Artist's edition

Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Artist's edition

Indlæg af superboy »

Artist's edition er store bøker som trykker originaltegningene i opprinnelig format. Det har kommet en rekke bøker. Scott Dunbier startet denne typen bøker på IDW. Nå starter han eget forlag og fra neste år vil vi få bøker fra hans nye forlag.
I previews for juni s. 242 er David Mazzucchelli's Batman Year One Artist's Edition, som forventes å komme i salg i august. I previews for juli vil vi sannsynligvis finne Neal Adams' Classic DC Artist's Edition.
Vedhæftede filer
00 bneak x.jpg
00 bn dc-idw.jpg
00 batman.jpg
00 bam.jpg
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Re: Artist's edition

Indlæg af benadikt »

Kim Weston udgiver nogle bøger med lignende materiale af Carl Barks.
Han kalder bøgerne "Carl Barks Comics and Stories - Original Art Edition".
Her er nr. 1:

Carl_Barks_Original_Art_Edition.jpg

Her en præsentation:
https://www.youtube.com/watch?v=ltOY8taiF-Y
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Det er godt nok virkelig flotte sager, disse artist's editions - især dem, du viser her, sikkert også andre, Det er interessant at se S/H eksempler, så man virkelig kan se tegningen. Jeg har dog valgt ikke at "hoppe på" eller købe disse simpelthen for at begrænse mit indtag og af pladshensyn. Indtil videre er det lykkedes, selv om der lurer fristelser derude. Neal Adams kunne f. eks. være interessant. Vi må se hvor længe jeg holder stand. :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Så vidt jeg har forstået er Carl Barks-bogen ikke trykt direkte fra originalsiderne (da de fleste som bekendt er gået tabt), så det er nok lidt misvisende - eller i det mindste forvirrende - at kalde den en "original art edition".

Jeg elsker i øvrigt artist's editions og har selv en 20 stykker. Jeg har også forudbestilt udgaverne med Neal Adams og Mazzucchelli.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Jeg har tre inden for kategorien:
Prins Valiant
Klassiske superhelte forsider
Valhalla
Og jeg havde også tilmeldt mig til Franquin projektet fra Thierry.

Når jeg køber disse er det ikke for at læse historien, men udelukkende for at studere og nyde så lækre tegninger som muligt fra mine favorittegnere.
Med det udgangspunkt giver det slet ikke mening for mig når det er et album/historie, der udgives som artist edition. Her vil det normalt kun være en mindre procentdel af siderne jeg finder interessante. Hvorfor nøjes når man kan få noget der nærmer sig 100%.
Jeg ville langt hellere have at man udvalgte de mest spektakulære og lækrest tegnede sider fra alle album i serien. Så ALLE sider er interessante.

Men ellers er det normalt ikke noget jeg går efter, men hvis det er godt udvalgte sider fra de helt store tegnere så kan de være meget interessante.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

morlyk1 skrev: 19. jun 2024, 18:19 Så vidt jeg har forstået er Carl Barks-bogen ikke trykt direkte fra originalsiderne (da de fleste som bekendt er gået tabt), så det er nok lidt misvisende - eller i det mindste forvirrende - at kalde den en "original art edition".
Kim Weston skrev: These pages are printed from proofs which are derived from the 7 x10 inch photo negatives taken of the original art between 1943 and 1947.
Ingen af bøgerne indeholder fysiske originaler, det er en umulighed. Bøgerne er alle gengivelser af tegningerne i original størrelse. Carl Barks-bøgerne har godt nok gennemgået ét trin ekstra, fra originaler til fotonegativer, som man ikke bruger mere.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

benadikt skrev: 20. jun 2024, 04:37 Ingen af bøgerne indeholder fysiske originaler, det er en umulighed. Bøgerne er alle gengivelser af tegningerne i original størrelse. Carl Barks-bøgerne har godt nok gennemgået ét trin ekstra, fra originaler til fotonegativer, som man ikke bruger mere.
Jeg ved selvfølgelig godt, at ingen af disse udgaver indeholder fysiske originaler, men der er jo en kæmpe forskel på, om en bog er reproduceret direkte fra originalsiderne (som i IDW's udgaver) eller blot fra fotonegativerne (som i Carl Barks-bogen). I førstnævnte tilfælde kan du fornemme hele processen med blyantsstrøg, retteblæk, nuancer i den sorte streg, noter i margenen etc. mens der i sidste tilfælde blot er tale om en forstørret udgave af det reproduktionsmateriale, man allerede har anvendt i de ordinære udgaver. Derfor mener jeg, det er misvisende af udgiveren at kalde Barks-bogen for en "original art edition", for de har netop IKKE haft adgang til de reelle originalsider, som for størstedelens vedkommende er gået tabt.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Indlæg af Asger Pedersen »

Willy-Centret har diskuteret om vi skulle udgive en ‘artists edition’ af et af eventyrene, da vi netop har scans af originalsiderne. Desformedelst fra perioden, hvor farvelægningen var meget ‘flad’.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Asger Pedersen skrev: 20. jun 2024, 15:54 Willy-Centret har diskuteret om vi skulle udgive en ‘artists edition’ af et af eventyrene, da vi netop har scans af originalsiderne. Desformedelst fra perioden, hvor farvelægningen var meget ‘flad’.
Det ville da være fantastisk!
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Antaeus skrev: 19. jun 2024, 22:40 Og jeg havde også tilmeldt mig til Franquin projektet fra Thierry.
Det husker jeg ikke lige at have hørt om. Hvad er/var det.
Lyder da bestemt interessant
...
/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Spærhage skrev: 21. jun 2024, 06:32
Antaeus skrev: 19. jun 2024, 22:40 Og jeg havde også tilmeldt mig til Franquin projektet fra Thierry.
...
/Spærhage
Her direkte link (jeg ved ikke om man kan gøre det)
https://www.facebook.com/groups/3766706 ... q=franquin

Fra Facebook Tegneserieentusiaster <
Thierry Capezzone
12. januar 2022

"Jeg har snakket med folk i Belgien, og der er mulighed for at redigere et eller flere album Franquin's artist editions med faksimile af de originale sider (meget high definition scanning) af samme kvalitet som albummet af Peter Madsen PÅ DANSK (den franske tekst vil blive erstattet for tegneseriedelen af ​​den danske tekst) med ekstra materiel inkl. tegninger og skitser, ca. A3-størrelse. Ikke ret mange eks som Peter Madsen-albummet (100 til 150 eksemplarer). Salgsprisen ville være omkring 1.500 kr.
Før jeg går videre i projekter, ville jeg gerne vide din mening, god eller dårlig idé? Er der interesse?
(materialet præsenteret her er på fransk, de danske tekster vil erstatte de franske tekster, denne del vil blive udført digitalt, men vil bevare den samme struktur som papiret under teksterne.)"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev: 21. jun 2024, 20:10
Spærhage skrev: 21. jun 2024, 06:32
...
/Spærhage
Her direkte link (jeg ved ikke om man kan gøre det)
https://www.facebook.com/groups/3766706 ... q=franquin

Fra Facebook Tegneserieentusiaster <
Thierry Capezzone
12. januar 2022

"Jeg har snakket med folk i Belgien, og der er mulighed for at redigere et eller flere album Franquin's artist editions med faksimile af de originale sider (meget high definition scanning) af samme kvalitet som albummet af Peter Madsen PÅ DANSK (den franske tekst vil blive erstattet for tegneseriedelen af ​​den danske tekst) med ekstra materiel inkl. tegninger og skitser, ca. A3-størrelse. Ikke ret mange eks som Peter Madsen-albummet (100 til 150 eksemplarer). Salgsprisen ville være omkring 1.500 kr.
Før jeg går videre i projekter, ville jeg gerne vide din mening, god eller dårlig idé? Er der interesse?
(materialet præsenteret her er på fransk, de danske tekster vil erstatte de franske tekster, denne del vil blive udført digitalt, men vil bevare den samme struktur som papiret under teksterne.)"
Fra 26. januar og der var en hel del mere kommunikation end dette, bl.a. havde jeg en hel del direkte.

Citat Thierry Capezzone
"Vi har lige fået en OK fra Forlaget Dupuis til at udgive en Franquin artist edition i Danmark men det vil tage noget tid for I får bogen i hånden... I denne bog vil der være et kapitel med uudgivne værker, som Franquin tegnede til danskere, jeg har allerede samlet nogle små perler. Hvis du har en tegning, som Franquin tegnede til dig, og du synes, den er værd at udgive i denne kunstnerudgave, vil du være så venlig at sende mig en PM. Tak på forhånd."
Her kan I se en test fra Vince Mike Deporter som er i gang at træne for at få en perfekt kopi af Franquins skifttypen. Mike skal skrive de mange tekster i denne bog på dansk...
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

Innlegget til Thierry Capezzone på facebook

https://www.facebook.com/groups/3766706 ... 5561421091
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af morlyk1 »

Der er også denne her med to MEGET begejstrede herrer, der næsten ikke kan få armene ned: https://www.youtube.com/watch?v=eBl-3AKJ-KY
Besvar