Splint og Den Blå Gorgon

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Splint og Den Blå Gorgon

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jack J skrev: 14. nov 2024, 00:12
Frank Madsen skrev: 12. nov 2024, 17:55 Hvis man ikke har TikTok, er her en video, hvor sagen bliver diskuteret og hendes video kan ses i midten:
Hvad er de to debattørers holdning til Charlottes video? Det ville jo være lidt interessant, hvis de (som begge er farvede) ligefrem tog afstand fra den.
Det gør de ikke, men de sætter polemikken ind i en bredere historisk og akademisk ramme som et udtryk for en systemisk problematik. Ham med det sjove hår foroven har en stor Youtube-kanal "Histoires Crépues" (Krusede Historier, formentlig med henvisning til sorte menneskers ofte krusede hårpragt), der beskæftiger sif indgående med kolonihistorie, slavehistorie og racisme i Frankrig og verden før og nu.
https://www.youtube.com/@histoirescrepues/videos

Som sagt: Man er nødt til at tage i betragtning, at udgangspunktet for de emner stort set ikke kan overføres til Danmark og derfor kan være svære at forstå.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Jack J skrev: 14. nov 2024, 01:21Woke-fløjen er jo vel nok de mest aggressive "debattører" i dagens Danmark (læs: verden). De går efter manden, ikke bolden.
Men her går Charlotte jo netop efter bolden = tegningerne, gør hun ikke? Hun er ligeglad med, hvem der har lavet dem. Hun konstaterer blot, at de stammer fra et bredt tilgængeligt værk i en tegneserie, som alle franskmænd kender.
Ricobe
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Ricobe »

Frank Madsen skrev: 14. nov 2024, 23:53
Ricobe skrev: 14. nov 2024, 22:29"woke-fløjen".

Udtrykket woke og den retorik og den negativitet der er blevet forbundet med det kommer fra Amerika
Det er der jo så meget, der gør. F.eks. mobiltelefonen og de sociale medier, som gør, at intrigante, selviscenesættende influencertyper som Charlotte kan udøve den og magt, hun udøver – og tydeligvis nyder at udøve.
Selvfølgelig. Woke er dog et udtryk der er meget forbundet med de sociale problemer og racisme der er i USA.

Udtrykket kom først frem i 30'erne i et forsøg på at stille fokus på sorte amerikaneres sociale og politiske problemer. I de senere år har amerikanske højrefløjsmedier og politikere brugt meget tid på at skabe en negativ følelse omkring ordet. Et narrativ om at hvis noget er woke så er det dårligt. Ting med diversitet, stærke kvinderoller, minoriteter og lignende bliver klassificeret som woke. Selv firmaer og reklamer som de gerne vil have folk skal vende sig imod, bliver kaldt for woke. De tager ofte mindre, ligegyldige historier, med nogle ekstreme holdninger som næsten ingen støtter, og blæser dem op for at give indtrykket om at disse holdninger er meget udbredte. Disse ting har bl.a. også ført til at anti woke bølgen har tiltrukket meget kvindehad og racisme. Den mindste snert af diversitet og lighed bliver kritiseret som værende woke og dermed dårligt af den gruppe.

Vi kæmper ikke med den samme historie og den grad af sociale problemer som USA, så tror ikke vi tænker over hvor mange problemer der ligger bag den retorik de nogle gange bruger. Det er lidt som Carsten nævner i forhold til Frankrig. De har også nogle problemer som er ret anderledes fra os pga en anden historie og udfordringer med den historie

Når vi bruger den woke retorik så trækker det naturligt også de negative associationer med. Tror ikke der er nogen her der deler den form for tankegang og mener bare det er bedst at vi ikke blander den retorik ind i danske og europæiske sammenhænge.
Noeffe
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Noeffe »

Åhh, fantastisk underholdende sag:

"Meget apropos denne sag, så har jeg lige genhørt Den Korte Radioavis' udsendelser fra februar 2019, hvor Kirsten Birgit går i kødet på influenceren Amalie Have, der med sine 85.000 følgere i ryggen startede en shitstorm mod Lucas Graham, hvorefter Kirsten Birgit afslørede, at Have selv gjorde sig skyldig i nøjagtig det samme, som hun anklagede Graham for. Rigtig sjovt blev det, da Amnesty International (der kørte et partnerskab med influenceren) gik ind i sagen og truede Radio 24Syv med advokat, hvis de ikke fjernede satiren."

Som Kirsten Birgit sagde: "Når man sætter røven i klaskehøjde, får man taget temperaturen !" :-)

(Dog droppede jeg min månedlige donation til Amnesty af samme grund. Jeg troede, mine penge gik til at hjælpe forfulgte og ikke forkælede feminister)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Noeffe skrev: 15. nov 2024, 14:04Som Kirsten Birgit sagde: "Når man sætter røven i klaskehøjde, får man taget temperaturen !" :-)
Hun citerede dog (angiveligt) Poul Borum. :lol:
Carsten Søndergaard skrev: 15. nov 2024, 02:10
Jack J skrev: 14. nov 2024, 01:21Woke-fløjen er jo vel nok de mest aggressive "debattører" i dagens Danmark (læs: verden). De går efter manden, ikke bolden.
Men her går Charlotte jo netop efter bolden = tegningerne, gør hun ikke? Hun er ligeglad med, hvem der har lavet dem. Hun konstaterer blot, at de stammer fra et bredt tilgængeligt værk i en tegneserie, som alle franskmænd kender.
På bedste Bjarne Reuter-vis, ja. Hvor han i bedste sendetid holdt en tegneserie op og spurgte seerne, hvornår "de værste af disse litteraturens røde pølser bliver forbudt" (!), holder den indignerede Charlotte "Den blå gorgon" op, mens der med store bogstaver blinker "ÅRETS MEST RACISTISKE TEGNESERIE" i baggrunden. Hun går måske efter bolden, men tackler også igennem, må man sige.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 15. nov 2024, 16:42På bedste Bjarne Reuter-vis, ja. Hvor han i bedste sendetid holdt en tegneserie op og spurgte seerne, hvornår "de værste af disse litteraturens røde pølser bliver forbudt" (!), holder den indignerede Charlotte "Den blå gorgon" op, mens der med store bogstaver blinker "ÅRETS MEST RACISTISKE TEGNESERIE" i baggrunden. Hun går måske efter bolden, men tackler også igennem, må man sige.
Nu har jeg ikke Reuter-sagen præsent (det har du sikkert), men som jeg husker det, anså han helt generelt tegneserier og måske i særdeleshed superheltetegneserier for at være et litterært misfoster, og kritiserede ikke en konkret gengivelse af en bestemt befolkningsgruppe. Charlotte har næppe noget imod tegneserier, for det første er hun fransk, for det andet var hun nok gået helt anderledes til værks, hvis hendes mål var at fjerne tegneserier fra Jordens overflade.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Andrebyboer »

I hvilken grad fremstillingene i Den Blå Gorgon er rasistiske kan man sikkert diskutere: jeg tror det vil fremstå ganske ulikt avhengig av hvilken bakgrunn og kontekst man ser det i. Men det er ikke åpenbart urimelig å anse dem som rasistiske, og dermed vil jeg si det er en helt legitim kritikk. Jeg våger meg på å henvise til en lignende diskusjon om Splint i New York for tolv år siden, samt mitt eget debattinnlegg den gangen. (Som jeg avsluttet med "In any case, I hope it’s something we’re past and won’t be seeing again in any future Spirou adventures.")

Jeg er helt enig med Pasamonik: Her har Dupuis vist total inkompetanse. Å utgi en serie i 2023 tilsynelatende uten motforestillinger, og så bare et år senere ved den første lille antydning til kritikk snu 180 grader og fordømme den som et feilsteg og trekke den tilbake i hele verden? Da er det åpenbart noe grunnleggende som har sviktet i den redaksjonelle kontrollen. De burde naturligvis vært bevisst på denne problemstillingen i forkant og inntatt et ståsted de kunne forsvare. Dette er jo langt fra første gang karikerte fremstillinger av svarte i tegneserier har skapt kontroverser (fra Ebony i The Spirit til Tintin til piratenes utkikksmann i Asterix), så at de var uforberedte på at slik kritikk kunne komme er oppsiktsvekkende.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 16. nov 2024, 00:17
Frank Madsen skrev: 15. nov 2024, 16:42På bedste Bjarne Reuter-vis, ja. Hvor han i bedste sendetid holdt en tegneserie op og spurgte seerne, hvornår "de værste af disse litteraturens røde pølser bliver forbudt" (!), holder den indignerede Charlotte "Den blå gorgon" op, mens der med store bogstaver blinker "ÅRETS MEST RACISTISKE TEGNESERIE" i baggrunden. Hun går måske efter bolden, men tackler også igennem, må man sige.
Nu har jeg ikke Reuter-sagen præsent (det har du sikkert), men som jeg husker det, anså han helt generelt tegneserier og måske i særdeleshed superheltetegneserier for at være et litterært misfoster, og kritiserede ikke en konkret gengivelse af en bestemt befolkningsgruppe. Charlotte har næppe noget imod tegneserier, for det første er hun fransk, for det andet var hun nok gået helt anderledes til værks, hvis hendes mål var at fjerne tegneserier fra Jordens overflade.
Hvis du er interesseret i det, så har jeg tidligere - både i Serieskaberen for 35 år siden og senere her på forummet - postet en komplet udskrift af udsendelsen, hvor du kan læse, hvad Reuter sagde. Han plæderede ikke, som du antager, for et komplet forbud mod tegneserier, men - som jeg også skrev ovenfor - for et forbud mod "de værste af disse litteraturens røde pølser", viftende med et nummer af Hulk, han inden turen til TV-byen havde samlet op på sin søns værelse.
Andrebyboer skrev: 16. nov 2024, 10:15Jeg er helt enig med Pasamonik: Her har Dupuis vist total inkompetanse. Å utgi en serie i 2023 tilsynelatende uten motforestillinger, og så bare et år senere ved den første lille antydning til kritikk snu 180 grader og fordømme den som et feilsteg og trekke den tilbake i hele verden? Da er det åpenbart noe grunnleggende som har sviktet i den redaksjonelle kontrollen. De burde naturligvis vært bevisst på denne problemstillingen i forkant og inntatt et ståsted de kunne forsvare. Dette er jo langt fra første gang karikerte fremstillinger av svarte i tegneserier har skapt kontroverser (fra Ebony i The Spirit til Tintin til piratenes utkikksmann i Asterix), så at de var uforberedte på at slik kritikk kunne komme er oppsiktsvekkende.
Enig. Ligesom man vel må antage, at f.eks. Cobolt ikke anser albummet for racistisk, siden de først trak albummet tilbage på anmodning af Dupuis.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Thorshavns bibliotek plejer at købe mange af de danske tegneserier. Men de har ikke Den Blå Gorgon og kan heller ikke skaffe den fra de danske biblioteker.
Heller ikke Færøernes landsbibliotek kan skaffe den. De bestiller kun fra de danske universitetsbiblioteker og statsbiblioteket, og dér er der åbenbart lukket for udlån af Den Blå Gorgon.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 17. nov 2024, 22:39Hvis du er interesseret i det, så har jeg tidligere - både i Serieskaberen for 35 år siden og senere her på forummet - postet en komplet udskrift af udsendelsen, hvor du kan læse, hvad Reuter sagde. Han plæderede ikke, som du antager, for et komplet forbud mod tegneserier, men - som jeg også skrev ovenfor - for et forbud mod "de værste af disse litteraturens røde pølser", viftende med et nummer af Hulk, han inden turen til TV-byen havde samlet op på sin søns værelse.
Er det mon denne tråd, du taler om? I så fald ser det ud til, at en stor del af udskriften er bortkommet i årenes løb.

Men uanset hvad kan jeg ikke se, at "litteraturens røde pølser" og et generelt angreb på og krav om forbud mod tegneserier har med anklagen om racistiske tegninger i Den Blå Gorgon at gøre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

benadikt skrev: 17. nov 2024, 23:59 Thorshavns bibliotek plejer at købe mange af de danske tegneserier. Men de har ikke Den Blå Gorgon og kan heller ikke skaffe den fra de danske biblioteker.
Heller ikke Færøernes landsbibliotek kan skaffe den. De bestiller kun fra de danske universitetsbiblioteker og statsbiblioteket, og dér er der åbenbart lukket for udlån af Den Blå Gorgon.
Ifølge bibibliotek.dk står albummet fortsat på 54 danske biblioteker og kan udlånes i det omfang det er tilgængeligt, umiddelbart ser det ud til at flere eksemplarer end i sidste uge nu "ikke står på hylden", som det hedder, når noget er udlånt. Om universitetsbibliotekerne eller Statsbiblioteket har det, fremgår ikke, eller om de eventuelt har det, men ikke udlåner det. Hos Det Kongelig Bibliotek står der "på hylden, men udlånes ikke".

https://bibliotek.dk/materiale/splint-o ... tegneserie
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 18. nov 2024, 00:50
Frank Madsen skrev: 17. nov 2024, 22:39Hvis du er interesseret i det, så har jeg tidligere - både i Serieskaberen for 35 år siden og senere her på forummet - postet en komplet udskrift af udsendelsen, hvor du kan læse, hvad Reuter sagde. Han plæderede ikke, som du antager, for et komplet forbud mod tegneserier, men - som jeg også skrev ovenfor - for et forbud mod "de værste af disse litteraturens røde pølser", viftende med et nummer af Hulk, han inden turen til TV-byen havde samlet op på sin søns værelse.
Er det mon denne tråd, du taler om? I så fald ser det ud til, at en stor del af udskriften er bortkommet i årenes løb.

Men uanset hvad kan jeg ikke se, at "litteraturens røde pølser" og et generelt angreb på og krav om forbud mod tegneserier har med anklagen om racistiske tegninger i Den Blå Gorgon at gøre.
Bjarne Reuter fremsatte ikke krav om et "generelt" forbud mod tegneserier, "kun" mod "de værste", men min pointe var sådan set, at deres metode var ret ens:
Frank Madsen skrev:Hvor han i bedste sendetid holdt en tegneserie op og spurgte seerne, hvornår "de værste af disse litteraturens røde pølser bliver forbudt" (!), holder den indignerede Charlotte "Den blå gorgon" op, mens der med store bogstaver blinker "ÅRETS MEST RACISTISKE TEGNESERIE" i baggrunden.
De fremsætter begge drakoniske anklager i bedste sendetid (Reuter i monopolfjernsynets dage, Charlotte overfor sine 80.000 følgere) uden at lade modparten komme til orde, mens de aggressivt vifter med en tegneserie. Det er en stil, der ikke er indstillet på samtale, men på at jorde modparten ud fra en assymmetrisk position. Som jeg skrev: Det er muligt, at Charlotte spiller bolden, men hun tackler sandelig igennem overfor den 81-årige Dany. Og vi savner totalt Dupuis (og Cobolt?) på banen.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 17. nov 2024, 23:59 Thorshavns bibliotek plejer at købe mange af de danske tegneserier. Men de har ikke Den Blå Gorgon og kan heller ikke skaffe den fra de danske biblioteker.
Jeg har den hjemme, lånt fra et dansk bibliotek. Jeg må hellere få den læst og afleveret så er der i hvert fald en til rådighed.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Frank Madsen skrev: 18. nov 2024, 10:09Bjarne Reuter fremsatte ikke krav om et "generelt" forbud mod tegneserier, "kun" mod "de værste", men min pointe var sådan set, at deres metode var ret ens:
Frank Madsen skrev:Hvor han i bedste sendetid holdt en tegneserie op og spurgte seerne, hvornår "de værste af disse litteraturens røde pølser bliver forbudt" (!), holder den indignerede Charlotte "Den blå gorgon" op, mens der med store bogstaver blinker "ÅRETS MEST RACISTISKE TEGNESERIE" i baggrunden.
De fremsætter begge drakoniske anklager i bedste sendetid (Reuter i monopolfjernsynets dage, Charlotte overfor sine 80.000 følgere) uden at lade modparten komme til orde, mens de aggressivt vifter med en tegneserie. Det er en stil, der ikke er indstillet på samtale, men på at jorde modparten ud fra en assymmetrisk position.
Det kan man måske teoretisk mene, men det er og bliver en overordentlig abstrakt sammenligning af omstændigheder, emner, medier og muligheder med et halvt århundredes afstand af hinanden.
Frank Madsen skrev: 18. nov 2024, 10:09Som jeg skrev: Det er muligt, at Charlotte spiller bolden, men hun tackler sandelig igennem overfor den 81-årige Dany. Og vi savner totalt Dupuis (og Cobolt?) på banen.
Dupuis har jo været på banen. Ikke på den måde, du mener, de burde have været på banen, men på den måde, Charlotte mener, de burde være på banen. De har fundet anledning til at beklage og undskylde og givet udtryk for, at de skulle have tænkt sig bedre om. Og præcis det samme har Dany gjort. Så er det jo sådan. Man kan være uenig i både den ene og den anden parts handlinger og hensigter og ytringer, men det er jo blot (endnu) et spejl af verden, hvor magtbalancen mellem magthavere, opinionsdannere og Maren i kæret konstant forrykker sig på grund af globaliseringen og de digitale formidlingsmuligheder. Og hvor yngre mennesker og nye generationer pludselig stiller spørgsmålstegn ved fortidens i årtier nagelfaste karakteristikker og karikaturer og sædvaner. Grundlæggende er der vel noget sundt ved det.

At Dany er blevet en slags sorteper her er uomtvisteligt. Nogle mener, hans rygte er ødelagt, men det ved jeg nu ikke, om er sandt. De fleste af hans gamle fans (hvoraf hovedparten uden tvivl er ciskønnede hvide mænd i en moden alder) bakker formentlig op om ham.

Men han har måttet lide den tort som udløber af affæren af blive annulleret som æresgæst på tegneseriemessen i Angers i det vestlige Frankrig den 7.-8. december, hvortil han også havde tegnet plakaten, som messen ikke længere vil bruge. Og det kan man da i høj grad beklage. Som en lille hævn (endnu et udtryk for hvordan sociale medier kan være et kampvåben) har han offentliggjort plakaten på forsiden af sin hjemmeside.
https://www.danybd.com
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Carsten Søndergaard skrev: 18. nov 2024, 00:50Er det mon denne tråd, du taler om? I så fald ser det ud til, at en stor del af udskriften er bortkommet i årenes løb.
Jeg fik åbenbart ikke sat linket ind:
viewtopic.php?p=9203#p9203

Kunne stadig være interessant at (gen)læse udskriften, hvis den ligger et sted.
Besvar