Ja, jeg overvejede selv at nominere DEN 2, men vurderede det som for langt ude, at kalde E-vokes udgivelser af DEN-albummene for "en genoptagelse af en serie, der tidligere er droppet af andet forlag". Her er der for mig tale om en ren nyudgivelse. Derfor kom den ikke med.Man kan måske diskutere, om Den blev droppet af Winthers Forlag: Den 2 udkom i 1983, og nåede ikke at blive udgivet af Winthers, inden forlaget blev opkøbt af Gutenberghus (Egmont) i 1986. Her kan Carsten måske supplere med nogle rygter/facts.
Nominering til Googas Gyldne Genstart 2024
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Re: Nominering til Googas Gyldne Genstart 2024
Frank:
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Erling Søby skrev: ↑3. jan 2025, 10:21Ja, jeg overvejede selv at nominere DEN 2, men vurderede det som for langt ude, at kalde E-vokes udgivelser af DEN-albummene for "en genoptagelse af en serie, der tidligere er droppet af andet forlag". Her er der for mig tale om en ren nyudgivelse. Derfor kom den ikke med.
Endnu en lille opsummering:
Zoom: Sjukkerne (Erling), Flip og Flop (Antaeus)
E-voke: Fantomet (Robin), Barelli (Antaeus), Storm (Gimli)
desAHJn: Carlt (Robin)
Forlaget Fabel: Jonathan (Jens Larsen)
...og Faraos Cig. for Batman, ik'? Eller har der været nogle gamle, sure mænd jeg ikke har set?Frank Madsen skrev: ↑3. jan 2025, 13:06Erling Søby skrev: ↑3. jan 2025, 10:21Ja, jeg overvejede selv at nominere DEN 2, men vurderede det som for langt ude, at kalde E-vokes udgivelser af DEN-albummene for "en genoptagelse af en serie, der tidligere er droppet af andet forlag". Her er der for mig tale om en ren nyudgivelse. Derfor kom den ikke med.Endnu en lille opsummering:
E-voke: Fantomet (Robin), Barelli (Antaeus), Storm (Gimli)

Mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Den seneste Storm fra E-voke kom i 2023.E-voke: Fantomet (Robin), Barelli (Antaeus), Storm (Gimli)
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Jada - der har både været Erling og mig. Jeg synes ikke, udgivelse af et Batman oneshot kvalificerer som en "genstart" eller opfejning af en serie. Så vi er to mod en. Det er Erling til venstre.
Jeg tjekkede på E-vokes hjemmeside, hvor Storm 8 er angivet som 2024-udgivelse:
https://e-voke.dk/storm-8
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Storm 8 står under kommende album, og til at udkomme i marts - i år.
Og jeg skal ikke afvise en vis lighed mellem Statler og mig...
Og jeg skal ikke afvise en vis lighed mellem Statler og mig...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Og "Udgivelsesår: 2024". Meget forvirrende.Erling Søby skrev: ↑3. jan 2025, 16:23Storm 8 står under kommende album, og til at udkomme i marts - i år.
Lad os rekapitulere:
E-voke: Fantomet (Robin), Barelli (Antaeus)
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Cobolts euroklassikere må vel også tælle med, hvis de har nye historier udgivet i 2024?
En række af de store serier som Lucky Luke, Asterix, Tintin, Blake & Mortimer, Yoko Tsuno, Natacha, Franka m.fl. har alle være udgivet af enten Interpresse eller Carlsen (muligvis andre forlag også) og de har jo stoppet med at udgive serien som så er overtaget af Cobolt, så har de nogen nye album udgivet i 2024 så tæller de vel med eller hvordan ser i på det?
En række af de store serier som Lucky Luke, Asterix, Tintin, Blake & Mortimer, Yoko Tsuno, Natacha, Franka m.fl. har alle være udgivet af enten Interpresse eller Carlsen (muligvis andre forlag også) og de har jo stoppet med at udgive serien som så er overtaget af Cobolt, så har de nogen nye album udgivet i 2024 så tæller de vel med eller hvordan ser i på det?
- Erling Søby
- Brugerniveau 4
Antaeus:
Cobolts udgivelser er ikke serier, der er blevet droppet af Interpresse eller Carlsen og efterfølgende samlet op af Cobolt. Det er kontinuerlige udgivelser, der af rent forlagstekniske årsager er fortsat direkte videre på Cobolt. Asterix skiller sig nok lidt ud her, men det var vist ikke Egmont, der selv valgte at stoppe med at udgive den.Cobolts euroklassikere må vel også tælle med, hvis de har nye historier udgivet i 2024?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
- Jim Moriarty
-
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Valby
- Kontakt:
Først og fremmest; Rigtigt godt nytår til alle Serieland'ere – fra os E-voke (Lea & Lars) – samt tak for nomineringerne.
Så vil jeg da skynde mig at mane den voldsomme forvirring omkring "Storm"-serien til jorden; Der er ikke udkommet et album i serien i 2024. At der står det under det viste link pt. skyldes at det oprindeligt har været vores intention at udgive den (mfl.) i året – men som mange forlag vist oplever kan der ske ændringer gennem et år – og "Storm" satser vi på igen at få fart på i indeværende år (nu 2025).
Dog kan jeg altså stadig undre mig over disse 'kriterier' for at nominere – for om det er forklaret eller uforklaret i regelsættet – så virker det for mig mærkværdigt at nominere serier og album, som er er påbegyndt opfejet / genstartet i tidligere år ... Giver det mening? – Altså for en pris som retter sig mod 2024.
Det vil sige at jeg synes det er misvisende at hædre en serie som "Barelli" (som gylden genstart) – da vi 'genstartede' Barelli tilbage i 2020 med det første album. Den samme problemtatik kan så også gælde for bl.a. "Sjukkerne" og "Flip & Flop" hvor 'opfejning' og genstart ligger før 2024 – og muligvis også andre af de nominerede.

Så vil jeg da skynde mig at mane den voldsomme forvirring omkring "Storm"-serien til jorden; Der er ikke udkommet et album i serien i 2024. At der står det under det viste link pt. skyldes at det oprindeligt har været vores intention at udgive den (mfl.) i året – men som mange forlag vist oplever kan der ske ændringer gennem et år – og "Storm" satser vi på igen at få fart på i indeværende år (nu 2025).
Dog kan jeg altså stadig undre mig over disse 'kriterier' for at nominere – for om det er forklaret eller uforklaret i regelsættet – så virker det for mig mærkværdigt at nominere serier og album, som er er påbegyndt opfejet / genstartet i tidligere år ... Giver det mening? – Altså for en pris som retter sig mod 2024.
Det vil sige at jeg synes det er misvisende at hædre en serie som "Barelli" (som gylden genstart) – da vi 'genstartede' Barelli tilbage i 2020 med det første album. Den samme problemtatik kan så også gælde for bl.a. "Sjukkerne" og "Flip & Flop" hvor 'opfejning' og genstart ligger før 2024 – og muligvis også andre af de nominerede.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Luftens Ørne kan nok kvalificere, da serien ikke blev videreført af Carlsen efter Interpresses udgivelsesstop i 1987. Og der er sikkert andre eksempler. Men ellers har vi jo haft den diskussion før, og Carsten plejer dygtigt at værge for sig, når det gælder nominering af Cobolt. Som tidligere nævnt kunne man jo overveje en æresfejebakkepris for at have fejet hele Carlsens udgivelsesprogram op.Erling Søby skrev: ↑3. jan 2025, 17:38Cobolts udgivelser er ikke serier, der er blevet droppet af Interpresse eller Carlsen og efterfølgende samlet op af Cobolt. Det er kontinuerlige udgivelser, der af rent forlagstekniske årsager er fortsat direkte videre på Cobolt. Asterix skiller sig nok lidt ud her, men det var vist ikke Egmont, der selv valgte at stoppe med at udgive den.

Ja, det giver mening at nominere vedholdenhed. Færdigudgivelsen af lange serier Allan Falk, Storm, Rødskæg osv. tager jo mange år, og det ville være urimeligt, hvis en sådan indsats ikke kunne blive præmieret, blot fordi forlaget ikke vandt prisen det år, det udgav første bind. Man kan endda sige, at jo tættere mod fuldførelsen, forlaget er, jo mere fortjener det en nominering. Men det er klart, at holder forlaget op med udgivelsen af en serie uden at fuldføre, bør det ikke længere kunne blive nomineret for den serie.LarsChristiansen skrev: ↑3. jan 2025, 18:10Dog kan jeg altså stadig undre mig over disse 'kriterier' for at nominere – for om det er forklaret eller uforklaret i regelsættet – så virker det for mig mærkværdigt at nominere serier og album, som er er påbegyndt opfejet / genstartet i tidligere år ... Giver det mening? – Altså for en pris som retter sig mod 2024.
-
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Valby
- Kontakt:
Jamen, Frank; når du skriver
... ? – Det har da vist aldrig været en del af Den gyldne genstarts 'fundats' – men derimod må det vel handle om det som titlen siger – dvs. en Gylden genstart [i ? ] 2024. Altså et udgivelses-initativ – og en genstart gjort i det år som prisen retter sig mod.giver mening at nominere vedholdenhed
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Luftens Ørne nye historier hører helt klart med til kategorien, men nye historier har vi ikke nogen af i 2024.Frank Madsen skrev: ↑3. jan 2025, 18:32Luftens Ørne kan nok kvalificere, da serien ikke blev videreført af Carlsen efter Interpresses udgivelsesstop i 1987. Og der er sikkert andre eksempler. Men ellers har vi jo haft den diskussion før, og Carsten plejer dygtigt at værge for sig, når det gælder nominering af Cobolt. Som tidligere nævnt kunne man jo overveje en æresfejebakkepris for at have fejet hele Carlsens udgivelsesprogram op.Erling Søby skrev: ↑3. jan 2025, 17:38Cobolts udgivelser er ikke serier, der er blevet droppet af Interpresse eller Carlsen og efterfølgende samlet op af Cobolt. Det er kontinuerlige udgivelser, der af rent forlagstekniske årsager er fortsat direkte videre på Cobolt. Asterix skiller sig nok lidt ud her, men det var vist ikke Egmont, der selv valgte at stoppe med at udgive den.![]()
Ja, det giver mening at nominere vedholdenhed. Færdigudgivelsen af lange serier Allan Falk, Storm, Rødskæg osv. tager jo mange år, og det ville være urimeligt, hvis en sådan indsats ikke kunne blive præmieret, blot fordi forlaget ikke vandt prisen det år, det udgav første bind. Man kan endda sige, at jo tættere mod fuldførelsen, forlaget er, jo mere fortjener det en nominering. Men det er klart, at holder forlaget op med udgivelsen af en serie uden at fuldføre, bør det ikke længere kunne blive nomineret for den serie.LarsChristiansen skrev: ↑3. jan 2025, 18:10Dog kan jeg altså stadig undre mig over disse 'kriterier' for at nominere – for om det er forklaret eller uforklaret i regelsættet – så virker det for mig mærkværdigt at nominere serier og album, som er er påbegyndt opfejet / genstartet i tidligere år ... Giver det mening? – Altså for en pris som retter sig mod 2024.
Med hensyn til de andre euroklassikere som udgives af Cobolt så synes jeg bestemt ikke det er så ligetil som Erling Søby gør det til. Serierne er ligesom droppet af Carlsen og Interpresse da de er ophørt med at eksistere og så bliver det herfra en argumentation hvor man kan argumentere for både det ene og det andet. Endvidere har de som overtog kontinuerligt udgivet albummene eller har de været droppet i et tidsrum?
Jeg har altid synes at det her projekt har været svært definerbart og havde langt hellere set at det var en klassiker nominering, det havde været meget lettere at gå til og lettere at forstå, som jeg også før har argumenteret for.
Vi har hvert eneste år store problemer alene med definitionen.
Og hvis vi har problemer med definitionen, hvordan tror i så udeforstående har det med definitionen.
Jævnfør også ovenstående indlæg fra Lars fra E-voke.
Ævvv, men der kom jo også en til Batman udgivelse, Batman: Den der ler sidst, godt nok en genudgivelse, men med ekstramateriale, så ligner det da lidt en serie, SELVOM det er enkeltstående historierFrank Madsen skrev: ↑3. jan 2025, 16:05Jada - der har både været Erling og mig. Jeg synes ikke, udgivelse af et Batman oneshot kvalificerer som en "genstart" eller opfejning af en serie. Så vi er to mod en. Det er Erling til venstre.
Statler_and_Waldorf_2.jpg
Jeg tjekkede på E-vokes hjemmeside, hvor Storm 8 er angivet som 2024-udgivelse:
https://e-voke.dk/storm-8

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Jo, det har været en del af fejebakkeprisens/genstartsprisens "fundats" i den forstand, at forlag gennem alle årene har kunnet nomineres og er blevet nomineret for igangværende projekter. Derimod ville en ændring af hidtidig praksis, som du foreslår, nok kræve en ændring af prisens "fundats".LarsChristiansen skrev: ↑3. jan 2025, 19:03 Jamen, Frank; når du skriver... ? – Det har da vist aldrig været en del af Den gyldne genstarts 'fundats' – men derimod må det vel handle om det som titlen siger – dvs. en Gylden genstart [i ? ] 2024. Altså et udgivelses-initativ – og en genstart gjort i det år som prisen retter sig mod.giver mening at nominere vedholdenhed
Diskussionen har ikke overraskende været rejst tidligere:
Som det ses, trak Googa grænsen ved nominering af afsluttede projekter.GoogaMooga skrev: ↑5. jan 2024, 03:25Det mener jeg, men jeg ville nok ikke selv nominere Cobolt for disse, da mange af dem er afsluttet i den forstand, at jeg knytter dem til en eller flere bestemte tegnere. Men i princippet burde de kvalificere, især hvis nummereringen fortsætter. Vi kan også gøre det for snørklet og for rigidt, så vi til sidst næsten ingenting kan nominere.Carsten Søndergaard skrev: ↑5. jan 2024, 01:47
Men hvis svaret er ja, så vil vel - bare for Cobolts vedkommende - på samme baggrund kunne nomineres, og år efter år:GoogaMooga skrev: ↑4. jan 2024, 01:29
Svaret må være "ja". Hvis Fahrenheit får Jerry 3 og 5 ud i år eller til næste år, efter 12 års venten, vil de helt klart kunne få min nominering. Det giver et bredere felt, mere spænding, og mere anerkendelse af de hårdt arbejdende forlag.
- Asterix (genstartet efter Egmont og videreføres stadig)
- Lucky Luke (genstartet efter Egmont og videreføres stadig)
- Thorgal (genstartet efter Carlsen og videreføres stadig)
- Splint & Co.(genstartet efter Egmont og videreføres stadig)
- Gammelpot (genstartet efter Carlsen og videreføres stadig)
- Yoko Tsuno (genstartet efter Carlsen og videreføres stadig)
- Blake og Mortimer (genstartet efter Carlsen og videreføres stadig)
- Blueberry (genstartet efter Egmont / Carlsen / Cobolt selv efter en pause)
- Garfield (genstartet efter Cobolt selv efter fem år, men hvis Fahrenheits pause (foreløbig vist 3-4 år) med Jerry Spring er et gyldigt kriterium, er Cobolts vel også?)