Dynamit bladet?

Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Dynamit bladet?

Indlæg af tohan »

Dynamit 1-2.jpg
Her lidt fra arkiverne, hvor er signaturen lidt tydeligere, Asger. Det er samme tegner i de to første numre, Sommariva står der vist. Googlede et par tegnere af samme navn men de var for "nye".

Og Lars mangler ikke noget omslag, Carsten :)
Den ene af de to humorserier der bruges bagest, er signeret "D Labonne" og ser ud til at være den franske Lariflette.

Kolofonen fortæller at redaktionen havde til huse på adressen Gammel Mønt 25, Kbh. og det er i denne fredede bygning: http://www.indenforvoldene.dk/gammel-moent-25

Så der gemmer sig måske noget tidlig forlagshistorie i nævnte bog, Et københavnsk bybillede, fire år tidligere end Serie Bladet/Superman hvis adresse vi tidligere har været omkring.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ak, jeg ved ikke, hvorfor jeg havde fået årstallet 1950 ind i hovedet. Når jeg nu ser kolofonen, og tjekker med Komiklex, står der jo 1946 begge steder. Så min teori om DYNAMIC = DYNAMIT falder til jorden.

Men at de tre første numre af DYNAMIT indeholder materiale af den selvsamme type, må være sikkert. Og når de danske udgivelser er på 12 sider og ikke 8 som de franske, skyldes det, at der er fyldt op med lidt humorsider, det giver mening.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:Ak, jeg ved ikke, hvorfor jeg havde fået årstallet 1950 ind i hovedet. Når jeg nu ser kolofonen, og tjekker med Komiklex, står der jo 1946 begge steder. Så min teori om DYNAMIC = DYNAMIT falder til jorden.
Det var også derfor jeg gravede noget mere materiale frem så der er lidt mere at forholde sig til end blot en forside og en titel. Jeg havde en forestilling om at de tre første var italienske.

Hvis jeg nu skulle komme med et bud, ville jeg sige at hovedhistorierne i nr. 1 og 2 er italiensk tegnet og nr. 3 er fransk, men det bygger kun på indicier og fornemmelse. Nr. 4, Kerry Drake af Andriola, er jo i en klasse for sig, også trykmæssigt.
Dynamit 4.jpg
Problemer med centrering og beskæring er gennemgående for Dynamit-hæfterne og dette eksemplar af nr. 4 må være noget nær rekorden for den slags produktionsfejl. Jeg har for sjovs skyld sat forsiden op ved siden af Overstreets "Bindery trimming defect taxonomy". Motivet sejler og da beskæringerne ikke er parallelle, hverken i bredden eller i højden, falder eksemplet helt uden for skemaet og hvad der kan forekomme ved normal produktion.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

tohan skrev:Problemer med centrering og beskæring er gennemgående for Dynamit-hæfterne og dette eksemplar af nr. 4 må være noget nær rekorden for den slags produktionsfejl. Jeg har for sjovs skyld sat forsiden op ved siden af Overstreets "Bindery trimming defect taxonomy". Motivet sejler og da beskæringerne ikke er parallelle, hverken i bredden eller i højden, falder eksemplet helt uden for skemaet og hvad der kan forekomme ved normal produktion.
Det har alle dage været vanskeligt med udgivelser i stort bredformat som her, såkaldt italiensk format. Der findes fortsat trykkerier og bogbinderier, der nægter at fremstille tryksager i det brede format. Og i 1946 har slingeren i samlehæfteren sikkert været langt mere voldsom end i vore dage.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:Det har alle dage været vanskeligt med udgivelser i stort bredformat som her, såkaldt italiensk format. Der findes fortsat trykkerier og bogbinderier, der nægter at fremstille tryksager i det brede format. Og i 1946 har slingeren i samlehæfteren sikkert været langt mere voldsom end i vore dage.
Tredje gang var åbenbart lykkens gang for billige italienske serier i tværformat herhjemme. Først fire stk. Dynamit i 1946 fra De forenede Forlag, så seks stk. Femogtyveøren fra Continent Press i 1952 og så endelig 14 årgange Wild West m.fl. fra Stenby/Interpresse i 1954. Vinderformularen var mindre hæfter, bedre tegninger og cliffhangers så ofte som muligt :)

Ind imellem de to førstnævnte var der så lige Serie-Bladet i storformat, som jo også bragte flere italienske serier.
Dynamit 5 foromtale.jpg
Teoretisk set kunne Jakobsen jo næsten have haft ret i det med de seks numre af Dynamit. Som det ses herover blev nr. 5 annonceret, men udkom åbenbart aldrig. Og så kunne man måske forestille sig at de blev trykt to og to sammen i højden ...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

tohan skrev:Og så kunne man måske forestille sig at de blev trykt to og to sammen i højden ...
Det er ikke usandsynligt.

Kaptajn Micky og Prærie-serier blev trykt tre og tre sammen og så skåret op. Det var helt almindeligt for den slags stribeformater. Forløberen for Interpresses "Mini-album" var også kun i én stribes højde og blev også trykt tre ad gangen.

De egentlige Mini-album blev trykt to ad gangen. Det var derfor, det var muligt at fange 50 eksemplarer (tror jeg det var) af Mini-album 20 og 21 med Sam's Strip og dermed skabe et samlerobjekt, hvor de hang sammen. De blev simpelthen med håndkraft taget fra og tilskåret i hånden. Alle de øvrige eksemplarer af Mini-album 20 og 21 blev skåret til maskinelt på almindelig vis og blev til to udgivelser.

Interpresses lommehæfter blev trykt to og to sammen. Det kunne lade sig gøre, fordi de var så smalle, ellers kunne rotationspressen ikke normalt lave så høje formater. Det blev alt sammen udviklet ved hjælp af teknisk snilde, så samlehæfteren på Stenby Tryk antog form af den rene Storm P.-maskine.
Vedhæftede filer
SamogSilo.jpg
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:De egentlige Mini-album blev trykt to ad gangen. Det var derfor, det var muligt at fange 50 eksemplarer (tror jeg det var) af Mini-album 20 og 21 med Sam's Strip og dermed skabe et samlerobjekt, hvor de hang sammen. De blev simpelthen med håndkraft taget fra og tilskåret i hånden. Alle de øvrige eksemplarer af Mini-album 20 og 21 blev skåret til maskinelt på almindelig vis og blev til to udgivelser.
Mini-album 20 - 21 bag.jpg
Spændende læsning. Jeg har jo godt nok noteret mig at der mangler et hak på tjeklisten, men har aldrig tænkt nærmere over problematikken i forbindelse med denne denne "Samlede udgave". (Komik-lex nævner 100 stk.)

Enhver samler har jo heldigvis frihed til at opstille sine egne kriterier. Et af mine er at et hæfte/album skal have været udbudt til salg på almindelig vis. Med en bagside med to ISBN-numre, to serienumre og to prisangivelser er der ikke meget der tyder på at det er tilfældet her. Kunstigt skabte samlerobjekter lærte jeg at sortere fra, da jeg gik til samleropdragelse i frimærkeklubben for 50 år siden :)

Denne "samlede udgave" burde i så fald ikke være listet i Komiklex sammen med de øvrige numre i serien, efter min mening. Ligesom den heller ikke er på bagsiderne herover. Og hvad med reol-æstetikken hvis serien skal præsenteres samlet på en hylde 8)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

tohan skrev:Jeg har jo godt nok noteret mig at der mangler et hak på tjeklisten, men har aldrig tænkt nærmere over problematikken i forbindelse med denne denne "Samlede udgave". (Komik-lex nævner 100 stk.)

Enhver samler har jo heldigvis frihed til at opstille sine egne kriterier. Et af mine er at et hæfte/album skal have været udbudt til salg på almindelig vis. Med en bagside med to ISBN-numre, to serienumre og to prisangivelser er der ikke meget der tyder på at det er tilfældet her. Kunstigt skabte samlerobjekter lærte jeg at sortere fra, da jeg gik til samleropdragelse i frimærkeklubben for 50 år siden :)

Denne "samlede udgave" burde i så fald ikke være listet i Komiklex sammen med de øvrige numre i serien, efter min mening. Ligesom den heller ikke er på bagsiderne herover. Og hvad med reol-æstetikken hvis serien skal præsenteres samlet på en hylde 8)
Komiklex har givetvis ret, der har været 100 ex. Jeg er sikker på, at Fantask fik dem alle sammen. Måske bortset et par stykker, som kom et par medarbejdere til gode, eller måske var der et par stykker mere end 100 ex. Jeg har i hvert fald et eksemplar. Faraos har et eksemplar til salg, kan jeg se, 350 kr. i VF.

Men du kan selvfølgelig godt have ret i, at det ikke er en rigtig udgivelse. Mere en gimmick. Fordi det var sjovt, og fordi det var muligt. Det var før, der var stregkoder og den slags begrænsninger for tant og fjas. Men nævnes bør det dog i Komiklex, om ikke andet som en note.

Søren Håkansson farvelagde alligevel omslaget som én side, men det gjorde han nu også med mange af de andre, hvor han så skiftede farve et sted på midten. Et stykke af midterfeltet blev under alle skåret bort.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af tohan »

Det interessante i dette eksempel på hvordan man kan skabe et samlerobjekt er selvfølgelig det principielle i registreringen og ikke mine personlige præferencer. Det var åbenbart en sjov gimmick, der virkede.

Jeg så godt at den var listet hos Faraos Cigarer, da jeg tjekkede for eventuelle oplysninger om selve fremkomsten. At den så også har været til salg i Fantask hører selvfølgelig med i overvejelserne. Jeg kan ikke lige komme på lignende tilfælde, hvor forskellen på udgivelser udelukkende ligger i beskæringen og hvor man evt. kunne sammenligne praksis for registreringen. Denne følger jo sædvanligvis udgave og oplagsrækkefølgen, men den er jo ens i dette tilfælde. Principielt synes jeg også at det ville have været bedre at registrere den samlede udgave særskilt, evt. som en prissat variant efter den officielle rækkefølge.

Hvis man som et tankeeksperiment forestillede sig, at der i gemmerne et eller andet sted dukkede et eksemplar af Dynamit nr. 5 op, eller måske et ubeskåret eksemplar af 5 + 6, ville jeg da være mere end almindelig interesseret uanset hvordan. Mere faste er principperne da heller ikke :)
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Indlæg af Asger Pedersen »

Sjovt nok så jeg et eks. af MA20-21 hos en kammerat igår, han havde købt det i Fyns Antikvariat - Karsten har ALT-muligt, sagde han...
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
dollerup1
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af dollerup1 »

Så fik jeg et flot eksemplar. Så mangler jeg kun 3
Vedhæftede filer
image000000.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

TILLYKKE! Et flot eks. Og så endda det fede med Kerry Drake! Må man med forlov spørge, hvad du måtte give for såd'n en svend?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
dollerup1
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af dollerup1 »

Robin skrev:TILLYKKE! Et flot eks. Og så endda det fede med Kerry Drake! Må man med forlov spørge, hvad du måtte give for såd'n en svend?

mvh.
Tak. Den nøjagtige pris holder jeg for mig selv. Men det er suverænt, med aftstand, det dyreste enkelt hæfte jeg nogensinde har købt.
lynet
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af lynet »

Hvor i alverden fik du fat i sådan en?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt: