Jeg kan også vende den om og spørge, hvilke 5 danskskabte værker eller serier, jeg skal starte med, hvilke jeg nu skulle finde på at ændre adfærd og gå i en ny retning?

Det kommer lidt an på, om du ikke er så meget for striber. Men hvis du anser det for at være en mulighed, vil jeg afgjort anbefale; Egoland (selv om den kan være svær at skaffe komplet).Mogens skrev: ↑4. jun 2023, 01:28 Nej, jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det, men som med så mange andre samlere voksede jeg op med Fart og Tempo, som har præget mit valg af serier siden da. Jeg kan vel bedst beskrive mig selv som "popcorn-typen", for jeg kan bedst lide serier med action og spænding, hvor man kan slå hjernen fra, med mindre man prøver at regne ud, hvem forbryderen er.![]()
Jeg kan også vende den om og spørge, hvilke 5 danskskabte værker eller serier, jeg skal starte med, hvilke jeg nu skulle finde på at ændre adfærd og gå i en ny retning?![]()
Hvis du prøver at regne ud hvem der er forbryderen uden hovedbrud så skal du ikke læse Allan Falk.Mogens skrev: ↑4. jun 2023, 01:28 Nej, jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det, men som med så mange andre samlere voksede jeg op med Fart og Tempo, som har præget mit valg af serier siden da. Jeg kan vel bedst beskrive mig selv som "popcorn-typen", for jeg kan bedst lide serier med action og spænding, hvor man kan slå hjernen fra, med mindre man prøver at regne ud, hvem forbryderen er.![]()
Jeg kan også vende den om og spørge, hvilke 5 danskskabte værker eller serier, jeg skal starte med, hvilke jeg nu skulle finde på at ændre adfærd og gå i en ny retning?![]()
Haha, jeg har altid haft et svagt punkt for den kære Allan, som har ledsaget mig gennem hele livet. Jeg købte hele serien på tysk, inden Zoom gav sig i kast med den. Og Allan var den primære grund til, at jeg i en ung alder pløjede alle Københavns antikvariater igennem for at finde så mange Fart og Tempo-blade som muligt. Nogle gange er det let - eller muligt - at gætte, hvem forbryderen er (omend man ikke altid kan regne ud hvorfor), mens det andre gange er helt umuligt, men sjovt er det jo alligevel.
Tak for tippet, Gimli.
Et smagfuldt valg.Mogens skrev: ↑3. jun 2023, 10:49Jeg bliver sikkert lynchet, skalperet, bundet til marterpælen, bespottet og rullet i tjære og fjer, men sandheden er, at jeg ikke har ejet en danskproduceret tegneserie i hele mit liv. Indtil nu. I en alder af 51 år – som voksen og barnlig – tog jeg endelig mod til mig og sprang ud af skabet. Jeg vovede skridtet ud på de tynde flager og omfavnede omsider Kurt Dunder. Heltenes helt. Alle 4 bind. Fuld plade. Jeg er fortrøstningsfuld, at der også er fuld gevinst, når jeg får dem i hænderne om et par uger.
Jeg tænkte nok, at du ville sige noget i den retning, men nu blev Rom (og pyramiderne) jo ikke bygget på een dag, så kommer tid, kommer råd.Frank Madsen skrev: ↑6. jun 2023, 00:05Et smagfuldt valg.Mogens skrev: ↑3. jun 2023, 10:49Jeg bliver sikkert lynchet, skalperet, bundet til marterpælen, bespottet og rullet i tjære og fjer, men sandheden er, at jeg ikke har ejet en danskproduceret tegneserie i hele mit liv. Indtil nu. I en alder af 51 år – som voksen og barnlig – tog jeg endelig mod til mig og sprang ud af skabet. Jeg vovede skridtet ud på de tynde flager og omfavnede omsider Kurt Dunder. Heltenes helt. Alle 4 bind. Fuld plade. Jeg er fortrøstningsfuld, at der også er fuld gevinst, når jeg får dem i hænderne om et par uger.
Og jeg kan selvfølgelig anbefale at fortsætte med Sussi Bechs Samlede Værker - både "Aida Nur" (hvis man er til krimi) og "Nofret" (hvis man er til oldtid og gamle egyptere) er værd at læse.
spoløst forsvundet er en vellykket fortælling, som tilsyneladende starter, som en serie med uafhængige album, men efterhånden får viklet en lang mere kompleks og sammenhængende fortælling sammen. (De første fem album). Det er virkelig en vellykket krimi, så jeg kan godt forstå, du har den som en positiv oplevelse. Eternum har jeg desværre ikke læst endnu. Så jeg må nok nedjustere mine forventninger lidt. Men vi får se - nogle gange bliver jeg stimuleret, når jeg selv skal arbejde mig frem til logikken i en fortælling - men den skal jo også være mulig at finde.Mogens skrev: ↑4. jul 2023, 23:44 Den seneste uges positive læseoplevelse var Sporløst forsvundet af Jean-Charles Kraehn og Sylvain Vallée, som jeg erhvervede hos Faraos for sølle 200 kr. denne sommer (pakketilbud). Den første historie løber over 5 album, mens den anden historie løber over 3 album. Fin fortalt og flot tegnet. Vallée, som overtog tegnearbejdet i løbet af album 3, kender vi selvfølgelig fra Tananarive, Katanga og Der var engang i Frankrig. I Sporløst forsvundet havde han dog ikke udviklet sin letgenkendelige stil endnu.
Den seneste uges negative læseoplevelse var desværre Eternum. Idéen til historien var egentlig interessant, men fortællingen, der løber over 3 album, forekom mig meget rodet, særligt med spring mange år frem og tilbage, så jeg mistede hurtigt overblikket. Tegningerne var som sådan okay. Måske ikke helt min sædvanlige stil, men det var fint nok at komme ud af komfortzonen.![]()
Det lyder godt Erling. En udgivelse der deler vandene bliver spændende at læse. Jeg ser frem til oplevelsen med spænding.Erling Søby skrev: ↑6. jul 2023, 00:08 Jeg havde så den helt modsatte oplevelse af Eternum. Intet problem med, at historien springer i tid og absolut veltegnet. Og især, hvis man er til '80er og '90er science fiction-film som Outland, Species, Event Horizon og Rumrejsen år 2010 og den slags, så er den virkelig god.
Wauw - nu er forventningerne til 'den lille snirkel' virkelig blandt de allerhøjeste i min næste runde. Nogle gange kan jeg NÆSTEN blive fristet til at "snyde" i forhold til mit eget system.Erling Søby skrev: ↑30. jul 2023, 13:18 Du kan roligt glæde dig til Den Lille Sninkel. Og uanset hvor store forventninger du har, bliver du næppe skuffet. Det er afsindig godt. Det er både van Hamme og Rozinski, når de er bedst. Og er én af de relativt få historier, van Hamme har skrevet, som er - kan man sige - mere rettet rent mod voksne. Jeg ville ønske, at han havde bedrevet mere af den slags.
Den Sorte Ordens Falangister er en politisk fortælling. Også virkelig god, om end jeg foretrækker Jagten, når det gælder politisk fortælling og Byen der ikke eksisterede, når det gælder utopisk fortælling. Men absolut værd at læse.