I dag udkommer første bind af Carlsens nye Tintin-udgave!

Er Niels Søndergaards oversættelse bedre end Jørgen Sonnergaards

Afgjort ja
9
41%
PÃ¥ nogle punkter
3
14%
De er lige gode
1
5%
Afgjort nej
5
23%
Splitte mine bramsejl!
4
18%

Afgivne stemmer: 22

Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Ja, helt OK er 1. oplag ad Den Blå Lotus ikke. Vi taler om en mindre fejl af typen som oversætteren og korrekturlæseren bagefter bander over....Til dem der vil finde fejlen selv, kan jeg sige, at man skal kigge efter i teksten, øverste halvdel side 19. ....Øvrige må læse mit næste indlæg, hvor heg afslører den. (Nu er det så enormt pinligt, hvis fejlen allerede er kommenteret, men jeg synes ikke at være stødt på det) ;-)
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Hr Wang fortæller Tintin, at Mitsuhirato er en værre en, der gerne vil have fjernet Tintin. Først ved at skræmme ham, siden ved at slå ham ihjel, og han siger: "...Nu tror han, at du er på vej til Kina,..." Og det tror han faktisk ikke. Næ; Tintin tog en damper med kurs mod Indien, hvilket Mitsuhirato da også forklarer Hans Excellence på side 18.

Det er jo ingenlunde en fejl af betydning. Men det kan så være mit bidrag i jagten på petitesser. Og Carlsen kan jo så rette fejlen, hvorefter hard core samlere bliver nødt til at investere i 2. oplag ;-).

Intepresse...eller var det Egomt ? ....lavede den største af disse tanketorskfejl i Lucky Luke og "Floden over Mississippi"...... Den burde tilgengæld give røde ører ...
Brugeravatar
Niels Soendergaard
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Ruelle de cuir
Kontakt:

Indlæg af Niels Soendergaard »

Jakob skrev:Hr Wang fortæller Tintin, at Mitsuhirato er en værre en, der gerne vil have fjernet Tintin. Først ved at skræmme ham, siden ved at slå ham ihjel, og han siger: "...Nu tror han, at du er på vej til Kina,..." Og det tror han faktisk ikke. Næ; Tintin tog en damper med kurs mod Indien, hvilket Mitsuhirato da også forklarer Hans Excellence på side 18.
Tillykke! Du har vundet en fodtur til Harzen! Hvad du ikke ved, er at jeg gør den slags med vilje for at få samlerne til at købe 2. oplag.
Intepresse...eller var det Egomt ? ....lavede den største af disse tanketorskfejl i Lucky Luke og "Floden over Mississippi"...... Den burde tilgengæld give røde ører ...
Det var Egmont. Og jeg var oversætteren. Men det var den daværende redaktør, der lavede bommerten. Michael G. Nielsen har lovet mig, at den kommer til at hedde "Floden under Mississippi", når vi kommer til den i den samlede udgave.
There ain't no such thing as a free lunch
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Niels Søndergaard skrev:
Jakob skrev:Hr Wang fortæller Tintin, at Mitsuhirato er en værre en, der gerne vil have fjernet Tintin. Først ved at skræmme ham, siden ved at slå ham ihjel, og han siger: "...Nu tror han, at du er på vej til Kina,..." Og det tror han faktisk ikke. Næ; Tintin tog en damper med kurs mod Indien, hvilket Mitsuhirato da også forklarer Hans Excellence på side 18.
Tillykke! Du har vundet en fodtur til Harzen! Hvad du ikke ved, er at jeg gør den slags med vilje for at få samlerne til at købe 2. oplag.

Det var Egmont. Og jeg var oversætteren. Men det var den daværende redaktør, der lavede bommerten. Michael G. Nielsen har lovet mig, at den kommer til at hedde "Floden under Mississippi", når vi kommer til den i den samlede udgave.
He, he!...Fik lige øje på det nye ikon. Jeg tror at Hr. Søndergaard ser for meget Lost for tiden!
"This island...This place...is my destiny. I can sense it...It's ALL our destinies and our purpose. Put aside what you know and look inside yourself for truth!" Citat: Monty. striben kører en parodi på Lost for tiden. http://www.comics.com/comics/monty/index.html
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Jeg vil dog lige pointere, at jeg er meget begejstret for de nye Tintin...hele vejen igennem. Selv små rifter i nogle sider, og hvad der ellers er....det er stadigt grænsende til optimalt.....tænk at en tegneserie jeg har læst så mange gange stadigt bidrager med glæde...

...men jeg kan (måske, hvis ikke andre var før) glæde mig over at finde denne måneds 1.oplagsdetalje :D
Brugeravatar
Niels Soendergaard
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

Thopman skrev:He, he!...Fik lige øje på det nye ikon. Jeg tror at Hr. Søndergaard ser for meget Lost for tiden!
"This island...This place...is my destiny. I can sense it...It's ALL our destinies and our purpose. Put aside what you know and look inside yourself for truth!" Citat: Monty. striben kører en parodi på Lost for tiden. http://www.comics.com/comics/monty/index.html
Hvad snakker du om? Det billede forestiller mig med en bowiekniv, lige før jeg skal på vildsvinejagt. Jeg kender ikke noget til det dér Lost...

Nå, nu kalder Jack. Jeg har vagt nede i lugen. Håber, Kate kigger ind... :lol:
Brugeravatar
RKM
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: KBH N

Indlæg af RKM »

Jamen jeg har også en lille detalje:
slå venligst op i Tintin og det ituslåede øre på side 27. Her kaster Tintin først en sten som nedlægger skurk nr. 1. Derefter kaster han endnu en sten, som nedlægger skurk nr. 2 hvorefter vor helt udbryder "Sådan! To fluer med et smæk".
Mit spørgsmål er: hvori ligger dette ene smæk? Er det den samme sten han rammer begge skurke med, og er vi så ude i noget JFK konspirationsteori med projektiler, som flyver frem og tilbage på mystisk vis, eller er der en anden stenkaster, som vi ikke kender noget til måske?
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

RKM skrev:Jamen jeg har også en lille detalje:
slå venligst op i Tintin og det ituslåede øre på side 27. Her kaster Tintin først en sten som nedlægger skurk nr. 1. Derefter kaster han endnu en sten, som nedlægger skurk nr. 2 hvorefter vor helt udbryder "Sådan! To fluer med et smæk".
Mit spørgsmål er: hvori ligger dette ene smæk? Er det den samme sten han rammer begge skurke med, og er vi så ude i noget JFK konspirationsteori med projektiler, som flyver frem og tilbage på mystisk vis, eller er der en anden stenkaster, som vi ikke kender noget til måske?
Nok en grund til at kalde hele oplaget tilbage.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Niels Soendergaard
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

RKM skrev:Jamen jeg har også en lille detalje:
Tja, du har jo ret, hvis man skal tage det helt bogstaveligt. Jeg mener nu godt, man kan bruge udtrykket i den situation, selv om det teknisk set er to sten, der er brugt. Han har dog nedlagt to fjender med samme taktik inden for et ganske kort tidsrum.

No pun intended, men det tykkes mig, du knepper fluer. Hvor mange smæk de skal have i den situation, ved jeg ikke. Det kommer vel an på, om de er til lak og læder...
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

I virkeligheden er Tintin måske bare ikke en knag til at tælle. Ved uheld og sløseri får han antallet af sten til 1 og antallet af skurke til 2,og så bliver det til 2 med 1.
Elektronico
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Elektronico »

nu har jeg ikke den franske version, og selvom jeg havde, kunne jeg ikke forstå et skvid af hvad der stod i den, men kunne man tænke sig at den reelle oversættelse ville ligge tættere på "to skurke, nedlagt efter samme teknik/taktik/fremgangsmåde"?men at dette ikke klinger lige så godt sprogmæssigt som "to fluer med ét smæk"?
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

No offence, men i min udgave sir' han: "Sådan! To fluer med to smæk!" (min fremhævning!)
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Jan Erik Hedberg skrev:No offence, men i min udgave sir' han: "Sådan! To fluer med to smæk!" (min fremhævning!)
Brænd den
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Niels Soendergaard
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Kontakt:

Jan Erik Hedberg skrev:No offence, men i min udgave sir' han: "Sådan! To fluer med to smæk!" (min fremhævning!)
Aha, så det var en fælde! Og jeg røg i den og begyndte at forsvare en forseelse, jeg slet ikke havde begået. Jeg burde jo have tjekket mit manus først (har endnu ikke modtaget selve det trykte album).

RKM, der er dømt pistoler ved daggry (alternativt kvajebajer). Meddel venligst tid og sted.
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Niels Søndergaard skrev:
Aha, så det var en fælde! Og jeg røg i den og begyndte at forsvare en forseelse, jeg slet ikke havde begået. Jeg burde jo have tjekket mit manus først (har endnu ikke modtaget selve det trykte album).

RKM, der er dømt pistoler ved daggry (alternativt kvajebajer). Meddel venligst tid og sted.
Med den store bowiekniv i hånden burde det være dig der lavede fælderne, i stedet for at falde i dem! :wink:
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Besvar