Zooms udgivelsespolitik

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Zooms udgivelsespolitik

Indlæg af Gimli »

På Zooms Facebook-side har de for nogle dage siden lavet et opslag, hvor de angiver at de sælger mere, men tjener mindre. Derfor er der serier som lukkes ned (Genkomst) eller sættes på stand-by (IR$ og Alpha). Jeg kan sagtens forstå at for at kunne blive i branchen er det nødvendigt at følge salget og luge ud i de serier som ikke tjener penge på - HVIS man vel og mærke kaster sig over en lang række nye serier på samme tid, og senere så tager stilling til, hvilke serier der så tjener pengene hjem.

Jeg må blot konstaterer at for mit vedkommende har det så den konsekvens, at jeg fremover ikke længere køber nye serier fra Zoom, før end jeg er sikker på, at det er serier som overlever. Jeg har simpelt hen brændt nallerne for mange gange! Og jeg er rigtig glad for at denne melding er kommet inden mit forårskøb, for jeg var begyndt at overveje både Alpha og IR$ seriøst - men det gør jeg ikke længere.

Er de andre herinde, som har en holdning til denne politik?
Ricobe
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Re: Zooms udgivelsespolitik

Indlæg af Ricobe »

Har det på samme måde med serier der har en kontinuerlig historie. Prøvede det bl.a. med Castle in the Stars hvor den engelske udgiver stoppede efter bind 4, selvom der kun var 2 bind tilbage. Og udgiveren gad ikke svare på mails omkring det da jeg prøvede at spørge om den var droppet. Endte med at købe den franske version selvom jeg ikke kan fransk

Så prøver også mere at gå efter færdige udgivelser nu eller i hvert fald udgivelser med et break der gør at selvom den stopper så er det ok

Har det på samme måde med tv serier, hvor især Netflix har haft en tendens til at droppe serier hurtigt, som så ender med en cliffhanger man aldrig får en afslutning på. Der har bare gjort jeg venter med mange serier, hvilket ikke gavner deres tal angående hvor godt serien klarer sig

Jeg kan også godt forstå dilemmaet for udgiverne nogle gange. Det har dog en uheldig dobbel konsekvens
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af superboy »

Hvis mange venter med å kjøpe en ny serie, så vil det jo aldri bli noen nye serier. Selv kjøper jeg kun serier fordi ser veldig gode ut, og fordi jeg har lyst til å lese dem.
Milo
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Milo »

Gimli skrev: 19. jan 2025, 05:34 På Zooms Facebook-side har de for nogle dage siden lavet et opslag, hvor de angiver at de sælger mere, men tjener mindre. Derfor er der serier som lukkes ned (Genkomst) eller sættes på stand-by (IR$ og Alpha). Jeg kan sagtens forstå at for at kunne blive i branchen er det nødvendigt at følge salget og luge ud i de serier som ikke tjener penge på - HVIS man vel og mærke kaster sig over en lang række nye serier på samme tid, og senere så tager stilling til, hvilke serier der så tjener pengene hjem.

Jeg må blot konstaterer at for mit vedkommende har det så den konsekvens, at jeg fremover ikke længere køber nye serier fra Zoom, før end jeg er sikker på, at det er serier som overlever. Jeg har simpelt hen brændt nallerne for mange gange! Og jeg er rigtig glad for at denne melding er kommet inden mit forårskøb, for jeg var begyndt at overveje både Alpha og IR$ seriøst - men det gør jeg ikke længere.

Er de andre herinde, som har en holdning til denne politik?
Både og :)
Og jeg følger også så godt med som muligt i forlagenes udgivelsespolitik, og undrer mig lidt over at nogen kan hvor andre kæmper!
Jeg har rigtig mange udgivelser stående, bind 1 og bind 1+2, hvor der så ikke er kommet mere i dansk oversættelse. Bare se på Interpresse i 80'erne som udgav et hav af serier af svingende kvalitet, hvor mange af disse serier umiddelbart var gode og gav lyst til mere, men som af en eller anden grund stoppede. Og ja, det var selvfølgelig også gældende for flere af serierne på originalsproget, og jo, ærgerligt når man havde købt første album i en serie man kunne li og så derefter ikke få flere og føle man havde brændt nallerne. Men jeg kan ikke rigtig tænke sådan, for min nysgerrighed og lyst på nyt er stor, og mange af mine 1'ere skyldes også at serien ganske enkelt skuffede og ikke var det jeg troede, og jeg derfor selv valgte fra... og ærgrede mig :) - her kunne jeg med fordel ha lært at bruge bibliotekerne.

Det bliver et dilemma hvis vi som læsere ikke køber første bind af en serie og afventer, for hvordan skal forlagene så forholde sig når man kigger salgstal og derudfra bestemmer om en serie skal fortsætte. Men jeg forstår bestemt dine overvejelser.
Jeg køber fortsat hvis en ny serie virker tiltalende, og jeg vil fortsat ærgre mig hvis den stopper eller skuffer :D
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af dernice »

Interessant diskussion.... jeg er holdt med at købe nye serier fra Zoom, da de er ret hurtige til at droppe dem igen.

Jeg er klar over, at det er kæmpe dilemma, da forlaget jo lukker serierne fordi de ikke sælger nok. Men omvendt burde de måske investere lidt mere i nye serier?

Jeg har selv alt for mange nye Zoom serier stående, som er lukket alt for hurtigt...og det er ret belastende.
Ricobe
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Ricobe »

Milo skrev: 21. jan 2025, 12:50 Jeg har rigtig mange udgivelser stående, bind 1 og bind 1+2, hvor der så ikke er kommet mere i dansk oversættelse. Bare se på Interpresse i 80'erne som udgav et hav af serier af svingende kvalitet, hvor mange af disse serier umiddelbart var gode og gav lyst til mere, men som af en eller anden grund stoppede. Og ja, det var selvfølgelig også gældende for flere af serierne på originalsproget, og jo, ærgerligt når man havde købt første album i en serie man kunne li og så derefter ikke få flere og føle man havde brændt nallerne. Men jeg kan ikke rigtig tænke sådan, for min nysgerrighed og lyst på nyt er stor, og mange af mine 1'ere skyldes også at serien ganske enkelt skuffede og ikke var det jeg troede, og jeg derfor selv valgte fra... og ærgrede mig :) - her kunne jeg med fordel ha lært at bruge bibliotekerne.
Personligt er jeg mere forstående med en historie hvor der kun kom 1 bind og den så er droppet pga salgstal. Det kan være ærgerligt, men til tider forståeligt.

Der hvor jeg er mere irriteret over det er situationer med fortløbende historier der for eksempel strækker sig over 6 bind, hvor 4 bliver oversat og så man dropper serien uden at udgive de sidste 2, som i det eksempel jeg nævnte tidligere. Man ved der kun er få tilbage i historien og vælger ikke at følge den til ende.

Og selvom jeg godt kan forstå det kan blive droppet pga faldende salgstal, så ender det også nemt med at mange læsere ikke vil købe nyt fra den udgiver før de er sikre på den er fuldt udgivet.

Nogle gange hjælper det at der er udgivere der er villige til at tage satsninger, også selvom det ikke slår helt igennem fra starten. Bone slog for eksempel også først rigtig igennem fra bind 6 og er siden blevet en af de mest populære tegneserier
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

En fordel ved, at forlag som IP i sin tid prøvede sig med albumserier, som ikke kunne køre, er, at man dog om ikke andet kunne lære disse serier at kende - og derefter selv søge videre blandt udenlandske udgivelser. Jeg gjorde det selv, bl.a. da jeg opdagede, hvor fed Inspektør Canardo er. Ironisk nok nåede jeg aldrig i mål med den tyske udgave, eftersom et andet dansk forlag tog serien op som samlebind (om end de udkommer ekstremt langsomt).

Mht. Zoom så ærgrer det mig helt vildt, at man lukkede "De professionelle" (før den startede), men om ikke andet fik vi både "Vores kvarter" og "Børnehjemmet" i mål.
Besvar