The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%

Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 18. feb 2025, 00:28Jeg kan huske fra tidligere at valg af papir stod imellem det i Luftens Ørne samlebind vs. (muligvis papir i en af de nyere Blake & Mortimer)?
Jeg kan huske at jeg kiggede i begge album for at finde ud af hvilket der var bedst og jeg vaklede lidt, men kom vist aldrig til en konklusion.
Og nu kiggede jeg så lige Luftens Ørne igennem igen i dag og det er fint papir.
Forskellen er, ud over at Munken Print Cream-papiret (Blueberry og Luftens Ørne) har en delikat retroagtig toning ("cream") også har en bulk, det betyder at papiret er "pustet" lidt op og kan have en grundlæggende lavere vægt, uden at bogen bliver tyndere, men til gengæld lettere, så den er mere behagelig at sidde og læse i, fordi den ikke er så tung.

Man kan eventuelt sammenligne Cobolts Blueberry-samlebind med Buddy Longway-samlebindene. Som er med almindeligt hvidt offsetpapir.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Carsten Søndergaard skrev: 24. okt 2024, 23:48Forresten er der en lille brøler med den hest, Mortimer står med, og som jeg lige har gjort Yves Sente opmærksom på (takket være den danske oversætter, Troels Hughes Hansen). Jeg røber ikke, hvad det handler om, men altså blooper warning :-)
Ingen der har studset over blooperen? Der er måske ingen hippologer blandt Blake og Mortimers læsere :wink:
Jeg hørte aldrig noget fra forfatteren før nu, tre måneder efter udgivelsen, hvor jeg har modtaget en besked om en tekstændring, der kan rette op på fejlen, og som de beder om at få foretaget i et eventuelt fremtidigt genoptryk.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (72.59 KiB) Vist 19143 gange
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 20. feb 2025, 12:41
Carsten Søndergaard skrev: 24. okt 2024, 23:48Forresten er der en lille brøler med den hest, Mortimer står med, og som jeg lige har gjort Yves Sente opmærksom på (takket være den danske oversætter, Troels Hughes Hansen). Jeg røber ikke, hvad det handler om, men altså blooper warning :-)
Ingen der har studset over blooperen? Der er måske ingen hippologer blandt Blake og Mortimers læsere :wink:
Jeg hørte aldrig noget fra forfatteren før nu, tre måneder efter udgivelsen, hvor jeg har modtaget en besked om en tekstændring, der kan rette op på fejlen, og som de beder om at få foretaget i et eventuelt fremtidigt genoptryk.
Bortset fra at hesten har tre næsebor, at fyren til højre har en lidt for cartoony løbestil i forhold til den realistiske stil, Jacobs satte for serien (det ligner jo noget fra Tintin), og ar det er usandsynligt, at en hest OG en mand kan stå i skjul bag den bautasten uden at blive opdaget, så kan jeg ikke se noget forkert.

Jeg stod med denne udgave i hænderne i Dargauds tætproppede stand i Angoulême for et par uger siden, og jeg må sige, at jeg foretrækker det sædvanlige albumformat fremfor dette luksus-"Prærieserien"-format, som ovenikøbet tvinger sidelayoutet i albumudgaven til at være konsekvent 3-strip hele vejen igennem, så det tillige kan udgives i denne udgave.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Hesten er for lille i forhold til Mortimer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 21. feb 2025, 19:36 Hesten er for lille i forhold til Mortimer.
Godt bud! Men faktisk er det det modsatte, der er problemet :-)

"Most Dartmoors stand between 11.1 and 12.2 hands (45 and 50 inches, 114 and 127 cm); a pony should stand at no more than 13 hands under the breed standard, introduced in 1924."

https://en.wikipedia.org/wiki/Dartmoor_pony

Dartmoor-ponyen er simpelthen ALT for stor. Ses tydeligt på flere tegninger i albummet (hvilket man selvfølgelig kun tænker over, hvis man ved, at det er en lilleputhest, det gjorde jeg heller ikke).

Men Yves Sente har nu fundet ud af, at der findes noget, der hedder en "Dartmoor Pony Hill", som ikke er raceren, men en blandingsrace, og godt kan være større. Så han vil gerne have tilføjet ordet "Hill" i kommende genoptryk.
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Carsten Søndergaard skrev: 22. feb 2025, 00:27 Men Yves Sente har nu fundet ud af, at der findes noget, der hedder en "Dartmoor Pony Hill", som ikke er raceren, men en blandingsrace, og godt kan være større. Så han vil gerne have tilføjet ordet "Hill" i kommende genoptryk.
Jeg forlanger en erstatnings side jeg kan binde ind! :D

Hvordan er det i øvrigt med genoptryk af B&M? Jeg havde indtryk af at det ikke rigtigt skete med de nye album overhovedet: ét oplag og så videre til næste. Jeg husker især De tredive denarer del 1 som meget svær at opdrive efter at jeg havde tøvet ved udgivelsen. Det er nogen år siden, det er nok endnu sværere nu. Jeg har dem jo nu, men det ville dog være lækkert med HC udgaver af "nye eventyr", Affæren Francis Blake osv.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 22. feb 2025, 00:27
Antaeus skrev: 21. feb 2025, 19:36 Hesten er for lille i forhold til Mortimer.
Godt bud! Men faktisk er det det modsatte, der er problemet :-)

"Most Dartmoors stand between 11.1 and 12.2 hands (45 and 50 inches, 114 and 127 cm); a pony should stand at no more than 13 hands under the breed standard, introduced in 1924."

https://en.wikipedia.org/wiki/Dartmoor_pony

Dartmoor-ponyen er simpelthen ALT for stor. Ses tydeligt på flere tegninger i albummet (hvilket man selvfølgelig kun tænker over, hvis man ved, at det er en lilleputhest, det gjorde jeg heller ikke).

Men Yves Sente har nu fundet ud af, at der findes noget, der hedder en "Dartmoor Pony Hill", som ikke er raceren, men en blandingsrace, og godt kan være større. Så han vil gerne have tilføjet ordet "Hill" i kommende genoptryk.
En almindelig hest er noget større end det vi her ser på det billede du viser.
Jeg huskede det også som en almindelig hest, for det ligner den på de tegninger vi ser inde i albummet. Nu tjekkede jeg så også lige efter her mens jeg skriver og jeg synes stadig det ligner en almindelig hest, men kan godt se de skriver "Dartmoor Pony Hill", men det havde jeg ikke lige bidt mærke i. Den ligner i hvert fald ikke en pony på billederne.

Men du sætter os højt siden du havde regnet med at vi burde have påpeget det 8) Her skal man vist være helt speciel hestekender eller være ude i noget research a la Spærhage.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

hopla skrev: 22. feb 2025, 12:01Jeg forlanger en erstatnings side jeg kan binde ind! :D
:lol: :lol: :lol:
hopla skrev: 22. feb 2025, 12:01Hvordan er det i øvrigt med genoptryk af B&M? Jeg havde indtryk af at det ikke rigtigt skete med de nye album overhovedet: ét oplag og så videre til næste. Jeg husker især De tredive denarer del 1 som meget svær at opdrive efter at jeg havde tøvet ved udgivelsen. Det er nogen år siden, det er nok endnu sværere nu. Jeg har dem jo nu, men det ville dog være lækkert med HC udgaver af "nye eventyr", Affæren Francis Blake osv.
Tanken er helt klart, at når de seks samlebind med de tolv Jacobs-album er udkommet, så vil de efterfølgende nye album også komme igen i en ny udgave. Om det så bliver med ekstramateriale eller hvordan, det må stå hen i det uvisse indtil videre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Antaeus skrev: 22. feb 2025, 17:38Men du sætter os højt siden du havde regnet med at vi burde have påpeget det 8) Her skal man vist være helt speciel hestekender eller være ude i noget research a la Spærhage.
Ha, nej, jeg havde ikke regnet med det, jeg havde heller ikke selv tænkt over det, før oversætteren henledte min opmærksomhed på det. Og hvordan det hele er foregået mellem Yves Sente og André Juillard, forlyder der ikke noget om, det er jo dem, der har begået brøleren (og de har jo også en redaktør i Belgien, Yves Schlirf, som også må siges at være ansvarlig), men Juillard er som bekendt død siden da, så der kommer nok ikke nogen nærmere forklaring.

Men ja, man kan da godt være lidt skuffet over, at Spærhage ikke forlængst har været på banen omkring denne problemstilling :lol:
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2025, 00:46 Tanken er helt klart, at når de seks samlebind med de tolv Jacobs-album er udkommet, så vil de efterfølgende nye album også komme igen i en ny udgave. Om det så bliver med ekstramateriale eller hvordan, det må stå hen i det uvisse indtil videre.
Ja tak! Guf!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2025, 00:51Men ja, man kan da godt være lidt skuffet over, at Spærhage ikke forlængst har været på banen omkring denne problemstilling :lol:
Poul har formentlig troet, da han hørte snak her i logen om belgiske tegnere, der fejlagtigt tegnede dyr på størrelse med en stor pony, at samtalen drejede om Bob de Moor og hunden Terry, og derfor ikke skænket det yderligere opmærksomhed.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Jeg huskede det også som en almindelig hest, for det ligner den på de tegninger vi ser inde i albummet. Nu tjekkede jeg så også lige efter her mens jeg skriver og jeg synes stadig det ligner en almindelig hest, men kan godt se de skriver "Dartmoor Pony Hill", men det havde jeg ikke lige bidt mærke i. Den ligner i hvert fald ikke en pony på billederne.
Nu har jeg så lige tjekket en Dartmoor Pony ud på nettet. Og den ligner enhver anden hest for mig, bare mindre.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 23. feb 2025, 15:10 Antaeus:
Nu har jeg så lige tjekket en Dartmoor Pony ud på nettet. Og den ligner enhver anden hest for mig, bare mindre.
Det er ret forskellige billeder der kommer op i en google søgning, så den må spænde bredt.
Nogle ligner i den grad det jeg forbinder med en pony og andre ligner mere det jeg forbinder med en almindelig hest bare mindre, som du påpeger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Humlen er jo, at Sente og Juillard meget præcist - ifølge teksten - lader Mortimer bestige en Dartmoor-pony. Ikke bare "en hest", ikke bare "en pony". Og det er jo fermt gjort på den måde, at det i princippet tilføjer lokalkolorit til historien, netop fordi det er en sjælden race, der i mange hundrede år har været hjemmehørende lige præcis på den egn, Mortimer besøger, og logisk med den slags netop i en Blake og Mortimer-historie (som oven i købet foregår på en tid, hvor der var flere tusind Dartmoor-ponyer på egnen, i dag er der åbenbart kun få hundrede), og endnu færre i andre lande.

Men som altså ifølge racespecifikationerne virkelig er meget lille. Så lille, at den i praksis kun kan rides af meget små voksne. Og Mortimer er jo ikke ligefrem lille. Hvis han i stedet rider på en "Dartmoor Pony Hill", som ikke er raceren og kan have andre størrelser og farver, går lokalkoliritten jo i stor grad tabt.

Nå, men bloopers er jo altid gode på den måde, at de giver ekstra omtale. Måske har Juillard med vilje tegnet hesten for stor som en posthum practical joke med Sente, hvem ved :-)
Besvar