterspurgte albumudgivelse fra 2000-2020?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

PS: Jeg kan om Nofret oplyse så meget, at der, da Carlsens restoplag af nr. 1-10 blev solgt, kun var ca. en fjerdedel så mange (få) eksemplarer af Nofret 8 som af de øvrige. Så Nofret 8 må ubetinget betragtes som det mest sjældne af de oprindelige Nofret-album.

Jeg kender ikke årsagen. Måske fordi der var en plakat indlagt?

Faraos har det faktisk på lager antikvarisk. Men til en pris, der er så høj, at man for samme beløb kan få Eudors samlebind med albummet PLUS to andre album PLUS ekstramateriale.

Ja, ja, "Gravørerne", som Faraos kalder albummet :roll:
https://www.faraos.dk/antikvarisk/album ... ravoererne
Besvar