Ja, helt enig! Tidligere troede jeg at Pondus var en “fodbold-serie”, og jeg holder mig fra alt, som har med fodbold at gøre. Men så vandt jeg et Pondus album i en konkurrence, og jeg blev meget klogere!! Aldrig har jeg grint højlydt så meget, og i dag er det min yndlingsserie, og har samlet alle Pondus album, bøger og hæfter, der er udgivet i Danmark Og griner stadig hver gang jeg genlæser dem…hvilket jeg ofte gørErling Søby skrev: ↑27. apr 2024, 15:35]
Det er et udmærket eksempel på hvor forskelligt vi oplever en udgivelse. Jeg læste dem begge da de udkom, og jeg grinede så meget, at jeg bogstavelig talt fik ondt i maven af det og måtte holde pauser i læsningen. Jeg har genlæst dem senere og de er stadigvæk hysterisk morsomme. Så hvis der er en lære af det må det være ikke at lægge for meget vægt på en enkelt mands anbefalinger (eller afvisninger). Det gælder selvsagt også mere generelt, jf. trådens overskrift.
Tegneserien er i dyb krise
Re: Tegneserien er i dyb krise
benadikt skrev: ↑26. apr 2024, 01:45 For en ti-femten år siden faldt jeg over et par Pondus-album på udsalg. De var udgivet af Carlsen Comics i 1999. Aldrig i mit liv - hverken før eller efter - har jeg kedet mig så meget som mens jeg slog en halv time ihjel med at læse det meste af album 1. Og slå endnu en halv time ihjel med at blade begge album igennem og læse lidt baggrundsoplysninger om serien.
Senere har jeg erfaret, at serien er blevet meget populær i Danmark, hvilket slet, slet ikke er til at forstå.
Men for mig er det ligegyldigt, om serien bliver udgivet eller ej. Det vigtigse for mig er, at forlaget OGSÅ udgiver interessante tegneserier, som jeg køber og læser.
De fleste forlag udgiver (også) serier, som jeg ikke er interesseret i. Dem undgår jeg for det meste at skrive eller snakke om. De serier, jeg er interesseret i, bliver købt. Og læst, selv om det går lidt langsommere end i mine unge dage.
Jeg vurderer, at jeg køber knap halvdelen af Cobolts og Zooms udgivelser, mere end halvdelen af E-vokes udgivelser og næsten alle Eudors udgivelser. Og for tiden kommer rigeligt af interessante tegneserier. I hvert fald synes konen, at jeg bruger alt for mange penge på tegneserier. Og det er ved at være svært for mig at finde plads til dem!
Så jeg synes ikke, at tegneserien er i krise, selv om der OGSÅ udgives nogle serier, som jeg ikke er interesseret i.
Det er vise ord, benadikt! Det er præcis sådan jeg har det! Både mht. plads, mængden samt hustruens indvendinger (med rette ). Dog køber og læser jeg også på engelsk, og som du skriver, er det kun det, der falder i min smag, jeg køber. Mht. Pondus er jeg såd'n indifferent. Tak for et super velformuleret og sobert indlæg!
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Tillykke med det nye nummer af dit tidsskrift! Det ser jo godt ud, og jeg tror fuldt og fast på, at det kan sælge, da du satser meget bredt og går efter den brede fællesnævner her. Dog er jeg bange for, at du taber nogle af hardcore nørderne. Jeg ved så ikke, hvor stor en procentdel af det samlede salg, at "vi" nørder måtte udgøre. Det kan nok ikke være alverden, efter de små mikro-oplag af euroklassikerne at dømme, som vi oplever for tiden. Og jeg aner ikke, om det overhovedet er udslagsgivende. Men det er nok en overvejelse, der er værd at tage med.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Er lidt sent til debatten, men synes der er nogle elementer i det jeg er enige i, selvom jeg overordnet ikke er enig. Jeg synes der er nogle virkelige gode nye tegnere der kommer frem, men mit problem er at det kræver nogle gange noget research at finde rundt i nye udgivelser.
Herhjemme er jeg begyndt at kigge mere på forlagenes egne hjemmesider. Selvom jeg har handlet en del ved faraos cigarer så synes jeg deres hjemmeside kunne forbedres en hel del. Den er fin hvis der er noget specifikt man er på udkig efter, men synes ikke det er nemt at finde ting hvis man er på udkig efter noget nyt og måske i en specifik genre.
Internationalt synes jeg det på nogle punkter er blevet sværere. Er en del år siden jeg faldt fra marvel og DC. Ikke pga tegnerne, men pga stilen om at alt skulle kædes sammen og en masse crossover events hvor nogle enkelte albums var gode, som så var kædet sammen med mange middelmådige historier, som man blev lokket til at læse for at få det hele med. Faldt mere tilbage til europæiske tegneserier, men det kan være svært at søge rundt i, da meget ikke er oversat til dansk eller engelsk. Tidligere havde flere udgivere gået sammen om en side med engelske udgivelser, men den lukkede de sidste år. Har nogle gange brugt den hollandske side Lambiek, men ulempen er igen at nogle gange finder man noget der ret hurtigt virker interessant, men så ikke er blevet oversat.
Sådan som jeg ser det, og det kan sagtens være mange ikke deler den oplevelse, så synes jeg der ligger et problem i promoveringen til tider. Tror at nogle læsere vælger at gå de mere "sikre" veje med velkendte titler fordi det kan være svært at navigere i hvad der er og hvor interessant det er. Igen, så synes jeg nogle forlag er gode til at vise hvad de har. Både nogle herhjemme og i udlandet. Men for nogle der ikke kender så meget til forlagene, kan jeg forestille mig at det kan være lidt sværere
Herhjemme er jeg begyndt at kigge mere på forlagenes egne hjemmesider. Selvom jeg har handlet en del ved faraos cigarer så synes jeg deres hjemmeside kunne forbedres en hel del. Den er fin hvis der er noget specifikt man er på udkig efter, men synes ikke det er nemt at finde ting hvis man er på udkig efter noget nyt og måske i en specifik genre.
Internationalt synes jeg det på nogle punkter er blevet sværere. Er en del år siden jeg faldt fra marvel og DC. Ikke pga tegnerne, men pga stilen om at alt skulle kædes sammen og en masse crossover events hvor nogle enkelte albums var gode, som så var kædet sammen med mange middelmådige historier, som man blev lokket til at læse for at få det hele med. Faldt mere tilbage til europæiske tegneserier, men det kan være svært at søge rundt i, da meget ikke er oversat til dansk eller engelsk. Tidligere havde flere udgivere gået sammen om en side med engelske udgivelser, men den lukkede de sidste år. Har nogle gange brugt den hollandske side Lambiek, men ulempen er igen at nogle gange finder man noget der ret hurtigt virker interessant, men så ikke er blevet oversat.
Sådan som jeg ser det, og det kan sagtens være mange ikke deler den oplevelse, så synes jeg der ligger et problem i promoveringen til tider. Tror at nogle læsere vælger at gå de mere "sikre" veje med velkendte titler fordi det kan være svært at navigere i hvad der er og hvor interessant det er. Igen, så synes jeg nogle forlag er gode til at vise hvad de har. Både nogle herhjemme og i udlandet. Men for nogle der ikke kender så meget til forlagene, kan jeg forestille mig at det kan være lidt sværere
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Hej Ricobe,
Velkommen til, og tak fordi du gider puste lidt liv i vores forum, der er ramt af inerti i disse dage. Jeg synes ikke, at du skal spilde tid på at sætte dig ind i alt det nye, der er virkelig ikke noget at komme efter. Måske Carlos Puerta og så Ralph Meyer, ham med "Undertaker". Ellers ikke. Det er selvfølgelig dit valg, og dette er bare et forslag. Der er så meget gammelt guld, som vi bliver begavet med i disse tider. Det er kronede dage for euroklassikerne, og 2025 tegner til at blive et STORT tegneserie-år, ikke mindst takket være forlaget E-voke.
Velkommen til, og tak fordi du gider puste lidt liv i vores forum, der er ramt af inerti i disse dage. Jeg synes ikke, at du skal spilde tid på at sætte dig ind i alt det nye, der er virkelig ikke noget at komme efter. Måske Carlos Puerta og så Ralph Meyer, ham med "Undertaker". Ellers ikke. Det er selvfølgelig dit valg, og dette er bare et forslag. Der er så meget gammelt guld, som vi bliver begavet med i disse tider. Det er kronede dage for euroklassikerne, og 2025 tegner til at blive et STORT tegneserie-år, ikke mindst takket være forlaget E-voke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jeg synes nu der er en del nyt der også er rigtig godt. Blandt andet fra Alex Alice, Benoit Dahan, Jordi Lafebre, Arno Monin, Zidrou og flere andre
Det er værd at kigge efter nye og klassikerne
Det er værd at kigge efter nye og klassikerne
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Man kan holde sig ganske godt opdateret hvis man vælger diverse facebook-, forum- og forlagssider.
Her er som regel en del diversitet og så er det bare at kaste sig over noget af det som ser ud til at kunne falde i ens smag og måske tage nogle chancer engang imellem hvor man måske kan opdage noget nyt eller gammelt, som også falder i ens smag
Personligt køber jeg næsten kun de serier jeg ved jeg kan lide eller ved jeg gerne vil have på hylden og så låner jeg rigtig mange tegneserier via biblioteket.
Eventuelle chancer sker således kun hvis jeg køber udenlandsk, som ikke kan lånes på biblioteket. Og her har man måske endda en mulighed for at tage ind i Faraos eller Fantask og blade lidt først og så købe hvis det ser ud til at falde i ens smag.
Her er som regel en del diversitet og så er det bare at kaste sig over noget af det som ser ud til at kunne falde i ens smag og måske tage nogle chancer engang imellem hvor man måske kan opdage noget nyt eller gammelt, som også falder i ens smag
Personligt køber jeg næsten kun de serier jeg ved jeg kan lide eller ved jeg gerne vil have på hylden og så låner jeg rigtig mange tegneserier via biblioteket.
Eventuelle chancer sker således kun hvis jeg køber udenlandsk, som ikke kan lånes på biblioteket. Og her har man måske endda en mulighed for at tage ind i Faraos eller Fantask og blade lidt først og så købe hvis det ser ud til at falde i ens smag.
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Hvis man vil følge med i hvad der kommer af udgivelser på dansk, er https://nummer9.dk/ stedet at følge med. Der bringes dels en månedlig oversigt over den kommende måneds udgivelser, og dels en del anmeldelser. Oversigten er så dækkende, at den stort set rummer alt kommende, hvad angår albumudgivelser.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- Henriette Westh
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Langeland
- Kontakt:
Det er rigtigt! Jeg bliver ved med at glemme den. Haha - og det betyder, den ikke indeholder alt, for der kommer selvfølgelig kun det med, man selv sender ind til dem - i hvert fald hvis man er selvudgiver. Jeg er bare ikke god til det der promovering.Erling Søby skrev: ↑10. maj 2024, 20:43 Hvis man vil følge med i hvad der kommer af udgivelser på dansk, er https://nummer9.dk/ stedet at følge med. Der bringes dels en månedlig oversigt over den kommende måneds udgivelser, og dels en del anmeldelser. Oversigten er så dækkende, at den stort set rummer alt kommende, hvad angår albumudgivelser.
Men jeg håber alligevel at se jer til Copenhagen Comics, hvor Dorthea og jeg har en stand.
Tegneserien er på ingen måde i krise!
Ikke siden 70erne og 80erne har udvalget været større. Måske er oplagene små, men udvalget og genrene har aldrig være mere variereret. Der er noget for alle; euroklassikere, newies, superhelte, Disney, Manga osv
Her er mit indkøb for maj måned... 7 tegneserier fra 4 forskellige forlag.
Ikke siden 70erne og 80erne har udvalget været større. Måske er oplagene små, men udvalget og genrene har aldrig være mere variereret. Der er noget for alle; euroklassikere, newies, superhelte, Disney, Manga osv
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Nemlig. Nummer9 blev endda nødt til at lave en ekstra oversigt med de maj-udgivelser, de havde overset i første omgang – 59 nye tegneserier i alt på en måned!
Nummer9 — Det udkommer i maj:
https://nummer9.dk/nyheder/det-udkommer-i-maj-6/
Nummer9 — Det udkommer også i maj:
https://nummer9.dk/nyheder/kommende-udg ... saa-i-maj/
Hver gang jeg læser forlagenes lister over kommende udgaver, tænker jeg på salige Sørens tråd og de reaktioner, den medførte.
Asterix 19: Profeten. Genudgave, jeg har den allerede, bliver ikke købt, men måske lånt på biblioteket for at sammenligne med egen udgave.
Blueberry – De samlede eventyr 8. Historierne har været udgivet i Carlsens albumserie og Egmonts bogserie, som jeg har stående på reolen. Men denne udgave bliver købt, både på grund af det større format, nyoversættelsen og på grund af ekstramaterialet.
Den store Asterix 14. Historierne har været udgivet i Egmont/Gutenberghus' albumserier og bogserier, som jeg har et par af stående på reolen. Men denne udgave bliver købt, både på grund af det større og flotte format og på grund af ekstramaterialet.
Bravo the Brothers – En Splint & Co.-luksusudgave. Her véd jeg ikke nok om bogen til at bestemme mig, om den bliver købt. Ellers har jeg Franquins andre værker på dansk komplet i et par udgaver og Franquins Vakse Viggo komplet i en norsk luksusudgave,
http://www.minetegneserier.no/htmldb/f? ... 6AD7A4310B .
Hergés oplevelser. Udvidet 2. udgave. Jeg har 1. udgave, så jeg er ikke sikker på, om denne bliver købt. Måske bliver den først lånt på biblioteket.
Yoko Tsuno bog 9: Hemmeligheder og hekseri. Denne bliver købt, selv om jeg har album 25-27, som bogen indeholder. (At Cobolts bogserie med Natacha standsede er jeg meget skuffet over. Og overrasket over, at Yoko Tsuno sælger så meget bedre end Natacha, at den kunne fortsætte).
Gender queer – En ikke-binær selvbiografi. Jeg aner ikke, om denne bør købes. Den bliver sandsynligvis lånt først på biblioteket.
Luftens Ørne samlebind 2: Storkeeskadrillen. Bliver købt hurtigst muligt, selv om jeg har albummene.
MENNESKE! – En tidsrejse gennem vores evolution. Ser interessant ud, men jeg vil nok låne den på biblioteket, før jeg køber den.
Tintin på Månen – Det samlede eventyr, 2. oplag. Jeg har 1. oplag, så den bliver ikke købt.
Så af Cobolts 10 udgivelser de kommende et par måneder bliver 4 helt sikkert købt og 4 bliver måske købt. Kun de 2 rene gunudgaver bliver rimelig sikkert ikke købt.
En af reaktionerne:GoogaMooga skrev: ↑22. apr 2024, 09:27 Sig mig engang, er de slet ingen amerikanere, der kan tegne mere? ... Det er jo lort det hele! Side efter side med ligegyldigheder, alle sammen goldt tegnet, blodfattigt, kønsløst, og anonymt. Hvor er de store stilister henne? Hvor er personlighederne? ...
... Der findes jo så mange gode oldies, at man aldrig bliver færdig. Så kan jeg på sin vis være ligeglad med, at tegneserien som kunstform ikke har nogen fremtid...
... jeg kan ikke lade være med at have lidt ondt af de unge læsere, der falder i svime over talentløst lort, og tror, det "peger fremad".
Lige nu (25. juli 2024 kl. 16) er disse udgivelser på Cobolts liste over "Kommende udgivelser":dernice skrev: ↑12. maj 2024, 14:40 Tegneserien er på ingen måde i krise!
Asterix 19: Profeten. Genudgave, jeg har den allerede, bliver ikke købt, men måske lånt på biblioteket for at sammenligne med egen udgave.
Blueberry – De samlede eventyr 8. Historierne har været udgivet i Carlsens albumserie og Egmonts bogserie, som jeg har stående på reolen. Men denne udgave bliver købt, både på grund af det større format, nyoversættelsen og på grund af ekstramaterialet.
Den store Asterix 14. Historierne har været udgivet i Egmont/Gutenberghus' albumserier og bogserier, som jeg har et par af stående på reolen. Men denne udgave bliver købt, både på grund af det større og flotte format og på grund af ekstramaterialet.
Bravo the Brothers – En Splint & Co.-luksusudgave. Her véd jeg ikke nok om bogen til at bestemme mig, om den bliver købt. Ellers har jeg Franquins andre værker på dansk komplet i et par udgaver og Franquins Vakse Viggo komplet i en norsk luksusudgave,
http://www.minetegneserier.no/htmldb/f? ... 6AD7A4310B .
Hergés oplevelser. Udvidet 2. udgave. Jeg har 1. udgave, så jeg er ikke sikker på, om denne bliver købt. Måske bliver den først lånt på biblioteket.
Yoko Tsuno bog 9: Hemmeligheder og hekseri. Denne bliver købt, selv om jeg har album 25-27, som bogen indeholder. (At Cobolts bogserie med Natacha standsede er jeg meget skuffet over. Og overrasket over, at Yoko Tsuno sælger så meget bedre end Natacha, at den kunne fortsætte).
Gender queer – En ikke-binær selvbiografi. Jeg aner ikke, om denne bør købes. Den bliver sandsynligvis lånt først på biblioteket.
Luftens Ørne samlebind 2: Storkeeskadrillen. Bliver købt hurtigst muligt, selv om jeg har albummene.
MENNESKE! – En tidsrejse gennem vores evolution. Ser interessant ud, men jeg vil nok låne den på biblioteket, før jeg køber den.
Tintin på Månen – Det samlede eventyr, 2. oplag. Jeg har 1. oplag, så den bliver ikke købt.
Så af Cobolts 10 udgivelser de kommende et par måneder bliver 4 helt sikkert købt og 4 bliver måske købt. Kun de 2 rene gunudgaver bliver rimelig sikkert ikke købt.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Jeg kan godt følge dig i dine tanker omkring Søren. Det sker faktisk jævnligt, at han falder i mine tanker, når jeg pusler med min hobby. Det får mig til at vedhæfte denne som et eksempel på hans smag (og min ). Med al respekt og æret være hans minde igen!
mvh.
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Det er da en fornem kvote, vil jeg mene. Mange af Cobolts udgivelser er jo ikke målrettet folk som dig, der har så mange guldkorn i samlingen i forvejen, men dem, der ikke har dem. Måske har haft dem engang, men gerne vil genopleve dem. De fleste køber nok kun en enkelt eller et par stykker ud af de 10, så 4 er da en god score.
Mine - personlige - kommentarer:
Asterix 19. Klart. Du har den jo også allerede i Cobolt-udgaven i Den store Asterix 10.
Bravo the Brothers: Jeg tror, du vil ende med at eje den. Lidt afhængig af, hvor meget du går op i ekstramateriale om Franquin, og hvor meget du går op i at se hans originaltegninger, som her gengives planche for planche. Efter min mening en utrolig smuk, interessant og vild udgivelse i anledning af Franquins 100-års fødselsdag, men jeg er selvfølgelig forudindtaget, det erkender jeg. Selve historien er jo Franquin på toppen af alting, og det sættes - på godt og ondt - i perspektiv i ekstramaterialet, som er fyldt med citater af ham selv og hans datter, Isabelle Franquin. For mig har det, ligesom med fx Asterix og Blueberry, også været magtpåliggende at få oversættelsen opdateret, efter at den gamle oversættelse er blevet genbrugt næsten uantastet i 50 år. Ikke at den ikke kunne læses eller historien forstås, men alligevel. For eksempel et kardinalpunkt, at domptøren naturligvis skal hedde NOA på dansk og ikke NOE som på fransk. Hvilket man også forstår den dybtliggende mening med, når man læser Franquins kommentarer og Isabelles uddybning af hendes fars forhold tll dyr. Måske har Interpresse i tidernes morgen fundet det for dyrt eller besværligt at rette navnet på cirkusvognen, hvor det står i farver, men nu er det blevet perfekt og korrekt på dansk, indtegnet af Ingo Milton med Franquins streger. Selve tekstningen er også for første gang i 50 år - på trods af adskillige udgaver - blevet, som den skal være, takket være den helt vildt ekspressive og omfattende officielle digitale Franquin-font, som verden aldrig har set mage inden for tegneseriefonte. Hvor fonte normalt fylder omkring 50kB, fylder den 4MB, det er helt vildt, med talrige varianter af hvert bogstav, udråbstegn, kommaer etc. og hundredvis af vektorpunkter for hvert enkelt bogstav og tegn. Man savler (hvis man er til den slags) simpelthen over Franquins penneføring for hvert et bogstav(s varianter). Og jeg kan prale med at have Isabelles godkendelse af den danske tekstning, hun var "very happy with how you used the font". Så hvis man går op i den slags ...
Hergés oplevelser: Mange har jo ikke Fahrenheits gamle udgave fra 2005. Alene af den grund skal albummet om Tintins skaber naturligvis være tilgængeligt, ikke mindst her op mod Tintins 100-års jubilæum. Og har man den gamle, må man vel tillade sig at sige, at den nye er stærkt udvidet. Den gamle var på 64 sider, den nye er på 104 sider. Det er ikke alt sammen nye tegneseriesider, omkring 15 er. Resten er fede tegninger af Stanislas, som han har lavet til diverse bøger om Tintin, messeplakater, Tintinforeninger osv. Oversættelsen er finkalibreret og naturligvis udvidet med de nye sider. Tekstningen er i modsætning til den gamle udgave udført med en specialfremstillet Stanislas-font. Det er smukt og et uundværligt album for en Tintinsamler. Igen efter min ydmyge mening!
Yoko Tsuno samlebind 9: Ja, vi er måske flere, der er overraskede over seriens succes i forhold tll fx Natacha. Jeg kan røbe, at adskillige kvinder i en moden alder har rykket og rykket gennem de sidste to år for det niende samlebind, efter at Cobolt sprang sidste år over (for at vores svenske kolleger kunne indhente os). Tiende samlebind udkommer næste år.
Gender Queer: Fremragende tegneserie efter min mening, men henvender sig selvklart til et mere eller mindre defineret publikum, der ikke nødvendigvis tiltrækkes af den, fordi det er en tegneserie. En af de mest bandlyste tegneserier i USA. Cobolt har efterhånden en hel række af den slags.
MENNESKE!: Ikke ligefrem en plotdrevet tegneserie, snarere en populærvidenskabelig fagbog i tegneserieform, henvender sig formentlig ikke mindst til børn, unge og til undervisningsbrug. Men efter min mening en fremragende tegneserie, som voksne også kan have stor fornøjelse af - og indhente viden fra, det er underholdende og grafisk flot fortalt. Det er en tysk bog, og igen kan jeg med glæde rose Ingo Milton for perfekt at have indtegnet de danske bogstaver i forsidemotivet, hvor der på tysk stod MENSCH, og have gennemskuet den særlige finesse med en gennemsigtig og selvlysende neonfarve i kombination med CMYK-farver, der også går igen på indholdssiderne. En virkelig moderne og formfuldendt tegneserie på mange måder.
Tak for at give mig anledning til at komme med disse kommentarer. Og jeg har altså svært at se, at det kan være udtryk for, at tegneserien er "i dyb krise". Men jeg savner ellers også GoogaMooga/Søren og hans PANG-input.