Er Hellboy en superhelt?

Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Re: Er Hellboy en superhelt?

Indlæg af Lars S »

Hvorfor er "Superhelte" den mest udskældte "tegneserie"-genre herinde?
Sådan virker det i hvert fald på mig - måske tager jeg fejl. I så fald vil jeg gerne høre hvilken der er mere udskældt.

Hvad med funny animal, med Anders And i spidsen, den er da i virkeligheden også ret spøjs... er det kun Carl Barks' skyld at den tages så seriøs her?

Superhelte har da også oplevet mange fantastiske kunstnere/tegnere der burde kunne indgyde respekt a la den Barks er med til at gi' til Anders And.

Måske er det underhylerne der gør det - i så fald kan jeg godt se at Anders And har en fordel :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Lars S skrev:Hvorfor er "Superhelte" den mest udskældte "tegneserie"-genre herinde?
Sådan virker det i hvert fald på mig - måske tager jeg fejl. I så fald vil jeg gerne høre hvilken der er mere udskældt.

Hvad med funny animal, med Anders And i spidsen, den er da i virkeligheden også ret spøjs... er det kun Carl Barks' skyld at den tages så seriøs her?

Superhelte har da også oplevet mange fantastiske kunstnere/tegnere der burde kunne indgyde respekt a la den Barks er med til at gi' til Anders And.

Måske er det underhylerne der gør det - i så fald kan jeg godt se at Anders And har en fordel :wink:
Er superheltene udskældt herinde? Hvad Dan skriver, må han selv svare for. Er det ikke snarere sådan, at der bare ikke er så mange superheltefans på forummet? De forsvandt jo for en dels vedkommende over på ComicZones forum, da det blev oprettet i 2007.

Debatten på et forum bliver tegnet af dem, der åbner munden, så hvis man er utilfreds med debatten, er det bare at kaste nogle emner på bordet og være med. Sådan som du f.eks. har gjort ved at oprette denne tråd.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Hellboy er en super helt! Ergo er Hellboy en superhelt. Såd'n lidt Erasmus Montanus Holbergsk argumetation. Og jeg synes det! Og så er det så'n :wink: :D

mvh.

PS! Jeg er alvorligt bange for, at superheltelæserne/fans'ne ikke tør blande sig her på forummet, selvom de ikke har noget sted at gå hen efter Comiczone lukkede. Vi forsøger i det små. Så come on...! Og SUPERSKØNT (pun intended!) at Cav Bøgelund nu også slår sin fold her!!! SUPER!

mvh
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kim Larsen »

Robin skrev:PS! Jeg er alvorligt bange for, at superheltelæserne/fans'ne ikke tør blande sig her på forummet, selvom de ikke har noget sted at gå hen efter Comiczone lukkede. Vi forsøger i det små. Så come on...! Og SUPERSKØNT (pun intended!) at Cav Bøgelund nu også slår sin fold her!!! SUPER
Jamen, havde vi ikke engang et forum for superhelte? Hvis der er en interesse for det, er jeg sikker på at Dan kan oprette en i løbet af nul komma fem!!!
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Lars S »

Kim Lyng Larsen skrev:
Robin skrev:PS! Jeg er alvorligt bange for, at superheltelæserne/fans'ne ikke tør blande sig her på forummet, selvom de ikke har noget sted at gå hen efter Comiczone lukkede. Vi forsøger i det små. Så come on...! Og SUPERSKØNT (pun intended!) at Cav Bøgelund nu også slår sin fold her!!! SUPER
Jamen, havde vi ikke engang et forum for superhelte? Hvis der er en interesse for det, er jeg sikker på at Dan kan oprette en i løbet af nul komma fem!!!
Er der overhovedet en interesse for det? :?

Personligt ville jeg ikke ha' noget imod at oprette et indlæg under generel tegneseriedebat - hvis jeg havde noget på hjertet angående Superhelte(som jeg holder meget af).
Men på mig virker det ikke som om interessen er der og det er såmen ok med mig. Vi skal jo diskutere det som interessere dem der bruger det her forum - og hvis folk her ikke er interesseret i Superhelte så er det ikke det der skal bruges tid på.

Men af og til bliver Superhelte trods alt diskuteret her.

Jeg reagere nok mere på den evige nedsættende omtale Superhelte-serier får... også her i det her forum. Men forstå mig ret, folk må mene hvad de vil, og så om Superhelte.
Jeg forbeholder mig bare retten på at reagere på det :wink:
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Det jeg har noget i mod er dårlige tegneserier - og lad os nu bare være ærlige og sige at RIGTIGT mange superheltetegnerier har (eller har i hvert fald haft) en målgruppe der hedder drenge på 11 til 15 år. Og desværre er rationalet fra producenterne jo tit at når det er til børn så op i røven med kvaliteten - bare få smidt noget over disken.

Og det ER jo lidt den grav superhelteforlagene har gravet for sig selv - og derfor det er en genre i krise.

Hawkeye er et eksempel på nye måder at gøre det på. En streg der har personlighed, mere avancerede fortælleformer, mere komplekse historier - så jo - jeg syntes godt jeg kan forsvare at sige at det er superheltenes GN. Lissom Hellboy ikke er standard hyldevare. Eller SPIRIT der jo i min optik også er en superhelt på linie med Hellboy (Sejt navn, uniform, kan tåle uendeligt mange tæsk).

Var i øvrigt inde og se Pacific Rim (faktisk sammen med Cav der jo er den HELT rigtige at se den slags med ;)) - og det er jo ikke andet end dumt med dum på. ALT ved den films historie er horribelt. Men damn - jeg er heldigvis ikke ældre end at min indre 12-årige dreng kom ud fra biffen med hænderne over hovedet og et rungende "WHUHUHUUUU!" Sommetider ER det bare skønt at se på gigantiske robotter der smadre grimme monstre og så op i røven med resten, hvis det bare er flot at se på. (Lidt lissom med Hellboy ;).

Men man skal altså ikke blive ved (og det har superheltene jo i DEN grad gjort) med at gøre det samme og det samme. Jeg går helt sikkert ikke ind og ser Pacific Rim 2 (hvis en sådan skulle komme). Én var rigeligt. Og når monstrene (spoiler alert) smadrede gennem bygningerne var det ren repeat- gaaaab ifht til Avengers eller Superman eller - ja - jeg ved sgutte hvor mange tjuhejfilm.

Ironman 1 er stadigvæk min yndlings-superheltefilm...den troede man i den grad på...man skulle bare SÅ meget hjem og bygge sådan en dragt. Og det er vel i den sidste ende dét det handler om...om man køber illusionen/fortællingen så den bliver levende for en. Og det er der altså RIGTIGT mange superheltetegneserier der ikke gør...for mig i hvert fald.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Og på et tidspunkt besluttede vi ikke at have alle de her under-opdelinger af forummet. Debat er debat. Den eneste grund til at euroklassikerne har deres eget rum er hvis folk fik svips af Googa - så kunne de holde sig væk fra den sektion.
Dan R. Knudsen

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kim Larsen »

Dan R. Knudsen skrev:Den eneste grund til at euroklassikerne har deres eget rum er hvis folk fik svips af Googa - så kunne de holde sig væk fra den sektion.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

lad os nu bare være ærlige og sige at RIGTIGT mange superheltetegnerier har (eller har i hvert fald haft) en målgruppe der hedder drenge på 11 til 15 år. Og desværre er rationalet fra producenterne jo tit at når det er til børn så op i røven med kvaliteten - bare få smidt noget over disken.
Det er jeg nu (heller ikke) helt enig i.

Selvfølgelig kæmper branchen/genren stadig med en række problemer, men ironisk nok har en del af disse problemer faktisk også kastet kvalitet af sig.

For det første er superhelteseriernes målgruppe i dag snarere mænd fra 15-40 (og jo, mænd er de primære læsere, men pigerne haler lige så langsomt ind på os). Og det har også betydet at mange af de problematikker og temaer der bliver belyst af serierne er langt mere komplicerede og "voksne" end tidligere.

For det andet er kvaliteten af superhelteserier uhørt høj for tiden. Jeg vil vove den påstand at den aldrig har været højere end den er lige nu, på trods af de dårlige salgstal. Både når det kommer til forfattere og tegnere har der aldrig været flere tydelige personlige "stemmer" på markedet end der er lige nu. Simplethen fordi det er det der sælger. Anonyme metervare-serier sælger ikke, og det ved forlagene godt.

Så det passer heller ikke helt når du siger at eksempelvis Marvel og DC bare sprøjter ting ud, uden at tage hensyn til kvaliteten. På et marked hvor man kæmper om de få læsere der er tilbage, ville det da være verdens dummeste buisiness-strategi bare at oversvømme markedet med hastigt produceret lort.
Mainstreamforlagene ved godt at de kæmper om et kræsent publikum, der kræver kvalitet, kræver personlighed, kræver godt håndværk, kræver nye idéer.

Det er serier som Hawkeye, Young Avengers og Daredevil -der med deres idiosynkratiske udtryk og fortællinger- der er topper salgslisterne og som sætter den standard resten af branchen forsøger at leve op til.

Det store altoverskyggende problem er at superhelteforlagne har svært ved at få en ny generation i tale uden for biograferne, og at de i høj grad stadig henvender sig til en lukket kreds af fans der kræver at blive serviceret før de slipper pengene. Men det betyder ikke at der ikke er undtagelser eller at genren synger på sidste vers. Især hos Marvel -der siden starten af 00'erne har været drevet af kreative kræfter, der er villige til at tage chancer- er der virkeligt noget at komme efter.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Sorry - jeg udtrykte mig ikke klart - det jeg snakker om ligger jo 10-15-20 år tilbage i tiden. Du har helt ret i at i dag HAR forlagene opdaget at de skal stramme ballerne.

Man kan jo håbe at det går som med Lego da det gik op for dem at deres kernepublikum IKKE nødvendigvis KUN var tyske drenge på 9 - 12 år ;)
Dan R. Knudsen

Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Indlæg af Karl-E. »

Nu skal jeg ikke kloge mig på hvordan kvaliteten er på hele superhelteområdet, da jeg næsten udelukkende opsøger Bat-titler når jeg skal have mit "super-fix". Jeg tilhører som 53 årig sikkert heller ikke den primære målgruppe.

Men...inden for netop Bat-universet føler jeg at kvaliteten p.t. generelt aldrig har været højere.
DC's re-boot med de "nye 52" titler har indtil nu været en fornøjelse, særligt med Grant Morrison og Scott Snyders komplekse fortællinger.

Hvis der er nogen der rynker på næsen af superhelte-genren rager det mig en høstblomst 8) Jeg vil sikkert fortsætte mine indkøb og tegneserielæsevaner som de er nu med et ligeligt fordelt fokus på superhelte og så "alt det andet".
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Nu læser jeg, og har læst rigtigt mange superhelteserier og også det dersens eurohalløj samt kunstneriske graphic novels med stort KÅ som i Kånst, og også dem uden stort "Kå", og der er ligesom inden for alt andet KÆMPE kvalitetsforskel. Hvis vi så mikser det dersens smag og behag koncept ind over, så er der, og vil der være, basis for uenighed.
Havende fulgt superheltegenren og dens ud- og måske afvikling, kan jeg forstå, nogle vil mene, så er jeg enigere end enig med både Cav og Karl-E, og det kan meget vel skyldes mine 57 år. Der er vitterligt sket kvalitetsløft siden man fra forlagene indså, at "der skal bare smides noget over disken" -holdningen herskede. Selv dengang var der fine ting i mellem. John Byrne VAR god engang og Neal Adams og George Perez og.....fortsæt selv, og der kommer heldigvis stadig nye folk til. Der har altid været fine ting, blandet med metervare. Det som er forskellen er, at nu er der ikke så mange børn , ja, tag bare unge mennesker med, der læser tegneserier, sørgeligt nok, og dermed er superhelteserielæserantallet også dalende, så derfor tager man sig sammen fra f. eks. DC's og Marvels side og flere andre over en bred kam. Der kommer således rigtig meget flot og godt mainstream ud og også en del, der løfter sig over mainstreambetegnelsen. Mainstram er i min mund ikke et skældsord, blot et udtryk, der dækker over, at "de nok bare vil tjene penge, og det er egentlig i orden. Der kommer, også, en del godt ud af det.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kim Larsen »

Okay Cav... Giv mig TRE moderne superheltetitler, der er udkommet indenfor de sidste par år - og fra hvilket nummer man skal hoppe på, og hvor lang en grace-periode man skal give dem før dommen falder. Jeg er frisk på at læse noget nyt. :-)
Brugeravatar
Steffen Jensen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Laaaaangt ude på landet.....

Indlæg af Steffen Jensen »

Dan R. Knudsen skrev:Og på et tidspunkt besluttede vi ikke at have alle de her under-opdelinger af forummet. Debat er debat. Den eneste grund til at euroklassikerne har deres eget rum er hvis folk fik svips af Googa - så kunne de holde sig væk fra den sektion.
Og det virker vist ikke helt efter hensigten, som det er nu, så skal man holde sig holde sig langt væk fra forummet, hvis man er ved at få svips :wink:
Cav
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Gammel Kongevej

Indlæg af Cav »

Hej Kim.
Hvis du er nysgerrig, vil jeg umiddelbart foreslå at du prøver en af disse tre meget forskellige titler:

Hawkeye (fra Marvel) Matt Fraction skriver her en intim historie om hvad Hawkeye laver når han ikke er ude at lege med resten af The Avengers. Serien er centreret omkring de folk der bor i en lille bygning på Manhattan Clint Barton/Hawkeye har købt for sine sparepenge. Den er ret imødekommende overfor nye læsere, og kræver således ikke et indgående kendskab til Marveluniverset. Hawkeye har endnu ikke optrådt i kostume i serien, bortset fra i korte flashbacks. Omdrejningspunktet er relationship-stuff mere end action. Den kører en charmerende selvbevidst stil med tungen ude kinden, uden at kamme over og blive FOR hipster-smart. Og så er den i øvrigt begavet med fine tegnere. Den er kun kommet til nummer 15, så start bare fra starten og giv den en 3-4 numre inden du kaster din dom. Men lov mig at du tjekker det Chris Ware-inspirerede nr. 11 ud! ;)

Quantum & Woody (Fra Valiant) vil måske også appelerer til din smag, da den også er skrevet med et glimt i øjet der selvbevidst peger fingre af alle superhelte-konventionerne. Serien veksler mellem spruttende humor og følsom karakterudvikling, men med klar vægt på comedy. James Asmus skriver med en vidundelig timing og en smittende charme. Og så er den VIDUNDERLIGT tegnet/fortalt af et af de mest oversete talenter på mainstream-scenen, den fantastisk Tom Fowler (der vist også har været ovre og lege i Mignola-verset? Måske du kender ham?). Der er i skrivende stund kun udkommet 2 numre, så du kan sagtens nå at springe på.

Thor: God Of Thunder (fra Marvel) er vel nok det tætteste man kommer på Hellboy i Marvel-universet. Her er lidt af den samme mytiske dybde, blandet godt op med store sci-fi koncepter. Ligesom Hawkeye er det her en serie der er fuldstændig afskåret fra resten af Marvel-universet, og bare koncentrere sig om at fortælle en stor gang episk ramasjang med lige dele primitiv glæde for storladenhed og hjertet på rette sted. I serien teamer "vores Thor" fra The Avengers op med den unge uansvarlige Thor han var i fortiden, og gamle bitre Kong Thor fra fremtiden i et forsøg på at stoppe en aktivistisk atheist som har bygget en Gude-Bombe på en fjern planet. De er illustreret i en rå men følsom blyantstil og byder på både store vistaer og fin karaktertegning. Serien har lige sluttet sin første arc på 11 numre, så her har du også mulighed for at hoppe på fra starten.

God fornøjelse! :)
Besvar