tohan skrev:Jeg har jo godt nok noteret mig at der mangler et hak på tjeklisten, men har aldrig tænkt nærmere over problematikken i forbindelse med denne denne "Samlede udgave". (Komik-lex nævner 100 stk.)
Enhver samler har jo heldigvis frihed til at opstille sine egne kriterier. Et af mine er at et hæfte/album skal have været udbudt til salg på almindelig vis. Med en bagside med to ISBN-numre, to serienumre og to prisangivelser er der ikke meget der tyder på at det er tilfældet her. Kunstigt skabte samlerobjekter lærte jeg at sortere fra, da jeg gik til samleropdragelse i frimærkeklubben for 50 år siden
Denne "samlede udgave" burde i så fald ikke være listet i Komiklex sammen med de øvrige numre i serien, efter min mening. Ligesom den heller ikke er på bagsiderne herover. Og hvad med reol-æstetikken hvis serien skal præsenteres samlet på en hylde

Komiklex har givetvis ret, der har været 100 ex. Jeg er sikker på, at Fantask fik dem alle sammen. Måske bortset et par stykker, som kom et par medarbejdere til gode, eller måske var der et par stykker mere end 100 ex. Jeg har i hvert fald et eksemplar. Faraos har et eksemplar til salg, kan jeg se, 350 kr. i VF.
Men du kan selvfølgelig godt have ret i, at det ikke er en rigtig udgivelse. Mere en gimmick. Fordi det var sjovt, og fordi det var muligt. Det var før, der var stregkoder og den slags begrænsninger for tant og fjas. Men nævnes bør det dog i Komiklex, om ikke andet som en note.
Søren Håkansson farvelagde alligevel omslaget som én side, men det gjorde han nu også med mange af de andre, hvor han så skiftede farve et sted på midten. Et stykke af midterfeltet blev under alle skåret bort.